Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم گفت: معلمی عشق می خواهد و هر استادی باید از همان ابتدای کار خود تصمیم بگیرد که می خواهد چه چیزی را به شاگردانش آموزش بدهد و باید از چه مسیر و ابزاری استفاده کند که شاگردانش آن مطلب را بپذیرند و لازمه این کار شناسایی حداقلی از احوال و روحیات آن ها است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفته معلم، علاوه بر گرامیداشت مقام شامخ معلم ها، با نام استاد و مربی هم گره خورده است اما اینکه هفته معلم، هفته گرامیداشت اساتید حوزه هم هست، کمتر به ذهن ها می رسد، بر این اساس تصمیم گرفتیم که در هفته معلم، به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه که همزمان خودش هم در حال تجربه دانشجویی است و تصمیم دارد تا جایی که خدا توفیق می دهد این راه را ادامه دهد، برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیده سمانه نطقی مقدم، اهل بیرجند و ساکن شهر مقدس قم است که در سن جوانی همراه با تدریس و تحصیل، تشکیل خانواده داده و با داشتن دوفرزند، شاغل و فعال اجتماعی هم محسوب می شود، هفته گرامیداشت مقام معلم فرصت خوبی بود تا خبرنگار «بسیج زنان کشور» هم کلام این استاد و دانشجو بشود.

خود را معرفی کرده و از تحصیلاتتان بگویید.

سیده سمانه نطقی مقدم هستم متولد روزهای پایانی شهریورماه از دهه شصت و مادر دو فرشته کوچک به نام های فاطمه زهرا و سلاله زهرا هستم. سطح دو حوزه و کارشناسی ارشد شیعه شناسی را به پایان رسانده ام و در حال حاضر سطح سه فلسفه اسلامی در حوزه علمیه و همزمان رشته مترجمی زبان انگلیسی ویژه مطالعات اسلامی را در دانشگاه می خوانم.

چرا همزمان تحصیلات حوزه و دانشگاه را دنبال می کنید؟

حوزه فضای معنوی بالایی داره که من آن را با هیچ چیز عوض نخواهم کرد اما دانشگاه نیز اقتضائات خاص خود را دارد، شیعه شناسی در مقطع ارشد را در دانشگاه خواندم و نگاه متفاوت به گزاره های دینی برایم پرهیجان و مسئولیت برانگیز بود و آنجا بود که تصمیم گرفتم رشته مترجمی زبان انگلیسی ویژه مطالعات اسلامی را ثبت نام کنم و در حال حاضر تلاش بر یادگیری آن دارم.

چه فعالیت های علمی و اجتماعی را انجام می دهید؟

در حال حاضر کارشناس امور آموزشی زبان انگلیسی و عربی در دانشگاه هستم، استاد رشته تاریخ در جامعه المصطفی واحد خواهران، استاد ادبیات فارسی واحد مجازی المصطفی طلاب خارج از کشور نیز هستم و در کنار آن ها عضو کانون قلم و اندیشه و عضو انجمن زنان منتظر نیز هستم.

چرا استادی را انتخاب کردید؟

طلاب معمولا در سه زمینه تبلیغ، تالیف و تدریس فعالیت می کنند و من نیز به جهت علاقه زیاد در هر سه زمینه فعالیت هایی داشتم ولی آنچه که روح ناآرامم را آرام می کرد فقط تدریس بود، بنابراین پس از پایان دوره کارشناسی ارشد، به حوزه علمیه مراجعه کرده و تقاضای تدریس دادم؛ روند اجرایی سختی را طی کردم تا سرانجام توانستم استاد بشوم.

زمانی که به تدریس دعوت شدم یاد حرف پدرم افتادم که گفته بود«معلمی عشق می خواهد» و من این را کاملا احساس می کردم چون با تمام وجود دروس را ارایه می کنم و همیشه سعی می کنم افق های جدیدی را برای دانشجویانم باز کنم.

هدفم این بود که به توصیه شهید مطهری که فرموده بود «معلم باید نیروی فکر متعلم را پرورش بدهد، تا او به سوی استقلال رهنمون شود، باید قوه ابتکار او را زنده کند» جامه ی عمل بپوشانم؛ همانطور که قرآن کریم سفارش به تعقل سفارش می کند، من هم سعی می کنم به دانشجویانم یاد بدهم که خوب فکر کنند، بیندیشند و تصمیم بگیرند، ما باید به اطراف مان نگاه عمیق و جامعی داشته باشیم.

در حال حاضر خودتان را بیشتر یک استاد می دانید یا دانشجو؟

من همیشه خودم را دانشجو می دانم، استادی مقامی والایی است که بنده الفبایش را هم نمی دانم، فقط خدا توفیق داده است که با چند نفر مباحثه کنم و تا هر وقت که خدا کمک کند مسیر تحصیل را ادامه می دهم و مطمئنم که بدون درس خواندن زنده نخواهم بود! همانطور که در حال حاضر در حال تکمیل زبان انگلیسی ام هستم تا بتوانم در دکترا موفق شوم.

تا به حال در مورد مسیری که انتخاب کرده اید، اتفاق جالبی برایتان افتاده است؟

بله، ما چند هم کلاسی بودیم که در کنار دوستی مان، هم تیمی در مطالعات هم بودیم، یک شب خواب دیدم شهید مطهری جایی نماز اقامه می کنند و به من پیشنهاد شد که برای نماز به ایشان اقتدا کنم، زمانی که رفتم دیدم همان دوستانم هم در آنجا حضور دارند و بعد از مدتی برای تدریس سیره نبوی شهید مطهری دعوت شدم و چند وقت بعد که سراغ دوستانی که در خواب دیده بودم را گرفتم، دیدم آن سه نفر هم هر کدام درس هایی از شهید مطهری را تدریس می کنند.

با این همه مشغله چطور زندگی خانوادگی خود را مدیریت می کنید؟

من از مشوق همیشگی ام، همسرم، بسیار سپاسگزارم، او همیشه من را حمایت می کند و اگر کمک ها و تشویق های ایشان نبود هرگز موفق نمی شدم که همزمان کار کنم، درس بخوانم و درس بدهم؛ قطعا من مانند یک زن خانه دارد نمی توانم امور خانه را مدیریت کنم اما با استفاده از مدیریت زمان، توانسته ام به همه امور به حد کفایت برسم.

مهمترین دغدغه تان در مورد خانواده چیست؟

تربیت بچه ها، مهمترین دغدغه من است، که در این زمینه هم همسرم بزرگ ترین کمک را به من می کند و خیال من از این جهت راحت است؛ در عین حال هم معتقد به توجه بیش از اندازه به بچه ها یا به اصطلاح «زیاد مادر بودن» نیستم، بلکه معتقدم باید کافی مادر بود، زیرا زمانی که زیاد مادر باشید فرزند استقلال پیدا نمی کند و در آینده با مشکل مواجه می شود.

بچه ها از فعالیت های شما راضی هستند؟

بچه هایم از اینکه مادر فعال دارند خوشحالند، دختر بزرگم می گوید که وقتی به مدرسه او می روم، دوستانش به او می گویند که خوش به حالت که مادر سر حال و شادی داری.

جمع همه امور خانواده، کار، تدریس، تحصیل سخت نیست؟

من ساعات زیادی را و پای درس و کارم هستم، که این سخت است اما جمع بین همه ی موارد شدنی است و امیدوارم که خدا کمک کند تا بتوانم حق همه موارد را ادا کنم.

وظیفه یک استاد در مقابل دانشجویان چیست؟

معلمی عشق می خواهد و همانطور که در ضرب المثل هم داریم که حرفی که از دل برآید لاجرم بردل نشیند، هر استادی باید از همان ابتدای کار خود تصمیم بگیرد که می خواهد چه چیزی را به شاگردانش آموزش بدهد و باید از چه مسیر و ابزاری استفاده کند که شاگردانش آن مطلب را بپذیرند و لازمه این کار شناسایی حداقلی از احوال و روحیات آن ها است.

خلوص نیت نسبت به شاگردان نیز واقعا مهم است و دستیابی به آرامش علمی فقط و فقط در سایه ایمان حاصل می شود و معلم باید به دانشجو این موضوع را بفهماند که فقط در سایه چنین حالات روحی ای درهای دانش برای او گشوده می شود.

استاد باید دانشجو را خوب و به موقع تشویق کند و ارزش های علم را با سخنانی شورانگیز که در میراث روایی ما هست یاد آوری کند، رهنمودها که در سخن بزرگان هست را بگوید، نسبت به دانشجویانش دلسوز باشد.

چه توصیه ای به اساتید دارید؟

همانطور که امام صادق(ع) در تفسیر آیه مبارکه انما بخشی الله من عباده العلماء، می فرمایند: علما و دانشمندان خداشناس کسانی هستند که عمل آنها گفتارشان را تایید می کند، فقط علما هستند که در برابر خدا خشوع دارند، این یک مطلب بسیار مهم است که دوستان علاقه مند به تدریس، خواهش می کنم یک بار دیگر تفسیر این آیه را بخوانند، معلم باید حلم و صبر بسیار داشته باشد، زود دلسرد نشود، و همچنین باید از یادگیری علم بیشتر غفلت نکند.

از نظر من، انسان تا زمانی که در حال تعلم برسر می برد دانشمند است و نباید هرگز به یافته های خود مغرور شد و بر آن اکتفا کند.

همچنین استاد باید اهل رعایت اخلاق باشد، در بیان حقایق، امر به نیکی ها و هشدار به بدی ها دوچندان هست و باید متواضع باشد چون در واقع تفاوت زیادی بین استاد و دانشجو جز چند کتاب که بیشتر خوانده و مدرکی که کاغذی بیش نیست، وجود ندارد.

با شاگردانتان چطور برخورد می کنید؟

من ترجیح می دهم با شاگردانم خیلی دوست باشم و واقعا هم خیلی دوستشان دارم، یک روز یک شاگرد در رشته ادبیات فارسی داشتم، به او گفتم که با استاد جمله بسازد، او گفت «خانم نطقی مقدم بهترین استاد دانشگاه مجازی المصطفی است»، من هم گفتم 2 نمره از تو کم می کنم! بنده خدا با ترس علت را پرسید، که من با شوخی گفتم، تو جمله را غلط نوشتی، چون خانم نطقی مقدم بهترین استاد در کل جهان هستند!

در مورد الگوگیری به دانشجویان چه توصیه ای می کنید؟

من همیشه به شاگردانم می گویم که حضرت زهرا(س) را الگو خود قرار بدهند، در عصر حاضر هم اساتید ما مانند بانو امین اصفهانی، شهیده بنت الهدی صدر و بزرگواران دیگری وجود دارند که دانشجویان می توانند آن ها را الگوی خود در زندگی و تحصیل قرار دهند.

چه پیشنهادی برای پیشرفت تحصیلی به دانشجویان دارید؟

یک پیشنهاد به تمامی دوستان معلم و متعلم دارم، اینکه حتما کتاب من منیه المرید از شهید ثانی را بخوانند، آنجا مطالب بسیار زیبایی از ادب علم و عالم و متعلم نوشته شده و ایشان خود، عارف بودند و با یک نگاه زیبا و لطیف این کتاب را نگاشته اند؛ اما در کنار این دانشجو باید ابتدا نیت خود را از تحصیل مشخصا رضای خداوند قرار دهد، هدفش را مشخص کند و بر اساس آن علم را کسب کند. پیش از کلاس با آمادگی و به موقع سر کلاس حاضر شود و همچنین ادب در برابر استاد را رعایت کند تا بتواند در کنار بالارفتن سطح تحصیلاتشان خلوص نیت و اخلاصشان نیز بالا برود.

از زمانی که به ما دادید، بسیار سپاسگزاریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد

مصاحبه خبرنگار ایسکانیوز استانی با حسن محمدی عضو هیئت علمی معارف اسلامی دانشگاه آزاد ارومیه در سالروز گرامیداشت شهید مرتضی مطهری و روز معلم.

حسن محمدی دارای مدرک دکترای تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه از سال ۱۳۹۴ تا کنون و مدیر گروه معارف اسلامی از تاثیرات یک استاد در جامعه اینگونه سخن گفت: یک استاد موفق باید بتواند در دانشجوی خود و در جامعه تاثیر مثبتی ایجاد کند و ما این تاثیر مثبت را عملا در جامعه بتوانیم مشاهده کنیم، هم در اخلاق و هم در رفتار دانشجو تغییر ایجاد کند. به نظر من استاد در جامعه باید الگو باشد و دیگران از او سرمشق بگیرند و اگر این جایگاه را داشته باشد آن جامعه میتواند به جامعه ای موفق تبدیل شود که استاد در آن در جایگاه واقعی خود قرار گرفته.


وی درباره معیار های یک استاد خوب گفت: یکی از معیارهای یک استاد خوب در وهله اول اخلاق اوست و تا زمانی که استاد ما یک استاد اخلاق مدار نباشد و مهربانی و عطوفت را در درس خود نگنجاند تاثیری بر دانشجو نخواهد گذاشت، پس اولین معیار برای یک استاد از نظر بنده اخلاق استاد و منش و روش برخورد وی است و دومین معیار استاد علم اوست که باید دارای علم به روز نافع و موثر برای دانشجویان باشد، ینی علمی به دانشجویان ارائه دهد که به درد زندگی امروزی آن ها بخورد و بتوانند مشکلی از مشکلات آنها را حل بکنند و این ها اساسی ترین معیار ها برای یک استاد است.

وی درباره انتظاراتش از دانشگاه گفت: در اخر من درخواستم از دانشگاه ازاد جایگاه استاد هست هم از نظر اجتماعی هم از نظر اقتصادی و اینکه نظم و انظباط در دانشگاه حاکم باشد و هر چیزی سر جای خودش باشد.


محمدی در پایان گفت: ما اساتید انتظار خیلی زیادی از دانشجویان نداریم، اینکه دانشجویان ما ارزش و جایگاه استاد را حفظ کنند، هم در برخورد و اخلاق و منش و هم اینکه علمی که از استاد می‌آموزند را بتوانند در زندگی خود به کار بگیرند و موفق شوند انتظارات ما براورده می‌شود و من احساس میکنم که مقام و جایگاه یک معلم نسبت به زمان های گذشته پایین‌تر آمده و همینکه انتظار داریم جامعه ارزش و جایگاه استاد و معلم را حفظ کند و معلمین در بالاترین درجه جامعه قرار بگیرند.

خبرنگار : ثنا عسگری انتهای خبر/ کد خبر: 1229142

دیگر خبرها

  • چهلمین یادواره نکوداشت مقام معلم و استاد شهید مرتضی مطهری
  • مراسمی در تجلیل از معلمی شهید
  • کریم منصوری: «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • اساتید دانشگاه در امید آفرینی برای جامعه نقش آفرینی کنند
  • دانش، معنویت و مهارت سه‌گانه‌ ارتقای معلم نمونه است
  • اساتید برتر دانشگاه دامغان تقدیر شدند
  • یادواره شهدای معلم شهرستان دیر برگزار شد
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد