Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-04@03:24:36 GMT

استقبال دانشجویان از نهمین دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۵۵۱۳

استقبال دانشجویان از نهمین دوره طرح دانشجومعلم قرآن کریم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) طرح «دانشجو معلم قرآن کریم» عنوان برنامه‌ای در سطح دانشگاه‌های کشور است که از سال 1392 توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در حال برگزاری است. در این طرح، دانشجویان آشنا با روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم پس از شرکت در آزمون ورودی و شرکت در جلسات آموزشی کوتاه مدت می‌توانند مدرک پایان دوره دریافت کنند و به عنوان مربی آموزش قرآن فعالیت نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از اجرای این طرح گسترش و توسعه معرفت قرآنی در میان دانشجویان، شناسایی استعدادهای بالقوه قرآنی در سطح کشور در بخش‌های مختلف قرآنی، فراهم کردن فضایی برای فعالیت دانشجویان علاقه‌مند قرآنی برای فعالیت‌های قرآنی و استفاده از روحیه پویا و شاداب جوانان دانشجو برای انتشار فرهنگ قرآنی در کشور عنوان شده است. دانشجویان با شرکت در این دوره‌ها می‌توانند از مزایایی مانند بهره‌مندی از مزایای کار دانشجویی، ایجاد زمینه‌های شغلی در مراکز قرآنی، دریافت گواهینامه آموزشی معتبر جهاددانشگاهی و حضور در کلاس‌های آموزشی رایگان بهره‌مند شوند.

نهمین دوره تربیت مربی دانشجو معلم قرآن کریم ویژه خواهران از فروردین ماه 96 در دانشگاه قرآن و حدیث شهرری واقع در حرم حضرت عبدالعظیم آغاز شده و در روزهای پنج شنبه هرهفته از ساعت 8 صبح تا 5 عصر در حال برگزاری است

.

زینب صفری، کارشناس اجرایی برگزاری دوره‌های دانشجو معلم قرآن کریم با اشاره به اهتمام سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان نسبت به فرهنگ‌سازی آموزش و انس با قرآن کریم در دانشگاه‌ها گفت: طرح دانشجو معلم از سال 92 آغاز شد. هدف از راه‌اندازی این دوره این بود که دانشجویانی که روخوانی و روانخوانی و تجویدشان تا حدودی خوب است و می‌توانند قرآن را راحت و روان قرائت کنند را جذب کرده و فرآیند آموزش این افراد را در حدی که بتوانند به دیگران آموزش قرآن بدهند، تکمیل نماییم. به همین منظور کلاس‌هایی با موضوعات روش تدریس، روخوانی، روانخوانی، تجوید و تدبر گذاشتیم تا قرآن‌آموزان بتوانند طی 64 ساعت آموزش و 24 کلاس، این دوره را بگذرانند.

وی افزود: دانشجویانی که در مرحله اول آزمون قبول شدند و به دوره راه یافتند، دوباره بعد از 8 جلسه در آزمون پایان دوره شرکت می‌کنند و در صورتی که در آزمون قبول شوند، مدرک تربیت معلم قرآن به ایشان تعلق می‌گیرد. در نهایت، این دانشجویان می‌توانند در خوابگاه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و پایگاه‌های بسیج که نیاز به معلم قرآن دارند تدریس کنند.

وی با اشاره به استقبال بالایی که دانشجویان از برگزاری این دوره داشته‌اند، خاطر نشان کرد: استقبال خیلی عالی بود. در تابستان فقط در دانشگاه علوم و حدیث شهر ری بالغ بر 100 قرآن‌آموز در دوره شرکت کردند. بعد از تابستان هم این دوره سومین دوره‌ای است که در این دانشگاه برگزار می‌شود و در هر کلاس حدود 30 نفر حضور داشته‌ و آموزش دیده‌اند.


صفری در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای حفظ و استمرار فعالیت فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در نظر گرفته‌اید هم گفت: از سال 94 با افرادی که در این دوره‌ها شرکت کرده بودند و در سراسر کشور که حدود 600 نفر هستند، تماس گرفتیم و گفتیم هر مربی باید گزارشی از فعالیت‌های خودش تهیه و برای ما ارسال کند. در طی دو ماه، آنهایی که کلاس تشکیل داده بودند، گزارشی از عملکرد خود تهیه کردند و به انضمام عکس از کلاسهایشان برای ما ارسال کردند. ما نخبگان را به اردوی تکمیلی مشهد بردیم که شوق متقاضیان را بیشتر کرد. این سفر هم زیارتی بود هم سیاحتی بود. استادهایی هم که در اردوی مشهد ازآنها استفاده کردیم بسیار اساتید خوبی بودند.

مسئول برگزاری دوره دانشجو معلم قرآن کریم در خصوص نحوه گزینش و انتخاب اساتید این دوره‌ها نیز بیان کرد: اساتیدی که در مشهد از آنها استفاده کردیم از اساتید سطح بالا و باتجربه بودند.

وی افزود: کلاس پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود و دانشجویان یک هفته فرصت دارند درس را تمرین کنند و تکالیفی که اساتید از آنها خواسته‌اند را ارائه بدهند. اما تابستان برنامه‌ها هر روز برگزار می‌شد. لذا در این دوره ما گفتیم چون کلاس‌ها فشرده است به صورت یک جلسه در هفته برگزار شود. باتوجه به اینکه همه شرکت‌کنندگان در این دوره دانشجو هستند و در کل هفته کلاس دارند به همین خاطر ضرورت دارد کلاس‌ها به صورت فشرده و یکروزه برگزار شود.

استقبال بالای متقاضیان

تاکید شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی به تدریس موفق اساتیدی که در این دوره حضور دارند و میزان تبحر آنها در این زمینه، ما را بر آن داشت تا در ادامه گزارش گفت‌وگویی داشته‌ باشیم با خانم فاطمه احمدیان، که به عنوان یکی از مدرسین این دوره فعالیت می‌کند. وی که مدرس دوره تربیت مربی قران کریم از سازمان تبلیغات است، قریب 14 سال است که در رشته‌های صوت و لحن پایه و تجوید سطح 1 و 2، روخوانی و روانخوانی و مفاهیم سطح 1 تا 3 به عنوان مدرس دوره‌های تربیت قران فعالیت می‌کند.

احمدیان ضمن معرفی این کلاس‌ها گفت: بنده در این دوره مدرس کلاس روش تدریس روخوانی و روانخوانی و روان‌شناسی تدریس یعنی نکاتی که در روانشناسی تدریس قرآن برای قرآن آموزان موثر و مفید است هستم. در حال حاضر از پایه روخوانی و روانخوانی شروع کرده‌ایم که کف قرائت‌ها و اولین پایه در قرائت قرآن کریم است. خوشبختانه از این دوره‌ها خیلی خوب استقبال شده. این دومین دوره است که با جهاد دانشگاهی همکاری می‌کنم.


منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۵۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم سراسر کشور شرکت کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین علی تقی‌زاده در حاشیه برگزاری آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم در قم که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: امسال در نوزدهمین دوره از آزمون تخصصی ارزیابی و اعطای مردم به حافظان قرآن کریم بیش از ۱۲ هزار نفر از ۳۱ استان کشور شرکت کردند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اطلاع رسانی جهت برگزاری این دوره از مسابقات از اسفند ماه سال گذشته شروع شده بود و جزئیات دقیق مکان و زمان برگزاری آزمون نیز از اوایل فروردین ماه برای شرکت‌کنندگان اعلام گردید.

تقی زاده ابراز کرد: در این دوره از مسابقات شاهد رشد ۲۰ درصدی شرکت‌کنندگان در کشور بوده‌ایم؛ همچنین بالاترین آمار مشارکت از آن استان‌های تهران و خراسان رضوی می‌باشد.

وی در خصوص زمان اعلام نتایج آزمون بیان کرد: تا ۴۰ روز آینده نتایج آزمون اعلام می‌شود و کسانی‌که حد نساب و امتیاز کافی را از این مرحله بدست آورند، به آزمون شفاهی راه می‌یابند و پس از قبولی در آزمون شفاهی مدرک سطح ۳ را دریافت می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون ما از ۱۰ کشور دنیا در این آزمون مخاطب داریم و اتباع کشورهای پاکستان، افغانستان، لبنان و انگلستان از عمده مخاطبین ما هستند؛ با این استقبال مخاطبان امیدواریم در سال آینده آمار شرکت کنندگان به ۲۰ هزار نفر برسد.

کد خبر 6096044

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم سراسر کشور شرکت کردند
  • فضای قرآنی در جامعه رو به گسترش است
  • شرکت ۱۲ هزار نفر در آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم
  • ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان قرآنی مدرک دریافت می‌کنند
  • آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • برگزاری دوره آزمون تخصصی اعطای مدرک حفظ قرآن کریم
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن کریم در کردستان برگزار شد
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود