Web Analytics Made Easy - Statcounter

گناباد- معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشوراز پرداخت ۵۰درصد هزینه های مرمت خانه های بوم گردی و۸۰درصد حمامهای سنتی خبرداد.

به گزارش قدس انلاین محمدحسن طالبیان ظهر پنجشنبه در نشست گردشگری گناباد با محوریت قنات قصبه که در سالن اجتماعات فرمانداری گناباد برگزار شد، گفت: قنات قصبه گناباد یکی از افتخارات جهانی است و در پروژه ثبت جهانی ۱۱ قنات ایرانی، به‌عنوان مادر قنات‌ها از آن یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به اینکه قنات قصبه گناباد در سال گذشته ثبت جهانی شده است انتظار می‌رود از سال آینده جمعیت عظیمی از گردشگران خارجی برای بازدید از این قنات به گناباد سفر کنند لذا باید علاوه بر آماده‌سازی قنات قصبه، سایر پتانسیل‌های گردشگری گناباد برای بازدید گردشگران آماده شود لذا مردم و مسئولان با همگرایی یکدیگر باید کمک کنند.

طالبیان افزود: دولت در راستای امورات قنوات، تنها نقش نظارتی و حاکمیتی باید داشته باشد و قنوات باید توسط مردم مدیریت شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بابیان اینکه یکی از اهداف ثبت جهانی قنات قصبه گناباد، حفظ آن بود، تصریح کرد: نباید نوسازی در منطقه قنات قصبه صورت گیرد چون گردشگرانی که برای بازدید این قنات به گناباد سفر می‌کنند، گردشگران فرهنگی و به دنبال مشاهده حقایق هستند لذا هر اقدامی که در محیط قنات قصبه صورت می‌گیرد باید با اولویت حفظ اصالت این اثر تاریخی باشد.

طالبیان ادامه داد: در حاشیه توجه به قنات قصبه باید به احیای خانه‌های قدیمی برای اقامتگاه‌های بوم گردی توجه شود و در این راستا اگر مالک یا بخش خصوصی تمایل به مشارکت در این بخش داشته باشند، سازمان میراث فرهنگی ۵۰ درصد هزینه احیای این خانه‌ها را به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این سازمان ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه احیای حمام‌های ایرانی را پرداخت می‌کند چراکه حفظ اصالت اصلی ایرانی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور مهم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مسیر توجه به گناباد از قالب سنتی خود خارج و روستاهای تاریخی، صنایع‌دستی و اماکن مذهبی به‌عنوان مکمل‌های ظرفیت توسعه گردشگری گناباد تعریف‌شده‌اند.

حسین زارع صفت اظهار کرد: با توجه به اینکه گردشگری بر پایه قنات قصبه محور اصلی توسعه گناباد است باید اقداماتی ازجمله مشخص شدن مالکیت زمین‌های اطراف قنات قصبه، استحکام‌بخشی قنات، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در قنات قصبه، ایجاد موزه آب و توجه به کوچه‌باغ‌های قنات قصبه انجام و همچنین باید با تعریف پروژه، از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه گردشگری بر محور قنات قصبه استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: در استان خراسان رضوی شهرستان‌های گناباد، نیشابور، سبزوار، فریمان، طرقبه و کاشمر به‌عنوان نقاط ویژه گردشگری انتخاب‌شده‌اند تا اقداماتی بر روی مبلمان شهری متناسب با پتانسیل‌های گردشگری صورت گیرد و فاز اول این طرح‌ها توسط بخش خصوصی انجام‌شده است.

مقدوری افزود: با انجام این طرح، فضای شهری گناباد آماده پذیرش گردشگران داخلی و خارجی می‌شود و ظرفیت‌های باارزش این شهرستان با چهره در شان و لیاقت گناباد برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود.

معاون اداره کل آب منطقه ای خراسان هم در این نشست گفت : با توجه به اینکه عناصر اصلی تمدن کاریزی در قنات قصبه وجود دارد لذا وزارت نیرو باید موزه آب خراسان رضوی را در این قنات و حتی درون آب قنات قصبه ایجاد کند تا علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری این قنات، شاخصه‌های تمدن کاریزی برای مردم احیا شود.

.محمد علایی افزود:از ۳۳ کیلومتر طول قنات قصبه ۳۱ کیلومتر ان در سازه سنگی قرار دارد و مستحکم است اما حدود ۲ کیلومتر ان نیاز به استحکام سازی دارد که برای این امر بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیت‌های بخش کشاورزی از راهبردهای مهم توسعه گناباد است.

محمدرضا اورانی اظهار کرد: تمدن کاریزی با ایجاد چاه‌های عمیق و نیمه عمیق به حاشیه رفته است لذا برای توسعه گردشگری بر محور قنات قصبه باید به پایداری آب، سازه این قنات و ارضی تحت کشت قنات توجه شود.

فرماندار گناباد نیز در این نشست گفت: در سال گذشته حدود ۹۴ هزار نفر از مکان‌های گردشگری گناباد بازدید کردند که این میزان تنها در تعطیلات نورزی سال جاری به ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد و این افزایش بازدید حاکی از پتانسیل بالای گردشگری گناباد است. .

محمدعلی نبی پور ادامه داد: با توجه به اینکه فعالیت‌های گردشگری گناباد نیازمند مساعدت و حمایت‌های کشوری است کارگروه ویژه گردشگری گناباد با حضور مسئولان کشوری و استانی به‌منظور تقویت زیرساخت‌های گردشگری گناباد تشکیل شد است. .

در این جلسه مقرر شد طرح آبخیزداری بالادست قنات قصبه با تأمین منابع دولتی طی یک هفته آینده مشخص و برای استحکام‌بخشی قنات قصبه در مرکز استان جلسه‌ای برگزار و تصمیماتی گرفته شود. همچنین برای اجرای طرح جامع گردشگری گناباد مقرر شد برای اجرای فاز اول ۵۰ درصد درصد اعتبارات به‌صورت ملی و ۵۰ درصد به‌صورت استانی تأمین شود.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان گناباد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

دریافت 35 MB

کد خبر 6091333

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از پروژه خانه وثوق تا پاییز و فروغ تا پایان سال
  • تجمع دانشگاهیان گناباد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • نیاز ضرروی ۱۰۰رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت