Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سعودی ها در راستای حل و فصل پرونده جانباختگان منا، پیشنهاد پرداخت هبه به جای دیه را مطرح کردند که بعد از مذاکرات بسیار، دستگاه دیپلماسی و سازمان حج این موضوع را پذیرفت و قرار شد میزان هبه دریافتی با دیه انسان کامل یکسان باشد. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، سعودی ها در راستای حل و فصل مهم ترین مسأله حقوقی میان ایران و عربستان یعنی پرونده جانباختگان منا، پیشنهاد پرداخت هبه به جای دیه را مطرح کردند که بعد از مذاکرات بسیار، دستگاه دیپلماسی و سازمان حج این موضوع را پذیرفت و قرار شد میزان هبه دریافتی با دیه انسان کامل یکسان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در جریان این مذاکرات بود که مقرر شد وزارت حج عربستان حفظ سلامت و امنیت حجاج ایران یرا تضمین کند تا مجدد مسیر حج تمتع برای زوار ایرانی بعد از یکسال وقفه، بازگشایی شود.
حادثه منا

گفتنی است، مسئولان سازمان حج و زیارت با حضور در جلسه غیرعلنی مجلس طی ماه اخیر، گزارشی به مجلس شورای اسلامی در خصوص مفاد مذاکره میان ایران و عربستان ارائه کردند.

نمایندگان مجلس در گفت و گوهای جداگانه ای که با خانه ملت داشتند نظرات مختلفی را نیز در خصوص پذیرش دریافت هبه از عربستان به جای دیه مطرح کردند. برخی از آنها معتقد بودند برگزار مجدد حج تمتع در اولویت است و برای تحکیم روابط باید دریافت هبه پذیرفته شود و از سوی دیگر برخی معتقدند دستگاه دیپلماسی باید با پافشاری این مبلغ را تحت عنوان دیه دریافت می کرد تا در آینده شاهد کم کاری ها و قصور مجدد عربستان در پذیرایی از حجاج ایرانی نباشیم. متن گفت و گوها را در ادامه می خوانید:

ذوالنوری: میزان هبه عربستان به خانواده شهدای منا از نرخ دیه در ایران بیشتر است/ پرداخت به صورت یکجا

مجتبی ذوالنوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضوع پرداخت هبه به خانواده جانباختگان فاجعه منا ازسوی عربستان سعودی، گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید در این زمینه فعال تر عمل می کرد اما متأسفانه دیپلماسی منفعل و کم خاصیتی در ماجرای تعرض در فرودگاه، سقوط جرثقیل و فاجعه منا داشتیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: لازم بود شأن و منزلت حجاج لحاظ شود و عربستانی که قصور و تقصیر خود را در قضیه فاجعه منا نمی پذیرد و دیه را به هبه تبدیل می کند در واقع راه را برای توجیه جنایات آینده خود باز می گذارد.

وی ادامه داد: اگر عربستان سعودی پرداخت دیه را می پذیرفت دیگر چنین فاجعه ای تکرار نمی شد از این رو سازمان حج و دستگاه دیپلماسی کشورمان نباید زیر بار آن می رفت.

ذوالنوری همچنین به موضوع دستبند الکترونیکی که قرار بود برای حجاج ایرانی استفاده شود، اشاره و عنوان کرد: الصاق دستبند شناسایی به دست حجاج ایرانی خلاف شأن است البته قرار بود این دستبندها الکترونیکی باشد که مسئولان سازمان حج اعلام کردند الکترونیکی نبوده و دستبند معمولی برای شناسایی زوار است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: با این حال اگر قرار باشد دستبندهای شناسایی برای تمام حجاج بیت الله الحرام استفاده شود قابل قبول است و اگر صرفا برای حجاج ایرانی باشد، به دلیل تبعیض آمیز و ذلت بار بودن آن، قابل پذیرش نیست و سازمان حج نباید زیر بار آن می رفت.

وی تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی می توانست به قاطعیت بیشتر و به پشتوانه مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان به شکل قوی تری در مذاکرات با عربستان ظاهر شود چنانچه در نهایت اگر به نتیجه نمی رسیدند نیز مشکلی ایجاد نمی شد و در آن شرایط حتی وجوب حج طبق نظر علما و مراجع ساقط می شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص مبلغ هبه خاطرنشان کرد: مبلغ هبه که قرار است بر اساس میزان دیه انسان کامل در عربستان باشد از نرخ دیه در ایران بیشتر است و قرار است به صورت یکجا پرداخت شود اما زمان آن مشخص نیست.

صفاری نطنزی: پیشنهاد پرداخت هبه به خانواده ایرانی شهدای فاجعه منا برای از سر باز کردن حقوق سایر کشورها است

مرتضی صفاری نطنزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تصمیم عربستان سعودی مبنی بر پرداخت هبه به جای دیه و با همان مبلغ کامل دیه به خانواده جانباختگان منا، گفت: هبه و دیه تعاریف مختلفی به لحاظ حقوقی دارد.

نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: پیشنهاد سعودی ها مبنی بر پرداخت هبه به این معناست که قرار است معادل دیه ای که محاسبه شده به عنوان هبه در اختیار خانواده جانباختگان منا قرار گیرد.

وی در ادامه درخصوص علت این تصمیم عربستان عنوان کرد: اگر عربستان قبول می کرد دیه را پرداخت کند، سایر کشورهایی که دچار خسران در فاجعه منا شده بودند نیز حقوق خود را مطالبه می کردند اما با پرداخت هبه این وظیفه را از گردن خود ساقط کرده اند چرا که پرداخت هبه بر اساس تمایل بوده و پشتوانه حقوقی ندارد.صفاری نطنزی اضافه کرد: پیگیری های مکرر دستگاه دیپلماسی کشورمان باعث شد سعودی ها تلاش کنند به نحوی به مسأله فاجعه منا پایان داده و جمهوری اسلامی را راضی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان درخصوص نحوه برخورد جمهوری اسلامی با پرداخت هبه خاطرنشان کرد: باید روابط میان دو کشور را سنجید و اگر قرار است روابط رو به جلو باشد می تواند در این حد بپذیرد اما اگر قرار باشد سعودی باز هم به سرکشی های خود ادامه دهد، جمهوری اسلامی نیز نباید به دریافت هبه بسنده کند.

جمالی نوبندگانی: پرداخت دیه خانواده جانباختگان منا تحت عنوان هبه قابل پذیرش نیست

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پیشنهاد عربستان مبنی بر پرداخت دیه جانباختگان منا تحت عنوان هبه گفت: اگر عربستان می پذیرفت این مبلغ را تحت عنوان دیه بدهد در واقع خود را مقصر اعلام می کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: عربستان سعودی نمی خواهد خود را در وضعیتی قرار دهد که در عرصه بین المللی به عنوان مسئول فاجعه منا شناخته شود از این رو تمایل دارد این مبلغ را تحت عنوان هبه در اختیار خانواده های جانباختگان ایرانی فاجعه منا قرار دهد که بار حقوقی دیه را نداشته باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی نیاز به دریافت هبه از سوی هیچ دولتی نداشته و کرامت خود را زیر سؤال نمی برد و دیه را حق خود می داند.

جمالی نوبندگانی همچنین افزود: هبه های عربستان برای گروه های تروریستی و تکفیری بوده، از این رو لازم است دستگاه دیپلماسی پیگیری کند تا دیه جانباختگان فاجعه منا تحت عنوان همان دیه به خانواده ها داده شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: عربستان به علت میزبانی حجاج، مقصر اصلی بروز فاجعه منا بوده و باید پذیرای مسئولیت آن باشد لذا قوه قضاییه و دستگاه دیپلماسی نباید اجازه بهره برداری سیاسی به عربستان بدهند.

نانواکناری: جمهوری اسلامی هبه عربستان برای خانواده جانباختگان منا را بپذیرد

ولی الله نانواکناری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به پیشنهاد عربستان برای پرداخت هبه به جای دیه به خانواده جانباختگان فاجعه منا گفت: آنها قصد ندارند خود را در جریان فاجعه منا قاتل بنامند لذا جمهوری اسلامی نیز نباید بر این اصرار داشته باشد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حفظ آرامش و گذشت از جانب جمهوری اسلامی، عنوان کرد: در واقع حادثه تلخ فاجعه منا به علت سهل انگاری مسئولان برگزارکننده حج عربستان سعودی بود و تعمدی در کار نبود.
ولی الله نانواکناری

وی ادامه داد: حال که عربستان پذیرفته به جای دیه، مبلغی را به عنوان هبه پرداخت کند، جمهوری اسلامی نیز باید پذیرای آن باشد چرا که عربستان نمی خواهد به لحاظ فقهی خود را قاتل در این فاجعه معرفی کند.

نانواکناری همچنین اضافه کرد: پذیرش هبه عربستان به خانواده جانباختگان منا باعث تسهیل روابط دو کشور می شود و از آنجایی که دیپلماسی جمهوری اسلامی تقویت روابط به خصوص با کشورهای مسلمان است باید در همین مسیر حرکت کند از سوی دیگر عربستان باید بداند مکه مرکز امن برای تمام جهانیان است لذا باید امنیت این مکان مقدس را تأمین کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: کرامت و شأن جمهوری اسلامی و خانواده جانباختگان فاجعه منا بیش از این است که بخواهیم برای مبلغ هبه، زمان و نحوه پرداخت آن چانه زنی کنیم از این رو می توان شرایط فعلی را پذیرفت و با دقت بیشتری با عربستان حرکت کرد.

آزادیخواه: پرداخت هبه به معنای پذیرش قصور در فاجعه مناست

احد آزادیخواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه دیه و هبه به لحاظ فقهی با هم تفاوت دارد و عربستان قصد عدم پذیرش مسئولیت فاجعه منا را نداشته است، گفت: هدف اصلی جمهوری اسلامی و خانواده جانباختگان فاجعه منا در وهله اول پذیرش مسئولیت تقصیر این فاجعه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: معنای پرداخت هبه نیز پذیرش قصور در فاجعه منا به صورت صد در صد است که جمهوری اسلامی و خانواده جانباختگان منا نیز همین را می خواهند.

وی افزود: مقصود جمهوری اسلامی این است که حج ابراهیمی اجرا شده و مردم از این فریضه واجب الهی محروم نشوند لذا باید با نگاه تعاملی با عربستان پیش رفت که هم آلام خانواده های جانباختگان فاجعه منا تسکین یافته و هم مسیر برای برگزاری حج تمتع به صورت ادامه دار باز باشد.آزادیخواه ادامه داد: ممکن است اصرار بیش از حد جمهوری اسلامی ایران بر پرداخت دیه باعث شود مسیر مثبت ایجاد شده نیز از بین برود و این در حالی است که مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری نیز بر راه اندازی مجدد حج تمتع تأکید داشتند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان تفاوت قصور و تقصیر در فاجعه منا خاطرنشان ساخت: فهم جمهوری اسلامی ایران و عربستان در موضوع دیه متفاوت است و دیه برای عربستان به معنای پذیرش تقصیر (عمدی بودن) فاجعه مناست درحالی که در حال حاضر آنها قصور (غیرعمدی بودن) در جریان این فاجعه یعنی قتیل الزحام را با پیشنهاد پرداخت هبه پذیرفته اند لذا نباید اقدامی صورت دهیم که مجدد مسیر حج مسدود شود.منبع: خانه ملت

/انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق

علی عاشوری در نشستی خبری با بیان اینکه سال ۱۳۹۵ با تصویب بانک مرکزی فعالیت صندوق امداد ولایت آغاز شد، گفت: از سال ۱۳۹۶ کار صندوق آغاز شد و درحال حاضر ۳۴ شعبه فعال در ۳۱ استان به صورت مستقل خدمات ارائه می‌دهند و در دفاتر کمیته امداد نیز یکی از همکاران به عنوان عامل صندوق خدمات تسهیلات پرداخت و سایر خدمات را به سپرده‌گذاران ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: قرض الحسنه در جامعه ما مظلوم واقع شده و اگر فعالیت قرض الحسنه که سفارش دین ماست، پیاده سازی شود بسیاری از مشکلاتی که اکنون در سیستم بانکی کشور مردم با آن دست به گریبان هستند از طریق همین موضوع رفع خواهد شد. ما سعی کردیم در کنار اینکه به عنوان مجموعه خدمات مالی و بانکی فعالیت می‌کنیم، مروج قرض الحسنه باشیم و در بسط و گسترش فرهنگ‌سازی آن نقش داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه ما باتوجه به اینکه خدمت ما صد درصد خدمت قرض‌الحسنه است و جامعه هدف، جامعه هدف خاصی است سعی شده تسهیلات بیشتر ارائه کنیم و نگاه بیشتر حمایتی است، بر همین مبنا کمیته امداد حمایت‌هایی انجام می‌دهد.

عدم دریافت جریمه کارمزد و تاخیر دیرکرد اقساط در صندوق امداد ولایت

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با اشاره به اینکه تسهیلات صندوق مطابق روال سنوات قبل تا ۱۰ میلیون تومان هیچ‌گونه کارمزدی اخذ نمی‌شود، گفت: برای تسهیلات بالای ۱۰ میلیون تومان ۳ درصد، یکبار به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم. اگر حمایت‌های کمیته امداد نبود شاید ارائه این خدمت به راحتی امکان پذیر نبود. همچنین عدم دریافت جریمه کارمزد و تاخیر دیرکرد اقساط همچنان در سیستم ما جاری است و ما هیچگونه جریمه‌ای از بابت دیرکرد اقساط دریافت نمی‌کنیم.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود به سیستم شبکه شتاب صندوق اشاره کرد و افزود: باتوجه به اینکه طبق ضابطه بانک مرکزی صندوق‌ها نمی‌توانند سوییچ مستقل داشته باشند، ما همچنان از یکی از سوییچ‌های بانک‌های رسمی کشور استفاده و تلاش می‌کنیم بتوانیم به عنوان مجموعه بزرگ قرض الحسنه در کشور، در صورت مساعدت بانک مرکزی سوییچ مستقل داشته باشیم.

سپرده‌گذاری ۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت 

وی در ادامه باتوجه به توسعه خدمات امداد و تغییر و تحول جامعه هدف امداد، توضیح داد: در سیاست‌های امداد، نگهداشت مددجو را نداریم و مددجو باید در چرخه حمایتی قرار گیرد و یا از تسهیلات قرض الحسنه استفاده و خودکفا شود و از چرخه حمایت خارج شود.

وی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، در میزان سپرده‌گذاران افزایش داشتیم و در حال حاضر در مجموع حدود ۱۰ میلیون نفر به عنوان سپرده‌گذار در صندوق حساب دارند و از خدمات صندوق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت یادآور شد: باتوجه به اینکه بزرگترین صندوق قرض‌الحسنه را در کشور داریم و علاوه بر اینکه شعبات در کل کشور خدمات را ارائه می‌دهند همچنان این استقبال در موضوع خدمات صندوق وجود دارد، علاوه بر اینکه خدمات را به صورت حضوری به جامعه هدف ارائه می‌دهیم، یکی از سیاست‌های ما این است که بتوانیم خدمات الکترونیکی را توسعه دهیم. امید است در سال جاری بتوانیم خدمات جدیدی اضافه کنیم.

عاشوری، یکی از کار‌هایی که در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت انجام می‌شود را ارسال پیامک برای مشتریان عنوان کرد و گفت: پیامک‌هایی که برای مشتریان ارسال می‌شود از طریق سرشماره شماره تلفن مجموعه صورت می‌گیرد و این عاملی شده بود که گاهی از اعتماد مردم سواستفاده می‌کردند که راهکاری دارد، باتوجه به طیف بزرگ مشتریان و باتوجه به تلاش همکاران این کار انجام شد و اکنون همه پیامک‌ها از طریق سرشماری sqev ارسال می‌شود. همچنین در راستای ترویج فرهنگ قرض الحسنه علاوه بر برپایی همایش‌ها، در نمایشگاه‌های بانکداری هم شرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت به ارائه عملکرد سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت: در حوزه دریافت تضامین، تسهیلگری صورت گرفت و خوشبختانه سال گذشته درصد معوقات به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد، به‌گونه‌ای که در پایان سال گذشته میزان معوقات به ۰/۰۸ درصد کاهش یافت.

پرداخت تسهیلات به ۲۷۰ هزار تن در سال گذشته

عاشوری ادامه داد: طبق بودجه سال ۱۴۰۲ باید ۴۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردیم که با تلاش صورت گرفته، با افزایش منابع حدود هزار میلیارد تومانی مواجه بودیم و همین عامل باعث شد بتوانیم بیشتر از سقف تعهد در سال گذشته تهسلات پرداخت کنیم.

وی میزان کل تسهیلات پرداخت شده در سال گذشته را حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۲۷۰ هزار فقره اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان پرداخت تسهیلات در حوزه تسهیلات کارگشایی بوده است که حوزه‌های درمانی و جهیزیه و سایر امورات کارگشایی در این طبقه بندی قرار می‌گیرد. بیشترین میزان پرداخت تسهیلات ۳۷۵۶ میلیارد تومان به تعداد ۲۱۵ هزار و ۸۰۶ فقره در سرفصل تسهیلات کارگشایی پرداخت شد و رتبه دوم تسهیلات مربوط به تسهیلات اشتغال است.

عاشوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ابتدای فعالیت صندوق تا سال گذشته کل تسهیلات پرداخت شده بالغ بر ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تعداد دو میلیون و ۲۵۰ هزار فقره است. همچنان بیشترین میزان تسهیلات پرداخت شده در حوزه کارگشایی با ۱۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان به تعداد یک میلیون و ۸۰۶ هزار فقره است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • درخواست اسرای صهیونیست از نتانیاهو درباره پذیرش توافق آتش بس
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • تجلیل از خانواده‌های شهدای ورزشکار در رشت
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت