Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-04@23:50:12 GMT

تراکم مازاد و انتظارات متراکم

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۴۲۵۴

تراکم مازاد و انتظارات متراکم

تین نیوز |

مجتبی حسینی توسل*: ابعاد مسائل شهر تهران صرفاً محلی نیست بلکه ملی است، بنابراین حل آنها نیز همراهی و همکاری همه دستگاه های مرتبط و عمومی و دولتی در سطح ملی را می‌طلبد.

فروش تراکم مازاد غیرکارشناسی، معامله فریبنده ای است که خریدار و فروشنده از آن راضی هستند و به دلیل جاذبه های اقتصادی سهل الوصول برای هر دو طرف، تمایل به تکرار و توسعه آن دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک طرف چیزی را می‌فروشد که برای ایجاد و تولید آن متحمل هیچ زحمتی نشده و رقیبی هم در این عرضه ندارد و طرف دیگر چیزی را می‌خرد که ارزش افزوده چند برابری دارد. ولیکن مالک اصلی که شهروندان باشند از این معامله ناراضی و مغبون هستند اما برای توقف آن هم ابزارهای کارآمد و زودهنگام در دسترس ندارند.

مواضع عمدتاً تبلیغاتی اخیر و هیجانات ناشی از انتخابات موجب شکل گیری یا افزایش تراکم مطالبه ای عمومی برای توقف فروش تراکم ساختمانی مازاد شده است، بدون اینکه (جز یکی دو مورد) راه حلی برای تامین انبوه هزینه های نگهداری و توسعه کلان شهر تهران ارایه شود. این در حالی است که امروز بیش از ۵۰% این هزینه ها از همین محل تأمین می‌شود.

البته این مطالب به معنی غیر قابل حل بودن مشکل نیست ، ولی حداقل نباید دنبال راه حل های یک شبه بود. بلکه باید با برنامه هایی با افق کوتاه مدت، میانی و بلند مدت، بتدریج و درکنار عرضه تراکم کارشناسی در حد مجاز و قانونی مندرج در اسناد بالادستی شهر، منابع جدید و پایدار را جایگزین منابع ناپایدار نمود به نحوی که درروند امور روزمره شهر و مردم نیز اختلالی ایجاد نگردد و عرضه تراکم مازاد بی قاعده به صفر برسد.

تراکم فی نفسه لازمه توسعه شهر است. در برخی نقاط می بایست تراکم بالا مدنظر برنامه ریز توسعه شهر باشد. اما نحوه توزیع و جانمایی آن تا کنون چه در منظر شهر تهران و چه در فراهم آوردن مجال تامین خدمات و زیرساختهای مورد نیاز چالش بر انگیز بوده و هست.

آنچه که مسلم است، وجود یک تقاضای متکی بر ظرفیت اقتصادی کلان در این شهر است که باید با عرضه مناسب و هدایت صحیح، از آن در جهت رفع نیازهای اساسی شهر بدون ایجاد عوارض قبلی بهره برد.

در صورت عدم برنامه ریزی صحیح و به هنگام، این نقطه قوت و فرصت ارزشمند می تواند از این شهر رخت بربندد و یا حتی تبدیل به یک تهدید درابعاد ملی و محلی شود.

ابعاد مسائل شهر تهران صرفاً محلی نیست بلکه ملی است، بنابراین حل آنها نیز همراهی و همکاری همه دستگاه های مرتبط و عمومی و دولتی در سطح ملی را می‌طلبد.

از این منظر نسبتِ نتایج انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، آثار مستقیمی بر روند مدیریت شهری تهران و دیگر نقاط کشور خواهد داشت./

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۴۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل

ابوالفضل دشتبانی گفت: این مبلغ به حدود سه هزار کشاورز تولیدکننده سیب زمینی بر اساس تقدم در تحویل محصول به مراکز خرید توافقی پرداخت شد.

روند خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و روند خرید با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال جریان دارد.

برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل در راستای حمایت از تولید کنندگان یارانه دولتی اختصاص یافته و خرید محصول در ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی در شهرستان اردبیل ادامه دارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل همچنین افزود: تاکنون بیش از ۵۸ هزار تن سیب زمینی موجود در انبار‌ها از کشاورزان خریداری و به کارخانه‌های تبدیلی و فرآوری در سایر استان‌های کشور ارسال و بخشی از آن نیز به کشور‌های همجوار صادر شده است.

دشتبانی بیان کرد: پیگیری جدی و مستمر استاندار و نمایندگان مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در حمایت از تولیدکنندگان باعث شد تا قبل از این که محصول مازاد سیب زمینی به یک بحران تبدیل شود، عملیات خرید با دستور وزیر کشاورزی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شود.

به گفته او، خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان در ۶ مرکز پیش بینی شده توسط مدیریت تعاون روستایی و مباشر منتخب زیر نظر کار گروه استانی تا پایان روند عرضه از سوی کشاورزان ادامه خواهد داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • ممنوعیت چرای دام های مازاد در مراتع استان
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • زندان‌های مازاد مولدسازی می شوند
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • هزینه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای زیرساخت‌های ایلام
  • حسن رنگرز: دعوت نشدن چند کشتی گیر به اردو؟ انتظارات را برآورده نکردند
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی
  • دلایل دعوت نشدن چند کشتی گیر به اردو/ انتظارات را برآورده نکردند