Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@14:45:40 GMT

شخصیت‌های مانا الگوهای بومی برای نسل جوان

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۸۰۸۸

شخصیت‌های مانا الگوهای بومی برای نسل جوان

خبرگزاری میزان- نشست بررسی مجموعه كتاب‌های شخصیت‌های مانا در غرفه انتشارات سوره مهر در نمایشگاه كتاب تهران برگزار شد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، غرفه انتشارات سوره مهر در دومین روز از برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی كتاب میزبان نشستی به منظور معرفی مجموعه كتاب‌های «شخصیت‌های مانا» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست جواد كامور بخشایش ضمن اشاره به موفقیت‌هایی كه در زمینة نگارش مجموعه شخصیت‌های مانا به دست آمده گفت: نگارش مجموعة شخصیت‌های مانا از سال 1388 شروع شد. این آثار شامل زندگی‌نامة افراد پرآوازة معاصر ماست كه شخصیت‌های تأثیرگذار و مهمی در حوزه‌های مختلف بودند ولی اطلاعات جامع و كاملی از آن‌ها در دسترس نیست و در سایر آثار هم به تمام ابعاد زندگی آن‌ها پرداخته نشده است.

كامور بخشایش تأكید كرد: از جملة این شخصیت‌ها كه به ابعاد زندگی وی پرداخته شد سید احمد خمینی بود كه شخصیت معروف و تأثیرگذاری بود ولی اثری پژوهشی در مور ابعاد مختلف زندگی وی وجود نداشت كه در مجموعة شخصیت‌های مانا به آن پرداخته شد و این الگو برای انتخاب سایر شخصیت‌ها جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز كتاب‌ها رعایت می‌شود.

وی افزود: برای مشخص كردن افراد و شخصیت‌های مانا چند ملاك كلی در نظر گرفتیم كه از جملة آن‌ها این بود كه این افراد شخصیت‌های معروفی باشند كه كتاب و یا اثری از زندگی آن‌ها وجود نداشته باشد دوم شخصیت‌هایی كه گمنام باشند اما جایگاه و ارزش ویژه‌ای داشته باشند سوم شخصیت‌هایی كه معروف هستن و به تمام ابعاد زندگی آن‌ها در دیگر آثار پرداخته نشده یا آن آثار جنبة پژوهشی نداشتند.

كامور بخشایش ادامه داد: شخصیت‌های مانا درواقع گردآوری بهترین الگوهای معاصر برای جوان ایرانی‌ست. تاكنون ده كتاب از این مجموعه‌ها به بازار عرضه و معرفی شده‌اند. ده شخصیت در حال نهایی‌سازی چاپ و عرضه به بازار در انتشارات سوره مهر هستند و تا آخر امسال از آن‌ها رونمایی می‌شود؛ ده شخصیت دیگر در دست نویسندگان در حال نگارش است كه به زودی كار تحویل آن‌ها به انتشارات سوره مهر به اتمام می‌شود.

وی در مورد همكاری نویسندگان در این مجموعه افزود برای انتخاب نویسندگان ملاك خاصی مدّ نظر نیست و همه نویسندگان مطرح می‌توانند با رعایت چارچوب‌های كلی كه برای نگارش شخصیت‌های مانا مشخص شده است در نگارش این آثار به ما كمك كنند. مهم‌ترین ملاكی كه برای همكاری در این پروژه وجود دارد رعایت قالب پژوهشی آثار و تعداد صفحات است كه از 150 الی 200 صفحه را شامل می‌شود.

در ادامه نشست خبری ذبیح‌الله حبیبی‌نژاد با اشاره به یكی از شخصیت‌های مانا گفت: برای نگارش در مورد طاهره صفارزاده حساسیت مختلفی داشتم و خود با علاقه شخصی نگارش در مورد این شخصیت را آغاز كردم زیرا خانم صفارزاده دارای شخصیت چندبعدی است كه پایبند به اصول و تقوا بوده است.

وی ادامه داد: برای نگارش در مورد شخصیت‌های مانا باید قالب پژوهشی را رعایت كرد و از بعد داستان‌نویسی فاصله گرفت از جمله ویژگی‌های این آثار خوشخوان و روان‌خوان بودن آن‌هاست كه در حجم كم اطلاعات كاملی را ارائه می‌دهد.

كامور بخشایش در جواب سؤالی مبنی بر اینكه با وجود اطلاعات كافی در فضای مجازی در مورد هر یك از شخصیت‌های مانا چه نیازی به گردآوری این آثار بود گفت: در فضای مجازی اطلاعات زیادی در مورد شخصیت‌های مختلف و پدیده‌های گوناگون وجود دارد ولی این‌ها صرفاً اطلاعات است و صحت و سقم آن‌ها مورد تأیید نیست و برای اینكه این اطلاعات تبدیل به دانش شود لازم بود تا در قالب آثار پژوهشی به آن‌ها پرداخته شود. مهم‌ترین وجهی كه مجموعه شخصیت‌های مانا دارد همین قالب پژوهشی بودن آثار است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف شیوه‌نامه‌ای را تهیه كردیم كه در آن اصل بر پژوهشی بودن اثر است و مهندسی كتاب و محتوا بر عهدة خود نویسنده است با توجه به استعداد ادبی و ظرفیتی كه شخصیت مورد نظر دارد. هیچ‌گاه در نوع نگارش و مهندسی محتوای تولید شده توسط نویسندگان دخالت نمی‌كنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۸۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان

سرهنگ فلاحی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: از سال گذشته حوزه هنری و دفاتر حفظ آثار در شهرستان‌ها فعال شده و قرار است زندگینامه شهدای هر شهرستان توسط جوانان داوطلب در همان شهرستان به تحریر درآید.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ عنوان کتابچه چاپ شد که هر کدام اختصاص به یک شهید دارد و به صورت جیبی قابل حمل است.

سرهنگ فلاحی بیان کرد: این کتابچه‌ها شامل زندگینامه، خاطرات و با وصیت نامه شهدا به همراه تعدادی عکس است تا دانش آموز با فضای دفاع مقدس آشنا شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در مدارس هر شهرستان، کتابچه‌ها توزیع می‌شود تا دانش آموز قهرمانان خود را بشناسند.

سرهنگ فلاحی با بیان اینکه در حوزه تولید کتاب قلم و تجربه نویسندگان مهم اند، افزود: در خراسان جنوبی از نظر نویسنده توانمند مشکل داریم، به همین منظور با کمک دستگاه‌های هنری و برگزاری کارگاه در تقویت قلم نویسندگان تلاش خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۶ نویسنده در حوزه دفاع مقدس داریم که ۲۳ نفرشان فعال اند و کتاب‌ها در حوزه‌های کودک، نوجوان، موسیقی، تئاتر، رمان، کتاب شعر، تاریخ شفاهی، خاطره، داستان و کتاب‌های اسنادی تالیف می‌شوند.

سرهنگ فلاحی گفت: در نمایشگاه کتاب که قرار است از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در تهران برگزار شود به صورت حضوری و میدانی شرکت خواهیم کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • رمان اجتماعی معمایی «آفرودیت» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو