Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:57:10 GMT

آذربایجان غربی ۴۰ درصد سطح زیر کشت نخود کشور را دارد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۰۵۰۵۹

آذربایجان غربی ۴۰ درصد سطح زیر کشت نخود کشور را دارد

ارومیه- معاون امور زراعت، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: آذربایجان غربی ۴۰ درصد از سطح زیر کشت نخود در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز بعد از ظهر شنبه در بازدید از مزرعه کشت آزمایشی نخود رقم سعید در نقده اظهارداشت: این رقم نخود قابلیت کشت در سطح ملی بعد از انجام آزمایش‌های سازگاری با مناطق سردسیری را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: نخود منبع مناسبی از پروتئین و مقاوم به کم آبی است و می‌تواند به عنوان جایگزین فرآورده‌های گوشتی نیز در سفره عذایی مردم جایگاه خوبی داشته باشد.

رقم نخود سعید بعد از پژوهش‌های انجام یافته در مرکز تحقیقات کشاورزی استان، در اسفند ۹۵ با حضور استاندار آذربایجان غربی رونمایی شد.

این رقم نخود در حال حاضر در زمینی به مساحت ۴ هکتار به صورت آزمایشی در شهرستان نقده کشت شده است.

رقم جدید نخود که بنام نخود سعید نامگذاری شده است رقمی است که سرمای تا منفی ۲۴ درجه سانتیگراد و در شرایط برفی تا منفی ۱۴ درجه را تحمل می‌کند.

این رقم نخود پایه بلند با قابلیت کشت و برداشت مکانیزه و با عملکرد بالا در واحد سطح و وزن بالای دانه، دارای شکل و رنگ مناسب و خوش رنگ و سفیدتر با پروتئین بالاست که در سال زراعی ۹۵-۹۶ جهت تهیه بذر مادری درسطح ۴ هکتار کشت و توزیع خواهد شد.

بالا بودن پروتئین دانه آن " ۲۱.۳ درصد " نسبت به سایر ارقام اصلاح شده دیگر نظیر رقم‌های: جم، سارال، آزاد و عادل و همچنین از نظر زود پزی این رقم از کیفیت خوبی برخوردار است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۵۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه

فرماندار ارومیه در جلسه بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان با اشاره به وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های شهرستان گفت: از این تعداد، ۹ نقطه رفع و آشکارسازی شده است.

غلامحسین عماری افزود: در کل استان ۲۴ نقطه حادثه خیز وجود دارد که ۱۴ نقطه آن مربوط به این شهرستان است و آمار نشان می‌دهد که باید در حوزه بهبود وضعیت راه در شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان، اهتمام بسیار جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۶۱۱ روستای آذربایجان غربی در ارومیه واقع شده است، ادامه داد: بیشترین تعداد راه‌های روستایی و اصلی استان در ارومیه قرار دارد.

عماری اظهار کرد: همچنین ارومیه تنها شهرستان آذربایجان غربی است که با ۲ کشور مرز مشترک دارد بنابراین نیاز است توجه ویژه در حوزه راهداری به این شهرستان داشته باشیم و آنچه امروز در این حوزه در حال انجام بوده، قابل تقدیر است.

وی گفت: ۱۹ مصوبه شامل ۳۸ پروژه مصوبات سفر شهرستانی استاندار آذربایجان غربی به بخش‌های پنجگانه ارومیه بوده که تاکنون این پروژه‌ها ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • کشور نیازمند آرایش مدیریتی متناسب با شرایط اقتصادی است
  • دیدار مردمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • تبریک ویژه روز معلم در بخش خبری صداوسیمای آذربایجان غربی
  • وجود ۱۴ نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه
  • (ویدیو) غذای خیابانی در پاکستان؛ پخت و سرو ۵۰۰ کیلو آب نخود با مرغ و تخم مرغ
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • دانش آموزان در دست معلمان امانت هستند
  • نشست هیات مدیره شرکت گاز آذربایجان‌غربی
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود