Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@14:13:37 GMT

دشت های لاله زار صورتی می شود/ بازگشت مرم به روستاها

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۵۷۷۰

دشت های لاله زار صورتی می شود/ بازگشت مرم به روستاها

کرمان – دشت های مملو از گل لاله زار این روزها با به بار نشستن هزاران هکتار گلزار گل محمدی رنگ صورتی به خود گرفته و چرخ اقتصاد روستاهای محروم بردسیر این روزها با تکیه برگل می چرخد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: دشت های لاله زار و گلزار کرمان هر چند در حاشیه کویر قرار گرفته اند اما مملو از گل سرخ و محمدی هستند این سرزمین سرشار از باغهای سرسبز و دشتهای گلهای وحشی و باغهای گل محمدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مردم محرومیت را با استفاده از گل های محمدی به ثروت تبدیل کرده اند و حالا دهستانهای لاله زار و گلزار مملو از مردمی است که با بازگشت به دشتهای سرسبز و مملو از گل بردسیر گل محمدی می کارند و عطر خوش گل های رنگارنگ را در هم می آمیزند.

کرمان هر چند در کنار کویر لوت قرار گرفته است اما سرزمینی چهار فصل است که لاله زار و گلزار کرمان در بین این فصل ها جایگاه خاصی دارند.

کافیست از کرمان به سمت شهرستان بافت که یکی از زیباترین شهرستانهای کرمان است حرکت کنید در میانه راه و در پهنه شهرستان بردسیر به منطقه ای بسیار زیبا می رسید که لاله زارش می خوانند این نام از آن جهت بر این منطقه گذاشته شده است که دشتهای این کوهپایه مملو از گل های لاله است دامنه کوه های مرتفع هزار در استان کرمان سردترین منطقه استان کرمان است و جزو پر باران ترین مناطق کوهستانی ایران محسوب می شود.

لاله زار دارای سایت گردشگری است و امکانات مورد نیاز گردشگران در این منطقه ایجاد شده و از سوی دیگر در دامنه کوه های هزار نیز کمپی گردشگری ایجاد شده است

لاله زار دارای سایت گردشگری است و امکانات مورد نیاز گردشگران در این منطقه ایجاد شده و از سوی دیگر در دامنه کوه های هزار نیز کمپی گردشگری ایجاد شده است، هر چند مسئولان استان کرمان آنچنان روی گردشگری کویر متمرکز شده اند که مانور بر روی این کمپ را فراموش کرده اند اما کمپ زیبای لاله زار در پایین دست کوه هزار یکی از زیباترین مناطق گردشگری کشور محسوب می شود و چیزی از زیباییش کم نشده است.

در کنار زیبایی های لاله زار باید به یک نکته برای گردشگران حرفه ای نیز توجه کنیم لاله زار بهشت کوهنوردان ایران است زیرا ارتفاعات شاه کوه و لاله زار در واقع سرچشمه زیبای تنها رودخانه دائمی جنوب شرق کرمان یعنی هلیل رود است که به تالاب جازموریان می ریزد.

این منطقه همچنین ذخیره گاه گیاهان دارویی است، به دلیل شرایط آب و هوایی هر چه ارتفاع زیاد تر می شود گونه های گیاهی نیز تغییر می کند و خواص گیاهان نیز متغییر می شود.

اما اگر بخواهیم با منطقه بیشتر آشنا شویم باید بگوییم لاله زار خاص ترین آب و هوا در شرق کشور را دارد و یکی از مرتفع ترین مناطق مسکونی کشور محسوب می شود و به نام بام کرمان نیز شناخته می شود.

این منطقه ۱۵ هزار نفر در ۲۰ روستا و ۱۵۰ آبادی جمعیت دارد و به دلیل صنعت پر سود گل محمدی هر سال بر جمعیت این روستاها افزوده می شود، لاله زار ۱۳۰ کیلومتر تا شهر کرمان فاصله دارد و ۳۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

مرغوب ترین گلاب ایران در لاله زار تولید می شود

ارتفاع این منطقه آنقدر زیاد است که آب در دمای ۹۰ درجه جوش می آید و همین شرایط جوی لاله زار را به منطقه مساعد برای پرورش گل محمدی تبدیل کرده است.

شاید هر زمان اسم گل محمدی به میان آید همه یاد قمصر کاشان بیفتند اما با کمی مطالعه می توان مرغوب ترین گلاب ایران را در لاله زار مشاهده کرد.

بدون شک این گل محمدی بود که اقتصاد محلی را در این منطقه از کشور احیاء و زمینه توسعه اقتصاد بومی را ایجاد کرد و همه اینها مدیون مردی بزرگ به نام «صنعتی» است که گل محمدی را به مردم این منطقه معرفی کرد و آنها را که قبل از آن به کشت خشخاش روی آورده بودند به سمت کشت گل محمدی سوق داد.

حالا گل محمدی لاله زار در کارخانه ای محلی با مشارکت مردم فراوری می شود و نیز در هر خانه ای در لاله زار می توان دیگ های گلاب گیری را مشاهده کرد.

در کنار گلاب گیری عرقیات دارویی دیگر نیز تولید می شود و مردم ثروتی را می اندوزند که نمادی از اقتصادی بومی و مقاومتی است

در کنار گلاب گیری عرقیات دارویی دیگر نیز تولید می شود و مردم ثروتی را می اندوزند که نمادی از اقتصادی بومی و مقاومتی است.

حالا اسانس گل محمدی لاله زار در بهترین کارخانه های ادکلن سازی جهان به ویژه فرانسه، بلژیک، آلمان، روسیه، کانادا و انگلستان مصرف می شود، کارشناسان این شرکتها هر سال قبل از آغاز برداشت به لاله زار می آیند و گلها را پیش خرید می کنند.

گفته می شود اسانس این منطقه از کیفیت بی نظیری برخوردار است و هر سال میلیونها دلار به این دشتها سرازیر می شود.

لاله زار هم اکنون تابلویی رنگارنگ است که درمیان بنفشه های وحشی و رنگارنگش عطر گل محمدیش جهان را سر مست می کند.

مردم لاله زار این موفقیت را مدیون مرحوم صنعتی و همسرش شهین دخت صنعتی هستند این دو که قبل از انقلاب به لاله زار کوچ می کنند پایه گذار خیریه های متعددی در کرمان هستند که هزاران کودک را سرپرستی کرده اند.

جالب اینکه بسیاری از کودکانی که در خیریه های این دو بزرگ شده اند فامیل صنعتی را نیز برای خود انتخاب کرده اند و در صنعت پرورش گل نیز مشغول به کار شده اند.

دست های مهربان این زوج وقتی به خاک این منطقه خورد نتیجه اش گلهای سرخ رنگی بود که به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه به زودی مورد توجه قرار گرفت

دست های مهربان این زوج وقتی به خاک این منطقه خورد نتیجه اش گلهای سرخ رنگی بود که به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه به زودی مورد توجه قرار گرفت در ابتدا روستاییان که در اوج محرومیت بودند کشت گل را به تمسخر می گرفتند و قبول نمی کردند مزارع خشخاش را به مزارع گل تبدیل کنند اما رفته رفته و وقتی دیدند که گل های سرخ درآمد زا هستند این صنعت را توسعه دادند.

حالا هر دوی این منجیان لاله زار فوت کرده اند اما نام این دو بر لاله زار مانده است.

دشت های این منطقه هر سال بعد از عید نوروز شاهد تغییر رنگی گسترده هستند، این دشتها که همزمان با فصل بهار رنگارنگ می شوند در اردیبهشت ماه یکپارچه صورتی رنگ می شوند.

محمد جهانشاهی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر می گوید: لاله زار به واقع یکی از خاص ترین مناطق گردشگری استان کرمان است که زیباترین مناظر را مقابل چشم گردشگران قرار می دهد و نمونه بارزی از همزیستی مردم با طبیعت است.

وی افزود: سعی کرده ایم امکانات مورد نیاز گردشگری را در این منطقه ایجاد کنیم و در واقع مجموعه داشته های ما در این منطقه از جمله داشته های تاریخی، طبیعت گردی و صنعتی لاله زار را به قطب گردشگری استان کرمان تبدیل کرده است.

لاله زار نماد اقتصاد مقاومتی است

جهانشاهی ادامه داد: شرایط خاص آب و هوایی منطقه بی نظیر است و موجب شده لاله زار مملو از گل شود و نکته اصلی این است که این گلها جنبه کاربردی در زندگی مردم دارند و در هر خانه ای شاهد حضور دیگ های بزرگ و کارگاههای خانگی عرق گیری هستیم که خود جاذبه ای بی مانند در لاله زار است.

وی افزود: فصل برداشت گل محمدی نیز هر سال اردیبهشت ماه آغاز و جشنواره ای بسیار زیبا نیز هر سال همزمان با فصل برداشت گل در منطقه برگزار می شود که هر سال هزاران هزار نفر را از سراسر کشور به منطقه می کشاند.

وی گفت: محصول منطقه ارگانیک و از خلوص بالایی بر خوردار است و از هر سه تن محصول گل این منطقه، یک تن گلاب مرغوب تولید می‌شود و از هر هشت تن گلاب، یک لیتر اسانس به‌دست می‌آید.

جهانشاهی ادامه داد: نکته مهم این است که گردشگران از گرمترین نطقه زمین با طی چند ساعت راه می توانند به چنین منطقه سرسبز و متنوعی بروند و از کمپ کویری وارد کمپی مملو از گل شوند.

وی افزود: صنعت گردشگری در لاله‌زار در کنار گل محمدی در حال توسعه است به‌گونه‌ای که در روزهای تعطیل سال، کمتر منطقه‌ای از این بخش را می‌توان دید که خالی از گردشگر باشد.

خانه های لاله زاری ها مطابق با معماری کهن منطقه و از خشت و گل ساخته شده است و در مجاورت هر خانه یک باغ چندین هکتاری از گل محمدی قرار دارد و گل در اینجا با زندگی مردم پیوند عمیق خورده است.

گذشته لاله زار تلخ و حکایت امروزش زیبا و دل نشین است

محمد لاله زاری یکی از سالمندان این منطقه است که به خبرنگار مهر می گوید: مردم در آن زمان چاره ای جز کشت خشخاش نداشتند دوران تلخی بود مردم خودشان هم درگیر این مواد شده بودند و جوان ها یا معتاد بودند و یا به شهرهای بزرگ مهاجرت می کردند روزهای اولی که همایون کشت گل را به مردم پیشنهاد کرد هیچ کس استقبال نکرد اما خودش باغی از گل را احداث کرد و برخی از مردم را به کار گرفت و وقتی مردم دیدند از این راه درآمد ایجاد شده است جذب این صنعت شدند.

بسیاری از مردم فقیر بودند اما پولی به آن ها نمی دادند، بلکه راه پول در آوردن را به روستاییان نشان می دادند

لاله زاری افزود: همایون و همسرش که تا پایان عمرشان در این منطقه شبانه روز به فکر حل مشکلات مردم بودند در آن زمان زندگی شان شده بود مشکلات مردم و هر کاری برای رفع مشکلات انجام می دادند، بسیاری از مردم فقیر بودند اما پولی به آن ها نمی دادند، بلکه راه پول در آوردن را به روستاییان نشان می دادند.

پیر مرد که روزگار کمرش را خمیده کرده است می گوید: خدا خیرشان بدهد زندگی مردم متحول شده بسیاری از جوانان شهری حالا در حال آمدن به لاله زار هستند و بسیاری از افراد متمول در حال سرمایه گذاری در دشت ها هستند و همه چیز تغییر کرده است.

وی می گوید: پیر و جوان در لاله زار کارشان پرورش گل و در نهایت عرق گیری است و همه جا رنگ بوی گل گرفته است و فقط یک چیز می توانیم بگویم که خدا هر دوی این زن و مرد را بیامرزد زیرا یک نسل را اصلاح و زندگی هزاران نفر را تامین کردند.

وی ادامه می دهد: تمام پسرانم و همسران و فرزندانشان، کارشان کشت گل است و کسی که با گل سر و کار داشته باشد حال و روزش هم با طبیعت هماهنگ می شود.

وی افزود: کارخانه گلابگیری نیز احداث شد و هدف کسب درآمد شخصی نبود بلکه همایون صنعتی که یک پرورشگاه در کرمان احداث کرده بود و هنوز هم فعال است کودکان را پس از سر و سامان دادن و آموزش و درس و مدرسه وقتی نیاز به کار داشتند در همین کارخانه به کارگیری می کرد و حقوق می داد.

پیر مرد لاله زاری می گوید: جالب است حتی فامیلش را روی این کودکان می گذاشت و مثل فرزندانش از آن ها حمایت می کرد و تمام سود کارخانه را نیز به مردم و کارگرانش برمی گرداند و یا خرج توسعه کار می کرد.

حالا لاله زار تبدیل شده به گلستانی از گل های محمدی شده است و در کنار طبیعت بکر این دهستان شاهد اوج گیری صنعتی هستیم که برپایه اقتصاد بومی و محلی شکل گرفته است و هر سال نیز به مناطق مختلف استان کرمان گسترش می یابد و شهرستانهای بیشتری به سمت تولید گل محمدی سوق پیدا می کنند.

در پرورش گل محمدی نیز از هیچ گونه ماده شیمیایی نیز استفاده نمی شود و همه چیز ارگانیک و سنتی انجام می شود.

کرمان لقب دومین تولید کننده گل محمدی در کشور را به خود اختصاص داده است و این پتانسیل هر روز بیشتر از قبل مورد توجه مسئولان قرار می گیرد بطوریکه حالا تسهیلاتی نیز به کشاورزانی که به کشت این محصول می پردازند پرداخت می شود.

حالا مردمی که روزگاری مواد افیونی کشت می کردند بابت گلی که تولید می کنند دلار می گیرند از سوی دیگر با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی در استان کرمان، گل محمدی که بسیار کم آب است می تواند چاره ای هوشمندانه برای نجات کرمان باشد

محمد ایلاقی یکی از کارشناسان کشاورزی در استان کرمان است که به خبرنگار مهر می گوید: گل محمدی با توجه به اقلیم کرمان می تواند کشاورزی استان کرمان را نجات دهد و در همین راستا مسئولان استان نیز با جذب سرمایه گذاران در حال توسعه کارخانه های گلاب گیری و تولید اسانس هستند.

وی ادامه داد: این انتخاب در لاله زار بسیار هوشمندانه بوده است و هر سال در کنار کشاورزی صنعت گردشگری نیز گسترش بیشتری می یابد و برگزاری جشنواره گل محمدی در این زمینه توانسته است جهش قابل توجهی ایجاد کند و زیر ساخت های خوبی هم ایجاد شده و بسیاری از کشاورزان به بومگردی نیز روی آورده اند و از گردشگران حمایت می کنند و خودشان هم کسب درآمد می کنند که این مساله می تواند محرومیت را از منطقه رفع کند و صنعت کشاورزی را نیز گسترش دهد.

وی افزود: حالا مردمی که روزگاری مواد افیونی کشت می کردند بابت گلی که تولید می کنند دلار می گیرند از سوی دیگر با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی در استان کرمان، گل محمدی که بسیار کم آب است می تواند چاره ای هوشمندانه برای نجات کرمان باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۵۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان

بوکاپ درکیپ‌تاون، سانتا مارتا ریودوژانیرو، تیرانا در آلبانی، بالات در استانبول، شفشاون در مراکش، لابوکا در بوئنوس آیرس و مانارولا در سینکوتره، رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرها و محله‌های رنگارنگ اغلب فراتر از بهره‌گیری از رنگ‌ها برای تغییر محیط هستند. در این مناطق خیره‌کننده و عجیب‌وغریب می‌توان قلب واقعی یک شهر را پیدا کرد. در ادامه با چند نمونه از این شهرها آشنا می‌شویم.

بوکاپ، کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای جنوب خط استوا از نظر قومیتی، میزبان مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها، سبک‌های معماری سنتی و همه رنگ‌هایی است که با آن همراه است. این تضادهای شگفت‌انگیز در محله درخشان بوکاپ واضح‌تر از بقیه نقاط شهر است.

این منطقه مسکونی محل اجتماع مسلمانان کیپ‌تاون است که در تعدادی از بهترین خانه‌های تراس‌دار سبک هلندی و گرجستانی قرن نوزدهمی شهر زندگی می‌کنند. ساکنان برای جشن گرفتن پایان آپارتاید یا جدانژادی شروع به رنگ‌آمیزی خانه‌های خود با رنگ‌های معنوی کردند و امروزه به علت تنوع و زیبایی محله، خرید ملک در آن تقاضای زیادی دارد.

سانتا مارتا، ریودوژانیرو، برزیل

سانتا مارتا که زمانی بسیار پر هرج‌ومرج بود، با کمک‌های دولتی، چند هزار گالن رنگ و کمک مردم محلی ماهر تغییر کرد و از نقاشی‌های دیواری تا نورپردازی یک خیابان کامل جان تازه‌ای گرفت. هنرمندان محلی همچنین بخش‌هایی از مناطق محروم سانتا مارتا را با رنگ‌های روشن رنگین‌کمان نقاشی کردند تا غرور و روحیه جامعه را تقویت کنند.

تیرانا، آلبانی

تیرانا شهری پر از ساختمان‌های بتنی خاکستری دوران کمونیستی بود، اما اکنون شهری رنگارنگ است که شهردار وقت آن در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان بخشی از پروژه پاک و سبز، طرح تغییر شهر را آغاز کرد. امروزه این شهر مملو از ساختمان‌هایی با رنگ‌های صورتی روشن، زرد، سبز و بنفش است.

بالات، استانبول، ترکیه

بالات یک کالیدوسکوپ رنگی با تاریخی شگفت‌انگیز و غنی است.، خانه‌های عثمانی صد ساله آن در سال‌های اخیر با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز به شکوه درخشان سابق خود بازگشته‌اند. پس از تغییر چهره، بالات با چندین کافه شیک، بوتیک و گالری هنری در گوشه و کنار خیابان‌های پرپیچ و خم، به یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردش تابستانی تبدیل شده است.

شفشاون، مراکش

در بالای کوه‌های ریف در کشور مراکش بهشتی نیلگون قرار دارد؛ شهر کوچک شفشاون با نام مستعار مروارید آبی که به ظاهر فیروزه‌ای خیره‌کننده و هزارتوی خود مشهور است. ساکنان قدیمی شهر برای خنک نگه داشتن خانه‌هایشان و دور نگه داشتن حشرات از آن‌ها، شروع به رنگ‌آمیزی نیمه پایینی ساختمان‌هایشان به رنگ آبی کردند. امروزه این شهر کوهستانی پالت خیره‌کننده‌ای از ساختمان‌های آبی چشم‌نواز است.

لابوکا، بوئنوس آیرس، آرژانتین

لابوکا محله قدیمی طبقه کارگر بوئنوس آیرس است که به باشگاه فوتبال دیوانه‌وار بوکا جونیورز و رنگ‌های بسیار متنوع شهرت دارد. این محله که در دهانه رودخانه ریچولو قرار دارد، در گذشته چندین کارخانه کشتی‌سازی را در خود جای داده بود. این کارخانه‌ها مواد ضایعاتی مانند تخته و فلز را فراهم می‌کردند که به‌عنوان مصالح ساختمانی برای خانه‌های رنگارنگ آن استفاده می‌شد. ساختمان‌ها امروزه با رنگ‌های صورتی، زرد و آبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با وجود انبوهی از گردشگران، لابوکا همچنان محله‌ای قدیمی برای طبقه کارگر است.

افسانه‌های محلی حاکی از آن است که بوکا جونیورز هنگام انتخاب رنگ‌های تیم خود تصمیم گرفت از رنگ‌های کشتی بعدی استفاده کند که به بندر لا بوکا می‌رود. آن کشتی سوئدی بود و در نتیجه تیم رنگ زرد و آبی را به عنوان رنگ‌های جدید خود انتخاب کرد.

مانارولا، سینکوتره، ایتالیا

مانارولا قدیمی‌ترین روستا از پنج روستای ماهی‌گیری قرون وسطایی در سینکوتره واقع در ساحل لیگوریا و یک محل جذاب برای گردشگری است. این دهکده با رنگ‌های روشن روی صخره‌ها ساخته شده و توسط تراس‌های شیب‌دار مشرف به دریای نیلگون مدیترانه احاطه شده است.

جیپور، هند

حاکم جیپور در سال ۱۸۷۶ دستور داد تا برای استقبال از ورود ادوارد، شاهزاده ولز، شهر را به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کنند. ساکنان امروزی این شهر قدیمی به‌طور قانونی از نقاشی ساختمان‌های صورتی محله منع شده‌اند، به این معنی که پس از گذشت نزدیک به ۱۵۰ سال، رنگ سنتی این پایتخت راجستانی همچنان صورتی درخشان است.

کد خبر 750180

دیگر خبرها

  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • داستان پیچیده بازگشت گل‌محمدی؛ مجوز تا پایان فصل صادر نمی‌شود؟!
  • رییس سازمان بسیج اساتید استان کرمان استاد نمونه کشور شد
  • اتفاق جدید در پرونده یحیی گل‌محمدی
  • یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟ | زمان بازگشت احتمالی مشخص شد
  • داستان پیچیده بازگشت یحیی گل‌محمدی؛ مجوز تا پایان فصل صادر نمی‌شود؟!
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • واکنش معنادار مشاور قالیباف به بازگشت گشت ارشاد
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود