Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «هدانا»
2024-04-30@01:01:09 GMT

ایجاد منطقه امن در سوریه؛ فرصت ها و تهدیدهای پیش رو

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۷۷۹۰

ایجاد منطقه امن در سوریه؛ فرصت ها و تهدیدهای پیش رو

براساس گزارش های منتشره، این چهار منطقه کاهش تنش در استان ادلب، منطقه شمالی شهر حمص، غوطه شرقی و جنوب سوریه ایجاد می شود.
بر اساس این طرح در 4 منطقه سوریه آتش‌بس کامل اعلام خواهد شد و در صورت موفقیت آتش‌بس و توقف کامل درگیری‌ها، این مناطق رسما به عنوان مناطق امن اعلام خواهند شد و در گام بعدی این مناطق، به مناطق پرواز ممنوع ارتقا می یابند به شرط اینکه این مناطق شاهد هیچ گونه فعالیت نظامی نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بنا به اعلام رسانه روسی اسپوتنیک، در متن پیشنهادهای روسیه آمده است که محورهای امن (خطوط مرزی) ایجاد می شود که در امتداد آن تنش ها برای جلوگیری از درگیری مستقیم مسلحانه بین دو طرف در سوریه کاهش پیدا می کند.
روسیه همچنین پیشنهاد می کند در این خطوط واحدهای ایست های بازرسی مستقر شده و آزادی تردد بدون اسلحه برای شهروندان غیرنظامی، ارسال کمک های بشردوستانه و همچنین فعالیت های تجاری برقرار شود.
در همین چارچوب و در صورت توافق برای اجرای پیشنهاد، ایست و بازرسی های پیش بینی شده باید به عنوان مراکز پایش رعایت رژیم آتش بس عمل کنند.
در گذشته ناتو به فرماندهی آمریکا و با نقشه مشترک فرانسه و انگلیس از ایجاد مناطق امن در شهر بنغازی به بهانه محافظت از غیرنظامیان برای به راه انداختن کشتار و سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و ایجاد تنش و ناآرامی در این کشور استفاده کرد.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 2011 با مداخله نظامی درلیبی به بهانه ایجاد مناطق امن، حکومت معمر قذافی را سرنگون کرد که به ایجاد هرج و مرج در این کشور آفریقایی منجر شد و لیبی از آن سال تاکنون صحنه درگیری گروه های مسلح مختلف و نفوذ گروه های تروریستی، از جمله داعش بوده است.
مناطق امن در لیبی به بهانه محافظت از جان مردم این کشور و باقی ماندن مردم لیبی در داخل مرزهای این کشور ایجاد شد اما آنچه که اتفاق افتاد این بود که نیمی از مردم این کشور آواره شدند و موجی از ناامنی را به همراه داشت.
این در حالی است که پدیده مناطق امن بدون شک گامی به سوی حل و فصل سیاسی است که می تواند به عنوان یک فرصت سازنده در جهت تقویت آتش بس، پیش روی دولت سوریه قرار گیرد اما ایجاد مناطق امن در کنار خود، تهدیدات بالقوه ای را نیز به همراه خواهد داشت.
از جمله این تهدیدات، سواستفاده گروه های تروریستی از این فرصت و امکان تجهیز و آماده سازی نیروهای تحت امر خود است که در صورت وقوع می تواند زمینه ساز اقدامات تروریستی این گروه ها را در آینده مهیا کند و این رخداد تهدید بسیار بزرگی در مسیر تحولات آتی سوریه قلمداد می شود.
اکنون که تلاش دولت قانونی سوریه و متحدان سیاسی خود برای مبارزه با تروریسم به موفقیت رسیده، تروریسم شوم منطقه ای و دولت های حامی آنان با تحمل شکست های سیاسی و نظامی در منطقه، نتوانسته است به اهداف از پیش تعیین شده و منافع نامشروع خود دست یابد و مقاومت قدرتمند تر از گذشته به مسیر ثبات ساز و امنیت آٰفرین خود ادامه می دهد.
با وجود آنکه طرح ایجاد مناطق امن می تواند به عنوان یک فرصت سازنده و بستری برای تسریع در روند آتش بس و برقراری صلح و ثبات در این کشور مورد توجه قرار گیرد، اما انتظار می رود ماهیت این مناطق و تهدیدات جانبی آن به صورت جدی مورد ارزیابی کارشناسانه قرار گیرد تا از رهگذر آن، فواید انسانی این طرح عاید مردم سوریه و در نتیجه نابودی تروریسم در این کشور شود.
به هر روی، به نظر می رسد پرداختن به ماهیت دقیق مناطق امن و فرصت ها و تهدیدات پیش رو امری ضرور و بایسته است که می تواند مورد توجه جدی دولت سوریه و دیگر کنشگران صلحجوی منطقه قرار گیرد.
افزون برآن، تحولات میدانی سوریه حاکی از آن است که سه کشور ایران، روسیه و سوریه در تداوم اقدامات سازنده خود همواره بر ضرورت تداوم و گسترش آتش بس، لزوم امداد رسانی و ادامه اقدام های بشر دوستانه، فراهم آوردن شرایط لازم برای دسترسی آزادانه همه سوری ها در شهرها و مناطق مختلف به کمک ها و خدمات مورد نیاز و نیز حفظ یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی این کشور تاکید کرده و در جهت خواست ملت سوریه حرکت کرده اند.
خاورم**9377** گزارش: ‌حمید اوضح**انتشاردهنده: عزیز موسوی

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمد پاکپور همزمان با اردیبهشت مقاومت، ایام شهادت جمعی از مدافعان حرم مازندرانی در حماسه کربلای خان طومان در لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا حضور یافت و گفت: لشکر ۲۵ کربلا منشأ بسیاری از موفقیت‌ها در دوران دفاع مقدس و دوران بعد از دفاع مقدس در مناطق مختلف عملیاتی بوده است، مانند مناطق شمال غرب کشور که با تروریست‌ها و عناصر ضد انقلاب درگیر بوده‌ایم و بسیاری از پیروزی‌ها را در این منطقه مدیون این لشکر هستیم و در این راه برادران عزیزی هم به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: درخشش لشکر ۲۵ کربلا را در جبهه مقاومت هم شاهد بوده ایم و یکی از آن مناطق مهمی که همیشه برای این لشکر می‌درخشد و آن واقعه و عملیات در ذهن مردم شمال کشور باقی می‌ماند منطقه خان طومان است که در شرف سالگرد شهادت آن بزرگ مردان بنده در اینجا حضور دارم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره‌ی همه شهدا، شهدای امنیت کشور و شهدای لشکر ۲۵ کربلا که جان خودشان را در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از ناامنی در مرزهای کشور فدا کردند، بیان داشت: کمال احترام و قدردانی را نسبت به خانواده معظم شهدای لشکر ۲۵ کربلا مخصوصاً شهدای خان طومان که بعد از مدت‌ها پیکر مطهرشان به آغوش وطن بازگشته بود را به جا می آورم.

مازندران در اردیبهشت خان طومان ۱۶ شهید والامقام مدافع حرم تقدیم کرده است.

کد خبر 6091466

دیگر خبرها

  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه‌های تروریستی در شمال سوریه
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • ایجاد بیش از ۱۵۰۰ فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان کرمانشاه
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود