Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - 88سال پيش در چنين روزي،پل لوتربورشيميدان سرشناس آمريکايي متولد شد. شهرت اين شيميدان بزرگ به خاطر نقشمهم وي در اختراع دستگاه تصويرسازي تشديد مغناطيسي يا MRI است.

6 مي سال 1929، پل کريستين لوتربور در شهر سيدني ايالت اوهايو آمريکا متولد شد. او تحصيلات خود را در مقطع ابتدايي و دبيرستان در زادگاهش سپري کرد و سپس براي تحصيل در مقطع کارشناسي وارد مؤسسه فني کيس در کليولند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لوتربور از همان دوران جواني به‌شدت به انجام آزمايش‌هاي علمي و تحقيق علاقه‌مند بود و بر همين اساس زيرزمين خانه خود را تبديل به يک آزمايشگاه کوچک کرده بود و به تحقيق در آن مي‌پرداخت. پل لوتربور بعد از پايان دوره کارشناسي خود مقطعي را در مراکز تحقيقاتي گذراند و حدود 2 سال در ارتش آمريکا خدمت کرد و سپس مجددا به دانشگاه بازگشت تا تحصيلات خود را ادامه دهد و سرانجام سال 1962 توانست دکتراي خود را از دانشگاه پيتسبورگ دريافت کند.بعد از آن به‌ عنوان استاد با دانشگاه‌هاي نيويورک و استنفورد شروع به همکاري کرد و هم‌زمان کارهاي تحقيقاتي خود را نيز پيش مي‌برد. پل لوتربور ايده دستگاه تصويرسازي تشديد مغناطيسي را زماني که در دانشگاه پيتسبورگ به تحصيل مشغول بود، در ذهن خود پرورش داد و به‌مرور به تکميل آن پرداخت. وي در سال 1970 اولين نمونه‌هاي آزمايشگاهي از اين دستگاه را ساخت. ام آر آي روشي بر پايه پرتونگاري در تصويربرداري تشخيصي پزشکي و دامپزشکي است که در دهه‌هاي اخير بسيار پرکاربرد شده است و بر اساس رزنانش مغناطيسي هسته کار مي‌کند.اساس ام آر آي مبتني بر حرکت اسپيني هسته‌‌هاي اتم هيدروژن موجود در بدن است. اين اسپين‌‌ها از حرکت دوراني فردي پروتون‌ها و نوترون‌هاي هسته اتم ناشي مي‌شود. با توجه به اينکه در اتم هيدروژن فقط يک پروتون وجود دارد، خود هسته يک اسپين خالص يا گشتاور زاويه‌اي دارد. در واقع ام آر آي روشي است که با استفاده از خاصيت مغناطيسي بافت‌‌ها، توليد تصوير مي‌کند. اصول پايه‌ي ام آر آي بر اين اساس است که هسته‌ي بعضي از عناصر، وقتي در ميدان مغناطيسي قوي قرار مي‌گيرد، با نيروي مغناطيسي هم‌راستا مي‌شود. پل لوتربور زماني که نخستين بار نتايج تحقيقات خود را در قالب يک مقاله ارائه کرد، مجلات علمي آن را رد کردند؛ ولي بعد سر پيتر منسفيلد، فيزيکدان انگليسي که به کار دکتر لوتربور علاقه‌مند شده بود به کمک مدل‌هاي رياضي تلاش کرد سرعت عکس‌برداري روش لوتربور را بهبود ببخشد و در اين کار نيز موفق شد. اين دو دانشمند به خاطر نقش کليدي در اختراع و بهبود دستگاه آم آر آي، در سال 2003 موفق به دريافت جايزه نوبل پزشکي شدند.دکتر پل کريستين لوتربور در تاريخ 27 مارس سال 2007 ميلادي، در سن 77 سالگي ديده از جهان فروبست.از ديگر زادروزهاي مهم تاريخ 16 ارديبهشت يا 6 مي مي‌توان به تولد جورج کلوني بازيگر مشهور هاليوود، توني بلر نخست‌وزير سابق انگلستان و اورسن ولز، بازيگر، نويسنده و کارگردان مشهور آمريکايي اشاره کرد.اين مطلب در تاريخ 16 ارديبهشت 1396 به‌روزرساني شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۴۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رافائل گروسی» به ایران سفر می کند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش مهر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای شرکت در «کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته ای» به ایران سفر خواهد کرد.

قرار است، این کنفرانس از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت در اصفهان برگزار شود.

گروسی قبل از رفتن به این کنفرانس، در تهران با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ادعای گروسی: ایران به سختی با آژانس اتمی همکاری می کند/ وضعیت بسیار ناامید کننده است مدیرکل آژانس : باید اظهارات مقامات ایران درباره پیشرفت هسته‌ ای را بسیار جدی بگیریم سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران

دیگر خبرها

  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • بازداشت کلاهبردار اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • بازداشت بازیگر سرشناس سینما با اتهامات اخلاقی بزرگ
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • بازداشت بازیگر سرشناس فرانسوی به اتهام تجاوز جنسی
  • بازیگر سرشناس به اتهام تعرض جنسی بازداشت شد
  • صداوسیما بازهم حقوق هنرمندان را نقض کرد/ اعتراض خواننده سرشناس کُرد به استفاده غیرقانونی از آثارش در «نون.خ»