Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@04:48:41 GMT

برخوردهای سیاسی وزارت ارشاد با منتقدین، حق‌الناس است

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۷۳۸۴۸

علی الفت پور پژوهشگر و نویسنده جوان در نامه ای به وزیر ارشاد از برخوردهای سلیقه‌ای وزارت ارشاد با منتقدین گله کرد و آن را مصداق حق الناس نامید.

سرویس فرهنگی فردا: علی الفت پور پژوهشگر و نویسنده جوان در نامه ای به وزیر ارشاد از برخوردهای سلیقه‌ای وزارت ارشاد با منتقدین گله کرد و آن را مصداق حق الناس نامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این نامه را در ادامه می خوانید:بسمه‌تعالی
جناب آقای دکتر سید رضا صالحی امیری
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و احترام
با صلوات بر محمد و آل محمد، اینجانب محمدعلی الفت پور مؤلف کتب متعدد در حوزه تاریخ معاصر هستم که آخرین کتاب منتشر شده ام با عنوان «بازگشت از نیمه راه» با کارشکنی‌های غیرقانونی متعدد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شده است. بعد از گذشت ۹ ماه وقفه بی‌مورد و اشکال تراشی‌های نابجا در نهایت کتاب «بازگشت از نیمه راه» در سال ۹۴ منتشر شد، و مورد استقبال بسیاری از جوانان و مردم غیور و انقلابیون اصیل و صاحب نظران این حوزه قرار گرفت.
اما به تازگی همکاران شما در وزارت ارشاد اتفاق عجیب دیگری را برای این کتاب رقم زده‌اند که شنیدنش خالی از لطف نیست. در اقدامی نادر وزارت تحت امر حضرت عالی در حالی که کتاب اینجانب مراحل کسب مجوز را طی کرده و بار‌ها در سال گذشته منتشر شده است از چاپ مجدد کتاب جلوگیری کردند تا در نهایت تن‌ها فرصت عمومی جدی برای عرضه کتاب حاضر در نمایشگاه کتاب امسال از دست رفت. فشار اینچنینی بر یک کتاب که با مرارت‌های زیاد از پیچ و خم ممیزی سیاسی ارشاد گذشته است فقط تداعی کننده نگاه خاص وزارتخانه مطبوع شما به جریان مومن و انقلابی است.
لازم به ذکر است کتاب حاضر بیش از ۱۷۰۰ سند روایی تاریخی از تاریخ قبل و بعد از انقلاب دارد که همگی قبلا در یکی از منشورات مورد نظارت وزارت ارشاد از قبیل: کتاب، مطبوعات و وبسایت‌ها خبری تحلیلی پربازدید منتشر شده است و هیچ کشف و شهود جدید در آن اتفاق نیافتاده است. این رویه شما در ممیزی کتاب «بازگشت از نیمه راه» این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که چگونه مطلبی که خود وزارت ارشاد اجازه انتشار آن را در اداره توسعه کتاب، معاونت مطبوعاتی و دیگر دستگاههای زیر مجموعه اش داده است و هیچ شکایت حقیقی و حقوقی نیز تاکنون از آن نشده است اگر در یک کتاب مستند شود اینچنین مورد بی مهری قرار می‌گیرد.
لازم به یادآوری نیست که موضوع جریان آزاد اطلاعات و حق مردم برای دانستن همه واقعیت‌ها از شعارهای دولت تدبیر و شخص رئیس جمهور بوده و هست، که البته با چنین وضع پیش آمده در روزهای پایانی این دولت نگرانی‌ها را درباره تداوم این مشی دوگانه و امنیتی در فرهنگ بیشتر می‌کند. از یک سو آزادی کامل و بی حد و حصر بیان برای اشاعه تفکرات لیبرالیستی و مارکسیستی نخ نما و مستهجن نگاری گسترده در برخی کتب و مطبوعات با چاشنی تلخ تهمت و افترا و تحقیر به ارکان اساسی جمهوری اسلامی ایران به خصوص ولایت فقیه و از سوی دیگر ایجاد محدودیت غیرقانونی برای مخالفین دولت و سلف سیاسی آن به گونه‌ای در افکار عمومی جلوه کرده که دولت تدبیر و امید قصد رای آوری و ماندن به هر طریقی حتی با خفه کردن منتقدین را دارد.
جناب صالحی این سختگیری و تنبیه افراطی‌گونه که گویا تن مخالفان دولت را مکرر در وزارتخانه شما آزرده است نمونه بارز حق الناسی است که گویا اصلاً برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیتی ندارد.
اینجانب من باب آخرین ملجأ و پناهگاهی که فکر می‌کردم می‌توانست در حل و فصل شدن این اتفاق کمک کند با حضرتعالی مکاتبه کردم و امید دارم به مثابه ادعای وزارتخانه مذکور در کمک و مساعدت به جریان مؤمن و انقلابی با این حقیر رفتار شود؛ و من الله توفیق.
محمد علی الفت پور
۱۳ اردیبهشت ۹۶

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۳۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند

به گزارش صدای ایران از ایسنا،امیر حسین سمیعی شامگاه یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در نشست هم اندیشی با هنرمندان موسیقی استان بوشهر گفت: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند و همه بر اساس قانون اجرا می‌شوند.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تلاشمان این است که پهنای موارد بوروکراتیک کنار گذاشته شود و بی واسطه با شما صحبت کنیم، ما وافقیم اگر مشکلاتی وجود دارد آمده ایم برای این که بشنویم و تمام تلاشمان را به کار ببریم تا مشکلات کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: موسیقی در بوشهر زنده است، همین پویایی و دغدغه مندی که مطرح شد نشان از زنده بودن این شهر در حوزه موسیقی دارد، لذا معتقدم در بوشهر موسیقی برای تمام ابعاد زندگی از جمله کار، سوگ، شادی، حرکت و امید در جامعه در نوع خودش گزینه دارد.

سمیعی یادآور شد: ما تلاش می‌کنیم که به تمام کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند نگاه تکریم و محبت داشته باشیم. تا جایی که قدرت داشته باشیم تلاش خواهیم کرد تا فاصله ما با هنرمندان کمتر شود و درصدد رفع مشکلات و دغدغه شما هستیم و باید همت کنیم تنش‌ها را کاهش داده و ظرفیت‌های کاری را شناسایی و افزایش دهیم.

وی در خصوص مشکلات سامانه‌ای مجوز‌های موسیقی گفت: ما نمی‌توانیم همه را با یک چارچوب مقایسه و بررسی نماییم و مشکلات ساختاری و فرایندی دارد که این‌گونه مشکلات با همین نشست‌ها رفع خواهد شد.

وی در مورد سالن‌های موسیقی و سخت افزار تصریح کرد: باید تلاش کنیم با افزایش امکانات لازم و اساسی زمینه تسهیل اجرای کنسرت توسط شرکت‌های مجری را در شهرستان‌ها فراهم کنیم.

سمیعی اضافه کرد: باور داریم موسیقی به نشاط اجتماعی کمک می‌کند و همه تلاشمان این است که فضا را پویاتر کنیم.

وی در خصوص اینکه گروه‌های موسیقی در برخی فصول کم کار یا تعطیل می‌شوند، گفت: باید در این خصوص چاره اندیشی کرد و ایجاد رویداد‌های اجرایی به تناسب آن ایام می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر در این مسیر موفق نبودیم باید از طریق صندوق هنر دنبال تدبیر و چاره‌اندیشی و راهکار باشیم.

در این نشست هنرمندان با بیان مشکلات، دیدگاه‌ها و نظرات خود خواستار حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی استان بوشهر شدند.


دیگر خبرها

  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • جوابیه وزارت فرهنگ و ارشاد به عصر ایران: مُهر وزارت چهار روزه ساخته شد
  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنزپهلو در فومن تجلیل شدند
  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنز پهلو در فومن تجلیل شدند
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • مراکز فرهنگی کشور معطل خرابی مهر وزارت ارشاد!
  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است