Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@21:45:56 GMT

بناهای فرسوده و غیر اصولی، بلای جان مردم کرج

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۷۳۰۴۴

بناهای فرسوده و غیر اصولی، بلای جان مردم کرج

«محمد قنبری» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز اعلام کرد: اکنون 8 هزار مهندس کنترل و ناظر در طرح‌های عمرانی کلانشهرکرج فعالیت دارند، اما متأسفانه در اجرای طرح‌های عمرانی از نظر کارشناسی مهندسان این استان استفاده نمی‌شود به طوری که شاهد ساخت طرح‌های تجاری بلندمرتبه در شهر کرج بدون در نظر گرفتن پارکینگ هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از همان موارد بررسی در کمیسیون ماده 100 و پرداخت نقدی تخلف است که مهندس ناظر آن نیز از تهران انتخاب شده و حتی زیر نظر سازمان نظام مهندسی کرج نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، در صورتی که حادثه‌ای مانند زلزله در البرز رخ دهد، 70 درصد تلفات در 3 روز بعد از زلزله به وجود می‌آید زیرا در برخی مناطق مانند حسن آباد که بناهای چند طبقه غیر مقاوم ساخته شده، به دلیل رعایت نشدن اصول شهرسازی و نداشتن تجهیزات کافی، خدمات‌رسانی به آسیب دیدگان احتمالی دشوار است و این مهم باعث افزایش چشمگیر تلفات پس از حادثه خواهد شد. از سوی دیگر، ساختمان‌های مهم و خدمات رسان در البرز نیز در مقابل حوادث احتمالی ایمن‌سازی نشده‌اند تا در مواقع بروز بحران بتوانند به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و خود دچار بحران می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز افزود: پروانه ساختمانی که از سوی مهندس ناظر صادر شده، با ساختمانی که ساخته شده تفاوت چشمگیری دارد و در اجرای نقشه یک سازه، اعمال سلیقه می‌شود. واضح است که نظارت بر ساخت و الزام به رعایت دقیق نقشه، از کنترل این سازمان خارج است و اگر نگاه درآمدی به کمیسیون ماده 100 شهرداری عوض نشود، تخلفات سازندگان ادامه دار خواهد بود.

رشد قارچ گونه ساختمان‌های غیر اصولی

قنبری با ابراز نگرانی از رشد قارچ گونه ساختمان‌های غیر اصولی اظهار داشت: حدود اختیارات و وظیفه مهندس ناظر، جلوگیری از ساخت و ساز نیست بلکه ارائه گزارش تخلف است. مالک توجهی به اخطار و توصیه مهندس ناظر و رعایت اصول شهرسازی ندارد زیرا می‌داند در کمیسیون ماده 100 امکان پرداخت نقدی تخلف وجود دارد. نظام مهندسی در کمیسیون ماده 100 دعوت می‌شود، اما حق نظر دهی ندارد. آنچه اتفاق می‌افتد، این است که سازنده متخلف بدون رعایت اصول شهرسازی با کمک این کمیسیون، پایان کار دریافت می‌کند و حدود اختیار ما اجازه نمی‌دهد بتوانیم وارد عمل شویم.

مشکلات ساخت و ساز

«کاظم جمالی» رئیس اداره بررسی علل حریق و حوادث سازمان آتش‌نشانی کرج نیز گفت: در این شهر مراکز فراوانی داریم که فرسوده و سست هستند و هر لحظه می‌توانند حوادثی به مراتب تلخ‌تر از پلاسکو را رقم بزنند. ساختمان‌هایی که هر روز در آنها رفت و آمد داریم و به ذهنمان خطور نمی‌کند که چقدر خطرناکند. مانند «بازار انقلاب» که از سال 81 بارها به منظور حفظ جان و سرمایه شهروندان به استناد تبصره ذیل بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و حساسیت مقوله ایمن‌سازی مجموعه‌های تجاری در مقابل حریق و حوادث، مکاتبات متعددی به منظور اعزام کارشناس، تهیه و ارائه دستورالعمل‌های ایمنی، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان با مدیریت آن مجموعه و پاساژهای کرج داشته‌ایم. اما متأسفانه تاکنون نه تنها هیچ اقدامی صورت نگرفته، بلکه پاسخ مکاتبات سازمان هم داده نشده است. از آنجا که سازمان آتش‌نشانی صرفاً یک سازمان خدماتی و فاقد هرگونه قدرت اجرایی است، از نظر قانونی فاقد ابزاری برای مجاب کردن هیأت مدیره آن مراکز به منظور اجرای دستورالعمل هاست.

کمبود تعداد تجهیزات آتش‌نشانی

«سهراب شهبانی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرج هم در مورد تأثیر تجهیزات بر کنترل حوادث گفت: 29 ایستگاه در این شهر وجود دارد. هرچند در حوزه ایمنی شهر، تجهیزات و منابع لازم موجود است ولی کافی نیست. ما نردبان و بالابر داریم اما بر اساس آن محدوده جغرافیایی کافی نیست. استاندارد به ما می‌گوید حداقل در شهر کرج 8 نردبان و بالابر باید وجود داشته باشد که در حال حاضر فقط یک عدد تهیه شده و تعداد محدود تجهیزات، مشکل اصلی ماست.

105 مرکز تجاری اخطار دریافت کردند

«سید جواد موسوی» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی کرج نیز در خصوص مراکز تجاری و اداری کرج که فاقد سامانه ایمنی اطفای حریق هستند، گفت: در شهر کرج حدود 105 پاساژ و بازارچه و ساختمان بلند مرتبه اداری داریم که هر سال به آنها تذکر می‌دهیم اما هیچ کدام رعایت نمی‌کنند و هیچ کس اقدامی در راستای ایمن‌سازی محل کسب خود انجام نمی‌دهد. اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای همانند پایتخت رخ دهد، ما مستند داریم که به این 105 مورد تذکر داده‌ایم. این مکان‌ها مدام مورد بررسی قرار می‌گیرند و اکثراً یا پایان کار ندارند یا تشکیل پرونده داده‌اند اما پایان کار نگرفته‌اند. بنابراین به منظور حفظ امنیت شهروندان ضروری است مشکلات با الزام قضایی و صنفی رفع شود. «پاساژ آزادی» کرج که در خیابان «بهشتی» قرار دارد، ساختمانی 45 ساله بدون سامانه اطفای حریق و پله اضطراری است. این مجتمع تجاری بزرگ در مرکز و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر است که موارد ایمنی لازم در آن رعایت نشده است. تقریباً اکثر واحد‌های آن تجاری است و بیشتر مورد توجه صنف پوشاک و لباس فروشان بوده است. همچنین به دلیل قدمت ساخت پاساژ، سازه و استحکام بنای آن نیز نمی‌تواند مطمئن باشد. در حادثه آتش‌سوزی که 2 سال پیش دراین محل تجاری اتفاق افتاد، فرسودگی سامانه برق دلیل بروز حادثه تعیین شد. بنابراین نبود سامانه اطفای حریق، راه پله اضطراری، بافت و سازه فرسوده، وجود صنف لباس فروشان و کهنگی تأسیسات در چنین مجموعه‌ای، لزوم توجه مسئولان و تصمیم‌گیری فوری برای آن را افزایش می‌دهد تا جان و مال مردم و کسبه از خطر و خسارت در امان بماند.

معضل معبرهای باریک در بازار روز کرج

از طرفی، «بازار روز ملاصدرا» یا «بازار روز کرج» برخلاف نمای زیبای آن که از چوب و سقف کاذب برای پوشش آن استفاده شده در کوچه‌ای باریک قرار دارد و عبور خودروی آتش‌نشانی و امداد‌رسانی در صورت بروز آتش‌سوزی احتمالی در آن سخت است. «اسماعیل صدیق» رئیس هیأت امنای بازار با اشاره به قدمت 40 ساله و وجود 303 غرفه و 4 سالن پلکانی در بازار روز کرج اظهارداشت: شیرهای آتش‌نشانی و کپسول اطفای حریق در این بازار قرار گرفته، اما حتی با نگاهی گذرا می‌توان مشاهده کرد که سقف ایرانیت و ساخت سوله‌ای این بازار ناامن و ناپایدار است. همچنین فروشندگان با چیدن بساط و اجناس به بیرون از فروشگاه، کوچه بازار را تصاحب کرده‌اند و حتی رهگذران برای عبور از آنجا با مشکل روبه‌رو هستند. گفتنی است، مالکیت این بازار متعلق به شهرداری کرج و سرقفلی واحدهای تجاری به خریداران واگذار شده است. در این بازار 600 کسبه و فروشنده پوشاک، قماش، پرده، حوله و لوازم آرایشی و آشپزخانه در فضایی کوچک و محدود فعالیت دارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۳۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی گفت: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار با مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، مدیریت به ویژه مدیریت مسائل فرهنگی را بسیار مهم بیان و اظهار کرد: کار با مدیر و کارشناسان بسیار می‌تواند پیش برود و گاهی بیشتر از اعتبارات و بودجه در پیشبرد امور تأثیرگذار است، لذا مدیریت از این جهت بسیار مهم است و مسئله مدیریت نیز یک امر ذاتی است.

وی بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت خیرین در توجه و حفظ میراث فرهنگی استان را امری مهم عنوان کرد و افزود: باید از حضور خیرین در امور میراث فرهنگی به ویژه در مرمت و بازسازی مساجد قدیمی و دیگر بناهای تاریخی و میراث فرهنگی استفاده کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی و میراث گذشتگان تصریح کرد: با این کار فرهنگ خود را حفظ می‌کنیم و در می‌یابیم بزرگان ما چه میزان فهم داشته‌اند و بناها را طبق نیاز روز احداث می‌کردند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: باید نمایشگاهی داشته باشیم و وسایلی که از قدیم اکنون در اختیار مردم است را جمع‌آوری و به نمایش بگذاریم تا به این واسطه هنر خود را نشان دهیم.

وی با تاکید بر جذب گردشگر با استفاده از ایجاد جاذبه‌های بصری و نورپردازی تصریح کرد: باید از علم روز به ویژه در هنگام مرمت و تعمیر بناهای تاریخی بهره گیریم؛ اصفهان مدارس علمیه تاریخی فراوانی در گذشته داشته اما در هنگام حمله افاغنه و در دوران پهلوی بیشتر این مدارس از بین رفت و تنها حدود ۳۰ مدرسه به جا مانده است.

امام جمعه اصفهان افزود: اصفهان از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار است و نقاط گردشگری فراوانی دارد اما در عین حال نیازمند مدیریت است و باید گفت میراث فرهنگی به ذوق و مدیران با ذوق و به مدیرانی که به‌صورت میدانی در مناطق حضور یابند نیاز دارد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تشکیل شورایی برای تفکیک برخی از بناهای شخصی از میراثی را مهم دانست و افزود: شورایی برای تفکیک برخی از بناها به تشخیص متخصصان این امر باید ایجاد شود تا تکلیف برخی از بناها در اصفهان مشخص شود.

وی عنوان کرد: باید به پیشکسوتان صنایع دستی و اساتید میراث فرهنگی اهمیت داده و نسبت به آن‌ها رسیدگی کنید، همچنین از افرادی که می‌توانند در زمینه صنایع دستی آموزش دهند استفاده کنید و نسبت به تکریم و تجلیل و داشتن آماری از تعداد آن‌ها و تهیه عکس و تصاویر این هنرمندان اقدام کنید، زیرا تکریم این هنرمندان امری ضروری است.

در ابتدای این دیدار نیز امیر کرم‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان توجه به میراث فرهنگی را توجه به ایران و تاریخ میراث کهن آن بیان کرد و اظهار داشت: توجه به میراث اسلامی و تمدن نوین اسلامی اهمیت به میراث گرانبهایی است که پیامبر اسلام به جا گذاشته و باید معرفی شود و در حفظ و ترویج آن تلاش کرد.

وی افزود: بناهایی که معماری فرهنگی و تاریخی خاصی در آن به کار رفته است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند که این بناها فارغ از اینکه چه افرادی در آن زندگی کرده‌اند مهم بوده زیرا دسترنج هنرمندان و معماری ایرانی و اسلامی ما است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان خاطر نشان کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های بسیار برخوردار در حوزه صنایع دستی است و صادرات صنایع دستی به دلیل ارزآوری و ایجاد اشتغال خانگی و ارزان قیمت دارای اهمیت است.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری نیز اصفهان با تعدد بناهای تاریخی و آب و هوایی و راه‌های مواصلاتی و پایتخت بودن آن در ادوار گذشته نگین گردشگری کشور است و نشان می‌دهد که اصفهان مهد دین و در حوزه بناهای تاریخی و گردشگری بسیار مورد توجه بازرگانان بوده است.

کرم‌زاده هم چنین اعتبارات اندک میراث فرهنگی را یکی از دلایل اصلی عدم تحقق انتظارات مردم در حفظ و ترویج میراث فرهنگی عنوان کرد و ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذار و ورود آنها برای حفظ میراث فرهنگی در این حوزه اهمیت دارد و باید از ظرفیت این شرکت‌ها بهره برد.

کد خبر 748790

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • نوسازی و بهسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده نیازمند حمایت مستقیم استاندار است
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • سندرم تراکم،بلای جان کلانشهرها/ ضرورت تغییرالگوی ساخت مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان آذربایجان شرقی به اهر
  • دولت سیزدهم برای مناطق جنوبی تهران چه برنامه هایی دارد؟ | نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است