Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@11:06:27 GMT

شطرنج رسانه‌ها در صفحه انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۵۸۳۴

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- «شطرنج رسانه‌ها در صفحه انتخابات»، «بحران بيکاري و طرح هاي دقيقه نودي» و «انتخابات دو نيمه دارد و يک وقت اضافي» محورهاي تحولات انتخاباتي در روزنامه هاي شنبه 16 ارديبهشت به شمار مي روند.

روزنامه هاي صبح امروز محورهاي اصلي خود را به موضوع هاي «شطرنج رسانه‌ها در صفحه انتخابات»، «بحران بيکاري و طرح هاي دقيقه نودي»، «انتخابات دو نيمه دارد و يک وقت اضافي»، «برجام؛ نقطه جوش مناظره دوم»، «کداميک؟ مدل کره‌شمالي يا ايران سربلند»، «مناظره‌ دوم و عبور از کليات»، «آرامش روحاني برابر جنجال رقبا»، «هدف وسيله را توجيه مي‌کند؟!»، «حاميان وضع ديروز، مدعيان امروز»، «سنگيني کفه آرامش و اعتدال در مناظره دوم»، «منصفانه قضاوت کنيم»، «مناظره دوم و موقعيت روحاني» «دولت شعار نداد، دفاع کرد»، «جاي ‌خالي مصوبات مجلس در مناظره‌ها»، «روحاني را اصلح دانسته و مي‌دانم»، «وعده‌هاي بي‌پشتوانه بداخلاقي‌هاي آشکار»، «انتخابات و حکايت‌ ما»، «ماهيت راي مبتني بر وعده‌هاي موهوم»، «دو مرحله‌اي شدن انتخابات آرزوي رقيب است»، «چرا به روحاني راي مي‌دهيم؟»، «دوگانه فريب!»، «کانديداها بر سر وعده‌هاي رانتي رقابت مي‌کنند» و «دو دهه پس از انتخابات 76» اختصاص دادند و به انعکاس آنها پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** شطرنج رسانه‌ها در صفحه انتخابات
روزنامه «جام جم» در سرمقاله اي با عنوان «شطرنج رسانه‌ها در صفحه انتخابات» به قلم مراد عنادي مدير مسوول آورد: امروزه در سپهر رسانه‌اي بين رسانه‌هاي رسمي يا سنتي با رسانه‌هاي نوظهور يا همان فضاي مجازي رقابتي فشرده‌ در جريان است. اين رقابت که در سال‌هاي اخير پررنگ شده است در مقاطع خاص از جمله زمان انتخابات شدت بيشتري پيدا مي‌کند. رقابت رسانه‌اي که از آن مي‌توان با عنوان شطرنج رسانه‌ها نيز ياد کرد، در بسياري از کشورها نظير رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري در آمريکا، فرانسه و همين‌طور ايران بروز و ظهور داشته است. اما در اين رقابت رسانه‌اي کدام‌يک پيشتاز بوده و مورد اعتماد مخاطبان است؟ در شطرنج رسانه‌اي، شبکه‌هاي اجتماعي مهره اصلي فضاي مجازي محسوب مي‌شوند و در حوزه رسانه‌هاي رسمي يا سنتي راديو و تلويزيون، خبرگزاري‌ها، سايت‌هاي خبري و روزنامه‌ها قرار دارند که در بين آنها تلويزيون بازيگر اصلي به شمار مي‌رود.

** بحران بيکاري و طرح هاي دقيقه نودي
روزنامه «خراسان» در يادداشتي با انتخاب عنوان «بحران بيکاري و طرح هاي دقيقه نودي» به قلم جواد غياثي نوشت: 3 ميليون و 200 هزار نفر بيکار در کنار 4 ميليون و 800 هزار نفر جوان در حال تحصيل، موضوع بيکاري را به مهمترين بحران فعلي کشور و ابربحران سال هاي آتي کشور تبديل کرده است. خوشبختانه اهميت موضوع فارغ از شعار مورد توجه قرار گرفته است و اين توجه، اين روزها در مناظرات، تبليغات و شعارهاي انتخاباتي به چشم مي خورد. برخي از نامزدها هنوز وارد طرح و برنامه نشده اند و صرفا بر «اهميت» موضوع و البته «اهداف» تاکيد مي کنند. برخي از نامزدها از ايجاد 5 و 6 ميليون شغل در دوره 4 ساله سخن گفته اند؛ يعني سالانه بيش از يک ميليون شغل. وزير کار دولت مستقر هم تاکيد کرده که بايد امسال 950 هزار شغل ايجاده شده و تا سال 1404 بايد جمعيت شاغل بيش از 31 ميليون نفر داشته باشيم؛ يعني سالانه بيش از يک ميليون و 100 هزار نفر. خلاصه آنکه هم نامزدها و هم دولت مستقر فعلا در حد بيان اهداف مانده اند و البته همه اهدافي متعالي و آرماني در پيش گرفته اند.


** انتخابات دو نيمه دارد و يک وقت اضافي
روزنامه «تعادل» در يادداشتي با انتشار عنوان «انتخابات دو نيمه دارد و يک وقت اضافي» به قلم محمد صادق جنان ‌صفت روزنامه‌ نگار مي نويسد: مبارزات انتخابات دوازدهم را با کمي تسامح مي‌توان به مسابقه فوتبال تشبيه کرد که هر کدام از تيم‌ها همه نيروي خود را به کار مي‌گيرند تا برنده بازي شوند. در اين دوره از رقابت انتخاباتي دو تيم شامل افراد دو جناح سياسي هستند که مي‌خواهند رقيب خود را با هر ترفندي شکست دهند. اگر اين دوره از رقابت‌ها را به دو نيمه تقسيم کنيم تا امروز که نيمه اول آن تمام شده است بدون ترديد کفه ترازو به نفع جناح سياسي اصلاح‌طلبان است. تيم حريف اصلاح‌طلبان فاقد توانايي‌هاي کافي به لحاظ تدارکاتي، پشتيباني،‌ مهارت در متقاعد کردن نخبگان و فاقد نظم‌اند و تا امروز به لحاظ ذهن عمومي جامعه بازي را واگذار کرده‌اند، اما بازي نيمه دوم احتمالا به وقت اضافه نياز دارد.

** برجام؛ نقطه جوش مناظره دوم
روزنامه «ايران» در گزارشي با درج عنوان «برجام؛ نقطه جوش مناظره دوم»، نوشت: دومين مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري عصر ديروز با موضوع سياسي- فرهنگي برگزار شد. نامزدها در اين برنامه هم به شيوه برنامه قبلي به يک سؤال پاسخ مي‌دادند و ديگر رقبا در فاصله 2 دقيقه ديدگاه‌هاي خود را درباره آن موضوع بيان مي‌کردند. هاشمي‌طبا: خوشحالم که با تدبير رهبري و خون شهداي دفاع مقدس و مدافع حرم اقتدار و امنيت ملي‌مان حفظ شده است. اگر وارث خون شهدا هستيم بايد در اين خط حرکت کنيم. گداصفت خواندن مردم و صدقه دادن به آنها مشکلي را حل نمي‌کند روحاني: اگر برجام نبود صادرات نفت ما امروز به 200 هزار بشکه مي‌ رسيد. شما از اول با برجام مخالف بوديد و در تهران آن همه بيلبورد زديد و به ديپلمات‌ها آن حرف‌ها را زديد امروز بايد بگوييد که چه برخوردي با برجام مي‌کنيد و آيا قرار است تحريم‌ها باز گردند يا نه؟ مير سليم : با وضعي که مي‌بينيم متأسفانه بسياري از علما و دانشمندان هسته‌اي را برکنار کرده‌ايم و بسياري از تأسيسات را تعطيل کرده و روي آنها بتن ريخته‌ايم و از آن طرف در مقابل تحريم‌ها نمي‌دانيم چه کنيم قاليباف: بايد دو کار انجام دهيم؛ يکي اينکه حق خود را از برجام بگيريم و ديگري اينکه حق خود را از آن 4 درصدي ها اخذ کنيم. نتيجه برجام تا الان ايران را تبديل به مرکز واردات از اروپا کرده است. در اين نتيجه آن 4 درصد نفع برده‌اند رئيسي: برجام، چکي است که بايد آن را نقد کرد اما دولت توانايي دريافت مبلغ اين چک را ندارد. دولت در برجام مي‌توانست از خود ضعف نشان ندهد اما با پيام‌هايي که داده شد براي ما مشکل ايجاد کردند جهانگيري: يکي از مهم‌ترين موفقيت‌هاي تاريخ ايران، بدون ترديد برجام است و ما به تمام اهداف تعيين شده در برجام دست يافتيم. جايگاه رياست جمهوري محل کارآموزي نيست، مردم و اقتصاد ما تحمل دعوا و کارآموزي سياستمداران تازه‌ کار را ندارد.

روزنامه «آرمان» در يادداشتي با عنوان «کداميک؟ مدل کره‌شمالي يا ايران سربلند»، نوشت: دور دوم مناظرات زنده تلويزيوني نامزدهاي انتخاباتي رياست‌جمهوري دولت دوازدهم، روز گذشته برگزار شد. هجمه به دستاوردهاي دولت مشي 3 کانديداي اصولگرا در مناظره ديروز بود و البته اتهاماتي که بلافاصله خارج از جام جم به آنها پاسخ داده مي‌شد؛ مانند پاسخ‌هايي که وزير علوم، سازمان انرژي اتمي، معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد، وزير دفاع، وزارت امور خارجه، وزارت رفاه و... قبل از پايان مناظره منتشر کردند. ديروز بار ديگر وحدت 3 کانديداي اصلاح‌طلب پيروز مناظره بود و وضعيت اصولگرايان در کنايه و پاسخ آنها به يکديگر رقم خورد. قاليباف سعي داشت به‌صورت محو به حمايت از دولت قبل بپردازد، چرا که پس از حمايت پايداري و جامعه مدرسين از رئيسي او تنها مانده و قصد دارد آراي حاميان دولت قبل را از آن خود کند. اعتماد به نفس روحاني و جهانگيري در مواجهه با هجمه اصولگرايان برگ برنده بود. ستاد محمدباقر قاليباف کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در اعتراض به اقدام مجري مناظره انتخابات براي تعويض برگه قرعه‌کشي، از او به کميسيون تبليغات شکايت و اعتراض خود را به صورت مکتوب تقديم اين کميسيون کرد.

روزنامه «جام جم» در يادداشتي با انتشار عنوان «مناظره‌ دوم و عبور از کليات» به قلم محسن اسلامي استاد دانشگاه آورد: در يک مناظره خوب، رفتن به سمت جزئيات، آمار و گزارش‌هاي تفصيلي مي‌تواند کمک زيادي به انجام يک مناظره علمي بنمايد و اولين نکته‌اي که در شاخص يک مناظره خوب مي‌توان ديد، رفتن به سمت تبيين تفصيلي جزئيات است که کمک شاياني به نحوه تشخيص مخاطب براي امري مهم مي‌کند. اما اگر مناظره در کليت متوقف شود، اين روش مي‌تواند منجر به ايجاد شبهه و سوالات مکرر شده و مناظره را از کارکرد اصلي خود دور کند. به همين جهت يک مناظره خوب مناظره‌اي است که در آن مقدمه، آمار و اطلاعات جزئي ديده شود و فرد انتخاب‌کننده را بر اساس آمار و اطلاعات ارائه‌شده به تصميم‌گيري نهايي برساند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشي با انتخاب عنوان « آرامش روحاني برابر جنجال رقبا»، مي نويسد: مناظره دوم، بيش از آنکه مناظره باشد بمباران دولت بود. اتهامات ديروز چاشني اصلي اظهارات کانديداهاي اصولگرا بود. دولتي که رييسش در تمام طول مناظره آرام بود و وعده‌اي نداد جز آنکه رييس‌جمهور ١٠٠ درصدي است. مدام لبخند زد و تاکيد کرد که شعار نمي‌دهد که «ما مي‌توانيم» بلکه او و مردانش در دولت «انجام مي‌دهند» و گزارش آن را به مردم ارايه مي‌کنند. بمباران اتهامات کانديداهاي اصولگرا آنچنان بر دولت يازدهم وارد مي‌شد که ديروز از ده‌ها سازمان و نهاد خطاب به کانديداها جوابيه آمد که اظهارات‌شان نادرست بوده است.

روزنامه «ايران» در يادداشتي با انتشار عنوان «هدف وسيله را توجيه مي‌کند؟!» به قلم غلامعلي دهقان فعال سياسي آورد: مناظره دوم انتخاباتي نامزدهاي رياست جمهوري هم برگزار شد و نامزدها فرصت يافتند تا دوباره ديدگاه‌هاي خود را اين بار نسبت به موضوعات سياست داخلي، خارجي و فرهنگي در معرض مخاطبان صدا و سيما قرار بدهند. با وجود اين و از نگاه آسيب‌شناسي به عرصه مناظرات سياسي و بالاتر از آن، صحنه سياسي کشور شاهد پديده‌اي هستيم که مي‌توان آن را ماکياوليسم ناميد. پيش از اين در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي برخي گروه‌هاي سياسي براي رسيدن به قدرت هرچه در چنته داشتند، رو کردند و حتي در پايان از راه و روش مسالمت‌آميز خارج شده و ضرر فراوان به انقلاب و نظام و بيش از همه به خودشان وارد کردند. ماکياول معتقد بود براي رسيدن به قدرت هدف، وسيله را توجيه مي‌کند. پس بايد به هر نحوي، براي رسيدن به قدرت تلاش کرد. متأسفانه برخي نامزدها در دو دوره مناظره‌ها نشان داده‌اند که براي رسيدن به قدرت انگار از هر وسيله‌اي مي‌بايست استفاه کرد. صراحتاً سخن نگفته يک نامزد را گفته او قلمداد مي‌کنند و با آمار اشتباه و پر از خطا انگار شمشير را از رو بسته و چشم‌انداز قدرت، فکر و انديشه را از آنان سلب کرده است. آيا قدرت براي قدرت و بدون ملاحظه ارزش‌هاي اخلاقي مي‌تواند راه مناسبي براي خدمت به مردم و پيشرفت ملک و مملکت باشد؟ قطعاً چنين نيست.

روزنامه «آرمان» در يادداشتي با انتخاب عنوان «حاميان وضع ديروز، مدعيان امروز» به قلم غلامرضا ظريفيان استاد دانشگاه و تحليلگر سياسي مي نويسد: متاسفانه دومين مناظره انتخاباتي کانديداهاي رياست‌جمهوري درحالي برگزار شد که مهم‌ترين شاخص‌هاي فرهنگي از جمله صداقت، امانتداري و حفظ حريم جامعه و اشخاص در آن مورد توجه قرار نگرفت، زيرا وقتي فردي پشت تريبون قرار مي‌گيرد، بايد بنابرآموزه‌هاي پيامبر اکرم(ص)، آبروي مومن را مانند خون وي تلقي کند و حتي براي راي‌آوري، بيشتر به ‌آبروي اشخاص توجه کند. در اين مناظره شاهد رويارويي دو ديدگاه در کشور هستيم؛ ديدگاهي که تلاش مي‌کند با دست گذاشتن روي شکاف‌هاي طبقاتي جامعه مانند «فقر» و «طبقات محروم»، خود را حامي و مدافع حل مشکلات قشر ضعيف نشان دهد و ديدگاهي که بيشتر عملگرا بوده و درحوزه سياست خارجي عملکردي موفق داشته است که در واقع در اين مناظره هم از عملکرد خود دفاع مي‌کند، هم به گونه‌اي بيان مي‌کند که وعده‌ها و شعارهاي ديدگاه مقابل، پايه و اساسي منطقي و عقلاني ندارند و کاربردي انتخاباتي دارند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشي با عنوان «سنگيني کفه آرامش و اعتدال در مناظره دوم»، آورد: دومين مناظره دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور 6 نامزد انتخاباتي با موضوع سياسي و فرهنگي ديروز برگزار شد. نخستين سئوال از نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در دومين مناظره با موضوع سياسي فرهنگي درباره طرح برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي آنان درباره رشد و ارتقاي جايگاه علمي‌کشور بود. سئوال اين بود که چگونه مي‌توان براي شتاب و رشد علمي‌از ظرفيت دستگاه‌هاي آموزشي از جمله وزارت آموزش و پرورش، آموزش عالي و وزارتخانه‌هاي ديگر استفاده کرد؟ محمد باقر قاليباف نخستين نفري بود که بر اساس قرعه کشي پشت تريبون قرار گرفت و در پاسخ به اين سئوال گفت: موضوع فرهنگ يکي از موضوع‌هايي است که در همه جوامع مي‌توان با دو نگاه خوشبينانه و بدبينانه به آن نگاه کرد. وي افزود: نگاه بدبينانه اين است که در اين حوزه نگاه قيم مآبانه داشته باشيم و با کنترل و نظارت شديد بر موضوعات فرهنگي عمل کنيم و در نگاه خوشبينانه بر مبناي آگاهي بخشي مردم عمل مي‌کنيم‌. قاليباف گفت: منظور از آگاهي بخشي اين است که با توانمند سازي خود مردم و از طريق نهادهاي مردمي‌و ايفاي نقش مردم، آموزش و پرورش مي‌تواند مهمترين و اساسي ترين وزارتخانه اي باشد که در اين بخش تاثيرگذار است.

روزنامه «اعتماد» در يادداشتي با درج انتخاب عنوان «منصفانه قضاوت کنيم» به قلم حسن موسوي‌ چلک رييس انجمن مددکاري اجتماعي نوشت: مناظره‌ها فرصتي است براي شنيدن تحليل وضعيت موجود در کشور توسط کانديداها. در هر حوزه‌اي که در آن فعاليت مي‌کنند. ديگر اينکه کانديداها چه برنامه‌هايي در ارتباط با مباحث مطرح شده دارند. با توجه به اينکه مناظره زنده است مي‌تواند شناختي حداقلي درباره کانديداها به مردم ارايه کند. کانديداها چون به دنبال اين هستند که نظر مردم را جلب کنند تا بتوانند راي بيشتري بياورند، فراموش کرده‌اند که ما همه رسيدن به يک هدف مشترک را دنبال مي‌کنيم. بحث ديگر اينکه اين دولت در شرايطي دولت گذشته را تحويل گرفت که مديريت آن بسيار دشوار بود. اگر منصفانه قضاوت بکنيم اين است که بايد هم انجام داده‌ها را بگوييم و هم انجام نداده‌ها را قضاوت کنيم. به اين ترتيب تحليل واقعي‌تري خواهيم داشت.

روزنامه «آرمان» در سرمقاله اي با انتخاب عنوان «مناظره دوم و موقعيت روحاني» به قلم غلامعباس توسلي فعال سياسي اصلاح‌ طلب مي نويسد: اگرچه مناظره هنوز به خوبي نتوانسته تنور انتخابات را گرم کرده و شور و هيجان مورد انتظار را در جامعه ايجاد کند اما به هر رو در يک جمعبندي کلي بايد اذعان داشت حسن روحاني و اسحاق جهانگيري وضعيت بسيار خوبي داشتند و سيد مصطفي هاشمي‌طبا نيز در مناظره ديروز به خوبي ظاهر شد. در کل نتيجه دومين مناظره انتخاباتي نيز مانند دور اول به نفع سه نامزد طرفدار دولت رقم خورد. روحاني و جهانگيري برخلاف نخستين مناظره کمتر روحيه تدافعي داشتند اما اين دو نماينده اصلاحات روز گذشته به جاي مقابله به مثل و پاسخ به هجمه‌هاي نامزدهاي اصولگرا سعي کردند که از فرصت خود به نحو معقولي براي دفاع از دستاوردهاي دولت يازدهم به جاي تخريب بهره ببرند و به جاي سخنان حاشيه‌اي و پاسخگويي به سخنان تخريبي سه نامزد اصولگرا هوشمندانه برخورد کردند.

روزنامه «وقايع اتفاقيه» در گزارشي با درج عنوان «دولت شعار نداد، دفاع کرد»، نوشت: دومين مناظره انتخاباتي 6 کانديداي دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، روز جمعه درحالي آغاز شد که کانديداها در طول ده روز گذشته و در برنامه‌هاي متعدد تبليغاتي خود، چه در راديو و تلويزيون و چه در فضاهاي ديگر، نوعي از تقابل دو جريان فکري را به‌وضوح نشان دادند. تقابلي که در اين مناظره تلويزيوني، دو بلوک سياسي ايران را دقيقا رودروي هم قرار داده است. بااين‌حال، کانديداهاي جريان اصلاحات و اعتدال با دفاع‌هاي هوشمندانه سه کانديداي اين جريان در برابر سيل حملات تند محمدباقر قاليباف و اظهارات ابراهيم رئيسي و نقدهاي مصطفي ميرسليم مقابله کردند. اما آنچه براي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي و مخاطبان چندميليوني مناظره دوم قابل‌توجه است، نحوه مواجهه حسن روحاني و اسحاق جهانگيري با انتقادات تند و گاه خالي از منطق جريان اصول‌گراست. بسياري بر اين باورند تيم اعتدال و اصلاح با تغيير رويکرد مناظره در تلاش هستند با آرامش به نقدهاي هرچند غير‌منطقي ديگر کانديداها پاسخ دهند و در ميانه اين پاسخگويي آرام و دور از هيجان و تنش، عملکرد دولت را نيز براي مردم بازگو کنند.

روزنامه «آرمان» در يادداشتي با عنوان «جاي ‌خالي مصوبات مجلس در مناظره‌ها» به قلم صالح نيکبخت حقوقدان آورد: آنچه در مناظره دوم انتخابات رياست‌جمهوري اتفاق افتاد، پيرامون دو مساله اساسي بود. در اين مناظره ادامه تمايل سردار محمدباقر قاليباف به هجمه به فعاليت‌هاي چهار سال دولت و امساک آقاي سيدابراهيم رئيسي در ايجاد برخورد غيرمتعارف بيش از ساير موارد به چشم مي‌خورد، اما در هر دو صورت هر سه نماينده اصولگرا تمام هم و غم خود را در انتقاد از برنامه‌هاي دولت و فعاليت آن به کار بردند و سه نامزد ديگر يعني آقايان دکتر حسن روحاني، سيدمصطفي هاشمي‌طبا و اسحاق جهانگيري با برنامه‌ريزي بهتر و بيشتر از گذشته به انتقادات اصولگرايان پاسخ دادند. البته نقش قانوني مجلس و قوه قضائيه در ميز مناظره‌ها مهم تلقي مي‌شود. نقش مجلس از آن جهت اهميت دارد که برنامه 5ساله ششم را که از امسال اجرا مي‌شود، قوه مقننه تصويب کرده و وظيفه اجرايي دولت، اجراي اين برنامه با لحاظ‌کردن هزينه‌هاي ممکن‌الحصول بود و مشخص نيست نامزد‌هاي اصولگرا که سخن از افزايش يارانه‌ها و بهبود وضع معلمان و بخش فرهنگي و هنري به‌ميان مي‌آورند، مازاد آن درآمد‌ها را براي هزينه‌ طرح‌‌هاي انتخاباتي خود از کجا تامين خواهند کرد؟

** روحاني را اصلح دانسته و مي‌دانم
روزنامه «آرمان» با انتشار عنوان «روحاني را اصلح دانسته و مي‌دانم» نوشت: روزي که رسانه‌ها خبر حمايت تمام‌قد شيخ نور از شيخ ديپلمات را منتشر کردند، آگاهان و دلسوزان از شنيدن اين خبر تعجب نکردند، زيرا با شناختي که از شخصيت معتدل و درخور احترام حجت‌الاسلام ناطق نوري در عالم سياست وجود دارد، انتظاري جز حمايت نداشتند. شيخ نور که در سال‌هاي اخير هدف آماج هجمه‌هاي فراوان دلواپسان قرار گرفته است، در ميان اصولگرايان ريشه‌دار و اصلاح‌طلبان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. شايد همين‌جايگاه بود که بسياري را بر آن داشت تا از او به عنوان جايگزيني مناسب براي آيت‌ا... هاشمي نام ببرند. اما شيخ نور اين روزها به حمايت از کانديدايي مي‌پردازد که اعتدالي برگرفته از اعتدال آيت‌ا... هاشمي دارد و نام او حسن روحاني است. در همين راستا، اواخر هفته گذشته ناطق نوري در ديدار کميته روحانيون حامي حسن روحاني در حمايتي همه جانبه از رئيس‌جمهور کشورمان گفت: ان‌شاءا... پس از انتخاب مجدد، ايشان بتوانند مسائل داخلي مانند معيشت مردم، اشتغال و... را در راس برنامه‌ها قرار داده و‌درصدد حل آن برآيند. وي در ديدار با مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم گفت: شخص آقاي روحاني را اصلح دانسته و مي‌دانم، همان‌طور که مرحوم آيت‌ا... هاشمي نيز در انتخابات سال 92 و حتي پس از آن، حمايت خويش را از ايشان بارها اعلام داشته‌اند. وي ادامه داد: با توجه به سوء استفاده رسانه‌هاي بيگانه از فضاي انتخابات، همگان را به دقت در گفتار و رفتار دعوت مي‌کنم.

** وعده‌هاي بي‌پشتوانه بداخلاقي‌هاي آشکار
روزنامه «ايران» در گزارشي با انتخاب عنوان «وعده‌هاي بي‌پشتوانه بداخلاقي‌هاي آشکار» به قلم سيدرضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آورد: تبليغات نامزدهاي رقيب دولت يازدهم بر پايه شعارهاي فريبنده و بي‌پشتوانه استوار شده است. بدون ذکر برنامه و ارائه راهکار براي بهبود وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم، تصور سوار شدن بر امواج پوپوليستي را در سر مي‌پرورانند و در ترويج اقتصاد صدقه‌اي و توزيع فقر، گوي سبقت را از هم ربوده‌اند. يکي از سه برابر شدن يارانه مي‌گويد و ديگري از اختصاص کارانه دم مي‌زند. بي‌آن که نسبت به ضمانت اجرايي، پشتوانه مالي و سازوکار قانوني چنين تصميماتي توضيح دهند. البته نمي‌توان بر گويندگان چنين وعده‌هايي خرده گرفت، چرا که در طول سي و هشت سالي که از عمر نظام جمهوري اسلامي مي‌گذرد، نه يک روز عضو دولت بوده‌اند و نه تجربه نمايندگي مجلس و وضع قوانين و لوايح را دارند و از اين منظر طبيعي است که به دليل عدم آشنايي با اين دو عرصه، چنين شعارهايي سر بدهند. آنچه موجب افسوس مضاعف است، زيرپا گذاشتن اصل خدشه‌ناپذير اخلاق به‌عنوان هدف غايي نظام اسلامي و چوب حراج زدن به اعتماد مردم به‌عنوان مهم‌ترين وجه سرمايه اجتماعي است. وعده‌هاي بي‌پشتوانه بداخلاقي‌هاي آشکار»

** انتخابات و حکايت‌ ما
روزنامه «اطلاعات» در يادداشتي با انتشار عنوان «انتخابات و حکايت‌ ما» به قلم عليرضا خاني نوشت: در هنگامه تبليغات انتخاباتي، کانديداهايي آمده‌اند که بيش از ادوار قبل و بي‌محابا وعده و وعيد مي‌دهند به مردم. يکي مي‌گويد همه مردم را مرفه مي‌کنم و ديگري مي‌گويد درآمد کشور را ظرف چهار سال سه برابر مي‌کنم و به مردم پول کلان مي‌دهم و ظرف چند سال چندين ميليون شغل مي‌آفرينم و آن ديگري مي‌گويد فقر را يکسره نابود مي‌کنم و... احتمالاً در آينده وعده‌هاي بزرگ‌تر و عجيب‌تري يکي پس از ديگري سر از زير خاکستر بيرون مي‌آورد. اما مردم اينک به مدد همه فناوري‌هاي ارتباطي با ادبيات تبليغات آگاهند. از وعده‌ حيرت‌انگيز نابودي فقر در طول 4 سال(!) (بدون آنکه توضيح دهند فقري که از دوره هوخشتره تاکنون از بين نرفته چگونه طي 4 سال ناپديد مي‌شود) تا وعده اغواگرانه پرداخت پول کلان به مردم و رساندن نرخ رشد اقتصادي به 26 درصد! (که در تاريخ اقتصادهاي پيشتاز دنيا هم بي‌سابقه است) و خلاصه سياه نشان دادن همه چيز و فاسد نشان?دادن همه آدم‌ها و غلط جلوه?دادن همه تصميم‌ها و رفع تحريم‌ها را به نفع خارجيان و به ضرر ايران دانستن و کاهش تورم را منکر شدن و قرارگرفتن کشور در مسير عقلانيت را حاشا کردن و همه وقايع آشکارا مثبت را به نفع بيگانه و ضرر خودي تحليل کردن و...

** ماهيت راي مبتني بر وعده‌هاي موهوم
روزنامه «اعتماد» در سرمقاله اي با انتشار عنوان «ماهيت راي مبتني بر وعده‌هاي موهوم» مي نويسد: براي اقدام يکي از نامزدهاي انتخابات در راه‌اندازي يک سايت براي ثبت‌نام بيکاران چه نامي مي‌توان نهاد؟ ابتدا ببينيم که واقعيت ماجرا چيست؟ يکي از نامزدها مدعي شده که در صورت رييس‌جمهور شدن ماهانه ٢٥٠ هزار تومان کارانه! به افراد بيکار مي‌پردازد تا هنگامي که کار پيدا کنند! و به اين منظور سايتي را طراحي خواهد کرد که همه افراد بتوانند مشخصات خود را در آن بنويسند. فرض کنيم که مردم براي اين وعده‌ها به کسي راي دهند. گرچه اين فرض ضعيف است، ولي غيرممکن نيست. به طور قطع چنين آرايي درست نيست و از اساس باطل است. حال پرسش اين است که اگر يک نامزد ديگر سايت مشابهي را با وعده موهوم حذف دوره سربازي يا بخشيدن غيبت مشمولين تاسيس مي‌کرد، چه برخوردي با او مي‌شد؟ آيا اين دو وعده از لحاظ موهوم بودن فرقي با يکديگر دارند؟ به طور قطع پرداخت ماهانه ٢٥٠ هزار تومان موهوم‌تر و خيالي‌تر است.

** دو مرحله‌اي شدن انتخابات آرزوي رقيب است
روزنامه «آرمان» در گفت وگويي با فيض‌ الله عرب سرخي فعال سياسي اصلاح طلب و معاون وزير بازرگاني دولت اصلاحات با درج عنوان «دو مرحله‌اي شدن انتخابات آرزوي رقيب است»، آورد: دو مرحله‌اي شدن انتخابات آروزي رقيب است؛ انتخابات 96 يک مرحله‌اي است و در همان مرحله اول آقاي روحاني پيروز مي‌شود، اما ستاد انتخاباتي روحاني و دولتمردان او و بيش از همه رئيس دولت يازدهم بايد با مردم ايران به ويژه محرومان وارد ديالوگ مستقيم شوند و پاي درد و دل و انتظارات و نقدهاي آنها بنشينند. زيرا رقيبان روحاني مانند انتخابات 84 طبقات ضعيف جامعه را هدف قرار داده و با وعده‌هاي عوامفريبانه به ويژه افزايش يارانه‌ها و ايجاد 5 ميليون شغل مي‌خواهند روحاني را از صحنه خارج کنند.

** چرا به روحاني راي مي‌دهيم؟
روزنامه «اعتماد» در يادداشتي با انتخاب عنوان «چرا به روحاني راي مي‌دهيم؟» نوشت: اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان تمام قد پشت روحاني ايستاده‌اند. آنها نمي‌خواهند رويه و سويه مديريت اجرايي کشور تغييري کند. همين است که کنشگران و بازيگران سياسي وابسته به اين دو جريان سياسي با حضور در همايش‌هاي انتخاباتي از عملکرد دولت روحاني دفاع مي‌کنند. عصر پنجشنبه حاميان و مدافعان روحاني در همايشي که با عنوان تغييرات ملموس در محل سالن حجاب تهران برگزار شد به ميان جوانان حامي روحاني آمدند تا مطالبات‌شان را يک بار ديگر فرياد بزنند. در اين همايش شخصيت‌هايي چون عفت مرعشي، فاطمه هاشمي، محسن هاشمي، مجيد تخت روانچي، عبدالله رمضان‌زاده، رضا فرجي دانا، علي شکوري راد، آذر منصوري و مرتضي بانک حضور داشتند و به ايراد سخنراني پرداختند. فضاي سالن لحظه‌اي از شعارهاي اصلاح‌طلبانه هواداران حسن روحاني خالي نشد.

** دوگانه فريب!
روزنامه «کيهان» در سرمقاله اي با انتشار عنوان «دوگانه فريب!» به قلم حسين شريعتمداري آورد: دولت آقاي روحاني براي ادامه حضور خود در دوره دوم رياست‌جمهوري به ترفندي متوسل شده است که کارشناسان علوم سياسي از آن با عنوان «دوگانه فريب» ياد کرده و درباره بهره‌گيري دولت‌ها از اين ترفند هشدار مي‌دهند.

** کانديداها بر سر وعده‌هاي رانتي رقابت مي‌کنند
روزنامه «اعتماد» در يادداشتي با عنوان «کانديداها بر سر وعده‌هاي رانتي رقابت مي‌کنند» به قلم فرشاد مومني کارشناس اقتصادي نوشت: نکته جالب اين است که کانديداها با هم بر سر دادن وعده‌هاي رانتي بي‌حد رقابت مي‌کنند. در حالي که اين مساله بارها و بارها در بخش قابل توجهي از کشورهاي در حال توسعه تجربه شده و ما هم هزينه‌هاي بسيار سنگيني براي آن پرداخت کرده‌ايم. لذا انتظار اين است رسانه‌ها و نهادها همکاري کنند تا کانديداها اولا از توهم پولداري بي‌انتهاي کشور خارج شوند و در درجه بعدي سطح حداقلي از خرد کارشناسي هم دستمايه وعده‌هاي‌شان شود.

** دو دهه پس از انتخابات 76
روزنامه «همدلي» در گزارشي با انتخاب عنوان «دو دهه پس از انتخابات 76»، نوشت: سال 1392 در حالي که رقيبان جناب دکتر حسن روحاني در پراکندگي به ‌سر مي‌بردند، حاميان ايشان با وحدتي استراتژيک، بر رقيبان پيروز شدند. روح حاکم بر شعارهاي جناب آقاي روحاني نه توسعه سياسي و نه رسيدگي به طبقه فرودستان بلکه احيا و زنده کردن کالبدي نيمه‌جان اقتصاد و نجات کشور از خطر جنگ و فروپاشي و تعامل سياسي با جهان و حرکت در خط ميانه و اعتدال بود.اکنون که در سال 96 و دقيقا دو دهه پس از انتخابات سال 76 در آستانه انتخابات رياست جمهوري قرار گرفته‌ايم. شعار کليدي تني چند از داوطلبان، بالابردن يارانه و کمک نقدي دولت به طبقات فرودست است و گويي اين‌گونه در گردنه‌اي به شکار راي اکثريت مردم نشسته ‌اند.

*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: سيده مريم سيدان**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9368**9131



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری شهرستان ورامین با اشاره به آمادگی برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور اظهار داشت: عوامل برگزاری انتخابات در کشور روی انتخاب اعضای شعب و هیات اجرایی دقت لازم را رعایت کنند که هیچ شائبه وجود نداشته باشد.

معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: وعده صادق اتفاق بی نظیری بود و هنوز زوایای این عملیات مشخص نشده است و اخیرا برخی از تحلیلگران آنها به عظمت این عملیات اعتراف می‌کنند و این عملیات با قدرت ایمان انجام گرفت و جامعه استکباری با همه تمهیدات پیش بینی کرده شکست سختی خورد.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که عملیات وعده صادق را عملی کرد پشتیبانی مردم بود و با همین پشتیبانی همه مشکلات را حل می‌کنیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

هفتم خرداد شروع به کار مجلس دوازدهم اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • آغاز ضبط مناظره های نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات در خراسان جنوبی
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی نامزد‌های انتخابات مجلس در مازندران
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات فعال می‌شوند
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود