Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@17:35:09 GMT

فيلم هاي مستجهن با نوجوانان چه مي کند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۳۴۴۸

خبرگزاري آريا -
دستيابي به تصاوير و فيلم هاي غيراخلاقي يا همان هرزه نگاري در سنين پايين، يعني کودکي و نوجواني، امروزه، آن هم با توجه به فناوري هاي جديد مانند اينترنت، از مباحث بسيار جدي و نگران کننده است که خانواده ها وساير اقشار فرهنگي و فرهيخته جوامع، به خصوص متخصصان علوم رفتاري و روانشناسان را به چالش کشيده و نگران ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اين مطلب قصد داريم شما را با دلايل هرزه نگاري و پيامدهايي که اين پديده مي تواند بر روي کودکان و نوجوانان داشته باشد، آشنا کنيم. در پايان نيز چند راهکار براي والدين خواهيم داشت.

آمارها نشان مي دهد افراد دوازده تا هفده ساله از گروه هاي عمده مراجعه کننده به محصولات حاوي هرزه نگاري هستند. برخي آمارها نيز بيان مي دارند متوسط اولين سن مراجعه کننده به محصولات هرزه نگاري يازده سال است، که اين سن نيز در حال کاهش است. در واقع اين محصولات تبديل به اولين و ساده ترين مسير براي دريافت اطلاعات و آموزش جنسي اين دامنه سني شده؛ در حالي که اين تصاوير و فيلم ها، از هرگونه آموزش و بيان واقعيت ها و مسائل بهداشتي خالي است و کودکان و نووانا را در معرض خطرهاي جسمي و رواني قرار مي دهد. برخي از اين آسيب ها و خطرات عبارتند از:

شکل گيري عقايد ونگرش هاي غلط جنسي
محصولات هرزه نگاري، به صورت اغراق آميز و غيرواقعي رابطه جنسي را نشان مي دهند؛ در نتيجه باعث مي شود کودک و نوجوان، که هنوز نگرش و اطلاعاتي نسبت به امور جنسي ندارد، به صورت کامل اين عقايد و باورهاي غلط را قبول کند و در واقع اين تصاوير و محتوا را به عنوان الگوي درست رابطه جنسي بپذيرد. بنابراين در بزرگسالي و در برخورد با واقعيت رابطه جنسي، دچار مشکل خواهد شد.

بلوغ جنسي زودرس
هنگامي که کودک با تصاوير و محرک هاي مختلف جنسي زودتر از سن مناسب خود برخورد کند، امکان بلوغ جنسي زودرس وجود دارد. اين بلوغ جنسي زودرس گرچه براي پسربچه ها خوشايند است، در هر حال مي تواند براي هر دو جنس آسيب ها و مشکلات فراوان خاص خود را ايجاد کند مانند انجام رفتارهاي جنسي زودهنگام، بروز هيجانات منفي ناشي از تغييرات بدني، طرد توسط همسالان، انتظارات بيش از حد اطرافيان و والدين و ...

در معرض خشونت و تجاوز جنسي قرار گرفتن
برخي افراد بزرگسال که دچار انحرافات جنسي هستند، ممکن است از تصاوير و فيلم هاي محرک جنسي به طرق مختلف استفاده کنند، که هدفشان تحريک و فريب کودکان و نوجوانان است.

از سويي تماشاي اين تصاوير باعث مي شود کودک و نوجوان بيشتر در معرض برقراري رابطه جنسي قرار گيرد، که نتيجه آن خشونت و تجاوز جنسي خواهد بود. گزارش ها نيز نشان مي دهد متجاوزين جنسي از تصاوير براي تحريک کودکان و همچنين متقاعدسازي و بازداري احساسات آنان استفاده مي کنند.

تقليد و انجام رفتارهاي جنسي
مشاهده مي شود برخي از کودکان و نوجوانان پس از تماشاي صحنه ها و فيلم هاي مستهجن، به تقليد آن اعمال با دوستان و حتي افراد کوچکتر از خود مبادرت ورزيده اند، که خود مي تواند زمينه ساز بارداري هاي ناخواسته، ابتلا به بيماري هاي جنسي و حتي اعتياد و وابستگي به رابطه جنسي شود.

ايجاد ترس و سردرگمي از مسائل جنسي
در هرزه نگاري معمولا کودکان و نوجوانان خيلي زودتر از زمان لازم و به طور نابهنگام درباره روابط جنسي اطلاعات کسب مي کنند. درحالي که آمادگي لازم براي انجام چنين کاري را ندارند؛ که باعث ايجاد سردرگمي و ترس و حتي حالت تنفر نسبت به مسائل جنسي در زمان کنوني و آينده کودک مي شود. حتي مشاهده مي شود برخي از کودکان پس از رويارويي با اين تصاوير، به شدت حالت هاي اضطرابي و علائمي مانند کابوس هاي شبانه، ناخن جويدن و شب ادراري پيدا کرده اند.

دلايل گرايش به هرزه نگاري توسط کودکان و نوجوانان
حال که با برخي از مهمترين آسيب هاي هرزه نگاري در دوران کودکي و نوجواني آشنا شديد، بهتر است با دلايل گرايش به محصولات هرزه نگاري در اين سنين نيز آشنا شويد. مطالعه و آگاهي نسبت به اين دلايل خود مي تواند قدمي مؤثر در جهت پيشگيري از هرزه نگاري کودکان و نوجوانان باشد.

کنجکاوي
اصلي ترين دليل گرايش به هرزه نگاري در سنين پايين، کنجکاوي درباره مسائل جنسي است. در اين سن فرد دوست دارد از فرآيند جنسي آگاهي پيدا کند؛ در حالي که بنا به دلايلي، افراد حتي تا سنين هجده سالگي اطلاعات درست و مدوني در مورد مسائل جنسي فرا نمي گيرند و اين اطلاعات در حد مسائل دوران بلوغ آن هم توسط معلمان باقي مي ماند. در حالي که نوجوان در اوج فشار جنسي است و رويدادهاي جنسي را حس مي کند، به غير از دوستان خود به دنبال منابع ديگري مي گردد و اين منابع اگر فراهم نشود به سراغ محصولات هرزه نگاري خواهد رفت.

برخورد ناگهاني و تصادفي
برخي از کودکان و نوجوانان، اولين بار محصولات هرزه نگاري را به صورت کاملا ناخواسته و اتفاقي مشاهده کرده اند.

براي مثال کودکي که با روشن کردن دستگاه هاي صوتي و تصويري، به ناگاه با تصاوير هرزه نگاري روبرو مي شود زيرا والدينش فراموش کردند که cd يا dvd را قبلا از دستگاه خارج کنند يا نوجواني که در جستجوي اينترنتي خود به صورت تصادفي با يک سايت هرزه نگاري آشنا مي شود. اين برخوردهاي تصادفي و غيرقابل پيش بيني بر کودکان و نوجوانان اثرات متفاوتي مي گذارد؛ برخي از آنان حالت شوک و ترس پيدا مي کنند و برخي حس کنجکاوي، که باعث مي شود دوباره به آن تصاوير مراجعه کنند.

حس خوب بزرگ شدن
تماشاي فيلم ها و صحنه هاي مستهجن و موارد هرزه نگاري به نوجوانان اين امکان را مي دهد که به خود و ديگران، به خصوص همسالان خودشان، ثابت کنند بزرگ شده اند، زيرا تماشاي اين نوع تصاوير براي آنها ممنوع است و محتواي شان خاص بزرگسالان است؛ پس از اين طريق،جات پاي بزرگسالان مي گذارند.

اين حس همراه با بيان تجربيات هرزه نگاري توسط نوجوان به همسالان و دوستان خود و اينکه توسط آنان تاييد شود، تقويت خواهد شد.

تقليد و فشار همسالان
گاهي دوستان و همسالان، به نوجوان فشار مي آورند استفاده از محصولات هرزه نگاري را امتحان کند. اين در حالي است که نوجوان از طري در معرض اطلاعات هيجان برانگيز دوستان خود قرار مي گيرد و بر حس کنجکاوي او افزوده مي شود و از طرفي توسط همسالان خود به روش هاي مختلف تحريک مي شود.

مثلا اينکه استفاده از محصولات هرزه نگاري را نشان استقلال، بزرگ شدن و هيجان برانگيز توصيف مي کنند؛ در نهايت کودک و نوجوان در مقابل تصميم «عدم استفاده» نمي تواند مقاومت کند.

نتايج تحقيقات نيز نشان مي دهد عمده راه آشنايي با محصولات هرزه نگاري، از طريق دوستان صورت گرفته است که اين يافته تاثير عميق گروه دوستان و همسالان را آشنا مي کند.


چند توصيه به والدين
در حالي که تصاوير محرک جنسي به روش ها و علل مختلف مي تواند بر روي کودکان و نوجوانان تاثيرگذار باشد، بايد به شما اطمينان دهم هر کودک و نوجواني که تاصوير محرک جنسي را نگاه کرد. لزوما تحت تاثير آن قرار نمي گيرد و همه کودکان و نوجوانان به يک اندازه دچار آسيب اين مقوله نمي شوند؛ زيرا تاثير هرزه نگاري کاملا تدريجي است و اگر کودک و نوجوان شما تاکنون يک يا چند بار، با تصاوير و فيلم محرک جنسي روبرو شده است، هنوز جاي نگراني شديد نيست و مي توانيد مداخله ي مناسبي انجام دهيد.

با فرزند خود ارتباط برقرار کنيد
ارتباطي که همراه با احترام و با توجه به نيازهاي نوجوان شما باشد، مي تواند سپر محکمي براي جلوگيري از هر آسيب از جمله هرزه نگاري باشد.

با فناوري هاي جديد آشنا شويد
بسياري از روش هاي دسترسي فرزند شما به محصولات هرزه نگاري، فناوري هاي جديد مانند تلفن همراه، اينترنت و ... است، پس لازم است براي پيشگيري، با اين موارد آشنا شويد.

از روش هاي خشن و محروم سازي استفاده نکنيد
اينکه بخواهيد وسايل تفريحي فرزندتان را بگيريد يا اينترنت او را قطع کنيد، چاره کار نيست؛ زيرا نوجوان احساس حقارت مي کند و براي اين مسائل هم کنجکاو مي شود و هم مقابله جو.

خودتان آموزش دهيد
به طور کلي بيشتر پدر و مادرها نگاه خوبي از صحبت کردن درباره مسائل جنسي با کودکان خود ندارند، چه برسد به صحبت کردن درباره هرزه نگاري. والدين بايد آگاهي خود را در اين زمينه ارتقا ببخشند و تا آنجايي که مي توانند به فرزندان خود آموزش هاي درست را بدهند تا ضمن پيشگيري، اطلاعات صحيح و واقعي به فرزندشان بدهند.
منبع:مجله سپيده دانايي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۳۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، میگرن که از یک نقطه شروع می‌شود وبه آرامی گسترش می‌یابد. همین امر منجر به حالت تهویه در کودک یا نوجوان می‌شود. کوتاهی و تنبلی در انجام تکالیف مدرسه و نامرتب بودن دردوران نوجوانی مدارس می‌توانند در غالب ساعات درسی مجزا با سیاست‌گذاری درست استفاده صحیح از تلفن همراه وتشریح اهداف پشت پرده بازی‌های وارداتی رابرای کودکان ونوجونان تشریح کنند. اختلال خواب؛ مانند کم خوابی، کابوس‌های شبانه، فریاد زدن درخواب، صحبت کردن درخواب، راه رفتن درخواب، چرت زدن در طول روز وکم حوصلگی، تیک‌های عصبی وفریاد زدن حین بازی بازی‌های رایانه‌ای جنگندگی می‌آموزد. این کودکان در هنگام صحبت کردن با هم سن وسال‌های خود فقط در مورد بازی‌های رایانه‌ای صحبت می‌کنند. اختلال غذا خوردن (کم خوری، لاغری مفرط، بی‌نظمی در زمان مناسب غذا خوردن، پرخوری و چاقی، تنقلات مضر مانند پفک وچیپس جایگزین غذای اصلی، درست نجویدن غذا، تغذیه سریع وناسالم وسوء هاضمه). بروز خشونت وپرخاشگری نسبت به اطرافیان حتی به صورت مقطعی (روابط عاطفی بین این کودکان با خواهر یا برادرشان کدر است.) مشکلاتی در یادگیری کودکان به خصوص کودکانی که در مرحله آموزش هستند. (خستگی زود رس از آموزش وتحصیل) گاهی برخی از کودکان درساعت تحصیل در مدرسه برای تعطیل شدن لحظه شماری می‌کنند. ویا حتی از مهمانی رفتن سر باز می‌زنند. بهداشت فردی ضعیف کودک: ازجمله‌شانه نکردن مو، مسواک نزدن، حمام نرفتن و... اگر کودکان بازی‌های متناسب با رده سنی خود را انجام ندهند آسیب‌های جدی وجبران ناپذیر قرار خواهند گرفت.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان 
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان
  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت سرپرستی فرزندخوانده هستند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • ۱۶ زوج اردبیلی پشت نوبت دریافت فرزندخوانده هستند
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد