Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@22:37:30 GMT

احداث ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان همدان

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۷۷۱۷۸

احداث ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان همدان

همدان-مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از صدور مجوز برای احداث ۱۰ نیروگاه خورشیدی به قدرت حدود ۱۰۰ مگاوات در همدان خبر داد که در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، حاجی‌رضا تیموری در مراسم روز صنعت برق که در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد، با اشاره به اینکه نیروی انسانی، سرمایه بزرگ هر شرکت و ارگان و سازمانی به شمار می‌رود که با آن کارهای بزرگ انجام می‌شود، گفت: کارگران چرخه اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه صنعت برق زیربنای هر حرکتی است، گفت: مهمترین بحث‌هایی که در صنعت برق مطرح است شامل افزایش بهره‌وری، مدیریت مصرف، کاهش تلفات انرژی، خودکفایی در ساخت تاسیسات و تجهیزات برقی می‌شود.

تیموری با بیان اینکه مقام معظم رهبری سال‌ها را هوشمندانه با تکیه بر رونق اقتصادی نامگذاری کرده اند، گفت: سال ۸۸ سال اصلاح الگوی مصرف بود و در سال ۸۹ سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ابلاغ کردند که یکی از سیاست‌های ابلاغ شده گسترش تولید برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده، مقیاس کوچک و پربازده و تولید همزمان برق و حرارت بود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از سیاست‌های ابلاغی افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، متنوع سازی منابع تولید و افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و نوین بود، که سرلوحه کارهای وزارت نیرو قرار گرفت و به تمام واحدهای تابعه و وابسته ابلاغ شد.

تیموری با بیان اینکه در چند سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است، افزود: در سال ۹۳ در بخش خزل یک نیروگاه مقیاس کوچک در مجموع به قدرت ۶.۴ مگاوات به بهره‌برداری رسید که از حرارت آن نیز درکارخانه کشت و صنعت خزل استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون دومین نیروگاه مقیاس کوچک به قدرت ۴.۲ مگاوات در شهرک صنعتی بهاران آماده بهره‌برداری است که با راه‌اندازی آن در مجموع ۱۰.۶ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در استان احداث شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان عنوان کرد: همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ۴ مکان دیگر به قدرت ۱۷ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک را در حال احداث دارند.

وی عنوان کرد: در راستای اجرای بیانات مقام معظم رهبری و ضرورت توسعه انرژی‌های نو زمانی که مشکل تحریم‌ها رفع شد با حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور این امر رونق گرفت.

تیموری عنوان کرد: دهه فجر سال گذشته ۲ نیروگاه ۷ مگاواتی در استان راه‌اندازی و همدان پایلوت احداث نیروگاه خورشیدی شد.

وی اضافه کرد: همچنین با همت مسئولین و حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه سرمایه گذاران اروپایی با مشارکت سرمایه‌گذاران ایرانی در استان همدان مجوز احداث ۱۰ نیروگاه خورشیدی به قدرت حدود ۱۰۰ مگاوات صادر شده که در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان بیان داشت: به ازای هر ۷ مگاوات حدود ۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به برخورداری از پتانسیل عظیم منابع تجدیدپذیر در کشور و بهره‌مندی حداکثری در استان همدان، اظهار داشت: کشور ایران سالانه به طور متوسط ۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آفتاب دارد که می‌توان از این ظرفیت برای تولید انرژی خورشیدی استفاده کرد.

تیموری با اشاره به مزایای نیروگاه‌های خورشیدی افزود: برای تولید انرژی پاک خورشیدی از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود بنابراین از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود، دوستدار محیط زیست است و محیط زیست را آلوده نمی‌کند و انرژی مداوم و پایداری تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: پنل‌های خورشیدی نور خورشید را جذب می‌کنند و بدون نیاز به سوخت و نیاز به آب آن را به برق تبدیل می‌کنند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۷۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،حمیدرضا کریمی فرد افزود: از ابتدای راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی از سال ۹۵ در استان فارس تاکنون، بیش از۳۸ هزار مگاوات ساعت انرژی برق در استان تولید شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته یک مزرعه خورشیدی با مجموع ظرفیت ۵۰۰کیلو وات در استان با سرمایه‌گذاری ۱۲۵هزار میلیون ریال نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
به گفته کریمی فرد، افزون بر نیروگاه‌های خورشیدی خانگی (کوچک مقیاس)، تعداد پنج نیروگاه بزرگ خورشیدی نیز به ظرفیت ۳.۲ مگاوات در حوزه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق فارس فعال هستند.
وی متوسط میزان تابش این استان را بین ۲ هزار تا ۲هزار و ۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال عنوان کرد و گفت: این میزان تابش برای نیروگاه‌های خورشیدی مناسب است.
مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق فارس درباره شرایط راه اندازی سامانه‌های خورشیدی در استان گفت: داشتن انشعاب برق به نام متقاضی در محل مورد تقاضا برای نصب نیروگاه خورشیدی، مراجعه به سایت شرکت توزیع نیروی برق استان فارس برای ثبت نام و ارسال درخواست، امکان صدور مجوز برای تمام تعرفه‌های خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی و امکان اتصال نیروگاه متقاضی با کنتور مستقل به شبکه برق از جمله شرایط برای نصب سامانه خورشیدی در استان فارس است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی www.satba.gov.ir مراجعه کنند.
انرژی خورشیدی یک منبع اساسی از انرژی تجدیدپذیر است و بسته به نحوه جذب و توزیع انرژی خورشیدی یا تبدیل آن به برق خورشیدی، فناوری‌های آن به دو دسته خورشیدی غیرفعال و خورشیدی فعال تقسیم می‌شوند. تکنیک‌های خورشیدی فعال شامل استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی برای مهار انرژی است.


دیگر خبرها

  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در بریتانیا
  • افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی خورشیدی در مارس ۲۰۲۴
  • استفاده مالکان چاه‌های کشاورزی از نیروگاه خورشیدی
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • ۳۰۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در سمنان ایجاد می‌شود
  • ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای سمنان افتتاح می‌شود
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند