Web Analytics Made Easy - Statcounter

برداشت بی رویه و با ریشه سبزی های کوهی و گیاهان دارویی در ارتفاعات آمل علاوه براینکه نسل این گیاهان را با خطر انقراض مواجه خواهد کرد ؛ بلکه موجب تخریب منابع طبیعی می شود به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، براساس اعلام برخی ازاهالی دوستدار طبیعت منطقه، فصل بهار و ماه اردیبهشت فصل رویش گیاهان کوهی و دارویی در 215 هزار هکتار مراتع شهرستانهای آمل و نور است اما در سالهای اخیر کوه های شهرستان آمل با موج عظیمی از ورود افراد برای کندن سبزی کوهی مواجه شده و این کار مراتع بالا دست و عرصه های وسیع ملی را تخریب کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از اهالی منطقه و دوستدار طبیعت که به گفته خودش به مقدار نیاز سبزی کوهی و گیاهان دارویی می چیند گفت: این گیاهان الان خیلی کم شده است و افراد مختلفی از جاه های دیگر هم برای چیدن گیاهان بهاری به اینجا می آیند. این گیاهان الان در مقدارهای بسیار کم در مکان های بسیار سخت و صعب العبور پیدا می شود.

به گفته وی سودجویان با برداشت بی رویه گیاهان خوراکی و دارویی در ارتفاعات متاسفانه این گیاهان راریشه کن می کنند .

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آمل میزان مراتع شهرستان را 112 هزار هکتار اعلام کرد وگفت: مراتع شهرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی منطقه از تنوع بالایی برخورار است . گونه های دارویی مختلفی چون باریجه ، آویشن ،استوخودوس ، شیرین بیان و انواع گیاهان خانواده پیاز ها در این مراتع رشد و نمو دارد .

نعمت الله کوهستانی افزود : پوشش گیاهی مراتع از هدر رفت آب و فرسایش خاک جلوگیری می کند در صورت از بین رفتن پوشش گیاهی خاک قدرت نگهداری آب را از دست خواهد داد و در نتیجه موجب بروز سیل در پایین دست می شود .

کوهستانی خاطر نشان کرد :نیاز به همکاری مردم در حفاظت از منابع طبیعی ، جنگلها و مراتع داریم .اگر با سودجویان مراتع طبیعی مواجه شویم با آنان برابر قانون برخورد خواهیم کرد. برداشت بی رویه و غیر مجاز سبزی کوهی و گیاهان دارویی منطقه اثار زیانباری بر پوشش گیاهی مراتع وارد می کند .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور با اعلام اینکه 103 هزار مرتع در این شهرستان وجود دارد گفت: یکی از مشکلات و معضلات جدی در حفاظت از مراتع بهره برداری غیر اصولی از محصولات فرعی مراتع نظیر گیاهان خوراکی و دارویی به وسیله افراد بومی و غیر بومی است .

مرتضی مهدیزاده نبود رویه مناسب در برداشت این گیاهان را موجب تخریب مراتع عنوان کرد و گفت: هر گونه برداشت مرتعی و جنگلی بایستی بر اساس کتابچه ها و مصوبات طرحی باشد که در سازمان به تصویب رسیده است .

مهدیزاده برخی از اقلام گیاهی را ممنوع البرداشت برشمرد و افزود: هرگونه برداشتی که موجب از بین رفتن پایه مادری گیاه شود غیرمجاز و تخلف محسوب می شود .

وی یادآور شد ؛ از عموم مردم درخواست می شود در صورت مواجهه با چنین رفتار های سوء که موجب اضمحلال و تخریب منراتع و جنگل می شود با شماره تلفن 1504 ااطلاع دهند .

بر اساساین گزارش، برداشت غیر مجاز گیاهان خوراکی و دارویی هر ساله از اواسط فروردین تا پایان اردیبهشت ماه به مدت ۵۰ روز در 215هزار هکتار ازمراتع شهرستان آمل و نور انجام می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۲۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، اردیبهشت فصل رویش "ریواس" گیاه کوهی پرخاصیت است؛ خاستگاه این گیاه کوهی با ساقه‌های قرمز و سبز در مناطق کوهستانی است.

ساقه‌های این گیاه برای تازه‌خوری و استفاده در انواع خورشت و سوپ کاربرد داد و برگ‌هایش علاوه بر خوراک دام، سبب جلوگیری از جاری شدن سیلاب در دشت‌ها می‌شود.

ریواس از تيره ترشک ها است و مصرف دارویی هم دارد که البته برداشت  بی‌رویه آن به به طبیعت و محیط زیست آسیب می رساند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه