Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش در یافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این نشست نوروز رجبی سرپرست ایرانی گروه، نتایج اولیه و مقدماتی فعالیت های گروه مشترک را تشریح کرد و با اعلام رضایت از شرایط مناسب فعالیت های باستان شناسی در فارس اظهار داشت: می توان با همکاری دانشگاه های بین المللی از ظرفیت های علمی آنها بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: نتایج دقیق این برنامه میدانی به زودی در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی برای تحقیقات بیشتر قرار خواهدگرفت.
در این نشست مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با تقدیر از فعالیت های این گروه، با ضروری دانستن زمینه مناسب برای همکاری بیشتر استان با دانشگاه های مطرح جهان، استان فارس را دارای ظرفیت های بالای بین المللی در زمینه پژوهشی، باستان شناسی و مرمت آثار تاریخی دانست.
در این جلسه پروفسور ویکه سرپرست گروه آلمانی نیز جایگاه فارس را در مطالعات باستان شناسی ایران و جهان یگانه شمرد و عنوان کرد: مدت بیست سال است که در کشورهای آسیای میانه، خاور نزدیک و آفریقا به فعالیت های باستان شناسی پرداخته ام و تجربه کار در ایران و به ویژه استان فارس برای دانشگاه ما بسیار عالی است و مشتاق هستم فعالیت های خود را در درازمدت دنبال کنم .
همچنین وی از حمایت ویژه مدیر کل میراث فرهنگی استان، بنیاد پژوهشی پارسه و کارشناسان برای مهیا کردن کمپ باستان شناسی مناسب و امکانات اقامتی برای پژوهشگران در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید ابراز رضایت و قدردانی کرد.
در این جلسه سرهنگ عیدی پور، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس نیز به اهمیت نگهداری و حفاظت از عرصه تپه تاریخی تل کمین اشاره و یکی از نتایج این برنامه را تعیین حدود عرصه و حریم محوطه برای حفاظت های بعدی دانست.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس 30 فروردین 96 گفته بود:با موافقت مراجع ذیربط و طبق برنامه، عملیات کاوش در تل کمین در شهرستان مرودشت آغاز شد.
امیری افزود:‌ این برنامه شامل تعیین عرصه و حریم با روش گمانه زنی، بررسی ژئوفیزیک و سیستماتیک، تهیه پرونده ثبت ملی و مستند نگاری تل کمین واقع در شهرستان مرودشت است.
وی اظهار داشت : بر اساس قانون حفظ آثار ملی با انجام عملیات کاوش تل کمین واقع در شهرستان مرودشت به سرپرستی مشترک نوروز رجبی و دکتر جان واک مایر و نظارت ابراهیم قزلباش و با مشاورت علمی و راهبردی دکتر علیرضا سردری زارچی، در قالب هیئت مشترک ایرانی - آلمانی از 30 فروردین لغایت 30 اردیبهشت 96 به مدت یک ماه موافقت شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: اعتبار این پروژه از ابتدا تا پایان عملیات کاوش را دانشگاه گوته آلمان تامین می کند و پس از پایان عملیات کاوش، همه اشیای موزه ای و مطالعاتی به دست آماده به امین اموال اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس تحویل خواهد شد.
امیری اضافه کرد:‌همچنین نتایج پژوهش های میدانی به صورت مقاله تحلیلی برای چاپ در مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده باستانشناسی ارائه می شود.
در پنج کیلومتری نقش رستم و 9 کیلومتری تخت جمشید(حدود 70 کیلومتری شمال شیراز) تپه معروف به تل کمین حسن آباد قرار گرفته است که دارای شواهد فرهنگی و تاریخی شامل سفال هایی با رنگ نخودی ، خاکستری ، ساده و چرخ ساز مربوط به دوره هزاره دوم پیش از میلاد است.
دریافت خبر:‌فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
3002/ 1876

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۵۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: با حمایت‌های استاندار آذربایجان‌غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و در این زمینه ۸۰ طرح در حال اجرا است.

وی با ابراز تأسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته  افزود: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان نخستین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بنا‌های تاریخی و خانه‌های با ارزش آن خواهد داشت.

صفری در ادامه  گفت: تعدادی از بنا‌های تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را برعهده دارند که متأسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بنا‌های با ارزش استان در حال تخریب است.

به گفته  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، برای حفاظت بنای تاریخی، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بنا‌ها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بنا‌ها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم