Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:49:39 GMT

گردشگری روستایی ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری کشور است

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۷۷۳۴۰

مدیرکل مراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری قزوین با اشاره به اینکه گردشگری روستایی ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری کشور است، گفت: این ظرفیت‌ فرصت خوبی برای توسعه تولید و ایجاداشتغال پایدار به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، اولین جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در سال 96 با محوریت بررسی مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی، انتخاب روستاهای هدف گردشگری، ساماندهی حمل و نقل گردشگران منطقه الموت و روند سرمایه گذاری هتل آپارتمان قصر با حضور فرخزاد معاون امور عمرانی استاندار، محمد علی حضرتی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین و دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه در دفتر امور عمرانی استانداری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در این جلسه با تأکید بر ضرورت توجه به توسعه گردشگری روستایی و نقش آن در جذب گردشگر گفت: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در سال 96 با عنوان«اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و ظرفیت‌های مناسب حوزه گردشگری روستایی، فرصت خوبی برای توسعه تولید و ایجاداشتغال پایدار به وجود آمده که علاوه بر تولید و عرضه صنایع دستی که تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی این مناطق دارد، پرداختن به موضوع اقامت و پذیرایی از گردشگران در محیط روستایی می‌تواند در جذب گردشگر و شکوفایی گردشگری روستایی نقش موثری ایفا نماید.

وی با بررسی مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان تشریح کرد: امروز تجربه زیستن در محیطی روستایی فارغ از همه مظاهر تکنولوژی دغدغه بسیاری از شهرنشینان است و راه‌اندازی و تجهیز اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به معماری بومی و تجربه زیستی مردمان آن منطقه و استفاده از ظرفیت‌های اقلیمی در تامین منابع و مصالح همراه با ارائه خدمات مدرن در محیطی سنتی برای بسیاری از گردشگرانی که به این مقاصد مراجعه می‌کنند از جذابیت بالایی برخوردار بوده و بسیاری از آن‌ها برای تجربه زندگی در یک محیط بومی و اصیل اشتیاق زیادی دارند.

مدیرکل مراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری قزوین افزود: در حال حاضر 6 اقامتگاه بوم‎گردی در استان راه‌اندازی شده که یکی از آن‌ها عمارت اربابی بهجت آباد در منطقه آبیک و متعلق به وارثان سالار منصور از رهبران مشروطه خواه قزوین بوده که به لحاظ تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است که متأسفانه به دلیل وجود مشکلاتی که با نیروی انتظامی وجود دارد سرمایه گذاران این اقامتگاه نمی‌توانند بهره‌برداری بهینه از این مرکز را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم سرمایه گذاری صورت گرفته و نقش این مکان در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه انتظار می‌رود که برای حل این معضل چاره جویی شود تا روند سرمایه گذاری‌های بعدی در منطقه نیز با مشکل مواجه نگردد.

حضرتی احداث اقامتگاه بوم‌گردی میرزاجان در روستای زرآباد را تجربه موفقی در این زمینه خواند و تصریح کرد: اقامتگاه بوم‌گردی میرزاجان در روستای زرآباد- منطقه الموت تجربه موفقی است که با استقبال گردشگران و تورهای گردشگری مواجه شده که اصلاح منظر و گذر در این روستا نیز نقش موثری در این موفقیت داشته و چنانچه در کنار ارائه خدمات اقامتی، بتوانیم از فضاهای دولتی بلااستفاده این روستاها جهت ارائه به صنعتگران و هنرمندان برای عرضه و فروش صنایع دستی بهره‌برداری کنیم، شرایط مطلوبی برای جذب گردشگران و ورود تورهای داخلی و خارجی به این منطقه فراهم خواهد شد.

وی در ادامه تسهیلات و وثیقه بانکی را ازدیگر مشکلات سرمایه گذاران اقامتگاه‌های بوم‌گردی دانست و تصریح کرد: امیدوارم با همراهی و حمایت سیستم بانکی با سرمایه گذاران اقامتگاه‌های بوم‌گردی شرایطی فراهم شود تا بنای موجود این افراد به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته شده و مسیر برای سرمایه گذاری افراد دیگر در این مناطق هموار گردد.

این مقام مسئول با اشاره به روند انتخاب روستاهای هدف گردشگری در سنوات گذشته یادآور شد: بنابر تفاهم نامه سه جانبه میراث فرهنگی، معاونت عمرانی استانداری و بنیاد مسکن 15 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری در استان انتخاب شدند که با توجه به ظرفیت های دیگری که در مناطق روستایی استان وجود دارد.

مدیرکل مراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری قزوین تأکید کرد: روستاهای هدف گردشگری باید در طول زمان بر اساس میزان مشارکت اهالی، شورا و دهیاران ارزیابی شوند و تا مناطقی که نمی‌توانند به عنوان روستای هدف ادامه مسیر دهند از فهرست خارج شده و روستاهایی که برای همکاری و مشارکت دارای انگیزه هستند وارد این حوزه گردند که امیدوارم مدیران دستگاه‌های ذیربط برای انتخاب روستاها همراهی نموده تا توزیع عادلانه روستاهای هدف در استان صورت پذیرد.

حضرتی با اشاره به کمبود فضاهای اقامتی استان، تبدیل فضاهای مسکونی بلا استفاده به هتل آپارتمان را راهکار مناسبی برای حل این مشکل دانست و تشریح کرد: پیرو تاکید استاندار قزوین، برای تامین بخشی از نیازهای اقامتی مسافران ورودی به استان، برخی از فضاهای مسکونی که در رکود بازار مسکن به فروش نرفته و بلا استفاده باقی مانده‌اند بهره‌برداری گردد که در گام نخست استان قزوین با همراهی بخش خصوصی هتل آپارتمان قصر در خیابان تبریز ضلع غربی محله دیمج را که مجموعه‌ی حدود 735 متر با 2100 متر بنا و 28 واحد 2 خوابه 75 متری در قالب 56 اتاق و 160 تخت را که در حال تجهیز است به عنوان الگویی برای سرمایه گذاری‌های استان در آینده راه‌اندازی خواهد کرد و انتظار داریم با حمایت ویژه‌ از روند سرمایه گذاری و احداث این طرح تا عید سعید فطر آماده بهره برداری شده و وارد چرخه اقتصادی استان گردد.

وی ساماندهی حمل و نقل گردشگران ورودی به منطقه الموت را از موارد مهم برای امنیت گردشگران خواند و تصریح کرد: در میدان مینودر افرادی برای نقل و انتقال مسافران داخلی و گردشگران خارجی به منطقه الموت مستقر هستند که متأسفانه ساماندهی و مدیریت مناسبی ندارد با توجه به اهمیت حمل و نقل و ایجاد امنیت برای مسافران،‌چنانچه تمهیدات مناسبی برای ایجاد ترمینال در میدان مینودر انجام گیرد و برای افراد دارای وسیله نقلیه مناسب مجوز صادر گردد و دوره‌های آموزش زبان انگلیسی نیز برای آن‌ها برگزار شود، نقش موثری در رشد و توسعه گردشگری روستایی خواهد داشت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۷۷۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان گفت: امروز ۱۶ پروژه در قالب ۱۰۳ میلیارد تومان برای تولید حال خوب افتتاح می‌شود که طرح کوه نور صفحه با ۴۰ موضوع و ۱۰۰ نشان و در چهارهزار متر یکی از این پروژه‌ها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت‌_ در آیین بهره‌برداری از مجموعه تفریحی «کوه نور» و ۱۵ پروژه خدماتی، گردشگری و ورزشی در مجمتع گردشگری صفه، اظهار کرد: تلاش ما این بود که قدمی در عرصه صنعت نشاط و تفریح در استان برداریم.

وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: امنیت و آرامش امروز ما مرهون همکاری سبزپوشان فرماندهی انتظامی و آتش‌نشانان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، همچنین وجود سرمایه‌گذارانی است که بخشی از سرمایه‌های خود را با وجود خطرپذیری به این بخش اختصاص دادند و شعار «با هم بهتریم» را در این عرصه تجلی دادند و نقطه تعامل ما و این مجموعه سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری و نشاط و تفریح است.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به گذشت ۸۸۸ روز از دوران خدمت خود در این مجموعه افزود: همت همه همکارانم در این مجموعه، ایجاد آرامش بیشتر و تفریح سالم برای مردم است و در این مدت نزدیک به سه میلیون نفر و یک میلیون خودرو به این مجموعه وارد شدند، همچنین ۶۰۰ هزار از تله کابین صفه استفاده کردند.

وی با تشکر از مجموعه هیئت مدیره این مجموعه گفت: هیئت‌مدیره در این عرصه ریسک پذیر با ما همراه شدند و نگاه و ظرفیت و تعامل خود را در اختیار ما قرار دادند.

ساکت بیان داشت: هدف شهردار تحقق «شهر زندگی» بوده است و باید در این مسیر حرکت می‌کردیم، از این‌رو در گام نخست استاندارد سازی سازه‌ها انجام شد، در گام دوم بهینه‌سازی صورت گرفت و تلاش شد شایسته مردم دیار نصف جهان ظرفیت‌های تفریحی توسعه پیدا کند.

وی تصریح کرد: در هماهنگی با اداره کل استاندارد و میراث فرهنگی و با همکاری و هماهنگی فراجا طرح‌ها با هدف طبیعت دوستی انجام شد و امروز پهنه صفه هر روز به بهانه طبیعت گردی و کوه گردی آغوش خود را برای فرهیختگان باز می‌کند.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان اضافه کرد: امروز ۱۶ پروژه در قالب ۱۰۳ میلیارد تومان برای تولید حال خوب افتتاح می‌شود که طرح کوه نور صفحه با ۴۰ موضوع و ۱۰۰ نشان و در چهارهزار متر یکی از این پروژه‌ها است و در کنار آن اصلاح بولینگ و ظرفیت‌های غذایی، گازکشی، برج پرچم و سالن بولینگ در این مراسم افتتاح شد.

کد خبر 749194

دیگر خبرها

  • استخراج ۱۸۳ هزار بشکه نفت در بهمئی/ سد آبریز آرزویی بر دل مردم
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  •  طی چندماه گذشته، معرفی ۳۰ بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو 
  • اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • جزئیات اقدامات منطقه هفت حوض برای توسعه گردشگری مشهد در ۱۴۰۳
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری