Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اردبيل – فعاليت هاي انتخاباتي و تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري در استان اردبيل در وضعيتي تداوم دارد که دفاتر ستادي کارکرد خود را به فضاي مجازي با حال و هواي کنترلي کمرنگ‌تر انتقال داده اند.

خبرگزاري مهر، گروه استان‌ها - ونوس بهنود: هفته‌هاي گذشته در اردبيل هفته‌هاي پرتنش بود. بازگشايي ستادهاي انتخاباتي يکي پس از ديگر به تيتر اخبار تبديل شده و فعاليت‌ها براي انتخابات در استاني با جمعيت يک ميليون و 200 هزار نفر آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما گذر زمان و برخي تحولات در حال و هواي فعاليت‌هاي سياسي نيز بي‌اثر نبوده است. زماني اگر محل اصلي تجمع‌ها، سخنراني‌ها و تبادلات فکري صرفاً ستادهاي انتخاباتي محسوب مي‌شد، امروز شاهد استفاده محسوس از شبکه‌هاي مجازي براي تبليغ هستيم.
استفاده‌اي که به تعبير برخي گاهي شکل سوءاستفاده به خود گرفته و گاهي مي‌تواند با انتشار خبر و واقعه‌اي کل عملکرد يک ستاد انتخاباتي را تحت تأثير قرار دهد.
مردم کمتر به ستادها مي‌روند
فضاي تبليغاتي انتخابات پيش روي رياست جمهوري حال و هواي متمايزي دارد. با وجود اينکه شش نامزد انتخابات رياست جمهوري دفاتري براي خود در استان تدارک ديده‌اند اما به عقيده اغلب شهروندان، ستادهاي تبليغاتي محل اصلي دريافت اخبار انتخاباتي نيست.
رامين معصومي به خبرنگار مهر گفت: شما براي دريافت اخبار فعاليت نامزدهاي انتخاباتي نيازي به مراجعه به ستادها نداريد؛ به سادگي در فضاي مجازي مي‌توان آخرين اخبار را حتي در حين تماشاي تلويزيون يا صرف نهار دريافت کرد.
وي افزود: در دوره قبلي رياست جمهوري بنده بيشتر به ستاد نامزد مطبوع سر مي‌زدم اما با فعال شدن شبکه‌هاي اجتماعي اغلب اخبار را از شبکه‌ها دنبال مي‌کنم.
يکي ديگر از شهروندان اردبيلي با بيان اينکه ستادهاي تبليغاتي بيشتر جنبه تبليغ فيزيکي به خود گرفته است، تأکيد کرد: حتي اگر فرصت حضور در جلسات و سخنراني هواداران را نداشته باشم از شبکه‌هاي مجازي اخبار را دريافت مي‌کنم.

علي محمد پور متذکر شد: البته در برخي مواقع اخباري منتشر مي‌شود که بعدها معلوم مي‌شود صحت نداشته اما در مجموع به حدي گروه‌هاي تلگرامي افزايش يافته که نيازي به مراجعه هر روزه به ستادها براي هواداري از يک نامزد نيست.
استقبال ستادهاي انتخاباتي از فضاي مجازي
نه تنها عموم مردم بلکه تصميم گيران ستادهاي انتخاباتي نيز به فضاي مجازي اقبال خوشي نشان مي‌دهند.
رئيس ستاد انتخاباتي حجت‌الاسلام رئيسي در استان اردبيل در اين خصوص تصريح کرد: ما علاقه‌مند به صرف هزينه‌هاي گزاف از جمله چاپ پوستر و بنر و ريخت‌وپاش براي تبليغ نيستيم.
کاظم دبير به ضرورت استفاده از ظرفيت شبکه‌هاي مجازي اشاره کرد و گفت: تلاش ما تبليغ حداکثري با بهره‌گيري از امکانات موجود است و در عين حال صرفه‌جويي در هزينه‌ها را مدنظر داريم.
در واقع پيش درآمد تحرک ستادهاي تبليغاتي در شبکه‌هاي مجازي تازگي ندارد و برخي گروه‌هاي تلگرامي ماه ها است که با طرح نظرات و تبادل‌نظر اتاق‌هاي جلسه مجازي را تشکيل داده‌اند.
بطوريکه يکي از شهروندان اردبيلي گفت: طرفداران دو آتشه برخي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اتاق‌هاي جلسه را به جاي ستادها از شبکه‌هاي مجازي آغاز کرده‌اند.
نادر سلطاني با بيان اينکه اين اقدام موجب شده به جاي صرف هزينه‌هاي گزاف طرفداران به خيل عظيمي از شهروندان دسترسي داشته باشند، اضافه کرد: در برخي مواقع با انتشار اخبار و عقايد جذاب تلاش مي‌شود کاربران به اتاق‌هاي جلسه مجازي کشانده شوند.
مدت زمان محدود تبليغ و گزينه فضاي مجازي
تمامي تأثيرات خوب و بد فضاي مجازي در شکل‌گيري، تکامل و تغيير عقايد شهروندان براي حضور در انتخابات در وضعيتي جاري و ساري است که هنوز مقوله استفاده از فضاي مجازي به تعبير عده‌اي تهديد و به تعبير عده‌اي ديگر فرصت تلقي مي‌شود.
فضاي مجازي به دليل ايجاد فرصت دستيابي نامحدود به اطلاعات به واقع در برخي مواقع تهديد و در برخي مواقع فرصت بوده اما با نگاهي به تأثير آن در فضاي سياسي انتخاباتي نمي‌توان تمامي سهم آن را تهديد دانست.

به عقيده کارشناسان دليل تحرکات تبليغات انتخاباتي در فضاي مجازي فرصت اندک تبليغ در فضاي فيزيکي ستادهاي تبليغاتي و محدوديت‌هاي دسترسي به خيل عظيم مردم است؛ بطوريکه فضاي مجازي گريزگاهي براي ضعف‌هاي قانوني مدت زمان تبليغ شده است.
رئيس هيئت نظارت بر انتخابات استان اردبيل با تأکيد به اينکه زمان تبليغ براي نامزدهاي انتخاباتي محدود است، متذکر شد: ضروري است در قوانين اين حوزه بازنگري شود.
رضا کريمي تأکيد کرد: با وجود اينکه به محدوديت زمان تبليغ اعتقاد داريم اما تمامي نامزدهاي انتخاباتي ملزم به رعايت قانون هستند و مي‌بايست در چارچوب قانون تبليغ کنند.
کنترل کمرنگ در تبليغات مجازي
وي با بيان اينکه هيئت‌هاي نظارت و اجرايي بر روند انتخابات نظارت دارند اضافه کرد: در خود استان اردبيل نظارت‌هاي مطلوبي صورت مي‌گيرد.
به گفته کريمي انتظار از نامزدهاي انتخاباتي رعايت مقررات زمان و مکان تبليغ است و هرگونه اقدام قانوني بي‌شک از سوي هيئت‌هاي نظارت مورد قبول نخواهد بود.
با وجود تأکيد مديران به نظارت بر روند تبليغ نامزدها، شبکه‌هاي مجازي نه تنها محدوديت‌هاي زماني و مکاني را در هم شکسته‌اند، بلکه توانسته‌اند در موازنه‌هاي فکري، انتخاب فرد برتر، تغيير ديدگاه کاربران به نامزدها و حتي جذب و يا دفع نظرات آن ها بيش از ستادهاي انتخاباتي عمل کنند.
اين روند در انتخابات استان اردبيل تازگي دارد. شبکه‌هاي مجازي خود به ستادهاي تبليغاتي نامزدها تبديل شده‌اند و به دليل حجم انبوه اطلاعات مبادله شده نظارت‌ها نيز کمرنگ مي‌شود.
بطوريکه تغيير ديدگاه افراد به واسطه شبکه‌هاي مجازي امروز به عينه ديده مي‌شود. در اين ميان با نزديکي به زمان انتخابات تب‌وتاب گروه‌هاي تلگرامي بالا گرفته و برخي کارشناسان از انتخاب اصلح در حجم انبوه اطلاعات ابراز نگراني مي‌کنند؛ در عين حال گروهي نيز باور دارند شبکه‌هاي مجازي به بسياري از خلأهاي تبليغاتي پاسخ گفته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس البرز گفت:‏‎ ‎کاربران‎ ‎و‎ ‎مدیران گروه ها و کانال ‏ها در‎ ‎آستانه‎ ‎مرحله‎ ‎دوم‎ ‎انتخابات‎ ‎مجلس‎ ‎شورای‎ ‎اسلامی در‎ ‎این‎ ‎استان‎ ‎،‎ ‎اخلاق‎ ‎مداری‎ ‎را‎ ‎در‎ ‎فضای‎ ‎مجازی‎ ‎اولویت‎ ‎فعالیت‎ ‎خود‎ ‎قرار‎ ‎دهند‎.‎ - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سرهنگ ‌سید مرتضی موسوی " اظهار کرد: با گسترش و توسعه ارتباطات و تغییر سبک تبلیغات و فعالیت های مرتبط با فضای مجازی و حواشی این فعالیت ها نیز تغییرات زیادی کرده و مدیریت این فضا ضروری است.

وی اضافه کرد:  مدیران گروه ها و کانال های فضای مجازی مسوولیت سنگینی برای حفظ ارزش های اسلامی و رعایت اصول حرفه ای در انتشار مطالب دارند که باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس البرز  افزود:در این سیر زمانی باید دست به دست هم دهیم تا فضی مجازی را بیش از پیش ایمن و مطمئن نگه داریم.

وی گفت: مدیران گروه ها و کانال‌های فضای مجازی باید رعایت اصول اخلاقی در پیشگیری از هر نوع تشنج و تشویش افکار عمومی را مد نظر قرار دهند و از دامن زدن به مسائل حاشیه ای خودداری نمایند.

این مقام انتظامی با اشاره به افزایش حجم تبلیغات انتخاباتی در روزهای آتی و علاقمندی کاربران به استفاده از نرم افزارهای موبایل پایه، یادآورشد: کاربران نرم افزارهای تبلیغاتی را از منابع رسمی انتشار که بررسی های امنیتی لازم را در خصوص امنیت آن ها انجام شده استفاده کنند.

وی گفت: در این شرایط کلاهبرداران و سودجویان فرصت را غنیمت دانسته و با ترفندهای مختلف از جمله ایجاد اینگونه نرم افزارها در پوشش تبلیغ و ارسال آن در شبکه های اجتماعی مختلف و تحریک افراد به دانلود و نصب آنها، دست به سودجویی از کاربران می زنند.

سرهنگ موسوی ادامه داد: با نظارت و کنترل بر شبکه های اجتماعی توسط ادمین ها در فضاهای مجازی می توان از بسیاری از آسیب هاجلوگیری کرد.

وی تاکید کرد : با توجه به اینکه مدیران گروه ها و کانال ها در فضای مجازی مسوولیت فضای مجازی را عهده دارند از قراردادن هرگونه لینک و آدرس ناشناس خودداری کنند و قبل از عضوگیری در گروه‌ و کانال‌های خود حتما فعالیت کاربرها را مورد رصد و پایش قرار دهند.   

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قوانین جدید استفاده دانشجویان از شبکه‌های مجازی اعلام شد
  • وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • ۳ پرونده در دادسرای مشهد در خصوص جرایم انتخاباتی تشکیل شد
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • ببینید | حضور ۳ زن مسلمان با شال و مانتو در تبلیغ یک گوشی همراه وسط زمین بسکتبال در دل آمریکا
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • توضیحات معاون فرماندار زنجان درباره نحوه تقسیم‌بندی فضای تبلیغی شهری
  • بازار انتخابات در تبریز داغ شد/ اوج هیجان در ستادهای تبلیغاتی