Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در بخش ززوماهرو الیگودرز امروز با حضور استاندار و مدیران دستگاه‌هایی اجرایی لرستان بررسی شد که در نهایت به دلیل عدم اطلاعات جامع تصویب نشد و بنا شد بازنگری در آن انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لرستان در سال 96 امروز به ریاست استاندار لرستان در استانداری لرستان تشکیل شد تا با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو الیگودرز و طرح هادی روستای گیلوران خرم‌آباد بررسی و چاره‌ای برای رفع مشکل مسکن مهر شهرستان پلدختر اندیشیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد خاکی پور مدیر کل بنیاد مسکن استان لرستان در این جلسه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو الیگودرز را اولین طرح توسعه پایدار در استان دانست و اظهارداشت: درصورتی که این طرح امروز در این جلسه به تصویب برسد می‌تواند رشدی در بخش ززوماهرو الیگودرز به وجود آورد.

وی افزود: طرح مذکور می‌تواند با سرمایه‌گذاری بخش دولتی، خصوصی و شبه دولتی در شهرستان الیگودرز اجرایی شود.

تهیه طرح توسعه پایدار منظومه روستایی در بخش ززوماهرو الیگودرز

جعفری مشاور در تشریح طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو الیگودرز عنوان کرد: این طرح یکی از طرح‌های پایلوت کشور است که در حدود هشت استان کشور اجرا می‌شود، این سند با تهیه و اجرای طرح های تجمیع روستاهای پراکنده و تهیه طرح های ساماندهی روستایی پراکنده تاکید دارد.

وی نظام برنامه‌ریزی در این طرح را در سطح بخش دانست و گفت: 800 موضوع مداخله‌ای در طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو الیگودرز احصا شده است.

مشاور طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو بیان کرد: طی بازه زمانی 15 ساله طرح مذکور 844 پروژه پیشنهاد شده است که از این تعداد 426 پروژه به طرح‌ها و پروژه‌های زیر ساختی و 418 پروژه به طرح‌های اقتصادی - اجتماعی اختصاص یافته است.

پیشنهاد اجرای 844 پروژه در طرح توسعه پایداربخش ززوماهرو

وی گفت: در میان پروژه های پیشنهادی پروژه‌های توسعه منابع آب و انرژی ( منابع آب، گاز برق و مخابرات) با 332 پروژه ( 39.3) دارای بیشترین تعداد است.

جعفری تصریح کرد: در مجموع از 844 پروژه پیشنهادی 474 پروژه در اولویت اجرایی پنج ساله اول، 175 پروژه در اولویت اجرایی پنج ساله دوم، و 239 پروژه پیشنهادی در اولویت سوم اجرا قرار دارد.

وی سپس گریزی به شرایط توپوگرافی بخش ززوماهرو الیگودرز زد و تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام شده 22.6 درصد از پنهه این منطقه در خطر زیاد (سیلاب) قرار دارد، 34 درصد در پهنه خطر نسبتا پایین، 18 درصد در پنهه خطر نسبتا بالا و 7.3 درصد در پهنه خطر نسبتا متوسط قرار دارند.

57 روستای بخش ززوماهرو در معرض خطر انواع حوادث طبیعی

مشاور طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهروبا اشاره به اینکه 26 روستای بخش ززوماهرو الیگودرز در خطر سیل قرار دارند، اظهارداشت: 57 روستای این منطقه نیز در پهنه خطر بالا است که در مجموع باید گفت حدود 46 درصد از سکونتگاه های این منطقه (57 روستا از 124 روستا) در معرض خطر انواع حوادث طبیعی قرار دارد.

وی افزود: در طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو روستاهای هدف گردشگری نیز احصا شده به طوری که سه بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم)، گردشگری مذهبی و طبیعی و گردشگری باستانی و تاریخی در نظر گرفته شده است.

426 کیلومتر راه خاکی و مالرو در بخش ززوماهرو

جعفری با اشاره به ظرفیت آبزی پروری این منطقه عنوان کرد: 28 درصد از کل پهنه بخش ززوماهرو ظرفیت آبزی‌پروری دارد و حجم اعتباری بالغ بر 67 هزار و 700 میلیون ریال برای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: در بخش ززوماهرو 781 کیلومتر راه دسترسی وجود دارد که 426 کیلومتر از آن خاکی و مالرو است و نزدیک به 189 کیلومتر از آن آسفالت شده است.

ترک تحصیل دانش‌آموزان دهستان ماهرو در نبود مدرسه

مشاور طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو سپس یادی از ترک تحصیل دانش‌آموزان این منطقه به دلیل نبود مدرسه کافی کرد و گفت: متأسفانه در بخش ززوماهرو و در دهستان ماهرو دانش‌آموزان تا مقطع ابتدایی بیشتر درس نمی‌خوانند و براساس مطالعات انجام گرفته بیش از 85 درصد از دختران تا سطح ابتدایی درس می‌خوانند.

پس از انتقاد استاندار لرستان نسبت به کم و کاستی‌های طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهر، احسان جهانیان فرماندار الیگودرز نیز گفت: در مسائل اجتماعی نیز یک سری مولفه وجود دارد که بدون توجه به این مولفه ها به طور یقین کار کردن مشکل می‌شود.

وی افزود: در این بخش سه دهستان وجود دارد که تنها دهستان شرقی ان بیش از 50 درصد جمعیت دارد که جمعیت آن نسبت به دو دهستان دیگر بیشتر است.

لزوم توجه خدمات بهداشتی در منطقه

فرماندار الیگودرز عنوان کرد: مباحثی از قبیل خدمات بهداشتی، فقدان آنتن دهی رسانه ملی باید در این بخش مورد توجه قرار گیرد از طرفی باید وضعیت رشته تحصیلی یا موضوعاتی مانند مهاجر فرستی و اعتیاد نیز در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش از مردم این منطقه عشایر و دامدار هستند اجرای طرح های صنعتی در این منطقه در اولویت نیست و بیشتر باید به سمت طرح های دامپروری و زنبور داری پیش رفت.

عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در رابطه با اجرای این طرح تاکید کرد: الزام توسعه پایدار مطالعات جامع است بنابراین اگر طرح پرورش ماهی در این منطقه پیش بینی می‌شود باید بررسی کرد که با چه میزان منابع آب میتوان پرورش ماهی ایجاد کرد پس باید ظرفیت و منابع را تعریف کرد.

عدم تصویب طرح و لزوم تکمیل اطلاعات جامع

فرهاد خاکی پور مدیرکل بنیاد مسکن استان لرستان نیز در پایان مباحث مطرح شده اظهارداشت: این طرح یک طرح پایلوت است و بخش‌های مختلف آن بر مبنای علمی برنامه‌ریزی شده است.

در نهایت طرح توسعه پایدار منظومه روستایی بخش ززوماهرو در این جلسه مصوب نشد و بنا شد پس از تکمیل اطلاعات لازم مجدد مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/

R41450/P1357/S6,72/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۶۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

بهمن جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت طرح لاستیک‌سازی خرم‌آباد، اظهار داشت: اختصاص منابع مالی برای عملیاتی‌شدن این پروژه در سفر رئیس‌جمهور به لرستان تصویب شده است.

لاستیک‌سازی همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

وی عنوان کرد: اختصاص اعتبار و تسهیلات برای این طرح اقتصادی در بانک صنعت و معدن مصوب شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه در حال حاضر این طرح اقتصادی در شرف عقد قرارداد با بانک صنعت و معدن است، افزود: می‌طلبد که بانک زودتر اقدام به عقد قرارداد دراین‌رابطه کند.

جعفری، گفت: این طرح اقتصادی مقداری گیر تضامین داشت که فکر می‌کنم طی ماه جاری قرارداد پرداخت تسهیلات به این طرح اقتصادی منعقد شود.

وعده افتتاح کارخانه تولید کاغذ از سنگ الیگودرز در تابستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه دیگر سفر رئیس‌جمهور به لرستان یعنی احداث کارخانه آهک هیدراته پلدختر، افزود: الان این طرح ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، گفت: خردادماه این طرح به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری همچنین با اشاره به طرح تولید کاغذ از سنگ شهرستان الیگودرز، گفت: این طرح نیز در بین مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این طرح نیز تابستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

تشریح آخرین وضعیت طرح شمش منیزیم الیگودرز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به طرح شمش منیزیم الیگودرز با حجم سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌ها و مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان، گفت: این طرح به دلیل یک سری مسائل و مشکلات هنوز آغاز نشده است.

جعفری، بیان داشت: دو بار برای این طرح مزایده برگزار شد که هیچ بخش خصوصی دراین‌رابطه مشارکت نکرد.

وی عنوان کرد: در این راستا طرح را عوض کردند، الان در مرحله انتخاب پیمانکار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با تأکید بر اینکه معدن و زمین نیز در داخل شهرک‌های صنعتی به این طرح واگذار کرده‌ایم، افزود: آغاز عملیات اجرایی این طرح نیز بهار سال جاری آغاز می‌شود.

کد خبر 6087112

دیگر خبرها

  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • طرح کاشت یک میلیارد درخت راه حلی برای احیا و توسعه پایدار سرزمین
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ
  • ۳۰۲ کیلومتر راه روستایی در لرستان آسفالت شد
  • بررسی واگذاری بناهای تاریخی مناطق روستایی به دهیاری‌ها/اختصاص تسهیلات کم بهره جهت بازسازی بناها
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات
  • سیاره مشتری چه زمانی شروع به حرکت در منظومه شمسی کرده است؟
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم