Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@09:14:49 GMT

بحث داغ برجام در دومین مناظره /اعتراض جمعی به قالیباف

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۲۱۳۸

بحث داغ برجام در دومین مناظره /اعتراض جمعی به قالیباف

سیاست>انتخابات - دومین مناظره شش کاندیدای انتخاباتی با موضوع فرهنگ و سیاست برگزار شد اما به اندازه مناظره اول داغ نبود و کنایه‌ کاندیداها به یکدیگر در آرامش بیشتری نسبت به هفته گذشته بیان شد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور شش نامزد در استودیو صداوسیما با موضوع سیاست و فرهنگ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس قرعه کشی انجام شده پیش از این مراسم؛ آقایان جهانگیری، رئیسی، قالیباف، میرسلیم، روحانی و هاشمی طبا، به ترتیب شماره های یک تا شش را کسب کرده و با این ترتیب کنار یکدیگر در استودیو مناظره حضور یافته اند.

قالیباف با توپ پر آمد

در زمان ورود کاندیداها به ساختمان صداوسیما، چند خبرنگار در ورودی ایستاده بودند و سوال یکسانی داشتند. اینکه آیا تاکتیک کاندیدا در مناظره دوم نسبت به مناظره اول متفاوت خواهد بود؟ پاسخ ها اما چندان مرتبط نبود. تنها مصطفی هاشمی طبا پاسخی مرتبط اما متفاوت داد. او گفت: تاکتیکی ندارم.

جهانگیری بر اخلاق و ادب و صداقتتاکید کرد، راستی و صداقت مورد تاکید ابراهیم رئیسی نیز بود. قالیباف اما با توپ پر وارد شد. او گفت: در مناظره قبلی هم رئیس جمهور و هم معاون اول با هم شرکت کردند. آنها دو فرصت دارند و دوبار می توانند برای دفاع از عملکرد خود استفاده کنند و شاید از عدالت به دور باشد. در مناظره اول هم دیدیم که وقت بیشتری هم داده شد. البته کمیته نظارت به آن رسیدگی کرد و قرار است امروز لحاظ شود. البته در اجرا نیز ضعف هایی بود.

میرسلیم به این نکته که هر موضوعی شأن خود را دارد، بسنده کرد و روحانی نیز گفت: در مناظره باید نقل قول ها دقیق باشد و افترا نباشد، تخریب و سیاهنمایی نباشد (اینجا).

حمله قالیباف به وزیر دولت یازدهم

مرتضی حیدری بار دیگر مجری این مناظره بود. این در حالی است که قالیباف به "اجرای او و ناعادل بودنش" اعتراض کرده بود. روند برگزاری مناظره مانند هفته گذشته بود.

محمدباقر قالیباف نخستین کسی بود که به قید قرعه باید به سوالات پاسخ می‎داد. از او پرسیده شد: چگونه می توان بر شتاب رشد علمی افزود و جایگاه علمی کشور را در عرصه جهانی ارتقا بخشید؟

شهردار تهران اما در پاسخ به این سوال به موضوع نپرداخت و موضع کشف محموله لباسی در خانه دختر یکی وزرا - وزیر آموزش و پرورش- را پیش کشید.

این فرم پاسخگویی با اعتراض سایر کاندیداها ازجمله مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا مواجه شد. کاندیدای حزب موتلفه از قالیباف خواست که در موضوع حرف بزند.

حسن روحانی هم در واکنش به سخنان قالیباف گفت: وقتی به یک نماینده مجلس که برای سخنرانی دعوت شده حمله می کنند، می توانیم دانشگاه آزاد و متعالی داشته باشیم؟ آن هم نماینده ای که فرزند شهید عالیقدر مطهری است! باید در جامعه شرایطی فراهم شود که شکوفایی به وجود بیاید. دعای ربنای یک هنرمند را در ماه رمضان پخش نمی کنیم؛ آنوقت چطور می خواهیم دنبال تعالی آموزش و پرورش باشیم؟

جهانگیری اما پاسخ صریح تری نسبت به موضوع مطرح شده داشت و گفت:‌ بنده تا روز چهارشنبه که جلسه هیات دولت بود فکر می کردم این اتفاق برای وزیر دیگری رخ داده است. ای مردم مظلومیت دولت را ببینید. می گویند وزیر قاچاق کرده است! در حالیکه دختر وزیر که بنده خدا بیکار بوده، قانونی لباس وارد کرده است. محموله ای که ارزش آن 200 میلیون تومان بود و هزینه واردات و گمرک آن کاملا پرداخته شده است. چطور این موضوع می شود موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضاییه و کاندیدای ریاست جمهوری!! (اینجا).

هماهنگی میرسلیم و رئیسی در انتقاد از دولت

مصطفی میرسلیم،‌ دومین نفری بود که در مناظره انتخاباتی امروز برای پاسخ به سوال پشت تریبون رفت. سوال او درباره، برنامه برای رابطه با احزاب به دلیل ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی بود. عضو حزب موتلفه اسلامی از زمانی سخن گفت که طرحی را به دولت اصلاحات ارائه داده و آن تنها باری بوده که طرحش اجرایی شده است. اما مثلا به روحانی و جهانگیری طرح هایی داده است که بی نتیجه مانده است.

میرسلیم از دولت حسن روحانی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه این انتقادپذیری در دولت یازدهم به شکل بسیار کمی وجود داشته است. آنها در مقابل انتقادکنندگان از صفت های "غیر انسان، تخریب‌گر، بزدل، ترسو، ‌به جهنم، متوهم، عصر هجری،‌ هوچی باز، متحجر و کم سواد" استفاده کردند.

در نقد این سخنان حسن روحانی اظهار کرد:‌ ما باید ابتدا افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم. در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی شود، در حالی که احزاب باید به صورت مساوی از امکانات بهره ببرند. در همین انتخابات ببینید که چه کسانی در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی مرتب احضار می شوند؟

مصطفی هاشمی طبا، در نقد صحبت های میرسلیم به دفاع از دولت پرداخت و با تاکید بر اینکه بعد از چهار سال روحانی را می بیند گفت:‌ گواهی می‌دهم که بزرگترین هجمه‌ها و تخریب‌ها در روزنامه‌ها و سایت‌ها علیه این دولت اتفاق افتاده است.

پس از او نوبت به اسحاق جهانگیری رسید، او نیز تأکید کرد: از آزادی مطبوعات دفاع کردیم، از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم، جلوی تمام قدرت هایی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند ایستادیم و هزینه اش را پرداخت کردیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در این دولت اجرایی شد، ما به عنوان دولت از هر نقدی استفاده کردیم. ولی آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد بخشی از جامعه با رئیس جمهوری که با رای مردم به روی کار آمده است؛ مخالفند. آنها این مخالفت را با رسانه‌ هایشان با تمام توان علیه دولت بکار بستند.

ابراهیم رئیسی کاندیدای دیگری بود که در نقد صحبت های میرسلیم گفت: جناب آقای روحانی در اوایل مسئولیت گفتند به خدا پناه ببرم از بستن دهان کسانی که انتقاد می کنند، این الفاظی که آقای میرسلیم بیان کردند بیش از 50 مورد از اهانت هایی است که به منتقدین شده است، گفتن این عبارات از سوی رئیس دولت صحیح نیست. (اینجا).

بحث داغ برجام

سومین سوال دومین مناظره انتخاباتی، از ابراهیم رئیسی پرسیده شد و موضوع سوال درباره برجام بود. رئیسی برجام را یک سند ملی خواند اما به آن اشکالاتی وارد کرد و گفت: در حین مذاکره نکاتی مطرح شد اینکه مثلا از ناحیه روحانی گفته شود که خزانه خالی است این یک پیام بد از ناحیه جمهوری اسلامی است. اینکه گفته شود اگر ما این توافق را نکنیم ممکن است طرف مقابل با یک اقدام تاسیسات ما را مورد حمله قرار دهد اینها پیام بدی است. رئیسی تاکید کرد که با برجام مشکلی حل نشده است.

قالیباف در نقد سخنان رئیسی، با ادبیاتی دیگر سخنان او را تکرار کرد و در پایان باز هم به موضوع چهاردرصدی ها اشاره کرد و گفت: ما هم باید حق مان را از این برجام بگیریم هم حق مان را از این 4 درصدی ها بگیریم.

میرسلیم اما معتقد بود که برجام در جهان ندای مظلومیت ما را به جهانیان رساند، چراکه مردم جهان فهمیدند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیسیتم و به دنبال دانش هسته ای بودیم و آن را رها نخواهی کرد.

این بخش اما بخش روحانی بود که از دستاورد اصلی دولتش دفاع کند. او از سایر کاندیداها خواست که در برابر این موضوع صراحت داشته باشند و آنها را کسانی خواند که از آمدن ترامپ خوشحال شدند چراکه فکر می کردند برجام را پاره خواهد کرد. او گفت: اگر برجام یک توافقی است که مورد قبول است چرا انقدر در تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید؟ اگر میگویید میدان جنگ بوده که درست هم هست وقتی دیپلمات ها در میدان بودند پشت پرده چه کردید؟ چه حرف های نامربوطی زده شد؟ همانند مخالفان ایران مثل اسرائیل و وهابیون و تندروهای امریکا مخالفت کردید.... آقای رئیسی در مساله هسته ای شما چه اطلاعاتی دارید که قضاوت می کنید. آقای میرسلیم وضع ما از هر روز بهتر است هیچ دانشمند ما بیکار نشده اراک به بهترین شکل بازسازی می شود که در فناوری پایین بود (اینجا).

حل یک‌جای مسائل چراغ جادو میخواهد

مصطفی هاشمی طبا چهارمین نفری بود که در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم پشت تریبون قرار گرفت. از او پرسیده شد: مهمترین اولویت های سیاست خارجی دولت شما چیست؟ چه سیاستی برای جریان مقاومت و تروریسم دارید؟

او در پاسخ گفت که باید با همه کشورهایی که به رسمت شناخته شده اند تعامل داشت و تاکید کرد: باید از هرزه گویی و دشنام گویی و کلمات و حرکاتی که فقط دل خودمان را خنک می کند؛ اجتناب کنیم.

هاشمی طبا درباره کمک به کشورهای منطقه نیز کمک ها را به فرهنگی و مستشاری محدود کرد و گفت:‌ باید نیروهای دفاعی خود و عناصر فرهنگی در کشورهای دیگر را تقویت کنیم.

جهانگیری اما موضوع را به دیپلماسی عمومی گره زد و از هنرمندانی مانند اصغر فرهادی نام برد که می توانند با هنرشن ایران را به دنیا معرفی کنند.

رویکرد رئیسی اقتصادی بود. او گفت: باید دیپلماسی کشور متاثر از وضعیت اقتصادی کشور باشد و بازار صادرات را فراهم آورد. سهم ما از صادرات در منطقه چقدر است؟ روابط ما با همسایگان باید خوب باشد. رابطه ما با عراق خوب است اما سهم مبادلات ما با عراق چقدر است؟ الان که بیکاری و فقر مساله اصلی کشور ماست، دیپلماسی ما هم باید در این راستا قرار بگیرد.

قالیباف هم سیاست خارجی را ارکان جدی هر حکومتی خواند و گفت: دولت ها با توجه به شرایط بین المللی، بدون هماهنگی و گفت وگو با دیگر ملل و دول نمی توانند پیش بروند. باید به دیپلماسی قدرت، مذاکره و عمومی و اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.

میرسلیم هم از هاشمی طبا پرسید که چطور می خواهید از خون شهدا دفاع کنید؟ چطور می خواهید با کشورهایی که مرزبانان ما را مورد حمله قرار می دهند، مذاکره کنید؟ چطور می خواهید جلوی برداشت از آب های مشترک را بگیرید؟ چطور می خواهید با قطری ها مذاکره کنید درباره مخازن مشترک؟ با تفلیسی ها چطور می خواهید مذاکره کنید که زن ایرانی را لخت می کنید؟ هاشمی‎طبا در دفاع دوباره از سخن گفت: حل دفعی همه مسائل چراغ جادو می‎خواهد (اینجا).

بغض جهانگیری برای معدن کاران

نوبت به اسحاق جهانگیری رسید. او که از منظر برخی پدیده دوره قبلی مناظره بود، امروز برخی سخنانش را از رو می خواند و دیگر آنقدر جنجالی نبود. اما بغض او در ابتدای سخنانش مورد توجه قرار گرفت. او به خانواده معدنچیان تسلیت گفت و با تاکید اینکه پدرش کارگر معدن بوده، اظهار کرد: درک می کنم وقتی پدر خانواده تا وقتی داخل تونل می رود و برمی‌گشت چقدر دلهره دارد.

سوال او درباره توسعه و استحکام قدرت دفاعی و امنیت ملی ایران بود. جهانگیری گفت: یکی از مهمترین مهارت های رئیس جمهور این است که باید چم و خم دیپلماسی را بلد باشد، لازمه آن صداقت با مردم است. او گفت: تجربه برجام نشان داد قدرت فرهنگی ما قوی است، از این قدرت انطور که باید استفاده نکردیم. ما باید با فرهنگ مدارای ایرانی و فرهنگ غنی صلح طلب به مردم دنیا نشان دهیم اگر چنین کاری کردیم قدرت دفاعی و اقتصاد و سیاست خارجی هم خوب می شویم والا در داخل به جان هم می افتیم برخوردهای امنیتی و ضربتی ایرانیان را تجربه می کردند و نتیجه ای نداشته است.

ابراهیم رئیسی اولین کاندیدایی بود که در نقد سخنان جهانگیری سخن گفت: اگر ما نیروهای مسلح نام می بریم اگر از بسیج نام می بریم اگر از نیروهای مدافع حرم نام می بریم اینها حوزه امنیت برای کشور هستند و آن بخش امنیت سخت هستند. اما در کنار این امنیت، امنیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می تواند جامعه را امن کند.

قالیباف نیز در نقد سخنان جهانگیری گفت: آقای جهانگیری باید با مردم در این بخش با صداقت بیشتری سخن گفت. شما طوری حرف می زنید که یک طایفه خاصی هستند که فقط ظاهرا آنها درس خوانده، تخصص دارند، سیاست متوجه هستند.، بقیه تندخو هستند، کار بلند نیستند و اگر بیایند شما به ته جاده می روید.

میرسلیم نیز اظهار کرد: آقای جهانگیری شعارهای زیبایی داد اما سئوال درباره اقتدار بود. اقتدار به تجیهزات و برتری علمی است.

روحانی اما به دفاع از دولتش پرداخت: در تمام ملاقات‌هایم با سران کشورها شاهدم تغییر نگاه آنها به ایران در دوره دولت یازدهم هستم که این نگاه بهتر شده است.

هاشمی طبا نیز اظهار کرد: گداصفت خواندن مردم و توزیع پول بین آنها مشکلی را حل نمی کند. الان نسبت به آلوده شدن آب ها و مهاجرت میلیونی به حاشیه شهرها پیش بینی هایی می شود. در اصفهان و یزد یا لرستان و کهکیلویه درگیری هایی درباره آب است. البته برای حل اینه باید تلاش و کوشش شود. حرف هایی مثل اینکه دختر 16 سال در زیرزمین خودشان با دیگ زودپز انرژی هسته ای تولید می کند درست نیست باید صحبت هایمان با عقل و تدبیر بیان کنیم این حرف ها ضربه به کشور و ملت زد و آخر و عاقبتی نداشت (اینجا).

کنایه روحانی به قالیباف: درصد درست نمیکنیم!

حسن روحانی نفر آخر دور اول مناظره دوم بود. از او پرسیده شد: وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک غربی چیست و چه برنامه ای برای تحکیم سبک زندگی ایرانی اسلامی دارید؟

روحانی در بخشی از پاسخش بی آنکه نامی از قالیباف ببرد به نقد شعار 4درصدی و 96 درصدی او پرداخت و گفت: رئیس جمهور نماینده 100 درصد مردم است! کپی برداری های اشتباه نکنیم! یک جایی یک حرکت 99 درصدی شده، کپی نکنیم و چون سال 96 است نگوییم جنبش 96 درصدی!

سیدمصطفی هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی گفت: سبک زندگی از همین تریبونها شکل می گیرد. سبک زندگی عالمانه یا سبک زندگی مصنوعی و بنای یک امارت بر روی آب! او با تاکید بر اینکه همه درست ها را گفتن باعث ایجاد سبک زندگی مناسب می شود؛ ادامه داد: ما قراردادی به عنوان کرسنت داشتیم که به خاطر آن 14 میلیارد دلار جریمه شدیم. اگر کرسنت بد است؛ اما باید بدانیم برای عدم اجرایش در دولت نهم و دهم جریمه شدیم. همه راست را به مردم بگویید.

اسحاق جهانگیری نیز به فرهنگی مصرف آب و تدریس زبان مادری اشاره کرد و گفت: ما در کشوری هستیم که تنوع قومی داریم، باید بپذیریم که تنوع قومی تهدید نیست یک فرصت است. لر و بلوچ و ترک فارس در کنار هم هستند. در ایران هیچ قومی از قوم دیگری ایرانی تر نیست. زبان مادری باید تدریس شود و این اتفاق درباره زبان ترکی و کردی در این دولت افتاده است.

حجت الاسلام ابراهیم رییسی هم در پاسخ به اظهارات حسن روحانی گفت: آیا دولت به وعده هایش عمل کرده است؟ من به کرمانشاه و کردستان رفتم و آن ها اشک می ریختند و می گفتند به وعده ها عمل نشده است. ما برنامه جامع کار و کرامت داریم و باید منابع اقدامات را اعلام کنیم. امر محرمانه در دولت ما وجود ندارد.

قالیباف هم در پاسخ به حسن روحانی گفت: فرهنگ حتما دستور نیست، قیم مابانه هم نیست. باید به مردم اعتماد کرد. اولین تکریم این است که فرهنگ را به دست مردم بدهیم. اگر اینجا ابزاری از شخصیتی در حوزه موسیقی نام می بریم؛ خوب نیست. باید بگوییم برای موسیقی چه کردیم؟ در حالی که در این 12 سال گذشته ما در حوزه موسیقی، سینما و تئاتر میلیاردی هزینه کرده ایم. او به سخنان ابتدایی روحانی دربارخ ربنای شجریان اشاره داشت. جالب است که در حین سخنان رئیس جمهور دوربین صداوسیما تصویر قالیباف را نشان می داد که با لبخند به او می نگریست (اینجا).

راند دوم و سوالات کوتاه

در بخش دوم این مناظره به قید قرعه نوبت کاندیداها مشخص شده و باز هم به قید قرعه، سوالی از گلدان روبه روی مجری بیرون آورده شده و پرسیده می شد. اولین نامزدی که به سوال مجری مناظره پاسخ داد، اسحاق جهانگیری بود. وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه دولت جنابعالی در استفاده از ظرفیت های فرهنگی، هنری و سینمایی برای تداوم گفتمان انقلاب و حفظ آرمان های انقلاب گفت: هنرمندان ما نباید نسبت به کارهای هنری در چارچوب قوانین انجام می دهند محدودیت داشته باشند. پذیرفته نیست که هنرمندی تمام مراحلی برای اجرای کنسرت را طی کند ولی مقامی با هر شرایطی جلوی آن را بگیرد و لغو کند. در کشور باید قانون مبنای کار باشد. دولت به طور جدی خودش را مقید به این می داند که تمام ظرفیت خودش را به کار بگیرند که صاحبان اندیشه و فرهنگ فعالیت خودشان را انجام دهند.

دومین نامزدی که نامش از گلدان قرعه کشی بیرون آمد محمدباقر قالیباف بود. وی در پاسخ به این سوال که برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست؟ گفت: این چهارس

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به ادعای تکراری دولت رئیسی و یک پیشنهاد

آفتاب‌‌نیوز :

دولت رئیسی که رکورددار بیشترین نرخ گرانی و تورم، بیشترین نرخ افزایش قیمت دلار و سکه و ... در کشور است، مدعی شد که از نظر اقتصادی عملکرد بهتری نسبت به دولت روحانی داشته است.

همچنین یک ادعایی که بار‌ها از سوی رئیسی و دیگر اعضای کابینه مطرح شده بود و کارشناسان اقتصادی و سیاسی نیز بارها به آن پاسخ داده و رد شده بود، مسئله مقایسه نرخ رشد اقتصادی است. دولت رئیسی نرخ رشد اقتصادی دهه ۹۰ را جمع و میانگین آن را گرفته و سپس میزان نرخ رشد اقتصادی چند سال اخیر دولت خود را با آن مقایسه می‌کند و مدعی می‌شود که عملکرد اقتصادی دولت وی از دولت روحانی بهتر بوده است.  

ابتدا باید گفت که دولت روحانی یک دهه نبود و ۸ سال بود، آن دو سال قبل از روحانی نیز اگر بگوییم همین کابینه رئیسی بر سر کار بود، بیراه نگفته ایم و اینکه برای مقایسه عملکرد یک دولت با دولت دیگر اینچنین نیست که عملکرد دو سه ساله را با عملکرد ۸ ساله دولت دیگر مقایسه کنند! ضمن اینکه دولت رئیسی هنوز به نرخ رشد اقتصادی آخرین فصل کاری دولت روحانی نرسیده است!

بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که یک مسابقه سیاسی _اقتصادی در تلویزیون برگزار و پرسیده شود:

پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی دهه ۹۰ در چه سالی اتفاق افتاد و به کدام دولت مربوط بود؟ نسبت دولت رئیسی با آن دولت چیست؟

بالاترین نرخ رشد اقتصادی ۳۰ سال اخیر در کدام دولت اتفاق افتاد و چقدر بود؟

تا سیه روی شود هر که در او غش باشد...

دیگر خبرها

  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • پاسخ به ادعای تکراری دولت رئیسی و یک پیشنهاد
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که مذاکره کنیم
  • روحانی: ترامپ روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد با هم ملاقات و مذاکره کنیم / دو شرط او را رد کردم
  • روحانی: ترامپ 8 بار پیغام داد که مذاکره کنیم/ در داخل کشور ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند از برجام خارج شود/ عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند