Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@14:09:41 GMT

مخالفت دولت با افزایش حقوق اقشار آسیب پذیر

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۰۸۰۹۸

مخالفت دولت با افزایش حقوق اقشار آسیب پذیر

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که این روزها درگیر و دار کنار آمدن یا نیامدن با «نامزد پوششی» خود است و از ماهها پیش خودش را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گرم می کرد، در نخستین مناظره انتخاباتی در رسانه ملی، افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان را از افتخارات دولت خود اعلام کرد و با آن «پُز سیاسی» داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پز عالی با جیب خالی

روحانی با افتتاح نمایشی پروژه هایی که هنوز به مرحله بهربرداری نرسیده یا مربوط به دولت قبل است و یا از مدت ها قبل ذخیره شده تا به امروز برسد، در واقع «با جیب خالی پز عالی می دهد».

اما در موضوع پرداخت پاداش فرهنگیان، افزایش حقوق بازنشستگان و افزایش مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم در واقع دست های دولت خالی است و چون چیزی در چنته ندارد، ناچار است با دستاورد های این و آن «پز سیاسی» بدهد.

کلاه بافی از نمد مصوبات عدالت محور مجلس

واقعیت افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران و پرداخت پاداش فرهنگیان چیست؟ در اواخر سال ۹۵ لایحه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. ماجرای لایحه برنامه ششم این بود که دولت با تخلف از قانون، لایحه این برنامه را در موعد مقرر ارائه نداده، علاوه بر این برنامه ارائه شده از سوی قوه مجریه حدود ۳۵ ماده داشت که این امر نیز بر خلاف قانون بود زیرا برنامه جامع و کاملی نبود. با وجود همه مذاکرات و تلاش ها دولت حاضر به اصلاح و ارائه لایحه برنامه در چارچوب های قانونی نشد و مجلس مجبور شد پس از مشورت رئیس مجلس با رهبر معظم انقلاب، در کمیسیون تلفیق راساً برنامه ششم را تدوین کند.

در جریان بررسی کلیات لایحه برنامه ششم هم نوبخت سخنگوی دولت و اعضای فراکسیون امید که حامیان دولت در مجلس دهم هستند، با کلیات این لایحه مخالفت جدی کردند آن ها معتقد بودند این لایحه کارمندمحور است.

نماینده سنندج: دولت مخالف افزایش حقوق اقشار آسیب پذیر بود

از منظر ایشان یکی از مصادیق کارمند محور بودن لایحه برنامه ششم توسعه، همسان سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بود.

سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج و عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم گفت: مجلس در این موضوع مظلوم واقع شده است. مواد برنامه ششم در مورد افزایش مستمری اقشار آسیب پذیر تا ۲۰۰ هزار تومان و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان به صورت پلکانی در کمیسیون تلفیق تدوین و در صحن علنی تصویب شد.

وی ادامه داد: در خصوص این دو بند، دولت معتقد بود هزینه هایش افزایش می یابد و اعتبار لازم وجود ندارد؛ به همین دلیل مخالف بود. بالاخره کمیسیون و مجلس اعتبار لازم را پیش بینی و مواد مورد نظر را تصویب کردند.

علوی اظهار داشت: «در مورد پرداخت پاداش فرهنگیان و استخدام حق التدریسان نیز قانون برنامه ششم تکالیفی را برای دولت تعیین کرده است».

حالا رئیس دولت یازدهم، مقاومت های مجلس برای حل مشکلات مردم را مصادره به مطلوب کرده و به نام خود ثبت کرد تا در انتخابات از این نمد برای خود کلاهی ببافد.

مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه احکامی را برای توسعه عدالت و حمایت از اقشار ضعیف به تصویب رساند که یکی از این احکام افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود.

اما رئیس جمهور آنقدر با این مصوبه مخالف بود که حتی حاضر به ابلاغ این قانون نشد و بعد از گذشت مهلت مقرر، رئیس مجلس ناچار به ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه شد. اما اکنون به گونه ای دیگر رفتار می کند.

از مخالفت تا پُز سیاسی

پس از تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس، بررسی لایحه بودجه سال ۹۶ در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. دولت برای احکامی که در برنامه ششم با آن مخالف بود در بودجه اعتباری قرار نداد؛ بنابراین مجددا کمیسیون تلفیق بودجه دست به کار شد و بندهایی برای تامین اعتبارات این احکام در بودجه گنجاند تا دولت را ملزم کند از ابتدای سال ۹۶ این بندها را اجرایی کند.

سیدمحمد حسینی شاهرودی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ نیز در این خصوص، اظهار داشت: در لایحه بودجه، دولت حتی یک بند هم برای همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان نیاورده بود، مجلس این بند را در لایحه بودجه قرار داد و علیرغم مخالف دولت به تصویب رساند. دولت به دلیل افزایش هزینه ها مخالف این بند بود ولی محل اعتبار آن را مجلس تعیین کرد.

وی ادامه داد: لایحه برنامه ششم موادی در خصوص همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و پرداخت پاداش فرهنگیان وجود داشت و نمایندگان مجلس نیز با وجود عدم ابلاغ برنامه ششم، تلاش کردند قانون بودجه ۹۶ را بر اساس این لایحه تنظیم کنند؛ بنابراین مقرر کردند از محل هدفمندی یارانه ها مستمری افراد تحت پوشش افزایش یابد.

شاهرودی اظهار داشت: مجلس معتقد بود باید از طریق قطع یارانه افراد پردرآمد، مستمری افراد تحت پوشش افزایش یابد، اما دولت اعلام کرد که دست به ترکیب هدفمندی یارانه ها نمی زند؛ بنابراین مجلس مقرر کرد از محل هدفمندی اعتبارات این بند تامین شود.

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس اظهار داشت: پرداخت پاداش فرهنگیان نیز در لایحه بودجه ۹۶ نیز پیش بینی نشده بود و کمیسیون تلفیق این بند را پیشنهاد داده، اعتبارات آن را تعیین کرد و در مجلس به تصویب رساند.دولت در این خصوص پیشنهادی نداشت اما به دلیل فضای اجتماعی که کمک به اقشار محروم و فرهنگیان ایجاد می کند کسی جرات مخالفت با این بندها را نیز نداشت.

بادآورده را باد می برد!

حسن روحانی باید بداند «باد آورده را باد می برد»! کارنامه دولت در حمایت از اقشار ضعیف و کارمندان و بازنشستگان ضعیف و خالی بود، چراکه کابینه رفاه زده وی اساسا اعتقادی به حمایت از اقشار ضعیف و متوسط ندارد، پس کارنامه ای هم برای ارائه در این موارد در پیشگاه ملت نداشت. اما با سوء استفاده از عدم آگاهی مردم نسبت به قوانین و مقررات، تلاش کرده تا اصرار عدالتخواهانه جمعی از نمایندگان مجلس را به نام خود ثبت کند، البته جا داشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش نشان دهند و از کیان مجلس دفاع کرده و اجازه ندهند رئیس دولت ادعای کذب خود را تکرار کند.

اکنون مردم با دولتی روبرو هستند که از یک طرف به بهانه افزایش هزینه های خود، با افزایش چند ده هزار تومانی مستمری اقشار متوسط و ضعیف جامعه مخالفت می کنند و حتی جلسات مجلس را به حالت قهر ترک می کننتد، از سوی دیگر بدون آنکه به روی خود بیاورند، این مصوبه مجلس را به نام و کام خود مصادره کرده و در روزهای منتهی به انتخابات آن را در بوق و کرنا می کنند؛ به این سوال هم جواب نمی دهند که اگر این دستاورد شما بودید، چرا زودتر از اینها و مثلا در سال گذشته فکری برای انجام آن نکردید؟

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۸۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه

در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت درامدهای مالیاتی مصوب شده در بخش اول را حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  در بخش دوم لایحه بودجه 1403 درامدهای مالیاتی  دولت حدود 1148همت ذکر شده است این درحالی است که در بخش اول لایحه بودجه که به تصویب مجلس رسیده و قانون شده درامدهای مالیاتی حدود 1220 همت ذکر شده بود.

بر این اساس سقف درامدهای مالیاتی مندرج در بخش دوم بودجه با کاهش 72 هزار میلیارد تومانی مواجه شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه درامدهای گمرکی یا مالیات بر واردات هیچ گونه تغییری نسبت به بخش اول بودجه 1403 نداشته است.

گفتنی است، در سال گذشته درامدهای مالیاتی قانون بودجه 740 همت بود که با تحقق 108 درصدی حدود 806 هزار  میلیارد تومان به خزانه واریز شد.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن پرداخت این است که بر اساس اعلام نمایندگان مجلس در بخش دوم بودجه،  حدود 85 هزار میلیارد تومان به منابع ناشی از فروش اوراق افزوده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش دارو به قوه قضائیه
  • نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته
  • کاهش ۷۰ هزار میلیاردی درامدهای مالیاتی در بخش دوم بودجه
  • نظر دولت درباره تعطیلات آخر هفته؛ پنجشنبه یا شنبه‌ها؟
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • پیشنهاد دولت برای افزایش تعطیلی هفته چه روزی است؟
  • مجلس با ارجاع گزارش دلیل «کمبود دارو» به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • مجلس با ارجاع گزارش کمبود دارو به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است
  • مخالفت ایلان ماسک با ممنوعیت تیک تاک در آمریکا