Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، کومسای نام مراسمی است که هر ساله در منطقه اورامان از توابع شهرستان سروآباد استان کردستان در 15 اردیبهشت ماه با حضور مردم شهر اورامان تخت و روستاهای تابعه آن کماله، رودبر، ویسیان و سرپیر برگزار می شود.
کومسای را می توان نمادی از اعتقادات و باورهای مردم منطقه هورامان دانست، مراسمی که قدمت آن بنا به اسناد و مدارک مستند و روایات معتمدین و ریش سفیدان منطقه بیش از هزار سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مراسم همه ساله در میدانی در نزدیکی آرامگاه سید مصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفر صادق (ع) پیش از آغاز نماز جمعه به مدت 2 ساعت برگزار شده و ریش سفیدان و معتمدین منطقه گردهم آمده و برای تقسیم امورات منطقه تصمیم گیری می کردند.
این مراسم روز جمعه 15 اردیبهشت با تلاوت قرآن کریم، سخنرانی امام جمعه شهر هورامان تخت، اجرای برنامه دف نوازی، قصیده خوانی، تقسیم امورات به صورت نمادین توسط ریش سفیدان منطقه و در آخر برنامه با شکستن سنگ کومسای برگزار شد.
امام جمعه شهر اورامان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم کومسای که قدمت آن به بیش از یک هزار سال پیش بر می گردد همه ساله در 15 اردیبهشت ماه در روز جمعه با حضور ریش سفیدان، معتمدین و افراد صاحب نظر شهر هورامان تخت و روستاهای تابعه آن برگزار شده است.
ماموستا علی مقدمی افزود: این مراسم از ساعت 9 صبح به مدت 2 ساعت در میدانی در نزدیکی آرامگاه سید مصطفی مشهور به پیرشالیار پیرامون تصمیم گیری در خصوص مشکلات روستاهای منطقه برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این مراسم بسیار کهن و تاریخی برای تعیین کد خدا، آب دار، چوپان، امام جمعه، خادم مساجد و برخی از جایگاه های دیگر به مدت یک سال تصمیم گیری و افرادی که عهده دار این مسئولیت ها بودند، معرفی و مشخص می شدند.
وی اضافه کرد: در این مراسم همچنین مشکلات و کمبودهای روستاهای هورامان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در خصوص فعالیت های 6 ماهه مردم منطقه در هه وارهای منطقه ( ییلاق و قشلاق ) شامل به نن، گناو، پیر رستم و دل دره تصمیم گیری می شد.
امام جمعه شهر اورامان در خصوص شکستن تکه سنگی که در مجاورت مزار پیرشالیار قرار دارد، گفت: شکستن این قطعه سنگ که به نام سنگ کومسای نامگذاری شده است، هر ساله بعد از پایان مراسم کومسای انجام می شد و در واقع یکی از برنامه های فرعی مراسم کومسای است.
به گفته وی ریش سفیدان و معتمدین شرکت کننده در مراسم کومسای بعد از پایان مراسم، یک تکه از این سنگ را شکسته و با خود به عنوان تبرک همراه می بردند.
ماموستا مقدمی افزود: جریان از این قرار است که در زمان پیرشالیار یکی از مریدان وی به نام درویش موسی که دامپزشک بوده است، فوت کرده و در مزار آرامگاه کنونی پیرشالیار مدفون می شود.
او ادامه داد: یکی دیگر از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار که هم اکنون آرامگاه وی در روستای دمیو از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد است، به نزد پیرشالیار آمده و از کمبود شیر دام های خود ابراز ناراحتی و نگرانی می کند.
به گفته وی پیرشالیار نیز به درویش گومار می گوید که درویش موسی دامپزشک در قید حیات نیست تا مشکل دام های تو را برطرف کند اما به آرامگاه او برو و از قطعه سنگی که در نزدیکی آرامگاه اوست، تکه ای ببر و به مُشک حیوانات خود ببند تا شیر آنها افزون شود.
امام جمعه شهر اورامان افزود: این اقدام پیرشالیار مصداق روایاتی است که قران کریم از یوسف پیامبر نقل می کند که به برادران خود گفت، لباس من را به نزد پدرم ببرید تا به چشمانش مالیده و چشمانش بینا شود.
وی اضافه کرد: از آن زمان تاکنون این رسم پابرجاست و هر ساله بعد از مراسم کومسای مردم شرکت کننده در این مراسم یک تکه از این سنگ کومسای را شکسته و با خود می برند و جالب اینجاست که با شکستن تکه هایی از این سنگ چیزی از آن کاسته نمی شود.
ماموستا مقدمی با بیان اینکه مراسم کومسای امسال به بهترین شیوه ممکن برگزار شد، گفت: خوشبختانه مراسم امسال به همان شیوه سنتی برگزار شد و شرکت کنندگان در این مراسم بر خلاف سال گذشته که نظم را رعایت نکرده بودند، بسیار منظم مراسم را برگزار کردند.
وی در پایان افزود: برخلاف آنچه که امروز برخی از افراد مراسم کومسای را مراسم زردتشتی می خوانند، این مراسم یک مراسم سنتی و ریشه در آیین و آداب کهن منطقه اورامان دارد که نه رقص و نه آتش بازی دارد و مربوط به آئین زردتشت نیست.
بخشدار اورامان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از بعد ازظهر روز پنج شنبه یعنی یک روز زودتر از مراسم کومسای بیش از سه هزار میهمان وگردشگر داخلی و خارجی به شهر هورامان تخت و روستاهای تابعه وارد شدند.
صباح محمدی ادامه داد: تا روز برگزاری مراسم کومسای بخشداری، شهرداری و شوراهای اسلامی شهر هورامان تخت، نیروی انتظامی و پلیس راهور پنج جلسه جهت برگزاری هر چه باشکوه تر این مراسم برگزار کردند که در این راستا هتل هورامان، هتل روستای سلین و خانه های استیجاری برای اسکان مهمانان و گردشگران تدارک دیده شد.
وی با بیان اینکه بیش از سه هزار خودرو به شهر هورامان وارد شده بودند اضافه کرد: با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و پلیس راهور از عصر روز پنجشنبه محدودیت های ترافیکی اعمال شد و اجازه ورود اتوبوس، مینی بوس و سایر ماشین آلات سنگین به شهر هورامان داده نشد.
بخشدار هورامان افزود: به جهت رفاه حال مسافران، میهمانان وگردشگران خودروهای آژانس شهر هورامان تخت برای جابجایی پیش بینی شده بود و از تردد هر نوع خودرو از آرامگاه پیرشالیار به روستای کماله به استثنای خودروهای آژانس جلوگیری به عمل آمد.
محمدی گفت: شهروندان شهر هورامان تخت نیز به جهت رعایت حال مسافران و میهمانان در صبح روز جمعه خودروهای شخصی خود را در خیابانهای امام خمینی (ره)، وحدت، کومسا و تخت ثانی پارک کرده بودند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه مراسم کومسای امسال بسیار با شکوه، منظم و به روال سنتی خاص برگزار شد و در پایان مراسم ترافیک آرام و درکنترل پلیس راهور بود.
یک فعال فرهنگی منطقه هورامان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به اینکه در قدیم شغل بیشتر مردم هورامان دامداری و باغداری بوده، هر ساله با آمدن فصل بهار در اواسط ماه اردیبهشت و در روز جمعه، ریش سفیدان و معتمدین این منطقه در یک میدان در آرامگاه پیرشالیار جمع می شدند.
ماکوان مرادی افزود: در این مراسم ریش سفیدان و معتمدین شهر هورامان تخت و چهار روستای آن برای مدت یکسال افرادی را به عنوان کدخدا، میراب به معنی آب دار، امام جمعه، چوپان و خادمان مساجد تعیین می کردند.
او ادامه داد: همچنین در همین مکان مقدس یعنی آرامگاه پیرشالیار به مدت 6 ماه با هم خداحافظی می کردند و به کار باغداری و دامداری در هه وارهای خود ( مناطق ییلاق و قشلاق منطقه) مشغول می شدند.
رئیس شورای شهر هورامان اضافه کرد: اعضای شورای شهر هورامان با همراهی بخشدار، شهردار، نیروی انتظامی، امام جمعه و جمعی از معتمدین منطقه برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم چندین جلسه برگزار کردند و تمام سعی و تلاش ما بر این بود که این مراسم به روش سنتی برگزار شده تا شکل واقعی خود را از دست ندهد.
این فعال فرهنگی منطقه هورامان افزود: خوشبختانه مراسم کومسای امسال نسبت به سال های قبل با برنامه ریزی منظم و بسیار باشکوه و به روش سنتی برگزار شد.
وی با بیان اینکه مراسم کومسای هر ساله توسط مردم منطقه برگزار می شد، گفت: در طول چند سال اخیر به دلیل حضور مهمانان و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور از مسئولین خواسته شد در اجرای بهتر این مراسم به مردم منطقه کمک شود.
مرادی در پایان ضمن خیر مقدم به میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی، با بیان اینکه امکانات شهر هورامان تخت به نسبت سایر شهرها پایین تر است، از کمبودهایی که در اجرای این مراسم وجود داشت، عذرخواهی کرده و ابراز امیدواری کرد این مشکلات و کمبودها برای برنامه های آتی برطرف شود.
به گزارش ایرنا، شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
7354/1904
خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۴۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تداوم بارندگی های شدید در کردستان تا روز جمعه
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • دومین اجتماع بزرگ مردمی منطقه ۲۲ برگزار می‌شود
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • جشن روز کارگر در بوشهر برگزار شد
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مدال آوران شانزدهمین لیگ علمی بین المللی پایا گیلان در مراسمی تجلیل شدند
  • پیکر مطهر شهید گمنام عصر روز جمعه مورد استقبال مردم رفسنجان قرار می‌گیرد
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی