Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - چنانچه در يکي از خيابان هاي شانگهاي قدم بزنيد، با انبوهي از خودروهاي ساخت بيوک، آئودي، فولکس واگن و ب ام و روبرو خواهيد شد؛ علاوه بر اينها اخيرا گرايش چيني ها به سمت خودروهاي برقي نيز افزايش پيدا کرده و هر روزه بر تعداد تسلا مدل X هاي حاضر در معابر اين شهر افزوده مي شود.

با مشاهده اين وضعيت ممکن است اين سوال - مخصوصا براي ما ايراني ها – مطرح شود که پس خودروهاي چيني کجا هستند؟ بسيار خب، گه گاه مي توان برخي از محصولات الکتريکي BYD را در گوشه و کنار ديد؛ اما اين خودروها هم بيشتر به دليل سياست هاي تشويقي حاکم در شانگهاي خريداري شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اگر هفته پيش براي اولين بار در نمايشگاه شانگهاي شرکت مي کرديد، احتمالا اين سوال نيز به ذهنتان خطور مي کرد: آيا چيني ها به غير از BYD، خودروساز ديگري دارند؟
در اين حين چنانچه شخصي ليست ده خودروي پرفروش چين را به شما نشان دهد، تعجبتان چند برابر خواهد شد؛ زيرا بيشتر برندها و مدل هاي حاضر در آن نام هايي دارند که گويي از يک سياره ديگر آمده اند!
ميزان فروش تقريبيمدل خودرو650,0001.    Hongguang S1580,0002.    Haval H6479,0003.    Lavida370,0004.    Excelle370,0005.    Baojun 730368,0006.    Sylphy348,0007.    New Jetta341,0008.    Sagitar327,0009.    Trumpchi GS4321,00010.  Baojun 560اين ليست چه نکاتي را مي تواند در خود نهفته داشته باشد؟ از چند جهت مختلف به حاضرين اين ليست مي پردازيم.

برندها: از ميان 10 خودروي موجود در اين ليست 5 مورد متعلق به کشور چين بوده و ساخت برندهاي وولينگ، بائوجون، ترامپچي و گريت وال هستند.
بقيه موارد هم محصولاتي از برندهاي فولکس واگن، بيوک و نيسان است. در نظر داشته باشيد که هر يک از اين خودروهاي خارجي نزديک به 10 سال است که در چين توليد شده و از قطعات عمدتا ساخت چين برخوردار هستند؛ بنابراين مي توان آنها را خودروهاي چيني با برند خارجي خطاب کرد.

نوع بدنه: پنج سال قبل، خودروهاي سواري پيشتاز ليست بودند. اما امروزه 5 مورد از 10 گزينه موجود به خانواده خودروهاي شاسي بلند يا کراس اوور تعلق دارند؛ 5 مورد ديگر نيز که سدان هستند، مدل هاي خارجي محسوب مي شوند.
به اين ترتيب، تمامي شاسي بلندها و کراس اوورهاي محبوب چين ساخت خود اين کشور هستند. امسال ميزان فروش اين دسته از خودروها به حدود 10 ميليون دستگاه خواهد رسيد.

ميزان فروش: اگر اين ليست را يک گروه در نظر بگيريم، گزينه هاي آن در مجموع فروشي برابر با 3.85 ميليون دستگاه در سال 2016 داشته اند.
اين رقم تقريبا به اندازه کل بازار خودرويي ژاپن است. با وجود اين طبق اظهارات وزارت صنعت و فناوري اطلاعات چين، ميزان فروش سالانه خودرو در سال 2025 در اين کشور به رقم باورنکرني 35 ميليون دستگاه خواهد رسيد.

قيمت: بين قيمت و تعداد توليد همواره رابطه اي وجود دارد، اما اين رابطه در چين چندان واضح نيست. براي مثال پرفروش ترين خودروي اين کشور (Hongguang S1) در سال گذشته، حدود 9000 دلار قيمت دارد؛ حال آنکه براي خريد گزينه حاضر در رتبه دوم (هاوال H6) بايد 24000 دلار کنار گذاشت که البته گران ترين خودرو در اين ليست نيز محسوب مي شود.
ساير گزينه ها بين 14700 دلار براي ترامچي GS4 و 21000 دلار براي فولکس واگن لاويدا متغير هستند. براي مقايسه بد نيست بدانيد که ميانگين قيمت يک خودروي صفر کيلومتر در آمريکا چيزي حدود 34000 دلار است.

مالکيت: تمامي مدل هاي خارجي پرفروش در بازار چين در شرکت هاي مشترکي که يک طرف آنها چيني است (جوينت ونچر) توليد مي شوند.
بر اساس قانون، طرف چيني حداقل بايد مالک 50 درصد از اين شرکت مشترک باشد؛ بنابراين در بهترين حالت فقط نيمي از درآمد حاصله از فروش خودروها به جيب طرف خارجي مي رود.

با اين حساب اگر برندهاي چيني در حال پيشرفت هستند، پس چرا خبر چنداني از آنها در خيابان هاي شانگهاي نيست؟ پاسخ در اينست که شانگهاي را مي توان نيويورک سيتي چين تلقي کرد؛ چرا که ساکنين آن از لحاظ درآمد، حس رقابت، مدگرايي و اولويت هاي اجتماعي در سطحي بالاتر قرار دارند.

ثروتمندان اين شهر به سراغ خودروهاي لوکس و گران قيمت مي روند تا دارايي خود را به رخ بکشند. يک خودروي چيني شايد ارزش بالاتري در برابر رقم پرداختي داشته باشد، اما وقتي فردي مي تواند با پورشه خودنمايي کند چرا سوار بر يک اتومبيل ارزان قيمت وطني مثل بائوجون شود؟

با حرکت به سمت غرب و رسيدن به استان هاي آنهوي و جيانگژي وضعيت کاملا دگرگون مي شود. در اين استان ها که سطح درآمد بسيار پايين تر است، خيابان ها از خودروهاي چيني انباشته شده اند.
برندهاي چيني سعي مي کنند با تصاحب بازار استان هاي کمتر توسعه يافته، درآمد و نفوذ خود را گسترش داده و با بهبود تدريجي کيفيت، خود را براي ورود به مناطق و شهرهاي پيشرفته تر – مثل شانگهاي، شنژن،کيمگدائو و ژيامن - آماده کنند.
اين استراتژي بسيار مشابه عقيده مائوتسه تونگ است که گفته بود: "حاشيه ها را بگير و شهرها را محاصره کن".
اين روش البته سابقه موفقيت زيادي دارد و شايد بتوان گفت که ژاپني ها و کره اي ها نيز در مقطع زماني خاصي از همين استراتژي براي گرفتن سهم بازار در بسياري کشورها استفاده کرده اند.

در سال هاي اخير چيني ها اين سياست را در کشورهاي در حال توسعه نيز پياده نموده و بخشي از بازار خودرويي روسيه، برزيل، شيلي، مصر و ايران را از آن خود کرده اند. يقينا سودهاي جمع آوري شده از بازار اين کشورها نقشي بسزا در پيشرفت برندهاي چيني خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان

بی‌وای‌دی چین اثرات جنگ قیمت را با درآمدهای ضعیف‌تر سه ماهه اول نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، تولیدکننده خودروهای برقی چینی روز دوشنبه (۲۹ آوریل) ضعیف‌ترین رشد سود سه ماهه خود از سال ۲۰۲۲ را به ثبت رساند در حالی که رشد درآمد این شرکت به پایین‌ترین سطح نزدیک به چهار سال گذشته کاهش یافت که تحت تأثیر کاهش تقاضای خودروهای برقی و جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودرو جهان قرار گرفت.

بی‌وای‌دی در گزارشی اعلام کرد که سود خالص سه ماهه اول با ۱۰.۶ درصد افزایش به ۴.۵۷ میلیارد یوان (۶۳۱.۰۸ میلیون دلار) رسید در حالی که درآمد با رشد چهار درصدی به ۱۲۴.۹۴ میلیارد یوان رسید.

نتایج سه ماهه حاکی از آن است که بی‌وای‌دی همچنان جلوتر از تسلاست که اولین کاهش درآمد سه ماهه خود از سال ۲۰۲۰ و در زمان همه گیری کووید را گزارش کرد. بزرگترین رقیب چینی تسلا در سه ماهه اول پس از کسب آن در سال گذشته، عنوان فروشنده برتر خودروهای برقی جهان را به این غول آمریکایی پس داد.

بی‌وای‌دی با داشتن مجموعه‌ای از برندها در مقاطع قیمتی متفاوت، تلاش‌ها را برای ارتقاء بازار و در عین حال دو برابر کردن تخفیف‌ها برای رقابت برای مصرف‌کنندگان محتاط در بحبوحه بهبود اقتصادی افزایش داده است.

خودروی جدید بی‌وای‌دی در نمایشگاه پکن

بی‌وای‌دی از U۷، سومین مدل فوق لوکس خود با نام تجاری یانگ وانگ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی کرد. بی‌وای‌دی با هدف جهش ۲۰ درصدی فروش سالانه در سال ۲۰۲۴ نسبت به رکوردشکنی فروش در سال گذشته، تحت فشار شرکت‌های الکتریکی محلی است که روی آینده تمام الکتریکی متمرکز شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ چوان فو، مدیرعامل بی‌وای‌دی و لی جون، مدیرعامل شیائومی، از غرفه‌های یکدیگر در نمایشگاه خودرو پکن بازدید کردند. لی با عرضه اولین خودروی SU۷ این سازنده گوشی‌های هوشمند، قول داد تا همکاری با بی‌وای‌دی را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از استراتژی آینده چری EXEED در نمایشگاه خودرو پکن
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • ترکش‌های جنگ قیمتی در بزرگترین بازار خودروی جهان
  • زورآزمایی JAC با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024
  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا