Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سيدمرتضي نبوي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شب گذشته ميهمان برنامه دست خط شد.


به گزارش «تابناک»، برنامه دست‌خط با حضور سيدمرتضي نبوي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد که متن مشروح آن به شرح ذيل است:

مهمان ارجمند اين هفته، کسي که از شناخته شده هاي نظام جمهوري اسلامي است و از شاگردان شهيد رجايي بوده و البته از هم استاني هاي شهيد رجايي، زندان‌رفته زمان رژيم پهلوي و فعاليت هايي که در آن زمان داشته است در دهه 50، زندان پهلوي را درک کرده است، بعد از انقلاب به حزب جمهوري اسلامي پيوسته و مناصب مختلفي را هم داشتند، وزير کابينه نخست وزير شهيد باهنر و نماينده مجلس شوراي اسلامي در دو دوره و هم اکنون هم عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو هيات عالي حل اختلاف قوا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در اين برنامه در خدمت آقاي سيدمرتضي نبوي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و عضو هيات عالي حل اختلاف قوا هستيم.

مجري: از مجمع تشخيص مصلحت نظام شروع کنيم، طبق قاعده فکر مي کنم بايد 24 اسفند احکام جديدش صادر مي شد، ولي به تاخير افتاده، شما علت تاخير را مي دانيد و اينکه چه زماني انجام مي شود؟ ممکن است ارتباطي با انتخابات رياست جمهوري داشته باشد؟

بله، البته من اطلاع دقيق ندارم چون اين تصميمي است که مقام معظم رهبري مي گيرند و همانطور که اشاره کرديد، 25 اسفند اين دوره تمام مي شد، شايد اين مصادف شدن با انتخابات اين دوره رياست جمهوري و شوراهاي شهر باعث شده است به تاخير بيفتد و احتمالاً بعد از انتخابات اعلام خواهد شد.

مجري: فکر مي کنيد مجمع بعد از اين همه کارکردي که در اين مدت داشته است احتياج به تغيير ساختاري داشته باشد و ممکن است در احکام جديد چنين تغيير ساختاري را شاهد باشيم؟

از آن اطلاعي ندارم اما در عين حال خود ما به عنوان کساني که چند دوره در مجمع بوديم اين احساس را داريم که بايد تغيير و تحول در نوعِ سياستگذاري، در تعريف سياست‌هاي کلي و کارآمد بودنشان و اينکه سياست‌هاي کلي به نحوي باشند که قابل سنجش و قابل نظارت باشند...

مجري: الان نيست؟

سعي شده در اين مسير به اين سمت حرکت کنيم، يا مثلاً فرض کنيد بعضي از دوستان چه در خود مجمع و چه در بيرون، شايد نسبت به حجم سياستها فکر مي کنند بايد يک بازنگري شود، سياستهاي کلي همانطور که از نامش پيداست کلي باشد و آن جهت‌گيري هاي اصلي کشور را تعيين کند و در حقيقت جا را براي سياستگذاري قوه مقننه، مجلس شوراي اسلامي و سياستهاي اجرايي که دولت مسئولش است تنگ نکند.

مجري: حالا مجمع بعد از رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني فکر مي‌کنيد با جايگاهي که ايشان در نظام داشتند، ممکن است هر کسي رئيس شود، وزن مجمع يک مقدار متفاوت شود نسبت به دوران رياست آقاي هاشمي؟

من فکر نمي کنم يعني ما اگر يک نگاه نهادي به مجمع داشته باشيم و اينکه يکي از نهادهاي نظام جمهوري اسلامي است، به هر حال اشخاص مي­ آيند و مي روند ولي اين نهادهاي قانوني هستند که استمرار دارند و هر کدام در جايگاه خودشان بايد موثر باشند و مورد پذيرش نهادها باشند. حالا بد نيست عرض کنم متاسفانه اين جايگاه معمولاً توسط دولتها خيلي آنطور که بايد و شايد به رسميت شناخته نمي شد و با آن خوب تعامل نمي شد حتي در مقاطعي که جوسازي هاي خيلي سنگيني هم از طريق بعضي از نمايندگان و برخي جريانات سياسي عليه مجمع انجام مي‌شد که مثلاً دارند در امر ساير قوا دخالت مي‌کنند، ولي به تدريج اين مساله اصلاح شده است، ما در هر حال فکر مي کنم مجمع به عنوان مجمع، حد و حدود سياستهاي کلي خودش را مشخص کند و بعضي سياستهاي کلي جايگاه خودش را در نظام پيدا کرده و بعضي ها هم نه.

فرض کنيد سياستهاي مربوط به علم و فناوري و دانش که مقام معظم رهبري هم روي آن تاکيد داشتند و تاثيرگذار بوده و روند خوبي داشته ولي مثلاً سياستهاي اصل 44 که اقتصادي است که خيلي هم در زمان خودش مهم بود به عنوان يک انقلاب اقتصادي تصور مي شد منشاش باشد، آنطور که بايد و شايد به آن اعتنا نشد، يک مقدار سليقه اي برخورد شد؛

مجري: وزن کشي از عملکرد قوا داريد در اجراي اين سياستها؟ به اصل 44 اشاره کرديد، سياستهاي اقتصاد مقاومتي را هم داريم که 4، 5 سال است ابلاغ شده، اينکه بررسي کنيد ببينيد کدام قوه کارش را درست انجام داده است، کدام قوه عقب است؟ کدام بهتر انجام داده است، چنين چيزي در مجمع اتفاق مي افتد؟

طبق قانون اساسي اصل 110 نظارت بر حسن اجراي سياستهاي کلي به عهده رهبر معظم انقلاب است، ايشان سال‌هاست اين مسئوليت را به مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار کرده‌اند، تفويض کرده‌اند و باز طبق قانون اساسي همان اصل 110 ايشان مي توانند چنين کاري را بکنند،

در مجموع خيلي قابل قبول نيست يعني آنطور که شايد و بايد سياست‌ها نهادينه بشود در فرآيند برنامه­ ريزي کشور، من خودم راضي نيستم.

مجري: ممکن است در دوره جديد يک تحولي اتفاق بيفتد که اين نظارت يک نظارتِ قوي‌تر و موثرتري بشود؟

بايد منتظر باشيم ببينيم چه...

مجري: احتمالاً آسيب شناسي شده است؟

بله؛ آسيب شناسي شده و خدمت مقام معظم رهبري هم منعکس شده است يعني چند جلسه ما در مجمع داشتيم حتي در اين دوره فترت بين اواخر اسفند تا دوره جديد هم يک جلساتي داشتيم که نظرات بين اعضا خدمت مقام معظم رهبري منعکس شد که مثلاً چه تجديدنظر و اصلاحاتي به عمل بيايد.

مجري: تحليل شما از اينکه رئيس مجمع چه کسي خواهد بود، چيست؟

من با آن نکته اي که خدمت عرض کردم به نظرم ما اگر نظر نهادي داشته باشيم مهمتر است، يعني ما رئيس مجمع را يکي از اعضاي مجمع در نظر بگيريم که خب جلسات را اداره مي‌کند، جايگاه نهادي مهم است بالاخره يک نهاد مشورتي است.

مجري: جايي گفته بوديد در يک جلسه که چند سال پيش خدمت رهبر انقلاب با اعضاي مجمع داشتيد، حضرت آقا تذکري به اعضاي مجمع دادند که مي خواستند آن زمان رسانه اي نشود، الان امکانش هست بگوييد چه تذکري بوده است؟

موضوعش را بفرماييد؛ چون زمان گذشته و فاصله افتاده..

مجري: مثال زده بوديد که بايد دقت کنيم که برخي حرف‌ها کجا زده شود که وحدت به هم نخورد و به اين اشاره کرده بوديد که حضرت آقا در جلسه اي به مجمع تذکر داده بودند..

يادم هست ايشان خواستند فيلمبرداري هم نشود و راجع به اظهارات و موضع‌گيري بعضي از اعضاي مجمع شايد مثلاً رياست مرحوم مجمع يک بحث‌هايي را مطرح کردند که منشاء سوءاستفاده نشود.

مجري: هيات عالي حل اختلاف قوا چه مي کند؟ چند وقت يک بار جلسه تشکيل مي دهد؟ آخرين جلسه شما چه زماني بوده؟

آخرين جلسه ما چهارشنبه گذشته بود؛

مجري: پس منظم جلسه داريد؟

منظم جلسات را داريم و کارهاي کارشناسي را پيگيري مي کنيم بعد که به يک تصميمي مي خواهد برسد يک جلسه خدمت حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي مي گذاريم که تصميم گيري شود و خدمت مقام معظم رهبري برسد.

مجري: در اين جلسات کارشناسي آيا به اختلاف خاصي رسيدگي کردند؟

نه ما درحقيقت به نوعي اين جلساتي که به موضوعات خاص اختلافات را بررسي مي کرد بيشتر مربوط به دورۀ قبل رياست جمهوري بود.

مجري: آن زمان فکر کنم بازار شما داغ تر بود؛

خيلي داغ بود، بازار رسيدگي هاي موضوعي که نامه هايي که عمدتاً رئيس جمهور وقت مي نوشت، رئيس مجلس مي نوشت، ممکن بود رئيس قوه قضاييه مساله اي داشته باشد، آنها هم به صورت موردي بحث مي شد، روال هم اين بود که کارشناسان قواي مختلف دعوت مي شدند درباره آن موضوع خاص که محل اختلاف بود نظرات شنيده مي شد، يکسري بررسي هاي حقوقي انجام مي گرفت و به يک جمع‌بندي و يک کارشناسي مي رسيديم و خدمت رهبر معظم انقلاب مي داديم، معمولاً هم اين نظرات را ايشان ابلاغ به روساي قوا مي کردند.

مجري: چيزي از آن روزهاي داغ داريد براي ما بگوييد؟ همه به نتيجه رسيده باشد يا مثلا جايي ممکن است به نتيجه نرسيده باشد شما ناراحت شده باشيد.

ببينيد اين مقداري که مي توانم توضيح بدهم، مثلاً فرض کنيد يک برداشت خاص رئيس جمهور وقت از قانون اساسي داشت که مثلاً مجلس در اين چارچوب عمل نکرده است، يا حتي شوراي نگهبان رعايت نکرده است، راه حل ما اين بود که مرجع تفسير قانون اساسي شوراي نگهبان است، آن سوال خاص را ارجاع مي داديم به شوراي نگهبان، از آنها مي خواستيم در مورد اين اصل قانون اساسي تفسير کنند، بعضي ها هم نه، مثلاً قوانين عادي روشن بود که حق با کيست، اينها اعلام مي‌شد منتها سياست هيات عالي حل اختلاف اين بود که اطلاع رساني نداشته باشد، براي اينکه خودش مي توانست منشاء اختلاف جديد باشد

مجري: بين خود شما هم اختلاف به وجود مي آيد؟

به هر حال آنجا طبق آئين نامه اي که در ابتدا در جلسات متعددي وقت گذاشتيم و آئين‌نامه به تاييد رهبري رسيد، يک قاعده اي داشت براي اينکه آنجا هم چگونه به تصميم برسيم، اکثراً به اتفاق نظر مي‌رسيديم. چون بالاخره خيلي بايد بحث مي کرديم يعني واقعاً بايد يک نظر کارشناسي مي داديم که تا حد زيادي مورد قبول هر سه قوه باشد؛

مجري: آيت الله شاهرودي چقدر از حق رياست شان در اينجا استفاده مي کنند؟

اصل بر اين بود که ما به اتفاق نظر برسيم، بعضي مواقع هم به هر حال پيش مي آمد...

مجري: مثلاً سر قضيه اي که سر لايحه ششم همين دولت داده بود چيزي به شما ارجاع داده شد که بين دولت و مجلس اختلاف شد که گفتند لايحه برنامه ششم، چيزي که دادند احکام است و لايحه نيست؟

نه در اين مورد خاص، رياست مجلس نامه نوشتند خدمت مقام معظم رهبري، ايشان مستقيم تعيين تکليف کردند؛ يعني نظري داده بودند مثلاً دولت همکاري کند که اين لايحه بيايد فرم لايحه برنامه بدهند اگر هم نشد خود مجلس وارد شود که رهبري هم اين نظر را تاييد کردند.

مجري: بعضي چيزها را ايشان خودشان راساً اقدام مي کنند بعضي ها را به شوراي عالي حل اختلاف واگذار مي کنند؛

بله، در اين مورد مستقيم پاسخ داده بودند.

مجري: در دوره 4 ساله اخير کار شما کمتر بود؟

بله، شايد موارد خيلي محدود بود؛ يک مورد همان اول دوره بود که ارجاع شد.

مجري: مورد چه بود؟

يک طرحي را مجلس تصويب کرده بود در مورد اجرايي شدن اصل هشتم قانون اساسي که امر به معروف و نهي از منکر است، چون اين هنوز قانون ندارد، دولت هيچ وقت لايحه نداده است، لذا مجلس طرح داد، دولتي ها هم مخالفت جدي با آن داشتند، در اين مورد البته چون روزنامه دولت اين مساله را افشا کرد من اينجا اطلاع‌رساني مي کنم وگرنه بناي ما به اطلاع رساني نبود.

مجري: حتي بعد از آن؟

بله، ولي آنها اعلام کردند و نامه نوشتند و خواسته بودند اين طرح متوقف شود تا اينکه مثلاً دولت يک لايحه بدهد، منتها زماني اين نامه به دست ما رسيد که کار از کار گذشته بود، يعني آن مهلت رياست جمهوري براي ابلاغ مصوبه گذشته بود و رئيس مجلس مصوبه را ابلاغ کرده بود و در حقيقت آن طرح قانوني شده بود.

مجري: بعد هيات عالي حل اختلاف قوا اين احکامي که دارند، تاريخ ندارد؟ يعني جاري و ساري است و دوره اي نيست؟

نه، آنطور که خاطرم هست اينها زمان دار است.

مجري: زمانش چند ساله است؟

فکر کنم احکام مقام معظم رهبري معمولا 5 ساله است.

مجري: چرا ما نتوانستيم آنطور که بايد و شايد با مفاسد اقتصادي مبارزه بکنيم، بخصوص در سطح کلان که مسئولان ما بايد بيايند وسط ميدان؟ به عنوان کسي که بازوي مشورتي رهبري در مجمع تشخيص مصلحت و هم در شوراي عالي حل اختلاف قوا هستيد، در اين زمينه سهم کدام قوه و قصور کدام قوه را بيشتر مي بينيد؟

در مورد مفاسد اقتصادي بايد بگوييم همه قوا در اين مساله سهم دارند، براي اينکه قانون خودش مي تواند اگر حساب شده نباشد منجر به يک نظام حقوقي شفاف نباشد مي تواند منشاء فساد شود، سيستم اداري و نظام اداري يک بروکراسي که کارآمد، سالم، شفاف، روان و پاسخگو نباشد مي‌تواند منشاء فساد شود و همچنين قوه قضاييه که هزينه‌بر نباشد، مردم راحت بتوانند به آن مراجعه کنند و با دقت و سرعت بتوانند به حل اختلاف برسند، اينها هم وجود دارد.

يک نکته هم قابل توجه است و آن اينکه اگر ما فکر کنيم با چند مورد و مثلاً با چند دانه درشت برخورد شود، ريشه فساد قطع مي شود، به نظرم اين اتفاق هم نمي افتد. براي اينکه به نوعي ساختارهاي ما فساد را بازتوليد مي کند، به نوعي مي توانيم بگوييم ساختاري شده است، دليلش هم اين است که اقتصاد ما متکي به رانت نفت است و اقتصادهايي که اصولاً رانتي هستند يک درآمد قلمبه‌اي در اختيار دولت است، به طور عادي در آن اين فسادها به وجود مي آيد مگر اينکه حساب درآمد نفت را از بودجه هاي دولت جدا کنند، يعني مستقيم فروش نفت خام و درآمد حاصل از آن وارد خزانه دولت نشود.

بعضي از کشورها اين تجربه را دارند، ما هم در اين دوره ها تلاش کرديم که به نوعي اين مساله را حل کنيم، يک وقتي حساب ذخيره ارزي را درست کرديم تا حدي موثر بود اما وقتي که به شاخص هاي عملکرد دولت‌ها برمي‌گرديم يکدفعه درآمد نفت زياد شد دولتها با عجله مي روند از اينها استفاده مي کنند، واردات انجام مي دهند و به توليد داخلي لطمه مي زند و اقتصاد به هم مي‌ريزد. به هر حال رانت نفت مي آيد فساد توليد مي کند، از دولت سرازير مي‌شود به قوه قضاييه، به قوه مقننه به نوعي اين تاثيرگذار مي شود.

مجري: قبول کنيد اين برخورد قاطعي هم که شما مي گوييد برخورد قاطع انجام دادنش باز جلوگيرهاي بيشتري مي کند تا انجام ندادن آن؛

من عرض نکردم نبايد برخورد شود.

مجري: فرموديد ريشه کن نمي شود ولي اثرش را مي گذارد؛

حتما بايد باشد به هر حال کسي که از قانون تخلف مي کند بايد قاطعانه با او برخورد شود، بدون ملاحظۀ اينکه چه شخصيتي است، در چه جايگاهي است.

مجري: يک جايي گفته بوديد در مبارزه با مفاسد اقتصادي اصلاح قوه قضاييه بايد در اولويت باشد که اگر آنجا اصلاح شود بقيه دستگاه ها هم اصلاح مي شوند، منظورتان را دقيقاً بگوييد.

بله، طبق قانون اساسي مسئول حُسنِ اجراي قوانين قوه قضاييه است يعني در کشور ما اگر از قانون تخلف شود يا رعايت نمي شود بايد بگوييم قوه قضاييه که مسئول اين کار است کارآمد نبوده و کارش را خوب انجام نداده است وگرنه بايد هر چيزي سر جاي خودش باشد، اما اينجا نمي خواهم بگويم همه تقصيرها به قوه قضاييه برمي‌گردد، من اشاره کردم در مورد قوانين، کارشناسان مي‌گويند ما با تراکم قانوني روبرو هستم، يعني در مورد يک موضوعي قوانين متعدد و بعضاً متعارض داريم.

تاکنون در کشور ما تنقيح قوانين انجام نشده است به اين معنا که قوانين راجع به يک موضوع همه يک جا جمع شود و آن چيزهايي که متعارض است و يا ناسخ و منسوخ است مشخص شود، اين تکليف قضات و قوه قضاييه است، تکليف مردم و کارشناسان و همه را روشن مي کند.

مجري: يعني مدنظر هيات عالي حل اختلاف قوا هست که يک جايي تشکيل شود متشکل از سه قوه؟

نه اين نظر اوليه است منتها تبديل به تصميم نشده است، يعني يک نظري بود که ما به آن رسيديم.

مجري: يعني يک جايي متشکل از سه قوه تشکيل بشوند؛

قوانين خيلي مهم است يعني ببينيد وکلا مي توانند از قوانين متعارض اگر خيلي مسلط باشند سوءاستفاده کنند، قضات مي توانند سوءاستفاده کنند، قوه مجريه سوءاستفاده کند و مردم هم سردرگم هستند، حقوق اداري خيلي مهم است، يعني در مراجعه مردم به دستگاه هاي اداري ببينند چه حقي دارند که آيا دستگاه اداري حقوق اينها را اداره مي کند يا نمي کند، آنجايي که مي گويم به قوه مجريه برمي‌گردد همين نظام اداري است.

معمولاً ارباب رجوع راضي نيستند از دستگاه ها، يعني اين دستگاه ها اين همه براي آنها بودجه صرف مي شود در ايامي که ما يک مقدار با مشکل روبرو بوديم همه بودجه هاي ما صرف دستگاه هاي اجرايي مي شود براي اينکه کار مردم را تسهيل کنند و تقريباً مي شود گفت آن کسي که مي خواهد در کارهاي خدماتي و توليدي سرمايه‌گذاري کند پشيمان مي شود يعني آنقدر جلوي او سد مي گذارند، مشکلات ايجاد مي کنند، بروکراسي هاي شديد، در حالي که در کشورهاي ديگر به سرعت به آنها مجوز تشکيل شرکت مي دهند، حمايت هاي مالي و قانوني مي کنند براي اينکه يک نفر بتواند سرمايهگذاري کند، الان اينطور نيست، اما در کارهايي که اصطلاحاً مي گويند به صورت دلالي انجام مي شود، خريد و فروش ها و معمولاً هم بانکها از اين نوع معاملات بيشتر براي دادن تسهيلات استقبال مي کنند براي اينکه پولش زودتر برمي گردد.

يعني مردم علاقمند هستند، سرمايه دارند، حاضر هستند از خارج بيايند اينجا سرمايه‌گذاري کنند ولي وقتي مي آيند بايد از آنها استقبال شود نه اينکه آنقدر سنگ جلوي پاي آنها بيندازند که پشيمان شوند برگردند بروند و يا حتي کساني که داخل هستند انگيزه اي براي اينکه در توليد و اشتغال امسال هم سال توليد و اشتغال است، يعني ذيل آن مساله.

مجري: بعد سر قضيه حقوق هاي نجومي در جلسات شما صحبتي نشده است؟

نه، به ما ارجاعي نشده است، در مجمع هم صحبتي نشده است.

مجري: چرا جلسات سران قوا درباره مفاسد اقتصادي تعطيل است؟ چيزي که آقا صادر کردند

من که سخنگوي آنها نيستم، ببينيد من گفتم به صورت ساختاري يک همکاري و يک عزم سه قوه را مي‌طلبد که بايد دست به دست هم بدهند هم قوانين اصلاح و شفاف شوند، خلاء قوانين برطرف شود، هم نظام اداري ما نظام کارآمد و پاسخگو باشد، حقوق مردم را رعايت کند، فساد در آن نباشد هم قوه قضاييه.

مجري: همين نشستن آقاي سران سه قوا به نظرم کمک مي کند؟

بله، درباره اين مسئله بحث کنند؛ وگرنه مثلاً در يک جلسه بنشينند راجع به موضوع و مورد خاصي بحث کنند که مساله حل نمي شود.

مجري: تا الان روال برگزاري انتخابات را چگونه ديديد و از زمان ثبت نام چيزي بوده که براي شما غيرقابل پيش‌بيني بوده باشد؟

نه تا الان من فکر مي کنم چون تاييد صلاحيت ها براي انتخابات رياست جمهوري به عهده شوراي نگهبان است آنجا هم يک ابهاماتي و سوالاتي براي جامعه وجود دارد؛ يعني بالاخره قانوني يا مقررات يا آئين‌نامه اي که شوراي نگهبان طبق آن صلاحيت ها را بررسي مي کنند چيست؟ اين چرا اعلام نمي شود؟

مجري: البته طبق سياستهايي که شما در مجمع تصويب کرديد و آقا در مورد انتخابات ابلاغ کردند، بايد تعريف «رجل سياسي» و اين چيزها مشخص شود که متاسفانه به اين انتخابات نرسيد.

من نمي گويم کار ساده‌اي است شوراي نگهبان هم روي اين مساله وقت گذاشته است و بحث کرده اما شايد به نتيجه نرسيدند. ولي به هر حال اين مهم است يعني بالاخره اگر قرار اين باشد صلاحيت يک نفر صرفاً با نظر آن 12 نفر عضو شوراي نگهبان تعيين شود با راي آنها يک حرفي است يک وقتي تطبيق با قانون شود، يعني حداقلش اين است که اگر هم... چون تفسيرِ شوراي نگهبان اين است که... رئيس مجلس هم گفت که يک طرحي را تصويب کرده بودند که تعريف رجل سياسي، مدير و مدبر بود، قانون يک طرحي را تصويب کرده بود، رفت شوراي نگهبان، شوراي نگهبان گفت اين حق خود شوراي نگهبان است، حق تفسير با آنهاست اگر حق شوراي نگهبان است، شوراي نگهبان بگويد من طبق اين آئين‌نامه صلاحيت ها را بررسي مي کنم، آن وقت نتيجه اين مي شود که در ثبت‌نام يک مقدار شرايط خوبي پديد نمي آيد.

مجري: اصلاً در شان جمهوري اسلامي نيست! هر دوره هم ما اين مشکل را داريم! بايد حل شود ديگر.

بله، به نظرم اين يکي از آن چيزهايي است که در اول کار توي ذوق مي‌زد.

مجري: و اصلا اين سياستهاي کلي که مجمع مصوب کرد و آقا هم ابلاغ کردند به نظرم ديگر تکليف را مشخص کرد؛ چون هر بار ما ميان شورا و وزارت کشور بحث و جدل داشتيم، ميان جناح هاي سياسي،

بله، مثلاً يکي از بحث‌هايي که ما داريم و در آنجا هم آمده است، در رابطه با قانون انتخابات، قانون انتخابات نظام انتخاباتي ما را شکل مي دهد، نظام انتخاباتي بايد خيلي شفاف باشد، يعني هيچ کسي نتواند در آن خدشه ايجاد کند چه در داخل و چه در خارج، يعني اينقدر براي مردم شفاف باشد که هر کسي بخواهد هر شبهه اي ايجاد کند، شبهه تقلب، دستکاري، همه اينها منتفي باشد و اينها هم با ابزار و امکانات امروز فراهم است.

منتها در همين هم ما مشکل قانوني داريم، مثلاً قانون انتخابات را با عجله هر مجلسي مي آمده آخر دوره اش به نوعي اصلاح مي کرده است.

مجري: يک چيزي هم ظاهرا راجع به قانون انتخابات در مجمع تشخيص هنوز وجود دارد از زمان آقاي پورمحمدي که وزير کشور بودند و به مجمع دادند؛

نه، آن تبديل شد به سياستهاي کلي انتخابات، آنجا مي خواستند بگويند بياييم يک معضل درست کنيم با يک راه ويژه مساله را حل کنيم که آقا فرمودند نه! سياستهاي کلي.

مجري: تبليغات رسانه ملي را در اين مدت چگونه مي بينيد؟

تلاشش خوب بوده است، حالا يکسري ابتکاراتي هم دارند و سعي مي کنند مشارکت مردم را از طريق شبکه ها جلب کنند.

مجري: فکر مي کنيد انتخابات امسال رياست جمهوري يک مرحله اي است يا دو مرحله اي؟

تا الان تصور من اين است که دو مرحله اي شود.

مجري: به نظر شما مردم بايد بيشتر به چه اولويتي توجه بکنند؟

اولويت مردم حل مشکلات اقتصادي به ويژه مساله اشتغال است و مساله خارج شدن از رکود و اينکه به هر حال هر خانواده اي يک يا چند فرد بيکار در خانواده را دارد تجربه مي کند و پيدا کردن شغل، کار سختي شده است.

مجري: جايي گفته بود قوا آنطور که بايد و شايد به مردم پاسخگو نيستند، چه در انتخابات رياست جمهوري، چه مجلس و چه شوراها آن کساني که انتخاب مي شوند بيايند راي مردم را بگيرند و بروند و هيچ نظارتي هم روي آنها نباشد.

اين برمي‌گردد به نظام هاي پشتيبان، يعني در حال حاضر افراد مي آيند به يک شخص راي مي دهند، نه به عنوان نماينده يک حزب يا يک جريان سياسي و لذا آن شخص هم خودش را اول به حزب و جريان خودش پاسخگو نمي‌داند! اين هم يک تجربه اي است که ما متاسفانه داريم کساني که در صندلي رياست جمهوري جلوس کردند، ديدگاهشان، مواضعشان با قبل از زماني که رئيس جمهور بودند تغيير کرده، يعني با بعضي مسائل را که آن زمان کاملاً مخالف بودند و منتقد بودند خودشان به آنها عمل مي کنند.

مجري: بعد از توافق برجام خيلي اميدوار بودند گشايش اقتصادي بيش از اينها حاصل شود، برخي معتقدند دولت همه تخم مرغ ها را در سبد برجام قرار بوده بود و در زمينه اقتصادي نبايد اين کار را مي کرد، بعضي ها مي گويند نه اين گشايش شروع شده است بايد زمان داد تا خودش را بيشتر از اين نشان بدهد، شما با کدام نظر موفق هستيد؟

من نظرم را قبلاً گفته ام؛ مشکلات اقتصادي ما بيش از آنکه ريشه خارجي داشته باشد، ريشه داخلي دارد، نهايتاً اگر تحريم ها برداشته شود ما راحت‌تر نفت مي فروشيم، واردات راحت تر مي شود، معاملات ما سريع‌تر با دنيا انجام مي شود، مگر ما اين دوره ها را نگذرانده‌ايم؟ مسائل اقتصادي ما چون نياز به اصلاح ساختاري دارد حل نمي شود، يعني برداشتن تحريم ها نهايتاً بگوييم نفت راحت مي فروشيم پول آن هم به سرعت وارد مي شود، بعد چه اتفاقي مي افتد؟ همان مشکل دولت رانتي، يعني عيب هايي که وجود دارد دوباره تکرار مي شود و دوباره بازتوليد مي شود.

اگر اقتصاد ما بخواهد اصلاح شود، ريشه اش در داخل است، يعني کسي از سرمايه هاي داخلي نمي تواند در جهت توليد و خدمات و اشتغال استفاده کند چگونه مي‌خواهد سرمايه خارجي جذب کند؟ مي گويند سرمايه‌گذار خارجي نگاه مي کند به سرمايه‌گذار داخلي، مي‌ببيند اينها اعتماد دارند سرمايه شان را ببرند در کارهاي توليد و خدماتي يا نه؟ بعد اگر اينها اصلاح شد ما ظرفيت هاي خيلي زيادي حتي در داخل داريم، نيروي انساني داريم که خوشبختانه در بحث هاي اقتصاد دانش‌بنيان حرف براي گفتن دارند.

يک گزارشي را يک مرکز تحقيقاتيِ معتبر آمريکايي تهيه کرده بود که در سطح دنيا پخش مي شود، ظرفيت هاي ايران را که بررسي کرده بود، از نظر پايه هاي علمي، از نظر تعداد مهندسي که تربيت کرده است، از نظر نيروي انساني، از نظر منابع، غير از انرژيِ نفت و گاز که در دنيا اول است، آب و هواي چهار فصل، موقعيت جغرافيايي که چهارراه دنيا هستيم، اينها ظرفيت هايي است که ظرف 10، 15 سال ما يک اقتصاد در سطح چندم دنيا شويم، فکر مي کنيم به صرف اينکه چالشِ هسته اي مان با دنيا و آمريکا حل شود، ما مي توانيم اينها را درست بکنيم؟ نه نمي توانيم مگر اينکه در داخل يک تحولاتي ايجاد کنيم. امروزه در دنيا ديگر نمي‌آيند حتي مثلاً به کشورهاي جهان سوم کمک کنند که پيشرفت کنند، نمي‌روند براي آنها سد بسازند، براي آنها تاسيسات بسازند کمک مي کنند نظام حقوقي‌شان کارآمد باشد.

مجري: چه سالي ازدواج کرديد؟

سال 54

مجري: چطور آشنا شديد؟

اين رشته هم سر درازي دارد، من چون از زندان آمده بودم، مرحوم ابوي خيلي از دختران فاميل پيشنهاد مي داد که ازدواج کنم، من فکر مي کردم با افرادي که دنبال زندگي هستند مي خواهند خوشبخت شوند و سروساماني داشته باشند نمي توانم زندگي کنم، آن زمان شنيدم همسر مرحوم ما، خانم نصري خواهر آقاي احمد نصري تازه از زندان آزاد شدند، ايشان هم چند سال زندان بودند، ايشان هم همکلاس يکي از خواهران من بود، از طريق ايشان پيغام فرستاديم و بالاخره با ترس و لرزي که پدر مرحومم داشتند راضي شدند اين ازدواج صورت بگيرد، ايشان هم از انقلابيون بودند و زندان رفته بودند، منتها ايشان هم مبتلا به بيماري سرطان شدند و در سن 32 سالگي فوت کردند و همسر جديد من آمدند و زحمت کشيدند 3 فرزند من کوچک بودند و ايشان بزرگ کردند.

مجري: خطبه عقد همسر مرحوم تان را چه کسي خواندند؟

اولي را يک روحاني که در قزوين محضر داشتند خواندند و دومي را حضرت امام (ره) خواندند.

مجري: مهريه چه بود؟

معادل مهريه حضرت زهرا (س).

مجري: الان با خانم هم تفريحي داريد؟ کجا مي رويد؟

عمدتاً زيارت حضرت رضا(ع)، گاهي هم حضرت معصومه (س) دخترم آنجاست مي رويم گاهي براي سال تحويل مي رويم.

مجري: اهل غذا درست کردن هستيد؟

نه چندان.

مجري: بلد هستيد غذا درست کنيد؟

[مي خندد] همان چيزي که شما بلد هستيد ما هم بلديم.

مجري: در کار خانه کمک مي کنيد؟

در يک حدي، بله.

مجري: اهل ورزش هم هستيد، باستاني کار بوديد در دوران جواني؟

بله، يک زماني در دبيرستان يک معلمي داشتيم به او خيلي علاقه داشتيم و او الگوي ما بود و ديديم او اهل ورزش باستاني است، ما هم رفتيم در گود و بعد هم دوره دانشجويي، در کوي دانشگاه تهران آنجا گود داشت، رفتيم ديديم مرحوم تختي مي آيند آنجا و ورزش مي کنند.

مجري: الان هم در گود مي رويد؟

بله، يک مقطعي مرتب مي رفتم، جالب بود چون جناب آقاي ناطق نوري ايشان هم ورزشکار است، با ايشان قرار مي گذاشتيم ساعت 4 صبح مي رفتيم باشگاه و نماز را بعد از ورزش مي خوانديم.

مجري: 4 صبح ساعت کجا باز بود؟

هماهنگ مي کردند، يک تيمي بوديم مي رفتيم مجموعه مرشد، دو نفري نبوديم يک جمعي بودند مي‌آمدند، اصلاً قابل قياس با هيچ فضاي ورزشي نبود، يک صفاي خاص خودش را دارد و يک ورزش متراکم و جمعي است.

مجري: پس هنوز مي رويد و جمع داريد؟

الان هم دکترها به آقاي ناطق توصيه کردند ورزش باستاني نکند چند وقتي است کنار گذاشتند؛

مجري: ميل هم مي گرفتيد؟

بله ميل و چرخ و همه چيز تمام. حالا من قبلاً بخصوص دوران دانشجويي مرتب کوهنورد نسبتاً حرفه اي بودم، حالا دوباره اين را شروع کردم.

مجري: منزل شما کدام قسمت تهران است؟

پايين خيابان منيريه مي گويند، خيابان شهيد پيران يا انتظام سابق؛

مجري: چند سال است آنجا هستيد؟

خيلي وقت است، از همان اواخر دانشجويي سال 50 که مرحوم پدرمان خريدند.

مجري: قطعاً خودتان مي توانستيد بياييد خيابان هاي بالاتر، ولي نخواستيد درست است؟

بله حالا تبع ما هم اينطور بوده است.

مجري: چرا نخواستيد؟

مي خواستم با مردم باشم، همانطور که از اول بوديم تا آخر هم باشيم. اولاً فضاي آنجا فضاي مذهبي است و گفتيم اگر هواي آنجا بود ما مسئولين بي‌عُرضه هستيم نتوانستيم هواي کل شهر را درست کنيم به هر حال ما هم اين هوا را بچشيم. در مجموع فکر کردم خيلي با مردم فاصله نداشته باشم.

مجري: خداوکيلي چند درصد از آقايان مانند شما فکر مي کنند؟

حالا فکر مي کنم کميت در اين زمينه مهم نيست.

مجري: مهم است، من به عنوان جوان نسل سومي که پاي منبر شماها بزرگ شدم به نظرم مهم است و مردم به اين چيزها نگاه مي کنند و آقا هم چندين بار گفتند.

درست است، همين را مي‌خواستم بگويم که وقتي مقام معظم رهبري و حضرت امام (ره) اينها را رعايت کردند و مي کنند در مورد خودشان و خانواده‌شان، اينها الگو هستند و بقيه هر چقدر عقب بمانند خودشان ضرر کرده‌اند.

مجري: تلفن همراه هم نداريد!

نه ندارم.

مجري: خانواده شاکي نيستند؟

خانمم دارد اين را جبران مي کند يک وقتي سفر مي رويم از موبايل ايشان استفاده مي کنيم. (مي‌خندد)

مجري: شما از شاگردان آقاي دولابي هستيد؟

شاگرد که چه عرض کنم! اگر بگويم شاگرد، يکسري ادعا دارد ولي سالياني را توفيق داشتم محضر ايشان جلساتي را مي رفتم، چند سالي هم ايشان مستمراً تشريف مي آوردند منزل ما، دوشنبه شب ها و جلسات انسي بود.

مجري: ماحصل اين انس و هم‌نشيني براي شما چه بوده است؟

خودشان تعريف مي کردند يکي از اولياي خدا را که کارش اين بود محبت خدا و اولياي خدا را در دلها ايجاد مي کرد و رشد مي‌داد، ايشان واقعاً اهل محبت بودند يعني راه خدا را با محبت طي مي کردند، سعي مي کردند افراد را با خدا دوست و رفيق کنند.

مجري: حرفها و نظرات ايشان باعث شده بود در شما اثراتي بگذارد که در حيطه کار و فعاليت هاي سياسي‌تان هم اثر بگذارد؟

حتماً! يعني وقتي افراد مي آمدند يا جذب مي شدند يا دفع مي شدند، افرادي که جذب مي شدند حتماً تاثير مي گرفتند، خود ايشان مي گفتند حرفهاي من را ضبط نکنيد، ننويسيد، با دلتان بخوريد و اگر اين حرفها را با دلتان بشنويد هر جا لازم شود به دردتان مي‌خورد، الان هم در زندگي جابجا اين حرفها برايم زنده است و به يادم مي آيد.

مجري: چطور شد روزنامه رسالت را راه اندازي کرديد؟

روزنامه رسالت هم يک تاريخچه اي دارد، ما در دولت اول آقاي مهندس موسوي که بوديم، اختلاف نظر اقتصادي پديد آمد آن دوستان طرفدار هر چه بيشتر دولتي کردن اقتصاد بودند، ما هم برعکس مي گفتيم اقتصاد مردمي باشد و پشتوانه فکري ما هم جامعه مدرسين، جامعه روحانيت مبارز بودند، بزرگاني از اينجا بودند و آن زمان احساس شد رسانه اي نيست که حرف اين دوستان را منتقل کند؛ يعني ديدگاه هاي اقتصادي بر مبناي اجتهادي و حوزوي را و اين بود که 4 تن از بزرگان حوزه مدرسين و چند تن از بزرگان سياسي به اين نتيجه رسيديم که يک روزنامه ايجاد کنيم که اين گفتمان منتقل شود.

مجري: الان مي دانيد تيراژ شما چقدر است و چقدر برگشت داريد؟

نه تنها روزنامه ما، الان روزنامه ها تيراژي ندارند، اين شبکه هاي مجازي که ايجاد شدند کساني هم که روزنامه خوان هستند در اين شبکه ها روزنامه ها را مي خوانند، يک مقدار فقط روزنامه از نظر چاپ کاغذ قانوناً بعضي از آگهي ها بايد ثبت شود، وجود دارد، من واقعاً نمي دانم عدد تيراژ چقدر است.

مجري: اينکه مي گويند روزنامه رسالت نسبت به روزنامه هاي ديگر در عرصه مطبوعاتي نسبت به روزنامه هاي ديگر عقب تر است را قبول داريد؟

يک مقطعي ما خيلي تاثيرگذار بوديم، اوايلي که آمد، حتي در دوران اصلاحات خيلي تاثيرگذار بود، آقاي ان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از لحاظ اهمیت تفاوتی بین مرحله اول و دوم انتخابات وجود ندارد.

وی بیان کرد: مردم باید در دور دوم انتخابات مجلس نیز پای صندوق‌های رأی بیایند تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس دوازدهم مشخص شود. افرادی که به هر دلیل در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم در انتخابات شرکت نکردند، این بار می‌توانند جبران کرده و در انتخابات مشارکت داشته باشند.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی در حوزه‌هایی که به دور دوم رفته بسیار مهم است، تصریح کرد: امیدواریم در دور دوم انتخابات مجلس، مردم به داوطلبانی رأی دهند که بتوانند در مجلس دوازدهم منشأ اثر باشند و روحیه تحول‌گرا داشته باشند.

وی تاکید کرد: لازمه شکل‌گیری یک مجلس قوی این است که ۴۵ نماینده باقی مانده مجلس دوازدهم نیز افرادی شایسته و توانمند باشند.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراهم کردن فضای تبلیغات برابر برای رقابت سالم داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور دوم انتخابات نکته مهم دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: تعداد داوطلبان دور دوم انتخابات مجلس دو برابر تعداد کرسی‌های باقیمانده یعنی ۹۰ نفر است و بر این اساس، امکان فراهم کردن فضاهایی برای رقابت این داوطلبان با یکدیگر بسیار راحت‌تر از مرحله اول است. صدا و سیما و مابقی رسانه‌ها باید در این زمینه فعال باشند تا اصل رقابت سالم به خوبی محقق شود.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به ضرورت تأمین سلامت و امنیت دور دوم انتخابات مجلس، تاکید کرد: یکسری اشکالات در مرحله اول انتخابات مجلس در برخی از حوزه‌های انتخابیه از جمله ثبت رأی با کد ملی دیگران مطرح شد که در مرحله دوم انتخابات مجلس باید از اشکالاتی از این دست جلوگیری شود.

کد خبر 6085438 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات می‌شود؟
  • این حساب‌های بانکی مشمول مالیات می‌شوند/ اعلام جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • مردم در دور دوم انتخابات به افراد «توانمند» و «تحول‌گرا» رأی دهند
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی
  • شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتماً به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند