Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-25@21:37:43 GMT

شان و منزلت معلمان فقط توجه به معیشت آنها نیست

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۸۸۳۹۶

شان و منزلت معلمان فقط توجه به معیشت آنها نیست

سرویس جامعه پایگاه خبری تحلیلیبی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین اجتماعی:


برای معلمی که درگیر دغدغه‌ حقوق و معیشت خود باشد، بسیار سخت است که از عهده‌ مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان جامعه به درستی برآید، اما منزلت معلم تنها مربوط به نیازهای مالی او نیست.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه-مجید علی‌عسگری*:منزلت معلمان امری است که سال‌ها طول می‌کشد تا جا بیفتد و جایگاهش مشخص شود و همچنین سال‌ها طول می‌کشد تا از اعتبار خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ما در یک مرحله بینابین و برزخی قرار داریم که باید کاری کنیم تا معلم جایگاه واقعی خودش را پیدا کند. اهمیت معلمان در مقام معماران نسل آینده‌ ما، ایجاب می‌کند تا فضایی فراهم شود که خردمندترین و کاردان‌ترین افراد جامعه در این شغل شریف، احساس رضایت و خوش‌بینی داشته باشند. نباید فضای شغلی فرهنگیان و جایگاه اجتماعی آنها به سمت و سویی برود که بهترین‌های علمی و نخبگان، اشتیاقی به پذیرش مسئولیت معلمی نداشته باشند.

برای معلمی که درگیر دغدغه‌ حقوق و معیشت خویش باشد، بسیار سخت خواهد بود که از عهده‌ مسئولیت آموزش و پرورش فرزندان جامعه به درستی برآید. از سوی دیگر منزلت معلم تنها مربوط به نیازهای مالی او نمی‌شود. در یکی اظهارات وزیر آموزش وپرورش به تازگی خواندم که او برنامه دارد علاوه بر توجه بر مسایل معیشتی سعی دارد با ایجاد نظام‌هایی برای تغییر گزینش، رفتارهای حراستی و نگاه کارمندی به معلمان شان آنان را بیشتر مورد توجه قرار دهد که جالب توجه است. همچنین اگر فرهنگیان ناگزیر باشند برای تأمین نیازمندی‌های اساسی زندگی خودشان به شغل‌هایی روی آورند که با جایگاه اجتماعی آنان سازگار نباشد، این امر خود موجب خواهد شد که نگاه جامعه به منزلت والای فرهنگیان نگاه کریمانه‌ای نباشد.

تنزّل جایگاه معلم در هر جامعه‌ای مساوی است با بی‌ارزش شدن فرهنگ، دانش و آگاهی در آن جامعه.برای یک فرد آگاه و خردمند که به تعلیم و تربیت فرزندان علاقه دارد، پایبندیو تعهدی بسیار بزرگ لازم است تا حرفه‌ پزشکی یا مهندسی و مانند آن را کنار گذارد و از معلمی و تدریس جانبداری کند. از این‌رو، زمان انتخاب کردن یک معلم خوب، لازم است که علاقه‌مندان به این شغل، فرصت‌ها، چشم‌اندازها و امکانات بهتری که به دبیران پیشنهاد می‌شود را به خاطر آورند. به عبارتی دیگر، فضایی فراهم شود که نخبگان در میان گزینه‌های مختلف، مشتاق آن باشند که به معلمی روی آورند.

اگرچه این اتفاق دور از دسترس است ولی عاقلان می‌دانند که فایده‌های ایجاد چنین فضایی برای فرهنگیان در جامعه بسیار بیشتر از هزینه‌های آن خواهد بود. برای تثبیت منزلت معلمان باید بدانیم که حرف اساسی، آموزش است و معلمان آنقدر باید در آموزش به روز باشند تا جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند. معلمان در تمام کشورها جایگاه والایی دارند و به همین خاطر باید در یک رفاه نسبی باشند تا بتوانند در مسائلی که مربوط به منزلت آنها می‌شود، مشارکت کنند تا جایگاه خود را مشخص کنند. بحث توسعه نیروی انسانی هم یکی از همین مباحث است. به نظر می‌آید جامعه برای اینکه نیروی انسانی خوبی داشته باشد باید معلمین خوبی هم داشته باشد. بنابراین باید برنامه‌هایی در نظر بگیریم که به رشد معلمان کمک کند. در بحث رسالت و نقش معلم در توسعه ارزش‌های اخلاقی و مدنی کافی است بگوییم معلم کسی است که زندگی مردم را تغییر می‌دهد. در چنین توصیفی است که سنگینی و عمق مسئولیت معلم آشکار می‌شود.

گرچه ظاهراً معلم یک کلاس با تعدادی دانش‌آموز کار می‌کند و آنها مخاطب اصلی معلم‌اند، لیکن هر دانش‌آموز یا دانشجو، عضو خانواده و شهروند جامعه است و آموخته‌های خود را مستقیماً به خانواده و جامعه می‌برد. سرانجام هر معلم باید بداند دنیای امروز از شهروندانش چه می‌خواهد و چنین شهروندانی را چگونه می‌توان بار آورد یا تربیت کرد. به این ترتیب روشن می‌شود که در حوزه فرهنگ عمومی، معلم بیشترین و سنگین‌ترین مسئولیت‌ها را به عهده دارد و معلم پس از والدین سرمشق همه جانبه کودکان و نوجوانان است.

*عضو هیئت علمی گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۸۸۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند

مدیر آموزش و پرورش بیرجند از تجلیل ۲۴ معلم نمونه این شهرستان خبر داد و گفت: ۸۸ مدرسه مرکز استان دو نوبته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مجید بهدانی صبح امروز در نشست خبری، اظهار داشت: رشد و پیشرفت جامعه در گرو پیشرفت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به هفته بزرگداشت هفته معلم، گفت: در این هفته تاکید ما بر ارتقای جایگاه معلمان است و اگر پیشرفت کشور را می‌خواهیم در گرو توسعه آموزش و پرورش و توجه به جایگاه معلمان است.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند افزود: سال گذشته پویش به احترام معلم برپا داشتیم و این پویش را امسال هم داریم و همچنین مراسم غبارروبی مزار شهدا و سپاس معلم برای تقدیر از معلمان و حضور مسئولان در مدارس متوسطه و ابتدایی را داریم.

بهدانی تصریح کرد: برگزاری مراسم یادبود فرهنگیان فقید شهرستان، دیدار با شهدای خانواده فرهنگی، برگزاری جلسه استانی معلمان نمونه، تجلیل از پیشکسوتان حوزه تربیت بدنی، تجلیل از مدیران مدارس بازنشسته، مسابقه کتابخوانی با موضوع آیه‌های زندگی و مسطورا، مسابقات ورزشی از دیگر برنامه‌ها است.

وی با بیان اینکه از 24 معلم، مدیر و معاون نمونه مدارس شهرستان بیرجند تجلیل خواهند شد ادامه داد: پویش این خنده فراموش نخواهیم کرد نیز در هفته بزرگداشت معلم امسال برگزار می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند خاطرنشان کرد: با نگاه تحول و پویایی وارد فضای آموزش و پرورش شهرستان شدیم و در کنار نیروهای با تجربه نیز به نیروهای جوان و کسانی که فکر نویی دارند تکیه کردیم و تعداد قابل توجه مدیران و معاونان مدارس شهرستان نیروهای جوان هستند.

بهدانی گفت: شعار آموزش و پرورش از ابتدای مهرماه با ایمان و امید آغاز شد و تمام برنامه‌ریزی برای برگزاری نماز جماعت در مدارس بود و روحانیون که در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند در مدارس نیز حضور پیدا می‌کنند و سال گذشته رشد 100 درصدی روحانیون در مدارس را داشتیم.

وی با بیان اینکه 17 مدرسه در شهرستان بیرجند فاقد نمازخانه هستند افزود: یکی از بزرگترین کارها در حوزه آموزش ابتدایی شهرستان، برنامه ارتقای قرآن در دوره ابتدایی است و دانش آموزان از ابتدای مهرماه هر روز به مدت 33 روز زنگ اول را قرآن دارند و برای دوره متوسطه نیز دوره سواد قرآنی برای معلمان و آموزگاران گذاشته شد.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند با بیان اینکه 360 محفل کوچک قرآنی در مدارس در سال تحصیلی شهرستان داشتیم گفت: دو کرسی قرآن برای دانش آموزان با حضور قاریان بین المللی در سال تحصیلی 1402 برگزار شده است.

بهدانی با بیان اینکه وسیله ایاب و ذهاب حدود 200 دانش آموز روستایی فراهم شد و از ترک تحصیل آنها جلوگیری شده است بیان کرد: یادواره شهدا در تمام مدارس شهرستان برگزار شده و 13 تریبون آزاد در دبیرستان‌های دخترانه داشتیم. 

وی گفت: 88 مدرسه در شهرستان بیرجند دو نوبته هستند و سرانه آموزشی در بیرجند 4.5 است که پایین‌ترین سطح سرانه آموزشی در استان داریم و 71 کلاس ابتدایی و در مجموع 109 کلاس درس برای ابتدای مهرماه امسال نیاز داریم و بیشترین مشکل را در مهرشهر و حاجی آباد است.

مدیر آموزش و پرورش بیرجند افزود: آزمون استخدامی برگزار شد که برای بیرجند در حوزه ابتدایی 150 نفر و هنری و آموزگاری 79 نفر و و حوزه پرورشی 86 نفر و 29 نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان به مدارس بیرجند در مهرماه امسال اضافه می‌شود.

انتهای پیام/256/

دیگر خبرها

  • گرامیداشت روز معلم
  • تجلیل از ۲۴ معلم نمونه بیرجند
  • سید احمد خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • آیت الله خاتمی، خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • برپایی پنج میز خدمت در نماز جمعه تهران
  • ۷۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی در مرکزی برگزار می‌شود
  • شورای آموزش و پرورش بازوی اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
  • نرخ حق‌التدریس معلمان ۲برابر می‌شود
  • دستمزد معلم خصوصی ابتدایی مشهد چقدر است؟
  • بلبشو در ارقام افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان شاغل و بازنشسته!