Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛این روزها نوازنده ها با حضور در اتوبوس های شرکت واحد، اعصاب مسافران را به بازی گرفته و خستگی ناشی از کار روزانه را صد برابر می کنند،این موضوع ضمن ایجاد تنش به معضلی برای مسافران تبدیل شده که با شکستن هنجارها روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می شود و راه حل مناسبی برای آن اتخاذ نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*نوازنده های اتوبوسی نوازنده های اتوبوسی در اصل به افرادی اطلاق می شود که از کشورهای همسایه شرقی یعنی پاکستان و افغانستان وارد کشور شده و از آنجایی که شغل مناسب پیدا نمی کنند و یا توانایی در انجام برخی کارها را ندارند به مشاغل کاذب روی آورده،و با این که صدای مناسبی ندارند اما در بی آر تی ها حضور یافته و دقایقی مسافران را مهمان صدای ناموزون شان می کنند.
این مهم به معضلی تبدیل شده است که حالا به جوانان فاقد کار کشورمان هم سرایت کرده است و از این طریق درآمدی برابر درآمد یک کارگر کسب می کنند. *چه کسانی به عنوان مطربان اتوبوس به کار گرفته می شوند؟ کودکان افغانستانی و جوانان ونوجوانانی که ژولیده پوش هستند و نمی توانند کار دیگری انجام دهند در قالب یک باند طراحی شده، آموزش می بینند تا نوازندگی در اتوبوس انجام دهند اما متاسفانه در آمد حاصل از آن را به صاحبان باند می دهندو در قبال آن خوابگاه و غذا برای آن ها تامین می شود و ماهیانه پولی ناچیز دریافت می کنند. *اشعار مطربان اتوبوسی برگرفته از چه شعرایی است؟نوازنده های اتوبوسی غالبا از اشعار ناموزون و بدون قافیه و ردیف استفاده می کنند که هیچ گونه جذابیتی برای مسافران ندارد و آرامش روح و روان مسافران را بر هم می زند. البته جالب است بدانید این گونه افراد با سطحی پیشرفته تر به اعتقادات مردم وارد شده و اشعاری در رابطه امامان معصوم ، رهبرشان در افغانستان می خوانند که جذابیتی برای مردم ندارد.اما گاهی شعرهای عاشقانه می خوانند و با هر شیوه ای سعی دارند که از مردم پولی دریافت کنند.*مطربان بی – آر _ تی محصول کدام کشورها هستند ؟بدون شک تعداد اندکی از نوازنده های اتوبوسی متعلق به ایران هستند و غالبا از مهاجران افغانی یا پاکستانی راه یافته به کشورمان که برای فرد یا افرادی درآمد زایی می کنند تشکیل شده اند که به نظر می رسد لزوم نظارت جدی مسئولان ذیربط را می طلبد.فرهنگ ایرانی و اسلامی ما غنی تر از آن است که از دیگر کشورها با هر هدفی وارد شوند و اشعاری بی محتوا برای مسافران بخوانند، به طور قطع لین معضل اجتماعی باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد.*مسئولان چه اقداماتی انجام داده اند ؟به طور کلی باید گفت که نظارت بر کار این گونه افراد بر عهده مسئولان شورای شهر تهران و بهزیستی است که جمع آوری این گونه افراد را برعهده گیرد. اما به نظر می رسد اقدام مسئولان در راستای ساماندهی یا جمع آوری این گونه افراد چاره ساز نبوده و این اشخاص همچنان به فعالیتشان در سطح شهر ادامه می دهند.
*نوازندگی در شهر نوعی تکدی گری مدرن محسوب می شود / مطربان بی – آر – تی موسیقی اصیل ایرانی را تخریب کرده اند
نوشین خدایی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر خصوص آسیب شناسی نوازنده های اتوبوسی اظهار کرد: برخی افراد که با دف یا تنبک و ضرب ودیگر سازها در خیابان های سطح شهر و مکان های عمومی و در چرخه های حمل وتقل به نوازندگی اشتغال دارند؛ گدایان مدرن محسوب شده و چهره زیبای شهری را مخدوش می کنند و بر اعصاب مردم تاثیر نامطلوب می گذارند. متاسفانه تکدی گری این افراد باعث اعتراض و تخریب فضای فرهنگی و اجتماعی شهر شده و گدایی این گونه اشخاص آسیب های اجتماعی فراوانی را به بار می آورد.وی در ادامه افزود:البته باید گفت سبک و سیاق تکدی گری این اشخاص بسیار متفاوت تر از گدایان معمولی است و اگر این افراد را هنرمند بنامیم توهین بزرگی به هنر بوده و قدر این گوهر شناخته نشده است. این گونه اشخاص با لباس عرف وارد جامعه شده و با اجرا به اصطلاح موسیقی فاقد وزن و بی ارتباط نوعی هنجار شکنی اجتماعی به بار می آورند.خدایی با اشاره به علل ورود این گونه افراد به موسیقی های خیابانی گفت: مهاجرت بی رویه افراد از کشور همسایه افغانستان، نیافتن شغل و نداشتن امکانات اولیه از عوامل ورود این گونه افراد است البته برخی افراد ممکن است از نوازندگی این گونه اشخاص خوششان بیاید و از هنر موسیقی این گونه اشخاص فیلم تهیه کنند اما باید گفت این گونه اجراها به هیچ وجه هنر محسوب نشده و خطر هجوم فرهنگ بیگانه به کشورمان را به دنبال دارد. این جامعه شناس با بیان اینکه لطمه ای که موسیقی کوچه بازاری به جامعه وارد می کند جبران ناپذیر است افزود: باید گفت که مهمترین آسیبی که این گونه افراد وارد می کنند مشوش ساختن ذهن مردم ، زیر سوال بردن موسیقی ناب ایرانی ، تداخل فرهنگ ها و غلبه فرهنگ اشتباه به جای فرهنگ ایرانی و مهمتر از همه یکی از عوامل نزاع اتوبوسی و سرقت ها وجیب بری ها محسوب می شوند.
این آسیب شناس اجتماعی به لزوم برخورد با این گونه اشخاص پرداخت و گفت: جلوگیری از مهاجرت بی رویه، ایجاد بستری برای بکارگیری افراد در مشاغل مختلف، ساماندهی و همچنین تقویت فرهنگ موسیقی در اتوبوس ( استفاده از موسیقی رادیو ) از مهمترین اقدامات در راستای مقابله با این مهم است.وی در پایان یاد آور شد: امیدوارم که مسئولان با نظارت جدی در راستای رفاه مردم و تقویت فرهنگ ناب ایرانی گام برداشته و فرهنگ های اشتباه و بی اساس را از جامعه حذف کنند.
شاکری : نوازنده های اتوبوسی در جلسه آتی شورا مطرح می شود مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهریگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در باره نوازنده های اتوبوسی اظهار کرد: بدون شک تاکنون به این مسئله پرداخته نشده است اما در یکی از جلسات شورای شهر به این موضوع پرداخته می شود.وی با بیان اینکه با جدیت بیشتر به مسائل فرهنگی سطح شهر نظارت می کنیم ادامه داد: با کسانی که مخل آرامش و آسایش مردم هستند به شدت برخورد می شود.
گفتنی است؛نوازنده های اتوبوسی سعی در انتقال فرهنگ بیگانه ،ترویج سرقت در مکان های عمومی و رواج موسیقی نابجا به جای موسیقی ناب ایرانی کرده اند.گزارش : سید مهران حسینی انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۶۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

واردات سازهای موسیقی که از سال ۱۴۰۰ ممنوع شده، باز هم در حال بررسی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازهای موسیقی از سال 1397 در بین کالاهای دسته چهارم قرار گرفتند و از سال 1400 و به علت ارزبر بودن، واردات‌شان ممنوع شد.

واردات یازده کانتینر ساز در سال 1400 و البته توقیف آنها در گمرک هنوز از یادها نرفته است. در آن سال، واردکنندگان ساز که منافع بسیاری در این کار داشتند، بسیار تلاش کردند تا واردات ساز را یا حداقل آزادسازیِ یازده کانتینر سازِ توقیف شده در گمرک را عملی کنند؛ و البته در نهایت نتوانستند.

این درحالی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال گذشته نامه‌نگاری‌های زیادی با وزارت صمت داشته تا دیدگاه‌ها و مواضع خود را درباره واردات ساز بیان کند و نباید فراموش کنیم که  وزارت فرهنگ درباره واردات یا عدم واردات ساز، تصمیم‌گیرنده نیست و فقط می‌تواند نظر خود را به وزارت صمت اعلام کند.

مدیرکل دفتر موسیقی: در کنسرت قربانی ما پای قانون ایستادیم

در همین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت فرهنگ موضع سختگیرانه‌ای نسبت به واردات ساز ندارد.

حالا خبر رسیده که تصمیم گیری درباره واردات یا عدم واردات ساز باز هم در حال بررسی است.

واردات ساز به طور کامل مربوط به سازهای غربی است. این سازها در بازار بسیار گران و معمولاً موردِ استقبال قشرِ لاکچری نشینِ جامعه هستند.

واردکنندگان ساز بیش از هر چیزی به واردات ویلن و پیانو علاقه دارند که قیمتی گزاف دارد و سود بسیاری هم نصیب واردکنندگان می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • از روان تا درمان
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب
  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • پیام تبریک روز روانشناس ۱۴۰۳ + متن، عکس و استوری روز مشاور
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟