Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محققان از روش ويرايش ژن CRISPR-Cas9 براي هدف قرار دادن توالي DNA سرطان،کاهش تومورها و بهبود ميزان زنده ماندن موش‌هاي سرطاني استفاده کردند.
به گزارش خبرگزاري آريا، محققان در اين زمينه به نتايج خارق‌العاده‌اي دست پيدا کرده‌اند، از سيستم ويرايش ژن CRISPR-Cas9 که توانايي‌هاي خيره‌کننده‌اي دارد، مي‌توان براي مبارزه با ديستروفي عضلاني، کوري و حتي HIV نيز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 اما در صدر همه اين بيماري‌ها سرطان وجود دارد. در حال حاضر محققان دانشگاه پيتزبورگ از اين روش براي هدف قرار دادن مرکز فرماندهي سرطان استفاده کردند. در اين پژوهش و تحقيق و بررسي مشخص شد که مي‌توان با استفاده از اين روش تومورهاي مهاجم را کوچک کرده و ميزان زنده ماندن فرد سرطاني را بدون آسيب رساندن به سلول‌هاي سالم افزايش داد.
اين روش با هدف قرار دادن ژن‌هاي همجوشي (Fusion Gene) کار مي‌کند. ژن همجوشي به ژني گفته مي‌شود که از آميختن دو ژن جداگانه پديد مي‌آيد.
اين تيم تحقيقاتي در پژوهش پيشين خود به اين نتيجه دست يافتند که يک ژن همجوشي به نام MAN2A1-FER با ابتلاي افراد به سرطان پروستات، کبد، ريه و تخمدان مرتبط بوده و به رشد و گسترش تومورها کمک مي کند.
در آناليزهاي ترکيبي که از ژن همجوشي بدست آمد محققان به اين نتيجه رسيدند که يک DNA منحصر به فرد از ژن همجوشي مي‌تواند باعث نابودي خود شود. ژن CRISPR-Cas9 با هدف قرار دادن توالي DNA و جايگزين کردن آن‌ها با چيز ديگري فعاليت مي‌کند و قادر به دنبال کردن اين الگوهاي ژن همجوشي و جايگزين کردن آنها با ژن‌هاي ضد سرطاني است. اين روش بر خلاف درمان‌هاي مرسوم مانند شيمي‌درماني، فقط به سلول‌هاي سرطاني حمله کرده و به سلول‌هاي سالم آسيبي نمي‌رساند.
در دانشگاه پيتزبرگ گروهي از محققان،  سلول‌هاي سرطان پروستات و سرطان کبد انسان را به موش پيوند زده و سپس با استفاده از ويرايش CRISPR ژن‌هاي همجوشي را که منجر به بروز سرطان شده بودند، هدف قرار دادند.آنها پس از 8 هفته مشاهده کردند که تومورها تا 30 درصد کاهش يافته و اين حيوانات زنده ماندند. اما در گروه ديگري از موش‌ها که دچار همين بيماري‌ها بوده، اما با روش جديد مورد درمان قرار نگرفته بودند، شاهد رشد 40 درصدي در تومورها و گسترش آن در کل بدن اين حيوانات بودند و در نهايت پس از پايان اين دوره تمام اين حيوانات از بين رفتند.
تکنيک ويرايش ژن CRISPR-Cas9 با هدف آزمايشات انساني کار خود را شروع کرده است اما فعلا در مرحله‌ي نخست، اين تکنيک در مبارزه با سلول‌هاي سرطاني و مورد هدف قرار دادن مرکز فرماندهي سرطان به کار گرفته خواهد شد. چندي قبل تيمي از محققان چيني تکنيک پيشرفته اصلاح ژنتيک CRISPR-Cas9 را براي اولين بار در تاريخ روي انسان تست کردند. آنها در جريان اين روش ژن هاي اصلاح شده را با اميد از بين بردن امراض به بدن يک بيمار مبتلا به سرطان تزريق کردند. در ايالات متحده آمريکا، اولين تست CRISPR روي انسان هنوز هم انجام نشده با اينحال در چين به ذهن خطور مي کند به دليل نبود معضلات قانوني پيشرفت در اين عرصه با سرعت بيشتري در حال انجام است. محققان اميدوارند که با تست اين شيوه روي انسان قادر باشند با سرعت بيشتري مانع از فعاليت آن گروه از ژن هايي شوند که نمي گذارند بدن يک فرد با بيماري هاي مختلف مقابله نمايد.
در حال حاضر اين تکنيک نشان مي‌دهد که استفاده از آن باعث کاهش سرعت رشد تومور‌ها و سلول‌هاي سرطاني مي‌شود. محققان قصد دارند با استفاده از اين تکنيک سلول‌هاي سرطاني را به صورت کلي از بين ببرند. قرار است اولين تست اين تکنيک بر روي انسان در آمريکا تابستان امسال در دانشگاه پنسيلوانيا انجام بگيرد. در اين بررسي ها محققان در نظر دارند سلول هاي چند بيمار را اصلاح ژنتيکي کنند و از اين طريق به جلوگيري از سه نوع مختلف از سرطان بروند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۵۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.   مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با در پی انتشار فیلم پلمپ بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب، به آگاهی رساند: پس از تماس عوامل درمانی با مرکز فوریت‌های ۱۱۰ و حضور مامور پلیس در بیمارستان، محرز گردید: درب مشترک دو بیمارستان محب مهر و هاشمی نژاد به دلیل اختلافات حقوقی و مِلکی توسط بیمارستان‌های مذکور نرده گذاری و پلمب شده است؛ البته هر بیمارستان درب ورودی مجزا برای تردد مراجعین دارد.   به گزارش مهر، پلیس هر گونه خبری مبنی بر پلمب مرکز درمانی به دلیل کشف حجاب را صحیح نمی‌داند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تکذیب پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب

دیگر خبرها

  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب؟
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند