Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@16:50:30 GMT

رشد علمي کشور، تعامل احزاب و دولت و ...

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۰۱۷۶

خبرگزاري آريا - دومين مناظره شش نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با موضوع سياسي - فرهنگي بعد از ظهر روز جمعه پانزدهم ارديبهشت‌ماه ميان مصطفي ميرسليم، اسحاق جهانگيري، محمدباقر قاليباف، مصطفي هاشمي‌طبا، حسن روحاني و ابراهيم رئيسي برگزار شد.

به گزارش ايسنا اين مناظره سه ساعته که در آن کانديداها درباره برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود در حوزه مسائل اجتماعي به بحث پرداختند به صورت زنده از شبکه يک سيما و راديو ايران پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفتني است اولين مناظره کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري با موضوع اجتماعي روز هشتم ارديبهشت برگزار شد و مناظره اقتصادي نيز در تاريخ 22 ارديبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.
چطور مي‌توان به رشد علمي کشور شتاب بخشيد؟

محمد باقر قاليباف پاسخ خود به اولين پرسش مناظره دوم مبني بر اينکه چطور مي‌توان به رشد علمي کشور شتاب بخشيد، را به اتهام وارد شده به وزير آموزش و پرورش در مورد قاچاق که صحت آن از سوي مراجع ذي صلاح رد شد اختصاص داد.
محمدباقر قاليباف در پاسخ به اين پرسش که چگونه مي‌توان بر شتاب رشد علمي و افزايش کيفيت آموزش،‌پژوهش و نوآوري در نظام آموزشي کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالي افزود و جايگاه علمي ايران را در جهان ارتقاء داد با تسليت به مناسبت حادثه معدن استان گلستان، اظهار کرد: موضوع فرهنگ يکي از مهمترين موضوعات همه جوامع است. در اين حوزه همواره دو نگاه بدبينانه و خوشبينانه وجود دارد.
وي خاطرنشان کرد: نگاه اول نگاه قيم‌مآبانه و کنترل نظارت بر همه موضوعات فرهنگي است، اما در نگاه دوم اصل بر آگاهي بخشي بر مردم است تا آنها بتوانند با توانمندسازي و همچنين کمک نهادهاي مردمي ايفاي نقش کنند.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تأکيد بر اينکه ريشه اساسي مشکلات اقتصادي به فرهنگ و تربيت برمي‌گردد، گفت: معتقدم آموزش و پرورش مي‌تواند مهمترين وزارتخانه‌اي باشد که در اين زمينه فعاليت مي‌کند. اگر اين وزارتخانه درست عمل کند شاهد آثاري مثبت و در صورت عملکرد بد اين وزارتخانه شاهد آثاري منفي در اين زمينه خواهيم بود.
قاليباف با بيان اينکه در هفته گذشته محموله مشکوکي در يک ويلايي پيدا شد اظهار کرد: رسيدگي به اين پرونده ظرف دو روز به صورت فشرده انجام شد، اما سوال اين است که در يک وزارت خانه که آموزش و پرورش است و در اين زمينه مسئوليت دارد مي بينيم واردات به اين صورت انجام مي‌شود.
وي ادامه داد: حالا اين واردات مي‌تواند قانوني يا غيرقانوني باشد، ولي غير ضروري است . اين بحث پيش مي آيد که اين وزارت خانه صنعتي و اقتصادي نيست و آموزش و پرورش است و آن هم چنين وارداتي در آن صورت مي گيرد اين مسئله باعث نگراني مردم مي‌شود که در راس اين وزارت خانه چنين حرکتي صورت مي گيرد.
اين کانديداي انتخابات همچنين بيان کرد: چگونه مردم قشر فرهيخته ، بازنشستگان آموزشي و آن‌ها که در حق التدريس باقي مانده اند اعتماد کنند. اگر بخواهيم مشکل اقتصاد را حل کنيم ، پنج ميليون شغل ايجاد کنيم و يارانه طبقه محروم را تقويت کنيم بايد نظام اصلاحي در نظام پولي، مالي و گمرکي انجام دهيم. اين نمونه اي بود که در اين هفته اتفاق افتادو حتما در روزها، ماه ها و سالهاي متمادي از اين اتفاقات خواهيم داشت.
مصطفي ميرسليم در واکنش به سخنان قاليباف اظهار کرد: شما پاسخ درستي به سوال مطرح شده نداديد. کيفيت آموزش در کشور به جايگاه معلمان برمي‌گردد، اما متأسفانه در کشور ما جايگاه درستي به معلمان نداده‌ايم و آنان در وضعيت معيشتي خوبي به سر نمي‌برند و مجبورند براي امرار معاش در چند جا کار کنند که اين شرايط غيرقابل قبول است.
وي افزود: کار علمي که مناسب ما باشد و براي کشورمان کارآمد محسوب شود کمتر انجام مي شود و اغلب شاهديم که برخي پژوهش‌ها در ژورنال‌هاي علمي خارجي چاپ مي‌شوند که به ما کمکي نمي‌کند و به درد ما نمي‌خورد. ما بايد مسايل کشور را به همت اساتيد و فرهيختگانمان بشناسيم تا آنها را حل کنيم.
کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه در کشور ما متأسفانه شرايط بحراني رکود تورمي وجود دارد در اين شرايط جز با تقويت کار پژوهشي نمي‌توانيم مسايلمان را حل کنيم ،گفت:در اين دولت متأسفانه طرح‌هايي که براي حل مسايل اقتصادي انجام شده بود تعطيل شد و در عين حال ما از ورود چند هواپيما به کشور خوشحال مي‌شويم و جشن مي‌گيريم. اين کار به معناي ايجاد شغل براي جوانان ديگر کشورها است در حالي که ما مي‌توانستيم بسياري از قطعات اين هواپيماها را در کشور خودمان توليد کنيم.
حسن روحاني خطاب به قاليباف گفت: اگر مي خواهيم مسئله فرهنگ جامعه و آموزش را بالا ببريم بايد به زيربناها توجه کنيم. اخلاق ا ولين زيربنا است ما بايد حق الناس را رعايت کنيم و حقوق مردم را نبايد در عين حال زير پا بگذاريم. فرض بگيريم فردي تخلف کرده است چه کسي بايد بگويد او متخلف است؟ آيا محکمه است يا نه ؟ اگر محکمه است چطور قاليباف قبل از آنکه موضوع مطرح شود اتهام ناروايي به وزير مي زند؟
وي در ادامه با بيان اينکه اگر مي خواهيم علم و تحقيق جلو برود بايد در جامعه آزادي باشد اظهار کرد: اگر آزادي نباشد جوانان چگونه به پيشرفت اساسي برسند؟وقتي دانشگاه شيراز فرزند علامه مطهري را دعوت مي‌کند، اما دوستان شما مانع مي‌شوند و با آجر به ماشين او حمله مي‌کنند، مي توانيم دانشگاه متعالي داشته باشيم بايد شرايطي فراهم کنيم که شکوفايي ايجاد شود . آيا اجازه مي دهيم اصحاب فرهنگ استعداد خود را نشان دهند؟ از پخش دعاي ماه رمضان ابا مي‌کنيم و دعاي ربنا يک هنرمند را پخش نمي کنيم پس چطور دنبال تعالي آموزش در کشور هستيم؟
مصطفي هاشمي طبا در پاسخ به پرسشي که از قاليباف درباره راهکارهاي رشد علمي کشور پرسيده شد، اظهار کرد: من به خود تذکر مي‌دهم که اگر سوالي از من شد همان را پاسخ دهم و از حاشيه پردازي بپرهيزم.
وي تأکيد کرد: فکر مي‌کنم که اگر به سندي که به نام سند پيشرفت آموزش و پرورش و اهداف 1404 و سند يونسکو 2030 مطرح است عمل شود،‌ آموزش و پرورش ما توسعه مي‌يابد.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه متأسفانه در امر تربيت که بايد ملکه بحث آموزش و پرورش شود کمتر توجه مي‌کنيم، خاطرنشان کرد: يک نقصي که در قانون اساسي وجود دارد اين است که اعضاي علمي دانشگاه مي‌توانند شغل دوم انتخاب کنند در حالي که کار آنها بايد فقط دانش، پژوهش و راهنمايي دانشجو باشد.
هاشمي طبا گفت: اگر دانشگاه‌ها دقت بيشتري کنند و دانش آموختگان مدارج تحصيلي با مراتب عالي بگذرانند نتيجه بهتري حاصل مي‌شود. دانشگاه‌ها مرکز تربيت کادرهاي آينده کشور هستند و به همين دليل بايد در آنها دقت لازم لحاظ شود.
اسحاق جهانگيري در واکنش به صحبت هاي قاليباف اظهار کرد: من تا چهارشنبه فکر مي کردم وزير ديگري بوده است اما چهارشنبه معلوم شد که وزير آموزش و پرورش بوده است. ملت مظلوميت دولت را ببينيد.
وي در ادامه مناظره دوم گفت:‌ گفته مي‌شود در خانه وزيري کالاي قاچاق است. اين وزير دختري داشته که فوق ليسانس و بيکار بوده و رفته لباس وارد کرده که 200 ميليون تومان کل ارزش اين لباس بوده و از گمرک هم وارد کرده و تمام تعرفه ها را پرداخت کرده است آن وقت اين موضوع موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاييه و کانديداي انتخابات رياست جمهوري مي‌شود.
وي همچنين درباره آموزش و پرورش يادآور شد: اين سوال از جنبه هاي مختلف مهم است . توسعه علم کشور در آموزش و پرورش بايد جدي توجه شود. تحول آموزشي و معيشت فرهنگيان بايد مورد توجه قرار گيرد. در دولت يازدهم با وجود همه محدوديت ها دريافتي از يک ميليون و 250 هزار تومان به دو ميليون و 850 هزار تومان رسيد ولي اقرار مي‌کنم وضع معيشت فرهنگيان خوب نيست .
جهانگيري ادامه داد: از طرفي در دانشگاه ها به دانشجويان بايد توجه شود و برايشان محيطي امن و با نشاط و اميد ايجاد شود و اساتيد با فراغ بال کار کنند. ما دانشگاه ها را به مراکز صنعتي وصل کرديم.
ابراهيم رييسي نيز در پاسخ به سخنان قاليباف اظهار کرد: ما 6 کانديدا در اينجا حضور پيدا کرده‌ايم تا برنامه‌هايمان را براي مردم مطرح کنيم و آنها از اين برنامه‌ها به نتيجه برسند و اين حق مردم است. اما بحث‌هاي ديگري که حق مردم را ضايع کند به هيچ عنوان پذيرفته شده نيست.
وي افزود: رشد علمي در کشور در چهار سال گذشته کم شده است و شوراي عطف تشکيل نمي‌شود و برنامه‌ريزي‌هاي دقيقي براي رفع مشکلات کشور متناسب با اقليم‌هاي مختلف انجام نمي‌شود.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه امروز يک ميليون دانشجوي داراي مدارک تحصيلي بيکار هستند، اظهار کرد: ما با تحريم علمي مواجه هستيم و وضعيت دانشجويان و قشر فرهنگي ما مناسب نيست و در همين حال مي‌شنويم که صندوق ذخيره فرهنگيان توسط عده‌اي سودجو و متخلف به يغما برده مي‌شود و اين موضوع فرهنگيان را عذاب مي‌دهد که چرا آنان بايد در مشکلات اقتصادي باشند اما عده‌اي پول آنان را به يغما ببرند.
رييسي ادامه داد: امروز وضعيت دانشجويان و فرهيختگان ما مناسب نيست و آقاي روحاني بايد پاسخگوي سوالاتي از اين دست باشد که چرا شاهد بيکاري يک ميليون جوان فارغ‌التحصيل هستيم.
***
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/webm
محمد باقر قاليباف در پاسخ به انتقاد مطرح شده از سوي نامزدها گفت:‌وسايل کمک آموزشي ما مدارس و دانشگاه ها و معيشت معلمان ، بازنشستگان و حق التدريسي ها دچار مشکل است. بچه ها در مدارس ما مي سوزند من اين حوادث را ديده ام . از آقاي روحاني متعجب ام من که دارم درد مردم را مي گويم اخلاق را رعايت نمي کنم؟ مردم عزيز من وقتي به مشکلات اشاره مي‌کنم مي گويم دولت 4 درصدي ويژه خواري مال همين هاست. دلال چي ها مشکل گراني درست مي‌کنند. قاچاق کالا و ارز بيشترين مشکل را ايجاد کرده است. واردات چي که مواد اوليه يا تکنولوژي بياورد و دست تجار را مي بوسيم ولي وزير آموزش و پرورش لباس بچه از ايتاليا مي آورد در اين شرايط اقتصاد درست مي‌شود؟ هرگز.
وي ادامه داد: از قول آقاي جهانگيري مي گويم که دختر وزير بيکار و مظلوم است، پس برود اين کار را انجام بدهد. پس بقيه مردم چکار کنند؟ البته قوه قضاييه بايد به اين موضوع رسيدگي کند اما اصل واردات اين محموله خطا است.وضعيت معلمان و دانش آموزان و مدارس ما شرم آور است. والدين مي خواهند شيفت مدارس فرزندانشان جدا باشد تا چادر و کفش فرزندانشان را جابجا کند آن وقت وزير آموزش و پرورش اين محموله را وارد کشور مي‌کند.
وي اظهار کرد: علت اينکه 5 ميليون شغل ايجاد نمي‌شود و به محرومين رسيدگي نمي‌شود و در صندوق ذخيره ارزي آن اتفاقات مي‌افتد همين موضوع است؛ چگونه اين مسئولين مي‌توانند مشکلات مردم را حل کنند؟
قاليباف گفت: ما حقوق بگير 50 ميليوني، 100 ميليوني و 200 ميليوني را ذخاير انقلاب و واردات‌چي‌ها را مظلوم مي‌ناميم و چنانچه که درد آنها را بگوييم مي‌گويند که قاليباف بداخلاق است. من اميدوار هستم که به گونه‌اي عمل کنيم که همه رويه‌ها را به آرمان‌هاي بلند امام مهرباني‌ها برگردانيم که مردم در مسند کار تصميم بگيرند نه 4 درصد در دولت.
اين کانديداي رياست جمهوري 4 دقيقه وقت داشت، تا به اين سوال پاسخ دهد و پس از آن ديگر کانديداها ظرف دو دقيقه نقطه نظرات خود را در قبال سخنان قاليباف بيان و بعد او 5 دقيقه زمان داشت تا به تشريح برنامه‌هاي خود در راستاي رشد علمي کشور بپردازد.
با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملي و انسجام اجتماعي چه نوع تعاملي با احزاب و جريانات مخالف با دولت قائل هستيد؟

سيد مصطفي ميرسليم با بيان اينکه همه دولت هاي بعد از پيروزي انقلاب براي خدمت به کشور کوشش کرده‌اند گفت:‌ دولت‌ها در حد توانشان موفقيت‌هايي به دست آورده‌اند.
به گزارش ايسنا سيد مصطفي ميرسليم در ادامه مناظره دوم انتخابات رياست جمهوري دوازدهم در پاسخ به اين سوال که «با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملي و انسجام اجتماعي چه تعاملي با احزاب و جريانات منتقد خود خواهيد داشت و چقدر دولت شما از انتقاد و رشد تضارب آرا استقبال مي‌کند؟» اظهار کرد: هر کدام از اين نامزدها در چارچوب مسوليت‌هاي خود موفقيت‌هايي داشته اند اما اينجا بحث ما انتقاد است.
وي ادامه داد: هيچ دولتي نمي‌تواند موفق بشود مگر اينکه انتقاد اقليت و احزاب را بپذيرد. انتقاد تشکل هاي علمي، هنري و فرهنگي را بپذيرد. اين راه پيشرفت است و بدون انتقاد پيشرفت حاصل نمي شود.
ميرسليم همچنين تصريح کرد: اين انتقاد پذيري در دولت يازدهم به شکل بسيار کمي وجود داشته است. نتيجه‌اش اين عبارت بوده که از سوي دولت مطرح شده. عبارتي مثل غير انسان، تخريب‌گر، بزدل، ترسو، به جهنم، تندرو، عصر حجري، متوهم، بي شناسنامه، ‌کم سواد و ... اين تعبيرها، تعبيرهايي نيست که در جمهوري اسلامي ايران جاي خودش را باز کند و اجازه بدهد نواقص برطرف شود.
وي ادامه داد: وقتي چنين شرايطي پيش آيد ديگر يک منتقد جرأت نمي‌کند وارد صحنه شود، جلو آيد و پيشنهادي ارائه دهد. بايد راهي ايجاد شود که امکان انتقاد سازنده و مشوقانه آماده شود و ما به کرات پيشنهادهاي خود را در حزب موتلفه مطرح کرده‌ايم و خود من شخصاً بارها به آقاي روحاني و جهانگيري پيشنهادي داده‌ام اما به آن پيشنهادها اعتنا و توجهي نشد.
ميرسليم افزود: چرا از پيشنهادات سازنده و از دلسوزي‌هاي که از طرف احزاب و سازمان‌هاي مردم نهاد و علمي به دولت داده مي‌شود استفاده‌اي نمي‌شود؟
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به دوران دولت اصلاحات و شرايط نقدپذيري دولت در آن دوره اظهار کرد: من به ياد دارم که در دوران دولت آقاي خاتمي که آقاي عارف معاون اول بود پيشنهادي را به دولت ارائه کردم. پيشنهاد من مورد بررسي قرار گرفت و تصويب و آماده ابلاغ شد و اين تنها موردي بود که ما شاهد بوديم يک دولت به پيشنهاد يک حزب توجه مي‌کند. اين راه درست براي ايجاد تعامل ميان احزاب و دولت است تا آنان نيز درحل مشکلات کشور مشارکت داشته باشند و اگر غير از اين باشد نمي‌توان نقشي براي احزاب در اداره کشور قايل بود.
حسن روحاني با بيان اينکه ما اگر مي‌خواهيم در مسائل سياسي و اجتماعي به اهدافمان برسيم اول بايد افکار مختلف را به رسميت بشماريم، اظهار کرد: در کشور ما برخي افکار به رسميت شناخته نمي‌شود و نمي‌گذاريم همه احزاب و گروه‌ها با امکانات مساوي و عادلانه فعاليت کنند. ببينيد چه کساني در فضاي مجازي آزادند و کسي کار به کار آن‌ها ندارند و چه کساني هر روز به بهانه هاي مختلف احضار مي‌شوند. اينکونه مي خواهيم عدالت گستري انجام دهيم؟
وي ادامه داد: اگر مي خواهيم به شرايط مناسب سياسي برسيم، همه گروه‌ها بايد از حقوق مساوي برخوردار باشند. آيا اقوام و اقليت‌ها داراي حقوق مساوي هستند. زماني که ما يک فرماندار خانم را نصب مي‌کنيم از دو طرف مورد حمله واقع مي شويم. يک طرف حمله مي‌کند که چرا يک خانم را انتخاب کرديد و يک طرف مي گويد که چرا يک اهل سنت مديريت را به دست آورده است؟
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينکه حقوق شهروندي انشاء نيست، تاکيد کرد: در دولت دوازدهم حقوق شهروندي به زنگ عمل تبديل شده و ما حساب‌کشي مي‌کنيم که چگونه دستگاه‌هاي مختلف نسبت به شهروندان کشور رفتار کرده اند. ما يک ايران داريم و همه ايرانيان بايد از حقوق مساوي برخوردار باشند.
ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۰۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس

عبدالحسین روح الامینی، معاون احزاب شورای ائتلاف، آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس را اینگونه روایت کرد.

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • لرستان یکی از استان‌های امن در کشور به شمار می‌آید
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • تحصیل در دانشگاه آزاد ممسنی با کمترین هزینه/ تعامل با شهرداری نورآباد براساس رویکرد فناوری
  • عملکرد دستگاه‌ها در اجرای اعتبارسنجی هماهنگ بانکی بررسی شد
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم