Web Analytics Made Easy - Statcounter

روسیه سعی دارد به نحوی با واگذاری 5 شهرستان اطراف قره باغ به جمهوری آذربایجان نظر مثبت این کشور و ترکیه را به همکاری بیشتر در منطقه جلب نماید و از طرف دیگر با نگه داشتن دو شهرستان و خود قره باغ در اشغال ارمنستان به این کشور نیز اطمینان دهد که در کنار آن‌ها ایستاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به تقل از آناج،بنابر اخبار رسانه‌های جمهوری آذربایجان، فیلسوف، سیاستمدار و تحلیلگر کاخ کرملین الکساندر دوگین از دیروز در جمهوری آذربایجان به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نکات جالب توجه در رابطه با سفر الکساندر دوگین به جمهوری آذربایجان می‌تواند جنبه تبلیغاتی آن برای نشان دادن جامعه آذربایجان به عنوان جامعه‌ای متساهل باشد.

سفر دوگین به مناطق روس‌نشین شهرستان اسماعیل لی در واقع رساندن این پیام است که مسیحیان ساکن در جمهوری آذربایجان به صورت مسالمت آمیز با مسلمانان این کشور زندگی می‌کنند و این می‌تواند نمونه‌ای برای زندگی مسالمت آمیز مسلمانان این کشور با ارامنه ساکن در قره باغ کوهستانی در صورت حل مسئله قره باغ باشد.

مؤلفه اصلی این جنگ تبلیغاتی در واقع اقناع جامعه جهانی به این مطلب است که ارامنه جمهوری آذربایجان در قره باغ می‌توانند در امنیت و رفاه کامل همراه با دیگر گروه‌های قومی این کشور زندگی نمایند. اهمیت اصلی سفر دوگین به جمهوری آذربایجان نیز این موضوع می‌تواند باشد، زیرا ارمنستان پس از فروپاشی شوروی تنها کشوری بود که به صورت مونواتنیک (متجانس از نظر قومی) در آمد و این موضوع بیش از هر کس بر دوگین و امثال وی آشکار است.

الکساندر دوگین: واگذاری 5 شهرستان اطراف قره باغ را شخصا با چاووش اوغلو مورد مذاکره قرار دادیم

دیگر موضوع مهم در سفر دوگین به جمهوری آذربایجان را می‌توان تایید تمامیت ارضی این کشور از طرف روسیه و تاثیر این مسئله بر روابط بین دو کشور عنوان کرد. این مسئله می‌تواند در مناسبات بین دو طرف به عنوان استدلال روابط دوستانه عمل نماید. دوگین در جریان سفر ابراز داشته است اگر توافق بر سر بازگشت 5 شهرستان به جمهوری آذربایجان به زودی میسر شود این نکته می‌تواند موجب نزدیکی هر چه بیشتر مناسبات باشد.

به گفته وی دو شهرستان دیگر و منطقه قره باغ وضعیت پیچیده‌ای دارند و نیازمند زمان بیشتری برای حل و فصل می‌باشند.

الکساندر دوگین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر موجودیت قره باغ به عنوان جز لاینفک جمهوری آذربایجان صرف نظر از کنترل آن توسط ارمنستان در وضعیت کنونی آن را یک اصل تغییر ناپذیر خوانده است.

وی به طور غیرمستقیمبا مطرح کردن اتحادیه اقتصادی اوراسیا سعی کرده است تا روسیه را به عنوان تنها ضامن برقراری این تمامیت ارضی نشان دهد.

گفتنی است؛ روسیه علی رغم داشتن قدرت نظامی و نفوذ در منطقه قفقاز جنوبی نگرانی‌های جدی در این منطقه نیز دارد. دولت ارمنستان به صورت مستمر تهدید به جایگزینی نیروهای روس در صورت عدم حمایت از ایروان با نیروهای غربی در کشورشان می‌کنند.

روسیه اگر بتواند با مدیریت ارمنستان 5 شهرستان را به جمهوری آذربایجان واگذار نماید، شاید جمهوری آذربایجان نیز با تمایل بیشتری به سمت اتحادیه اقتصادی اوراسیا حرکت کند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

به گزارش خبرآنلاین به گزارش از ایسنا، در بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان آمده است: «مسیر باغانیس-ووسکپار برای انجام پاکسازی مین در قلمرو مجاور و هم‌چنین جلوگیری از ورود شهروندان به مناطق مین‌گذاری شده مجاور به منظور اطمینان از ایمنی آنها بسته شده است.»

خبرگزاری تاس به نقل از بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان گزارش کرد: «تعیین مرز در بخش باغانیس-ووسکپار برای امروز ۲۳ آوریل (۴اردیبهشت) برنامه‌ریزی شده است. هم‌چنین به اطلاع می‌رسانیم شایعاتی مبنی بر اینکه بخشی از قلمرو حاکمیت جمهوری ارمنستان به آذربایجان واگذار خواهد شد، صحت ندارد.»

این بیانیه در ادامه مجددا افزود: «تاکید می‌کنیم که هیچ تغییری در خط تماس ارمنستان-آذربایجان برای امروز برنامه‌ریزی نشده است. پس از تعیین مرز، نیروهای مرزی ارمنستان به حفاظت از خط مرزی مشغول خواهند شد.»

دفتر دولت ارمنستان هم امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس توافق کمیسیون‌های تعیین حدود مرزی هر دو کشور، «فرآیندی از ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ برای تعیین مختصات بر اساس اندازه‌گیری‌های مربوطه آغاز می‌شود.»

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898704

دیگر خبرها

  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • الهام علی‌اف: متن توافق صلح بین باکو و ایروان وارد جزییات شده است
  • باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد
  • ارمنستان : عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • ارمنستان: عملیات تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کردیم
  • استقبال ایران از توافق مرزی آذربایجان و ارمنستان
  • حضور مجدد استاندار سیستان و بلوچستان از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان
  • اجرای ۷۵ درصد از پروژه های مصوب سفر استاندار آذربایجان غربی توسط سازمان منطقه آزاد در شهرستان ماکو
  • برگزاری جلسه تخصصی بررسی پروژه‌های سفر ریاست جمهوری و استاندارآذربایجان غربی به شهرستان ارومیه
  • تقسیم صحیح و اصولی مسائل اساسی کشور یک ضرورت است