Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ اسحاق جهانگیری در دومین مناظره زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اینکه کشور ایران امن‌ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است برنامه و راهکار شما برای استمرار و استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت کشور اسلامی ایران چیست، با تسلیت گفتن به خانواده‌های جانباختگان معدن آزاد شهر گفت:‌به عنوان کسی که در زندگی کارگران معدن بزرگ شدم چرا که پدرم کارگر معدن بود، وضعیت آنها را درک می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که فرزند یا پدر خانواده به داخل تونل می‌رفت تا برگردد اعضای خانواده دلهره داشتند و من آرزوی صبر برای این مصیبت دیدگاه دارم.

او ادامه داد: ملت ایران این دومین باری است که در حضور شما صحبت می‌کنم. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های رییس‌جمهور این است که خم و چم دیپلماسی را بداند و لازمه آن تجربه و صداقت با مردم است. من اصلاح طلب‌ هستم و در دولت و مجلس بودم. دغدغه‌ام توسعه ایران بوده است و با این نگاه می گویم که ایران با این قدرت فرهنگی، اکنون باید قدرت اول منظقه می‌بودیم.

این کاندیدای داوزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره ببرون آمده و در مسیر پیشرفت قرار گرفته. ما نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی را بر پابه گفتگو مداری،صلح و آرامش بنا نهیم. فرهنگ غنی ما می‌تواند قدرت‌‌های مهاجم مانند اسکندر را نیز مغلوب کند.

او با اشاره به برجام ادامه داد: متاسفانه توجه به برجام نشد. برجام قدرت فرهنگی قوی ماست که از آن استفاده نکردیم. متاسفانه نا پختگی و بی‌تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد این مسائل آن طور که لازم بود پیش نرود. باید از طریق فرهنگ نشان دهیم که اگر به برجام توجه شود قدرت اقتصادی و قدرت دفاعی و فرهنگی ما خوب می‌شود. باید بدانیم که برخوردهای محدود کننده ایران را پژمرده می‌کند.

جهانگیری با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی به فرهنگ خود افتخار می‌کنم ،‌گفت: باید جلوی ماجراجویی دوباره را گرفت. جایگاه ریاست جمهوری محل کار آموزی سیاستمداران ناکارآمد نیست اقتصاد مردم باید حفظ شود و مردم دیگر تحمل تنش و دعوا را ندارد مردم عزیز این مناظره را با خانواده ملاحظه می کنید می‌خواهید فردای فرزندان شما چگونه باشد محدویت می‌خواهید یا آزادی تنش می‌خواهید یا آرامش یک لخظه رای می‌دهید آینده کشورتان رقم می‌خورد.

رییسی: بیکاری جوانان می‌تواند مشکلات امنیتی ایجاد کند/ امنیت کشور مرهون حضور همیشه مردم در صحنه است

رییسی در نقد اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: مولفه‌های امنیتی ملی در نظامات مختلف تفاوت دارد ولی در کشور ما امنیت ملی مربوط به مردم همیشه در صحنه است و آنها همواره با حضور در صحنه بزرگترین مولفه امنیت را به خود اختصاص می‌دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر از نیروهای مسلح، بسیج و مدافعان حرم صحبت می کنیم جای خود را دارند ولی در کنار اینها امنیت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی می‌تواند جامعه را امن کند. اگر شاهد باشیم در کشور فقر و بیکاری وجود دارد و دانشجویانی که آماده ورود به کسب و کار هستند ولی کاری ندارند می‌تواند مشکلات امنیتی برای ما به وجود آورد و باید یک بسته داشته باشیم برای امنیت ملی.

قالیباف: اگر شهدا نبودند هرگز امکان برقراری دیپلماسی نبود

محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: بحث قدرت دفاعی بسیار مهم است. در حقیقت بحث دیپلماسی قدرت، بسیار اساسی است. اگر شهدای مدافع حرم، دفاع مقدس و عزیزان شهید ما در نیروهای نظامی نبودند هرگز امکان برقراری دیپلماسی مذاکره نبود .

او ادامه داد:‌جناب جهانگیری باید در این بخش با مردم با صداقت بیشتری حرف می‌زدند. سخنان شما طوری است که انگار طایفه خاصی هستند که فقط سیاست را بلدند و می‌دانند چگونه کشور را اداره کنند و یا چطور با جهان ارتباط برقرار کنند و بقیه تندخود هستند یا کار ندارند یا بلند نیستند چگونه کشورداری کنند و اگر آنها بیایند کشور به ته دره خواهد رفت.

قالیباف ادامه داد: شما بهتر از هر کسی می‌دانید که من منتقد دولت‌های نهم و دهم بودم اما معتقد هستم این دولت به مستضعفین رسیدگی کرد. ویژگی دیگر آن دولت اعتماد کردن به جوان‌ها بود جوان‌های متدین، متعهد و خلاق و کسانی که توانستند رشد علمی کشور را بهبود ببخشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همان طور که برادر عزیزم آقای میرسلیم گفتند دیگر شما شرایط جسمی افراد را در نظر نمی‌گیرد و همچنین شرایط فرصت آنها که من نمونه آن را بیان کردم. اجازه بدهیم فرصت را به نسل بعدی بدهیم و بگذاریم آنها امور را بچرخانند.

میرسلیم: پیشرفت‌های به دست آمده در فناوری موشکی آمریکا را ترسانده است

میرسلیم در نقد اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: اقتدار کشور مستلزم وجود تجهیزات، اطلاعات و برتری علمی است. در این شرایط در صحنه نوآوری و فناوری چطور جلو می‌رویم. این صنایع دفاعی هستند که اقتدار کشور ما را تعریف می‌کنند. پیشرفتی که امروز در زمینه فناوری موشکی به دست آورده‌ایم که آمریکا را ترسانده نتیجه سی سال کار و تلاش است.

او ادامه داد: با شعار کار انجام نمی‌شود برای اقتدار کشور باید سوخت موشکی سازه و هدایت الکتریکی تقویت شود. برای رسیدن به اقتدار باید به این مسائل پرداخت و با شعار کار صورت نمی‌گیرد. بگویید چه کار کرده‌اید نه اینکه چه کار می‌خواهید بکنید. شما فرصت را از دست داده‌اید و با توجه به فرصت‌های زیادی که از دست رفته دیگر نمی‌توان به دولت شما اطمینان کرد.

روحانی: اگر وضعیت دولت قبل برای جوانان خوب بود پس چرا اشتغال صفر بود

حجت‌الاسلام حسن روحانی درباره اظهارات اسحاق جهانگیری گفت: قدرت یک کشور از مولفه‌های مختلفی تشکیل می‌شود و امروز باید ببینیم قدرت ما از ۵ سال پیش بیشتر شده است یا کمتر؟ چه در عرصه سیاست داخلی و چه در عرصه دیپلماسی و چه در اقتصادی و فرهنگی.

او با بیان اینکه امروز در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همگان شناخته می‌شود، اظهار داشت: این مسئله کوچکی نیست که درخصوص بحران سوریه، ایران و روسیه و ترکیه بار را بر دوش دارند. چه زمانی در یک مذاکرات مهم بین‌المللی، ایران چنین نقشی را برعهده داشته است؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ملاقات‌های خود در دوران ریاست جمهوری تصریح کرد: من در سه سال و نیم گذشته با ۴۲۰ نفر از سران و مسئولان ارشد کشورهای مختلف ملاقات داشتم و در تمامی این ملاقات‌ها آشکار بود که نگاه‌ها تغییر کرده است.

روحانی ادامه داد: این ادعا که وضعیت جوانان ما در دولت قبل بهتر بود، پس چرا اشتغال صفر بود و چرا در ده سال اشتغال‌مان صفر بود و چرا در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامی نشد. امروز سه هزار شرکت دانش‌بنیان فعال شدند و این قدرت تکنولوژیک ماست. صد هزار شغل در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد و صادرات ما در زمینه‌های مختلف بیشتر شده است.

هاشمی‌طبا: گفتن اینکه دختر بچه‌ای در زیرزمین با زودپر انرژی اتمی درست کرده شایسته ملت نیست

هاشمی طبا در نقد سخنان اسحاق جهانگیری گفت: خیلی خوشحالیم که با تدبیر رهبری و خون شهدای دفاع مقدس و دفاع از حرم اقتدار و امنیت ملی ما حفظ شد. بدون تردید اگر اعتقاد داشته باشیم که ما وارث خون شهدا هستیم همه ملت باید در این زمینه تلاش کنند. با توزیع پول بین مردم کاری از پیش نمی‌رود ما تهدید شدید سرزمینی داریم. پیش بینی می‌شود در آینده ۱۰ میلیون مهاجر به سمت شهرهای بزرگ داشته باشیم. منابع آبی ما آلوده شده است و نزاع‌هایی بین قبایل در همین رابطه به وجود آمده است سه بار خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد توسط مردم اصفهان شکسته شده. ما تهدید شدید امنیت داخلی داریم که از طریق تهدید سرزمینی است.

او افزود: برنامه ششم باید با تمام هم خود این مسائل و مشکلات را حل کند حرف‌هایی مانند اینکه بگوییم دختری ۱۶ ساله در زیرزمین خانه خود با زودپز انرژی اتمی درست کرد شایسته ملت نیست.

هاشمی طبا خاطرنشان کرد: کارها باید بر حسب عقل و منطق پیش برود نباید حرف‌هایی زد که نتیجه‌ای ندارد و عاقبتی هم برای ما در برنخواهد. امیدوارم هر آنچه که توسط محققان ما باید شکل عملی بگیرد عملی شود.

جهانگیری: کسانی که ظریف را تضعیف می‌کردند امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند

جهانگیری در جمع بندی سخنان خود گفت: اقتدار موئلفه‌های زیادی دارد؛ قدرت ایران در فرهنگ است. اما چرخ فرهنگ با دستور و به صورت چکشی راه نمی‌افتد. فرهنگ باید به مردم واگذار شود. مردم هر وقت به صحنه آمدند مشکلات را حل کردند. حضور مردم در دفاع مقدس و مشارکت آن ها در سال ۹۲ را دیدید. یادتان می آید وضعیت اقتصادی چه بود؟ بیماران سرطانی و خاص از بی‌دارویی رنج می بردند و در کشور کره و شیر پیدا نمی‌شد؟

او افزود: مردم عزیز یادتان می آید که مردم شب‌ها در صف بانک می‌خوابیدند تا صبح سکه بخرند. در دوره خاتمی ایشان با گفت‌و‌گوی تمدنش به سیاست کشور روح داد. من این روزها دوباره احساس خطر می کنم. می‌دانم که دو قطبی کردن جامعه و به جان انداختن مردم چه بلایی به سر کشور می آورد. سوریه و عراق و پاکستان را ببینید.

جهانگیری اضافه کرد: وعده های تو خالی باعث می شود که مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند. شاهد بودیم که رییس مجلس هم فریاد زد و گفت که این وعده‌ها عملیاتی نمی‌شود. امروز دو نگاه و دو تفکر برای ممکت داری برابر هم قرار گرفتند.در یک طرف جریانی که با بگم بگم‌ها ناپختگی‌های خود را در سیاست خارجی دنبال می‌کند، امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: امروز ممکن است این گروه با رویکرد دیگری به صحنه بیاید فرار به جلو فایده ندارد کمی به عقب برگردیم سوابق را ببنیم روزی در همین بلیبورد ها برای تضعیف آقای ظریف و همراهانش تهمت می‌زدند. اما امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند. سیاست‌های گذشته باعث مهاجرت نخبگان شد.

او با بیان اینکه مدیر سرد و گرم چشیده اقتصاد است گفت: من سال‌های گرم و سرد کار در حوزه اقتصاد را چشیده‌ام. اعتراف‌ می کنم تلاش شده اما راه زیادی مانده و ما با اتحاد همه گروه‌ها، قوم‌ها و تفکرات سیاسی باید این مسیر را اصلاح کنیم .من از نگاه اصلاح طلبانه می‌گویم که باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما فرزندان انقلاب هستیم و پیگیر آرمان‌های رهبر هستیم که همان آرمان‌های امام است.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با رهبری مقام معظم رهبری و مشارکت مردم بزرگترین چالش‌ها را برطرف کنیم. من مدیر جهادی هستم . من جهادگرم هستم. رهبر انقلاب در دیدار با وزرا و اهالی دولت گفتند این آقای جهانگیری روزی چپ بود حالا اصلاح طلب است و من از روز اول ایشان رابه صدا قت می‌شناسم. من با صداقت با شما صحبت می‌کنم. با استفاده از همه ظرفیت‌ها مدلی را طراحی کنیم که همه مسائل پیچیده را یک به یک حل کنیم برای حل بحران اعتماد سازی بین بزرگان نظام لازم است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۱۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، «جو بایدن» که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

«اسکارلت ماگوآیر» رئیس موسسه تحقیقاتی «جی‌ال پارتنرز» در گفتگو با نشریه سان تاکید کرد که بسیاری از آمریکایی‌هایی نسبت به «سن بایدن و توانایی‌هایش» نگران هستند.

او گفت به همین دلیل است که نظرسنجی‌ها نشان از احتمال پیروزی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارد.

البته ناگفته نماند که این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم صرفا چهار سال از جو بایدن کوچکتر است، اما گاف‌های پی در پی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نگرانی‌ها را درباره «زوال عقل» او چندین برابر کرده است.

نشریه سان هم‌چنین به نقل از خانم ماگوآیر می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها نگرانند که جو بایدن قادر نخواهد بود از پس جلسه با ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) که ۱۰ سال از او جوان‌تر است، بربیاید.»

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه سان می‌افزاید: «از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر (۴۰ درصد) فکر می‌کنند که جو بایدن در صورت پیروزی، نمی‌تواند دوره دوم ریاستش را به اتمام برساند و احتمالا در دفتر کارش فوت خواهد کرد.»

هم‌چنین برخی از رای‌دهندگان معتقدند شاید بایدن بتواند به مسائل داخلی کشورش رسیدگی کند، اما بعید می‌دانند او قادر باشد نسبت به مسائلی که در خاورمیانه رخ می‌دهد، مدیریت خوبی از خود نشان دهد.

در این میان برخی دیگر به نگرانی‌هایی نظیر جنگ اوکراین و توانایی جو بایدن درخصوص مواجه شدن با رئیس‌جمهور روسیه اشاره کرده‌اند.

نشریه سان در پایان با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی می‌نویسد: «بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند، زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارهاست. آنها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»


دیگر خبرها

  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل
  • دهه نود بدترین دهه زندگی مردم بود
  • اسحاق جهانگیری: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران بود | سال ۱۳۹۵ استثنا بود
  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو