Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:51:05 GMT

ستادهای انتخاباتی در شعاع تخریب سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۹۸۶۹۶

ستادهای انتخاباتی در شعاع تخریب سیاسی

دوره تبلیغات انتخاباتی، عرصه بسیاری از فعل و انفعال های سیاسی است؛ دوره ای که گاهی مرزهای تبلیغ از حدود قانون و اخلاق فراتر می رود و به تخریب، توهین و اتهام زنی می انجامد. این تخریب ها علیه رییس جمهوری و دولت به بهانه های مختلف طی روزهای گذشته شدت یافته است. حاشیه های ایجاد شده برای ستادهای انتخاباتی «حسن روحانی» رییس جمهوری با وجود واکنش ها و تکذیب های صورت گرفته از سوی مسوولان ستادها همچنان دستاویز حمله به دولت و شخص رییس جمهوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به منظور بررسی ریشه و انگیزه های تخریب در ایام انتخابات و تاثیر آن در حوزه اخلاق و سیاست گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا با «جلال جلالی زاده» رییس ستاد روحانی در استان کردستان و نماینده پیشین مجلس و «علی محمد نمازی» نماینده ادواری مجلس به گفت وگو نشست. این فعالان سیاسی معتقدند جوسازی های رسانه ای، تخریب ها و حاشیه پردازی ها به دلیل ضعف جریان رقیب در جذب آرا و نظرات مردم در موسم تبلیغات انتخاباتی و در تضاد کامل با توصیه های دینی و تاکیدات مسوولان نظام است.

**ضعف محبوبیت؛ ریشه تخریب رقیب
جلالی زاده نماینده پیشین مجلس درباره دلایل و ریشه های تخریب های صورت گرفته علیه دولت و رییس جمهوری به پژوهشگر ایرنا گفت: اگر بنده نوعی با فردی در حال رقابت در هر زمینه ای باشم، یا خود را هم تراز و هم شان و هم توان طرف مقابلم دانسته و در همه سطوح خود را با او برابر یا حتی خود را فراتر و بالاتر از وی می پندارم و به اصطلاح دچار خودکم بینی نسبت به رقیبم نمی شوم، در این حالت در یک فضای کاملا برابر و سالم به رقابت می نشینم و ابایی هم از هیچ موضوعی ندارم. اما وجه تخریبی و به اصطلاح بهانه جویی نسبت به طرف زمانی در من رشد می کند که خود باور داشته باشم که نسبت به طرف مقابلم حال به هر دلیلی توان کمتری دارم و ضعیفم و نمی توانم همپای او وارد رقابت شوم و در یک مسابقه سالم نمی توانم بر او غلبه کنم. در حوزه انتخابات پیش رو هم اینگونه است. مشخص است که دولت روحانی در اکثر موارد خوب عمل کرده و قوی ظاهر شده، در سیاست داخلی و خارجی، در مسایل اقتصادی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، لذا تخریب کننده های وی می دانند که در برابر روحانی و تیمش برنامه ای متقن و قابل عرضه به افکار عمومی ندارند و از هم اکنون خود را بازنده رقابت سالم می دانند و به نظر می رسد به روش های دیگری روی آورده اند.
نمازی فعال سیاسی هم درباره عوامل تخریب در انتخابات افزود: بارها در کشور براهمیت تحزب و حزب در انتخابات تاکید شده است و اگر روزی کارکرد حزبی در انتخابات در کشور حاکم شود؛ رقابت های فردی به شکل امروز وجود نخواهد داشت و احزاب باهم رقابت خواهند کرد. اما در برهه کنونی طرفداران نامزدها در تلاش هستند که نامزد رقیب را از صحنه بیرون کنند و این رقابت های ناسالم به دلیل عدم حضور و کارکرد احزاب اتفاق می افتد. در صورتی که وقتی احزاب باهم رقابت کنند دلیلی برای تخریب اشخاص وجود ندارد. احزاب برای رقابت های انتخاباتی آموزش می بینند، برای رعایت حقوق و احترام در رقابت ها توجیه می شوند. نظارت بر احزاب راحت تر صورت می گیرد و در نتیجه کمتر شاهد تخریب ها خواهیم بود.
این نماینده ادواری مجلس تاکید کرد: جریان حامی یک نامزد وقتی در ایام تبلیغات مشاهده می کنند که جریان رقیب، آرا را به سمت خود جذب می کند و احتمالا برنده میدان خواهد بود و کاندیدای خود را فاقد رای می بیینند، تحمل پیروزی جریان رقیب را ندارند و عصبانی شده و به تخریب و روش های غیر دموکراتیک می آورند. این روزها اگر شاهد تخریب هستیم نشانگر رای آور بودن نامزد تخریب شده است. از سوی دیگر اصلاح طلبان جریان حامی دولت معمولا کمتر جریان رقیب را مورد تخریب قرار می دهند، همانطور که گفته شد دلیل این نوع برخورد به این موضوع بازمی گردد که این جریان برای تاثیرگذاری در انتخابات معمولا دشواری چندانی پیش روی خود نمی بیند. اما جریان رقیب، چون احساس می کنند که از پشیتبانی خاصی برخوردار هستند بی محابا به تخریب رقیب می پردازند.

**اخلاق رقابت؛ توصیه دین و ضرورت جامعه
جلالی زاده رییس ستاد روحانی در منطقه کردستان درباره اهمیت اخلاق مداری در موسم انتخابات تاکید کرد: ما خودمان را مسلمان و پیرو اخلاق محمدی می دانیم، پیامبر اسلام نسبت به یاران و دوستان که هیچ، حتی نسبت به مخالفان و دشمنان کاملا روادارانه و انسانی رفتار می کرد. داستان برخورد رحمانی پیامبر را با زن یهودی ای که به آزار و اذیت پیامبر می پرداخت همه شنیده ایم. پس اولا در شان انسان مسلمان و علی الخصوص افرادی که خود را در قد و قامت ریاست جمهوری می دانند و وارد پیکار انتخاباتی برای این مسوولیت شده اند نیست که متخلق به اخلاق محمدی و بزرگان دین نباشد. ثانیا منافع ملی و شرایط خطیر منطقه و کشور ایجاب می کند که ما بیشتر از آنکه در پی پر رنگ کردن اختلافات و تمایزات باشیم، بدانیم که مساله مهم اول حفظ وحدت عمومی برای پاسداشت و حمایت از منافع ملی است و بعد از آن انتخابات و رقابت مهم است. ثالثا ما همه در زمینی بازی می کنیم که متعلق به همه مان است و همه ایرانی هستیم، لذا روی آوردن به روش های تخریبی فارغ از ایرادهای اخلاقی، خود باعث گسسته شدن بندهای همبستگی و پیوند ملی می شود.
نمازی نماینده پیشین مجلس هم درباره ضرورت های حفظ اخلاق در رقابت های انتخاباتی به پژوهشگر ایرنا گفت: روش های تخریبی برای رای آوری از اساس پسندیده نیست. این برخوردها رقابت سالم را به دشمنی تبدیل می کند و در جامعه کینه ها را رواج می دهد. در دین ما و به مسلمانان توصیه شده است که در برابر مخالفان سعه صدر و حسن خلق داشته باشند. این برخورد مثبت و اخلاقی تاثیر بسیار بیشتری خواهد داشت. در احادیث هم آمده است شما مردم را با غیر زبان خود هدایت کنید که منظور رفتار درست است. اما بداخلاقی های انتخاباتی بارها در تاریخ کشور ما اتفاق افتاده است، در اوایل انقلاب، امام خمینی (ره) بارها تاکید داشتند که کاندیداها از حسن های خود تعریف کنند و نقاط ضعف رقیب را در جامعه مطرح نکرده و او را زیر سوال نبرند. مقام معظم رهبری هم همیشه بر این موضوع تاکید داشته اند که انتخابات باید سالم و آرام و با رعایت شوئنات اسلامی و اخلاقی برگزار شود. در بسیاری از نظام های دموکراتیک به محض تمام شدن انتخابات همه حرف ها تمام می شود. احزاب شکست خورده به حزب برنده تبریک می گویند و برای پیشبرد اهداف حزب پیروز تلاش می کنند همه باید بدانیم که این تخریب ها به راحتی از ذهن جامعه پاک نمی شوند و همه جریان ها برای رقابت سالم باید تلاش کنیم.

**وظایف مردم و مسوولان در برابر تخریب ها
موضوع باید و نبایدهای واکنش به تخریب ها هم دیگر پرسش پژوهشگر ایرنا از دکتر جلالی زاده بود که او در پاسخ گفت: به نظر بنده، اولا مسوولان اعم از تمام کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم در انتخابات نقش دارند باید امکانات و فضای تبلیغاتی یکسانی برای هر 6 نامزد فراهم آورند، مساله بعدی آن است که مسوولان نظارتی بایستی به طور جدی و دقیق نسبت به هر نوع تخریبی و از هر ستاد انتخاباتی که باشد، برخورد کرده و در این مورد سهل انگاری صورت نگیرد و کاندیداها و تیم مشاورانشان باید در مورد پاسداشت رقبا و رقابت انسانی و اسلامی و اخلاقی به اعضای ستادهایشان در سراسر کشور، به طور کاملا جدی تذکر بدهند و آنان را وادار به پیروی از حد و حدود قانونی واخلاقی مبارزاتی کنند. حامیان کاندیداها بایستی بدانند که رقابت تمام می شود وما همگی بعد از انتخابات دوباره در کنار یکدیگریم برای ایران و برای اسلام، لذا پاسداشت شخصیت فردی و جمعی یکدیگر و حفظ آرامش جامعه وظیفه تک تک ماست.
نمازی هم درباره واکنش جریان های سیاسی و مسوولان به تخریب های صورت گرفته علیه دولت تاکید کرد: در برابر این تخریب ها جریان حامی رییس جمهوری و روحانی باید از روش تبلیغات چهره به چهره و مستقیم بیشتر بهره جویند. از سوی دیگر بیش از گذشته در فعالیت های خود منطق را مورد توجه قرار دهند و از ورود به رفتارهای مقابله به مثل خودداری کنند واز حامیان خود بخواهند در برابر تخریب ها صبور باشند و دست به تخریب طرف مقابل نزنند. هرچند تاریخ سیاسی ایران نشان داده است تخریب ها معمولا به نفع کاندیدای تخریب شده تمام خواهد شد و نامزدی که حامیان و طرفدارانش غیراخلاقی تخریب می کنند از سوی مردم رانده می شوند. مردم ایران تخریب ها و بی اخلاقی را متوجه می شوند و از تخریب کنندگان دوری می کنند. بنابراین تاثیر تخریب و بی اخلاقی معکوس خواهد بود.
پژوهشم**9402**9279**خبرنگار: لیلا واحدی**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی کاظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۹۸۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر کشور به ادعای حمایت دولت از یک لیست انتخاباتی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور در پیامی در فضای مجازی نوشت: ادعای حمایت دولت یا مسئولان اجرایی انتخابات از یک لیست سیاسی در مرحله دوم انتخابات مجلس شایعه‌ای برخاسته از بداخلاقی و بی‌تقوایی یا بی‌اطلاعی محض است.

بنابر روایت ایرنا، وی اظهار داشت: برای وزارت کشور و دولت، دغدغه‌ای غیر از برگزاری انتخاباتی شکوهمند در کمال امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت وجود ندارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد.

تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از بامداد ۱۳ اردیبهشت آغاز شد و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران یک میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود و از بین نامزدها ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

حوزه‌های انتخابیه تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس، ۲۲ حوزه انتخابیه‌ای هستند که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شده است.

انتخابات در مرحله دوم نیز در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904376

دیگر خبرها

  • تذکر ویژه رهبر معظم انقلاب درباره دور دوم انتخابات چه بود؟ | رقابت میان کدام فهرست های انتخاباتی است؟
  • روز جمعه انتخابـات است؛ سکون سیاسی مطلق در سطح تهران!
  • واکنش وزیر کشور به ادعای حمایت دولت از یک لیست انتخاباتی
  • نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
  • نمایندگان مرحله دوم تهران با ۵۰-۶۰ هزار رای وارد مجلس می‌شوند
  • وقتی سطح کاندیداها پایین است، انتخابات به همین سردی برگزار می شود که اکنون با آن روبرو هستیم
  • زندگی لاکچری قالیباف زیر ذره بین /رضاخان حزب اللهی‌ها، تکنوکرات می‌شود؟ /۵ پرده از زندگی سیاسی رئیس مجلس
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها