Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@08:31:49 GMT

رشد 10 درصد سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۰۹۳۸۰

رشد 10 درصد سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،به نقل ازروابط عمومی اتاق تعاون استان اصفهان کارگروه گردشگری اتاق تعاون استان اصفهان با حضور رئیس اتاق تعاون استان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، دبیر کمیته توسعه گردشگری استان، رؤسا و اعضای هیأت علمی مراکز علمی و تحقیقاتی فعال در حوزه گردشگری، مدیران عامل و فعالان بخش تعاون در حوزه‌های گردشگری آغاز به کار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست که با سخنرانی حمید ضرغام استاد دانشگاه علامه طباطبایی و بنیان‌گذار رشته گردشگری و توریسم در ایران همراه بود به نقد و بررسی راهکارهای توسعه گردشگری با رویکرد اشتغال‌زایی در بستر تعاون پرداخته شد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به افق آینده گردشگری روندهای آتی این بخش را گردشگری با علایق ویژه، گردشگری ماجراجویانه، گردشگری توأم با خطر و گردشگری خانواده عنوان کرد و افزود: در رکود اقتصاد جهانی که در آن به سر می‌بریم تنها صنعتی که توانسته نرخ صعودی رشد خود را نگه دارد صنعت گردشگری بوده که در سال گذشته با 4.1 درصد بالاترین نرخ رشد صنایع را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به 3 درصد افزایش سبد ثروت جهانی توسط گردشگری در هر سال در قرن 21 را از جنبه‌های مثبت این صنعت برشمرد و اذعان کرد: ایران قابلیت‌های بالایی برای تبدیل‌ شدن به مقصد گردشگری فرهنگی جهان را دارد.

ضرغام با اشاره به سهم 6 درصد گردشگری در تولید ناخالص ملی تصریح کرد: در برنامه سال آینده این سهم باید به 7.5 درصد ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به رشد 10 درصد سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی خاطرنشان کرد: به استناد آمار unwto ایران در رتبه چهارم دنیا به لحاظ نرخ رشد گردشگری در تولید ناخالص ملی بوده است.

بنیان‌گذار رشته گردشگری با اشاره به لزوم تقسیم بازارهای گردشگری جهان به دو دسته بازار 80 درصدی گردشگری انبوه و بازار 20 درصدی گردشگری طبیعت و گردشگری فرهنگی گفت: ایران می‌تواند از بازار گردشگری طبیعی یا بو‌م‌گردی و گردشگری فرهنگی سهم قابل‌ توجهی را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به نگرانی‌های ناشی از گردشگری انبوه افزود: این نگرانی‌ها به‌ واسطه تقابل جامعه میهمان و میزبان از یک سو و نگرانی‌های زیست‌محیطی از سوی دیگر فاقد جایگاه ارزشمند برای کشوری همچون ایران است.

پس از اتمام سخنرانی اصلی نشست، حبیب اله بهرامی رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌ منظور راه‌اندازی کمیسیون گردشگری اتاق تعاون اظهار داشت: در این کمیسیون جمعی از اساتید و نخبگان صنعت گرد هم آمده‌اند تا ضمن تبیین مباحث روز در حوزه گردشگری زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری و کمک به تعاونی‌های فعال در این بخش فراهم آورند.

وی با اشاره به نقش امنیت در توسعه گردشگری افزود: این مؤلفه با تلاش همه برنامه‌ریزان نظام به‌ منظور ایجاد ثبات در منطقه و حفظ امنیت کشور و با زحمت بسیار حاصل‌ شده و می‌تواند زمینه‌ساز حضور گردشگران از اقصی نقاط دنیا در ایران باشد.

رئیس اتاق تعاون استان اصفهان با اشاره به جاذبه‌های بسیار گردشگری در استان اصفهان اذعان کرد: این پتانسیل‌ها و استقرار مشوق‌های دولتی می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری دوچندان در اصفهان باشد.

محسن یارمحمدیان هم با اشاره به حضور افراد توانمند، دانشگاهی و آشنا به صنعت گردشگری در کارگروه تخصصی گردشگری اتاق تعاون استان اضافه کرد: ما از حضور اندیشمندان و فعالان بخش خصوصی در زمینه گردشگری استقبال کرده و از نظرات و راهکارهای توسعه‌ای ایشان استفاده خواهیم کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به ورود جدی و مؤثر اتاق تعاون به مقوله گردشگری، شکل‌گیری کارگروه گردشگری اتاق را مثبت و باعث رونق این صنعت ارزیابی کرد و از اتاق تعاون بابت این حرکت قدردانی نمود.

در ادامه امین حاتمیان رئیس کارگروه گردشگری اتاق تعاون استان اصفهان و عضو کمیسیون صنایع‌ دستی و گردشگری اتاق ایران با اشاره به حساسیت‌های بخش گردشگری اظهار کرد: ما باید مؤلفه‌های کسب‌ و کار در این زمینه را با حمایت دولت، بهبود دهیم و با تعریف مدل‌های جدید تأمین سرمایه، ظرفیت‌های معطل‌مانده در این بخش را بهره‌ور کنیم.

وی با اشاره به لزوم توجه به بازارهای تأمین مالی گفت: یکی از راهکارهای مؤثر در جذب سرمایه در بخش گردشگری می‌تواند بهره‌مندی از بازارهای متنوع تأمین مالی و سرمایه داخل و خارج از کشور باشد.

رئیس کارگروه گردشگری اتاق تعاون استان اصفهان با اشاره به ماهیت سرمایه‌گذاری در امر گردشگری و شرایط خاص آن افزود: دوره میان‌مدت بازگشت سرمایه در این بخش از یک‌ طرف و جریان دائمی سودآوری صنعت گردشگری به همراه نرخ رشد پایدار آن از طرف دیگر موجب می‌شود ساختار تعاونی یکی از شیوه‌های مطلوب ساختاری و تأمین منابع در مقوله گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۰۹۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بهرامن ظهر دوشنبه در آئین گشایش دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD در اصفهان، ضمن خوشامدگویی به میهمانان داخلی و خارجی، اظهار داشت: خوشحال هستیم که شما عزیزان دعوت اتاق را پذیرفتید و از فاصله‌های دور برای شرکت در این اجلاس در ایران حضور یافتید.

وی ضمن تقدیر از دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا(ACD)، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی حاضر در اجلاس، افزود: احساس قوی داریم و بر این باور هستیم که همکاری و هماهنگی بخش‌های خصوصی در کنار دولت‌ها در چارچوب اجلاس(ACD)کمک بزرگی به تحقق آرمان‌های ما از جمله همبستگی و همکاری و در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی خواهد کرد و بی‌تردید این مسیر در کاهش تنش بین دولت‌ها و افزایش همکاری آنان کمک‌کننده خواهد بود.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ازاین‌رو نیاز است از تجربیات شما در تمامی برنامه‌های جانبی این اجلاس به نحو مطلوب بهره‌مند شویم.

بهرامن خاطرنشان کرد: جا دارد از اتاق بازرگانی اصفهان برای میزبانی و فراهم‌کردن فضای برگزاری این اجلاس دوروزه، به طور ویژه تشکر کنیم.

وی اضافه کرد: در این اجلاس برای شما آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم اسنادی که در پایان این اجلاس اسنادی تهیه می‌شود راهنمایی برای اجلاس آتی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، اصفهان دهم تا دوازدهم اردیبهشت میزبان دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD است.

از اعضای مجمع گفتگوی همکاری آسیا، نمایندگان کشورهای چین، عربستان، ترکیه، امارات، برونئی، پاکستان، قطر، تایلند، قرقیزستان، بنگلادش، فیلیپین، مالزی، تاجیکستان، افغانستان و فلسطین در این اجلاس دو روزه در اصفهان حضور یافتند.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.


کد خبر 6092048

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند
  • آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود
  • سومین جشنواره چند رسانه‌ای گردشگری کشور به میزبانی کرمان برگزار می‌شود
  • کوتاهی در معرفی استان کرمان قابل قبول نیست
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود