Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیاهو بر سر مسائل کره شمالی و احتمال اقدام این کشور برای انجام ششمین آزمایش هسته‌ای در روزهای گذشته به تنش‌های لفظی شدید میان مقام‌های پیونگ‌یانگ - واشنگتن منجر شده و دو کشور را تا سر حد تهدید به حملات اتمی علیه یکدیگر پیش برده است.

گروه بین‌الملل تسنیم- هیاهو بر سر مسائل کره شمالی و احتمال اقدام این کشور برای انجام ششمین آزمایش هسته‌ای در روزهای گذشته به تنش‌های لفظی شدید میان مقام‌های پیونگ‌یانگ - واشنگتن منجر شده و دو کشور را تا سر حد تهدید به حملات اتمی علیه یکدیگر پیش برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واشنگتن، کره شمالی را رژیمی سرکش و غیرقابل پیش‌بینی می‌بیند پیونگ‌یانگ در مقابل خوی استعماری و سلطه‌جویی آمریکا و سیاست‌های تنش‌زای این کشور در شبه جزیره کره را عامل بحران می‌داند.

اما ریشه بحران آمریکا و کره شمالی کجا است؟ آیا آنطور که عده زیادی از مردم تحت تأثیر تبلیغات رسانه‌ها فکر می‌کنند یک کره شمالی سرکشو پیش‌بینی‌ناپذیر و کمربسته به نابودی آمریکا عامل بحران است یا عوامل دیگری هم در این میان نقش دارند؟

هر چند که در ریشه‌یابی این مشکل بایستی نقش عوامل متنوع و گوناگون اعم از تاریخی و ژئوپولیتیک را در نظر گرفت، اما توافق هسته‌ای آمریکا و کره شمالی در سال 1994 و نحوه رفتار واشنگتندر اجرای این توافق دست کم یکی از عوامل واکنش‌های تندی است که کره‌ای‌ها به رفتارهای آمریکایی‌ها نشان می‌دهند.

روابط آمریکا و کره شمالی تا زمان امضای توافق هسته‌ای

رفتارهای خصمانه آمریکا علیه کره شمالی به مدتها قبل از این توافق هسته‌ای، و از بدو تأسیس کره شمالی باز می‌گردد. به عنوان مثال، واشنگتن در سال 1956 تصمیم گرفت که بر خلاف قرارداد آتش‌بس بین دو کره، تسلیحات هسته‌ای در خاک کره جنوبی مستقر کند.

متقابلا کره شمالی اقدام به ایجاد تاسیسات عظیم زیرزمینی تسلیحات متعارف در نزدیکی منطقه حائل کرد به طوری که نیروهای کره جنوبی و آمریکایی در تیررس این تسلیحات قرارگرفتند. (منبع)

اما تهدیدهای آمریکا باعث شد کره شمالی برای دفع این خطرات به فکر تسلیحات هسته‌ای هم باشد.

تلاش کره شمالی برای دست‌یابی به فن آوری هسته‌ای از سال های اولیه دهه پنجاه میلادی شروع شد. در دسامبر 1952 کره شمالی مؤسسه‌ای به نام مؤسسه تحقیقات انرژی هسته‌ای تاسیس کرد، اما فعالیت های هسته‌ای کره شمالی با انعقاد قرارداد همکاری‌های فنی با شوروی در فوریه 1956 آغاز گردید.

در خلال دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی، مرکز ثقل توسعه صنعتی کره شمالی بر برنامه هسته «ایآن» قرار داشت و در این دوران پروژه هسته‌ای آن رشد قابل توجهی یافت.

در ماه مه 1994 کره شمالی در تاسیسات و مواد هسته ای خود اقدامات و جابجایی هایی بدون حضور بازرسان آژانس صورت داد که منجر بهبحرانشد. نگرانی از این جابجاییها مربوط به پسمانده های سوختی بود که بیم آن می‌رفت برای کاربرد نظامی ذخیره شده باشد. بیل کلینتون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این اقدام کره شمالی اعلام کرد که از شورای امنیت خواهد خواست تا تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی وضع و اعمال نماید. کره شمالی هم اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی را اقدام جنگی تلقی کرده و با آن مقابله می‌کند. این بحران با سفر جیمی کارتر به پیونگ یانگ و ملاقات و توافق وی با کیم ایل سونگ در ژوئن 1994 فروکش کرد.این دیدار منجر به تدوین یک «چارچوب توافق شده» بین آمریکا و کره شمالی در اکتبر 1994 گردید.

مفاد توافق هسته‌ای آمریکا و کره شمالی

توافق هسته‌ای آمریکا و کره شمالی علاوه بر بخش‌های علنی و اعلام‌شدهحاوی بخش‌هاییاعلام‌نشدهبود.

در بخش‌های اعلام‌شده، از کره شمالی خواسته شده بود تأسیسات هسته‌ایش را متوقف و در نهایت امحا کند. این فرایند مستلزم آن بود که کره شمالی سه رآکتور هسته‌ای خود را برچیند. همچنین مقررشده بود کره شمالی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بدهند پایبندی این کشور به توافق هسته‌ایمورد بررسی قرار بگیرد و 8000 اجزا سوخت رآکتور هسته‌ای مصرف‌شده این کشور به یک کشور ثالث منتقل شود.

در مقابل آمریکا متعهد شد ترتیباتی را برای تهیه دو رآکتور آب سبک با ظرفیت تولید حدود 2000 مگاوات برق هسته‌ای را تا سال 2000 برای کره شمالی فراهم کند. همچنین مقرر شد آمریکاکنسرسیومی بین‌المللی برای تأمین مالی و ساخت پروژه رآکتورهای آب سبک کره شمالی راه‌اندازی کند.

واشنگتن همچنین متعهد شده بود به کره شمالی نفت سوخت با نرخی برابر با 500 هزار تن در سال تحویل بدهد.

این توافق به علاوه واشنگتن را از هر گونه تهدید یا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه کره شمالی منع کرده و طرفین را به تلاش برای عادی‌سازی روابط سیاسی و اقتصادی ترغیب می‌کرد.

این مفاد البته، تنها بندهای توافق هسته‌ای آمریکا و کره شمالی نبودند و دولت «بیل کلینتون» در آمریکا برای متقاعد کردن اعضای جمهور‌ی‌خواهکنگره که ظاهراً مخالف «چارچوب مورد توافق»بودند به آنها وعده‌هایی داده بود.

روزنامه واشنگتن، در سال‌های بعد بخش‌هایی از وعده‌هایی که کلینتون به نمایندگان داده بود را افشا کرد. طبق گزارش این روزنامه رئیس‌جمهور وقت آمریکا به نمایندگان کنگره وعده داده بوددولت کره شمالی قبل از آنکه نیاز باشد آمریکا به تعهداتش پایبند بماند، سقوط خواهد کرد.

این روزنامه در سال 2005 یعنی چندین سال بعد از لغو شدن توافق هسته‌ای کره شمالینوشت: «برخی از مقامات اسبق در دولت کلینتون گفته‌اند که آنها هرگز تصور نمی‌کرده‌اند مجبور به ساخت رآکتورهای آب سبک باشند، چون فرض آنها، که البته اشتباه بود این بوده که این رژیم قبل از ساخت رآکتورهای مورد نظر فروخواهد پاشید.»

آنچه روزنامه واشنگتن‌پست افشا کرد، چارچوبی برای فهم دلیل برخیرفتارهای هیئت حاکمه آمریکا در دورانی که توافق در جریان بود فراهم می‌کند.

نمایندگان کنگره آمریکا بلافاصله پس از آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای کره شمالیتصویب مجموعه‌ای از طرح‌ها و قطعنامه‌ها را با هدف مانع‌تراشی در تخصیص اعتبار برای اجرای «چارچوب توافق» را آغاز کردند. به همین دلیل واشنگتن تعهداتش برای تحویل نفت سوختی را اغلب با تأخیرهایی اجرا می‌کرد که معمولاً عصبانیت کره شمالی را به همراه داشت.

علاوه بر این، دولت بیل کلینتون، در اجرای سایر تعهداتش از جمله رفع تحریم‌ها علیه کره شمالی هم عملاً اقدامی انجام نمی‌داد. در حالی که آمریکا بایستی مطابق بندهای چارچوب توافق دو نیروگاه برق هسته‌ای تحویل کره شمالی می‌داد، تا پایان دولت کلینتون، حتی بتن‌های مربوط به زیرساخت‌های نیروگاه اول هم ریخته نشده بود.

در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2000، وعده لغو یا پاره کردن این توافق هسته‌ای یکی از مواردی بود که «جورج دبلیو بوش» آن را مطرح می‌کرد. زمانی که او به قدرت رسید، با توجه به اینکه فروپاشی وعده‌داده شده کلینتون در کره شمالی هنوز محقق نشده بود او تلاش کرد با اعمال فشار بر کره شمالی، این کشور را به خروج از توافق وادار کند.

بوش چند ماه بعد از روی کار آمدن اعلام کرد که دولتش قصد بازنگری در سیاست‌هایش در قبال کره شمالی و «چارچوب مورد توافق» دارد. سخنرانی او در سال 2002 که از کره شمالی در کنار ایران و عراق به عنوان «سه محور شرارت» نام برد تقریباً همگان را به این نتیجه رساند که هیئت حاکم در آمریکا قصدی برای اجرای تعهداتشان در توافق هسته‌ای ندارند.

بوش چند ماه بعد، اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی آمریکا شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهند کره شمالی برنامه‌ای مخفیانه برای غنی‌سازی اورانیوم دارد و به همین دلیل توافق هسته‌ای را نقض کرده است. او بر همین اساس عدم تعهد واشنگتن به این توافق را اعلام کرد.

اما تنها در سال‌های بعد بود که مقام‌های آمریکایی اعترافکردندادعای مطرح شده توسط دولتبوشانطباقی با واقعیت‌ها نداشته و برنامه مخفیانه کره شمالی برای غنی‌سازی اورانیوم ادعایی بیش نبوده است. مارس سال 2007، «جوزف دی‌ترانی»، افسر اطلاعاتی دولت آمریکا در امور کره شمالی گفت درباره وجود برنامه غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی، بر خلاف آنچه قبلاً ادعا شده بود اطمینان وجود ندارد.

همچنین «کریستوفر آر هیل»، دستیار وزیر خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده این کشور در امور خلع سلاح هم به کنگره آمریکا گفت مشخص نیست کره شمالی هنوزبه تکنیک‌های تولید لازم برای راه‌اندازی برنامه غنی‌سازی اورانیوم سطح بالا دست یافته باشد.

روزنامه واشنگتن‌پست در آن زمان نوشت: «موضع مقام‌های دولت بوش در حال حاضر تناقض آشکاری با اطمینان خاطر آنها در سال 2002 دارد که موجب شد آنها پیونگ‌یانگ را به راه‌اندازی یک برنامه اورانیوم مخفیانه متهم کرده و توافق هسته‌ای را لغو کنند.»

انتهای پیام/

R36444/P36439/S8,87,89/CT14

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب دشمن را به طمع بیندازیم

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز اظهار کرد: خیزش دانشجویان آمریکا و اروپا را شاهد هستیم که به عبارتی شورش عقلانیت و انسانیت بر علیه شرارت است.

وی افزود: امروز عقلانیت به دانشگاه‌های اروپا و آمریکا رفته است به طوری که بیش از هزاران استاد و دانشجو دستگیر شده‌اند.

امام جمعه تبریز گفت: نفرت عمومی از رژیم صهیونیستی و حامیان آن در حال گسترش است و این تظاهرات را باید نشانه این دانست که مقابله با ظلم یک امر فطری است.

وی اذعات داشت: همه این تحولات نشانگر فروریزی صهیونیست که از بام جهان فرو ریخته است، می‌باشد.

خطیب نماز جمعه تبریز تاکید کرد: اجتماعات ضد لیبرال دموکراسی به مرز بحران نزدیک و نظم جهانی لیبرالیسم به بحران رسیده آمریکا تفاوت پیدا کرده‌اند به طوری که جوانان آمریکا طرفدار فاسطین ودولتمردان خامی صهیونیست است و این تفاوت‌ها به مرور در همه موارد در این کشور خود را نشان خواهد داد.

وی افزود: امروز صحنه بین المللی شفاف و روشن است و امروز تنها ایران در برابر صهیونیست‌ها نایستاده و بلکه همه صف کشیدند.

امام جمعه تبریز اظهار کرد: دشمن از طریق رسانه‌های خود به دنبال بازسازی اغتشاش و آشوب در کشور است. هر روز یک خبر جعلی و انحرافی منتشر می‌کنند تا دستگاه افکار عمومی را مختل کنند. دشمن به دنبال بازتولید نفرت در جامعه است نسخه تمام این هجمه‌ها، حفظ وحدت و انسجام ملی است نباید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب دشمن را به طمع بیندازیم. همه وظیفه داریم موضوعات فرعی را تبدیل به اصل نکنیم دستگاه‌های دولتی و اجرایی باید چرخه خدمات رسانی را افزایش دهند باید خدمت به مردم اصل قرار گیرد.

وی متذکر شد: نباید با ایجاد دو قطبی دشمن را دچار طمع کنیم؛ موضوعات فرعی را اصل نکنیم و البته خدمت به مردم باید در اصل مسئولان باشد.

حضور مردم را هرچه سریع‌تر بررسی کند و بهترین راه‌ها و سازوکارها برای مشارکت مردم در تحقق جهش تولید را برگزیده و عملی سازد.

وی به انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در تبریز و شبستر و میانه انتخابات برگزار خواهند شد که اولاً مردم برای مشارکت قوی و به تبع آن مجلس قوی دقت کنند.

آل‌هاشم متذکر شد: همه اقشار و گروه‌ها باید در شرکت در انتخابات و مردم را جهت حضور ترغیب کنند.

وی از کاندیداهای راه یافته به دور دوم درخواست داریم اخلاق را رعایت کنند زیرا تخریب زیبنده ما نیست و خودتان را معرفی کنید و دیگری را تخریب نکنید.

خطیب نماز جمعه تبریز خاطرنشان کرد: امروز جامعه آموزش و پرورش و دانش آموزان در عرصه‌های گوناگون افتخار برای کشور هستند.

وی با اشاره به بازدید امروز خود از مدرسه طالقانی که آزمون قرآن در آن برگزار می‌شد، گفت: این مدرسه امروز مملو از دانش‌آموزان بود که برای آزمون حفظ قرآن آمده بودند.

وی در اعلام مناسبت‌های هفته به شهادت امام جعفر صادق (ع) اشاره کرد و گفت: فردا دسته‌جات حسینی در بازار و خیابان‌ها عزاداری خواهند کرد.

امام جمعه تبریز اذعان داشت: امام جعفر صادق (ع) دلیل اصلی احیای مذهب شیعه است و او به راستی همانند اسمش به عنوان نهر جاری پرفایده عمل کرد.

وی به ۱۸ اردیبهشت روز هلال احمر اشاره کرد و گفت: تأمین برای احترام انسان‌ها، کوشش برای صلح و پایداری میان ملت‌ها، حمایت از ملت‌ها و سلامت آنها، حضور در بحران‌ها از جمله ویژگی‌های هلال احمر است که برای این خدمات مرز نمی‌شناسند.

آل‌هاشم متذکر شد: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در زلزله ترکیه افتخارآفرینی کردند که هیچگاه فراموش نمی‌شود.

امام جمعه تبریز با اشاره بر اهمیت اسناد ملی گفت: تاریخ گواه این است که هرگونه تلاش برای از بین بردن اسناد و هویت ایران شده است ولی همه تلاش شده است تا این اسناد و منابع گرانقدر حفظ شود.

کد خبر 6095720

دیگر خبرها

  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ ماموریت دیپلماتیک مدیرکل آژانس در روزهای طوفانی منطقه/ مدیریت بحران؛ محتمل ترین نتیجه سفر
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • آماده‌باش برای مواجهه با سیلاب در استان های شمالی کشور
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • نباید با ایجاد دوقطبی‌های کاذب دشمن را به طمع بیندازیم
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند