Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@23:17:12 GMT

10 غذایی که به سلامت چشم کمک می کند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۰۱۰۹

10 غذایی که به سلامت چشم کمک می کند

چشم ها، یکی از مهمترین عضو بدن هستند که همه ی ما دوست داریم تا جایی که میتوانیم مراقب سلامتی آن باشیم. در این مقاله می خواهم تا بعضی از مواد غذایی را که در سلامتی چشم های شما نقش دارند، معرفی کنیم.

۱- فلفل قرمزخام

فلفل قرمز کله زنگوله ای ( فلفل دلمه ای)، به شما ویتامین Cلازم را می دهد. البته این ویتامین برای رگهای خونی چشمان شما، لازم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان عقیده دارند که ویتامین C، باعث پایین آوردن ریسک ابتلا به کاتاراکت ( آب مروارید) نیز می شود. ویتامین C، در بسیاری از سبزیجات و میوه ها یافت می شود، که شامل: بادام، گل کلم، خربزه پاپایا و توت فرنگی است. حرارت، باعث درهم شکستن ویتامین Cفلفل قرمز میشود؛ پس بهتر است تاجایی که می توانید، آن را خام مصرف کنید. رنگ روشن فلفل ها به دلیل ویتامین A و Eدرآنهاست که با سلامت چشم مرتبط هستند.

۲- دانه های گل آفتابگردان و آجیل

بنا به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا، در هر ۲۸ گرم ازاین دانه ها و بادام ، نیمی از ویتامین Eروزانه لازم برای بزرگسالان، وجود دارد. بنا به مطالعاتی دراین زمینه، ویتامین Eبه همراه دیگر مواد مغذی، میتواند روند دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن را، آهسته تر سازد یا کمک به جلوگیری از بدتر شدن آن نماید. همچنین، ممکن است به جلوگیری از آب مروارید نیز کمک کند. فندق ، بادام زمینی ( بطور اکید حبوبات) و کره بادام زمینی، از منابع خوب ویتامین Eهستند.

۳- سبزیهای دارای برگ سبزتیره

کلم پیچ ، اسفناج و خربزه سبز، غنی از هر دو ویتامین Cو Eهستند. آنها همچنین دارای کاروتنوئید و لوتئین . زیگزانتین هستند. اینگونه رژیم های گیاهی، به دلیل دارابودن ویتامین A، در دراز مدت باعث پایین آمدن ریسک ابتلا به اختلالات چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا و آب مروارید خواهد شد.

۴- ماهی سالمون

شبکیه چشم های شما، برای درست کار کردن، نیاز به دو نوع از اسیدهای چرب امگا ۳ دارند :

دی اچ آ(دوکوزاهگزائنوئیک اسید) و ای پی آ( ایکوزاپنتانوئیک اسید) که هر دو در ماهی سالمون، روغن ماهی و مکمل های ماهی یافت می شوند. هر دو این اسیدهای چرب امگا ۳، همچنین در ماهی های چربی مثل تن و قزل آلا نیز یافت می شوند. بنظر می رسد، امگا ۳ ، همچنین ازچشمان شما در برابر دژنراسیون ماکولا و آب سیاه، نیز جلوگیری و باعث کاهش ابتلا به آن می شود.

۵- سیب زمینی شیرین

میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ، مثل سیب زمینی شیرین، هویج، طالبی، انبه و زردآلو، دارای بتاکاروتن زیادی هستند( نوعی از ویتامین آ که به تنظیم چشمان شما درتاریکی کمک میکند). یک سیب زمینی شیرین، همچنین بیش از نیمی از ویتامین سی مورد نیاز روزانه شما را فراهم میکند، وهمچنین دارای مقدار کمی نیز، ویتامین ای است.

۶-گوشت بدون چربی و مرغ

عنصر روی ، بخاطر شبکیه چشم، ویتامین Aرا از کبد استخراج می کند که برای محافظت از رنگدانه ملانین، لازم است. صدف، در هر وعده غذایی، بیشتر از سایر غذاها، عنصر روی را به بدن میرساند؛ اما ممکن است شما طعم آن را به اندازه کافی دوست نداشته باشید. گوشت گاو، خوک و جوجه(سینه)

نیز، همگی از منابع خوب روی هستند.

۷- لوبیا و حبوبات

انتخاب رژیم گیاهخواری، با چربی کم و فیبر بالا، کمک به تیزبینی شما در شب، و کند کردن روند دژنراسیون ماکولا می کند. نخود، مقادیر زیادی روی دارد ، سایر حبوبات مثل عدس، انواع لوبیا، بخصوص لوبیای چشم بلبلی نیز از منابع خوب روی هستند.

۸- تخم مرغ

روی موجود در تخم مرغ، به بدن شما کمک میکند تا لوتئین و زیگزانتین را ، ازطریق زرده، دریافت کند. رنگ زرد نارنجی این بلوک ترکیبی، جلوی مضرات نور آبی آسیب رسان به شبکیه چشم شما را ، خواهد گرفت و کمک به بالا رفتن اندازه محافظ رنگدانه ها در ماکولا میکند( قسمتی از چشم شما که دید مرکزی را درکنترل دارد).

۹- کدو

بدن شما، قادربه ساختن لوتئین و زیگزانتین ، نیست. اما شما میتوانید آن را از کدو و درتمام طول سال دریافت کنید. نوع تابستانی آن ( کدوحلوایی)، حاوی ویتامین Cو روی نیز، هست و نوع زمستانی آن ، به شما ویتامین A، Cو همچنین اسید چرب امگا ۳ نیز خواهد داد.

۱۰- بروکلی و کلم بروکسل(فندقی)

این دسته از سبزیجات، با دیگر ترکیبات، برنده این دسته از مواد غذایی هستند : ویتامین A( مثل لوتئین، زیگزانتین و بتاکاروتن)، ویتامین Cو ویتامین E. آنها همه، آنتی اکسیدان هستند که از سلولهای چشمان شما در برابر رادیکالهای آزاد ( گونه ای از مولکولهای ناپایدار، که بافت سالم را می شکنند)، محافظت می کنند. بخصوص از شبکیه ، چون بسیار آسیب پذیر است.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۰۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید

الهه جعفرزاده: نور می‌تواند بر ابعاد مختلف سلامت ما، از جمله بر چرخه خواب و بیداری، هوشیاری، خلق و خو، عملکرد شناختی و متابولیسم، تأثیر بگذارد. این موضوع به این دلیل است که بدن ما به طور طبیعی برنامه‌ریزی شده است تا در چرخه‌ای مطابق با بود و نبود خورشید عمل کند. این چرخه که به عنوان ریتم شبانه‌روزی شناخته می‌شود، بر بسیاری از جنبه‌های فیزیولوژی، متابولیسم و حتی رفتار ما حاکم است و در درجه اول با نور هماهنگ می‌شود. قرار گرفتن روزانه و منظم در معرض نور به ما کمک می‌کند تا یک ریتم شبانه‌روزی سالم و قوی داشته باشیم.

فواید مهم نور طبیعی بر سلامت جسم و ذهن

متأسفانه در زندگی مدرن به جای اینکه در طول روز، نور طبیعی خورشید و در شب تاریکی را تجربه کنیم، در بیشتر ساعات بیداری خود در معرض سطوح بسیار کم نور الکتریکی قرار می‌گیریم که این پاسخگوی نیاز بدن ما به نور طبیعی نیست. اگرچه نور مصنوعی بر ریتم شبانه‌روزی ما نیز تأثیر می‌گذارد، اما نور طبیعی مزایای فراتری را ارائه می‌دهد که به تقویت تأثیر آن کمک می‌کند، از جمله:

۱. ارتقای هوشیاری و عملکرد

مطالعات نشان داده‌اند که نور با شدت و روشنایی بالاتر، مانند نور خورشید، می‌تواند تأثیر مثبتی بر بهره‌وری ذهنی داشته باشد. تأثیرات نور روز بر مغز عبارتند از: ایجاد حس سرزندگی، هوشیاری و توجه، هوشیاری فیزیولوژیکی، بهبود عملکرد در اعمال شناختی و کاهش خواب‌آلودگی.

۲. دریافت ویتامین D

وقتی نور خورشید به پوست ما می‌رسد، بدن ما ویتامین D تولید می‌کند. ویتامین D برای داشتن استخوان‌های سالم و سیستم ایمنی قوی ضروری است. دریافت این ویتامین حتی در سطح انرژی و خلق و خوی ما اثر مثبت دارد. توجه داشته باشید که به طور معمول باید در برابر آفتاب، محافظت‌های لازم مانند استفاده از عینک آفتابی و ضد آفتاب را به عمل بیاورید، اما لازم است زمان مشخصی از روز، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، را نیز در معرض نور خورشید قرار بگیرید تا بیشترین سطح ویتامین D را دریافت کنید.

۳. بهبود کیفیت خواب

بدن دارای یک ساعت بیولوژیکی یا چرخه‌ شبانه‌روزی است که سطح انرژی روزانه ما را تعیین می‌کند. ساعت بیولوژیکی کمک می‌کند که شب‌ها به راحتی بخوابیم و صبح‌ها با طلوع خورشید از خواب برخیزیم. استفاده زیاد از موبایل و رایانه و بودن در معرض نورهای آبیِ لوازم الکترونیکی در ساعات منتهی به شب می‌تواند این الگو را مختل کند و منجر به بی‌خوابی، خواب بیش از حد و خوابیدن در زمان‌های نامناسب شود. قرار گرفتن منظم در معرض نور طبیعی خورشید می‌تواند به هماهنگ نگه داشتن ریتم شبانه‌روزی، تنظیم خواب و استراحت بهتر کمک کند.

۴. ارتقای سلامت روانی

مزایای نور طبیعی فقط به سلامت جسمانی ما محدود نمی‌شود، بلکه این منبع بر سلامت روانی و خلق و خوی ما نیز اثر می‌گذارد. شاید شما هم جزو افرادی باشید که در روزهای ابری، دلتان می‌گیرد یا انرژی کمتری دارید. در واقع کمبود نور طبیعی می‌تواند باعث شود که ما احساس ناراحتی، افسردگی و اضطراب کنیم. اهمیت اختلال عاطفی فصلی (SAD) گویای اهمیت نور طبیعی بر سلامت روان است. دریافت نور طبیعی کافی می‌تواند به طور فعال با اختلالات سطحی روانی مبارزه کند. مطالعات نشان داده‌اند که بودن در معرض نور طبیعی می‌تواند سطح بی‌قراری و استرس را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

آخرین وعده غذایی را چه زمانی بخوریم؟/ اعلام ۵ دلیل علمی این اشتباهات رایج را در فصل گرما انجام ندهید آفتاب‌سوختگی چیست؟ راه‌های پیشگیری از آن کدامند؟ چند نکته مهم درباره استفاده از عینک آفتابی در این روزها منابع: cantifix ، delos

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895210

دیگر خبرها

  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی عصبانیت
  • تاثیر عجیب این ویتامین روی خلق و خو
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟