Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا-شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپايي از کشورهاي اروپايي خواست فرصت را مغتنم شمارند و با ميانه روهاي جنبش حماس وارد گفتگو شوند.
به گزارش خبرگزاري آريا،شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپايي در مقاله اي که در پايگاه اينترنتي اين شورا منتشر شد با اشاره به خط مشي تازه ي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس که به تازگي از سوي رهبران جنبش اعلام شده از کشورهاي اروپايي خواست فرصت را مغتنم شمارند و با ميانه روهاي اين جنبش وارد گفتگو شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مقاله آمده است: « اتحاديه اروپا بايد از خط مشي سياسي تازه ي حماس استقبال کند و با استفاده از فرصتي که پيش آمده با ميانه روهاي جنبش وارد گفتگو شود.»
در اين مقاله مي خوانيم: « خالد مشعل ، رئيس پيشين دفتر سياسي حماس ، پس از مشورت و گفتگوهاي داخلي ، از «سند اصول کلي و سياست هاي جنبش» رونمايي و مواضع جنبش را در قبال اسرائيل اعلام کرد. روشن است که انتشار اين سند به زبان انگليسي در پايگاه اجتماعي توئيتر توسط حماس با هدف انعکاس آن در سطح بين المللي اتفاق افتاد. اين اقدام به بازاريابي رهبران جنبش حماس گوياي اميدي است که عناصر عملگراتر از جمله خالد مشعل به اين مهم دارند که اين سند راه همکاري آنان را با جامعه بين المللي هموار سازد و در نهايت جنبش حماس به رسميت شناخته شود. گرچه جنبش حماس هنوز با دگرگوني سياسي مورد انتظار جامعه بين المللي فاصله دارد اما اتحاديه اروپايي و ديگر بازيگران بين المللي بايد محتاطانه از رونمايي از مواضع عملگرايانه تر جنبش حماس استقبال کنند و چنين رويکردي را گامي مثبت تلقي نمايند.
مقام هاي حماس اين خط مشي حزبي را در قالب سندي دگرگون پذير ارائه کرده اند که تازه ترين مواضع سياسي جنبش را در قبال اسرائيل و راه حل دو کشور ترسيم مي کند. براي نمونه، در اين سند بر مبارزه ي حماس ضد صهيونيسم و نه ملت يهود تاکيد شده و تا بدانجا پيش مي رود که راه حل دو کشور را مي پذيرد. در اين سند خاطر نشان شده است ايجاد کشور فلسطيني کاملا مستقل و داراي اقتدار کامل به پايتختي قدس (شريف) در مرزهاي چهارم ژوئن سال 1967 ، همراه با بازگشت آوارگان و بي خانمان ها به خانه هايي که از آن رانده شدند در قالب فرمول اجماع ملي به رسميت شناخته شود. اين سند همچنين سازمان آزاديبخش فلسطين را در قالب چارچوبي ملي براي ملت فلسطين در داخل و خارج از اراضي فلسطيني به رسميت مي شناسد و تاکيد مي کند نهادهاي ملي فلسطيني بر پايه ي اصول دموکراتيک بناگذاري شوند و از همه مهمتر به برگزاري انتخابات آزاد و منصفانه اشاره دارد.
مشعل در چرخشي آشکار به سوي دولت هاي مصر و عربستان سعودي همچنين تاکيد مي کند که حماس مستقل از اخوان المسلمين است. در واقع ، اعلاميه ي روز دوشنبه بيشتر بيان کننده ي تکامل سياسي حماس است تا تغيير ناگهاني اين جنبش و تلاشي است از سوي خالد مشعل تا پيش از کناره گيري سياست هاي ميانه روتري را پيش روي جنبش بگذارد. براي نمونه روايت جنبش درباره ي مرزهاي 1967 دست کم از سال 2003 به اين سو پابرجا بوده است يعني زماني که رهبر معنوي و بنيانگذار حماس شيخ احمد ياسين در ظاهر راه حل دو کشور را به رسميت شناخت. اما حماس تاکيد دارد مانيفست تازه ي اين جنبش منشور آتشين سال 1988 را که هنوز هم پابرجاست نفي نمي کند. از اين رو در موضع واقعي جنبش ابهام بوجود مي آيد.
به نظر مي رسد درگيري تازه اي با اسرائيل بزودي اتفاق خواهد افتاد
مانيفست سياسي تازه ي حماس را مي توان سندي دانست که بر اساس اجماع تهيه شده و به تاييد رهبران سياسي کنوني و پيشين رسيده است. اين سند همچنين منعکس کننده نوعي عملگرايي بدبينانه در درون بدنه جنبش و در پاسخ به فشارهاي داخلي و منطقه اي است. بدتر شدن بحران انساني در غزه مشکلات قابل ملاحظه اي را براي جنبش بوجود آورده و حماس از سوي محمود عباس ، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز در فشار قرار دارد. محمود عباس پشتيباني تشکيلات خودگردان را از نوار غزه با به کارگيري اقدام هايي ايذايي به ساکنان غزه محدود کرده است و جنبش حماس اين اقدام ها را در جهت به تسليم واداشتن جنبش مي داند. علاوه بر اين عناصري در درون بدنه حماس وجود دارند که سند را گامي مهم در جهت عادي سازي روابط پرفراز و نشيب با مصر مي دانند و بر اين باورند که عبد الفتاح السيسي ، رئيس جمهور مصر مجبور خواهد بود جنبش را به عنوان بازيگري سياسي بپذيرد. هم اکنون به نظر مي رسد حماس اميد دارد اعتبار خود را به عنوان بازيگري سياسي تقويت کند. اما خواه پيشرفتي در جبهه ي سياسي بدست بيايد ، اوضاع انساني در غزه بهبود پيدا کند و تشکيلات خودگردان در صدد اصلاح اقدام هاي اخير خود بر آيد يا خير، به نظر مي رسد درگيري تازه اي با اسرائيل (خواه از پيش برنامه ريزي شده و خواه تصادفي) بزودي اتفاق خواهد افتاد.
در حالي که برخي در درون بدنه ي تشکيلات خودگردان ، اسرائيل و ديگر کشورها از سقوط حاکميت حماس استقبال مي کنند اما بايد توجه داشت جايگزين حماس تشکيلات خودگردان نخواهد بود بلکه به پيدايش نيروهاي تندروتري ختم خواهد شد.
در شرايطي که چشم انداز بسيار مبهمي پيش روي اجرايي شدن راه حل دو کشور قرار دارد ، پيشرفت در برقراري وحدت سياسي در فلسطين حوزه اي است که بازيگران بين المللي مي توانند پيشرفت قابل ملاحظه اي بدست آورند. اما پيگيري سياست کنوني که همانا مهار حماس در نوار غزه است و کميته چهارجانبه (به اصطلاح) صلح خاورميانه ( متشکل از روسيه ، اتحاديه اروپا ، سازمان ملل و آمريکا) آن را دنبال مي کنند چنين چشم اندازي را به شدت از بين مي برد. اين سياست همچنين به شکل گيري سه جنگ خانماسوز با اسرائيل و اوضاع اسفبار انساني در غزه ختم شده و شدت گرفتن تندروي و ادامه ي درگيري ها را بدنبال خواهد داشت. پيگيري اين سياست در تغيير رفتار حماس نيز اثربخش نبوده است. در نهايت ، بهبود واقعي در اوضاع ( و نيز در گفتگوهاي بين اسرائيل و فلسطيني ها) را تنها مي توان از راه ايجاد وحدت سياسي در فلسطين بدست آورد. و نيز اين تنها راهکار درازمدتي است که براي کاستن از شرايط دردناک انساني در غزه ، ايجاد آتش بس با اسرائيل و متوقف کردن فعاليت تروريستي وجود دارد. هيچ يک از اين موارد با تحريم کردن حماس بدست نمي آيد. اين حقيقت که زبان به نسبت عملگرايانه ي به کار رفته در سند تازه ي حماس کوچکترين کسر موجود است را بايد گامي مثبت به جلو در نظر گرفت. بدين ترتيب اين سند مي تواند مسيري مهم براي همکاري بين المللي با عناصر ميانه رو درون بدنه ي حماس را ايجاد کند. برعکس ، واکنش منفي جامعه بين المللي، ميانه روهايي را تضعيف خواهد کرد که براي گنجانده شدن زباني عملگرايانه در سند استدلال کرده اند و قوت گرفتن تندروهايي را درپي خواهد داشت که مدت هاي مديدي است استدلال مي کنند تنها درگيري مسلحانه است که باعث ايجاد تغيير مي شود. بنابراين ، اتحاديه اروپايي و اعضاي آن بايد آمادگي داشته باشند تا سياست مستقل خود را بدون توجه به پيامي که از سوي دولت ترامپ صادر مي شود تهيه و تنظيم کنند.
اتحاديه اروپايي چه در قالب گروه چهارجانبه (به اصطلاح) صلح خاورميانه و چه به صورت مستقل بايد محتاطانه از خط مشي جديد سياسي حماس استقبال کند و در عين حال نگراني خود را از ادامه به کارگيري زبان مشکل ساز در سند مانيفست ابراز نمايد.
اتحاديه اروپايي مي تواند از حماس بخواهد درباره ي ابهام هاي موجود و تناقض هايي که در سند وجود دارد شفاف سازي کند و منشور سال 1988 را به طور رسمي لغو نمايد و يا دست کم آن را ترميم کند تا از زبان يهودي ستيزي پاک شود و منعکس کننده ي زبان عملگرايانه اي باشد که در مانيقست جديد به چشم مي خورد. علاوه بر اين ، اتحاديه اروپا و يا گروه چهارجانبه بايد پشتيباني حماس را از خط مشي حزبي سازمان آزاديبخش فلسطين و بنا کردن کشور دموکراتيک فلسطيني هم جهت با گزارش ژوئيه ي 2016 گروه به رسميت بشناسند. همراه با چنين رويکردي ، اتحاديه اروپايي و کشورهاي عضو بايد در سياست برقرار نکردن تماس با حماس بازنگري کنند. اگر چه در فرضيه اين سياست تنها مقام هاي اروپايي را در بر مي گيرد اما دست مقام هاي کشورهاي عضو را هم بسته است. در نتيجه اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو براي برقراري ارتباط با حماس به کلي به طرف سوم وابسته اند. اما بايد بين گفتگو کردن با حماس و خارج کردن اين گروه از فهرست گروه هاي تروريستي تفاوت باشد. برقرار شدن گفتگو با جنبش، اين پيام مهم را منتقل مي کند که اتحاديه اروپايي آماده است با عناصر ميانه رو وارد گفتگو شده و آنان را توانمندسازي کند.
اگر از فرصتي که ساختار جديد سياسي حماس پيش رو گذاشته - مهم نيست ساختار چه نقص هايي دارد - استفاده نشود عناصري از اين جنبش را که موضع عملگرايانه تر دارند بي اعتبار مي سازد. مشارکت سياسي اروپا با حماس همچنين در تعريف محک هاي روشن و واقع گرايانه که اين جنبش به آنها نياز دارد تا از سوي اتحاديه اروپايي به رسميت شناخته شود و شاخه سياسي حماس از فهرست گروه هاي تروريستي خارج شود مفيد خواهد بود. گرچه بسيار مهم است به رسميت شناخته شدن و خروج از فهرست را در مرحله پاياني قرار بدهيم زيرا اين چيزي است که حماس به شدت نياز دارد تا به عنوان بازيگر مشروع سياسي ديده شود. اتحاديه اروپايي نبايد چنين امتيازي به حماس بدهد مگر اينکه جنبش حماس تعهدي کامل نسبت به قرارگرفتن در مسير سياسي داشته باشد ، خشونت و درگيري را محکوم کند و به وحدت سياسي فلسطيني زير پرچم سازمان آزاديبخش و تشکيل دولت وحدت ملي پايبندي کاملي داشته باشد. اتحاديه اروپايي و يا گروه چهارجانبه بايد اين گام ها را به عنوان پيش شرط براي به رسميت شناختن حماس به عنوان بازيگري سياسي و خروج بخشي از فهرست گروه هاي تروريستي ارائه نمايند. اتحاديه اروپا مي تواند سياست برقرار نکردن تماس را به عنوان سد راهي در اين مسير حفظ کند. همين طور مي توان حمايت اقتصادي و توسعه ي غزه را وعده داد و در عوض از جنبش حماس خواست با استقرار نيروهاي امنيتي تشکيلات خودگردان در گذرگاه هاي غزه موافقت نمايد و فضا را براي حل و فصل بحران انساني و اقتصادي که گريبانگير ساکنان غزه شده باز بگذارد.
شرايط گروه چهار جانبه ي (به اصطلاح) صلح در خاورميانه مستلزم اين است که هر دولت فلسطيني الف - اسرائيل را به رسميت بشناسد ب - به توافقنامه هاي ديپلماتيک پيشين پايبند باشد و ج - خشونت را محکوم کند. اين شرايط اغلب به عنوان آزمون قاطعيت در قبال حماس و با هدف به رسميت شناخته شدن جنبش به عنوان نهادي سياسي به کار گرفته شده و لذا استانداردهايي براي اين گروه در نظر گرفته مي شود که احزاب ديگر ملزم به داشتن آن نيستند. در حالي که اهميت دارد از حماس خواسته شود خشونت را محکوم کند از شروط ديگر از جمله به رسميت شناختن اسرائيل و پايبندي به توافقنامه هاي پيشين بايد صرفنظر کرد. اگر قرار باشد حماس در دولت وحدت ملي فلسطين شرکت کند سه شرط گروه چهارجانبه بايد براي دولت تشکيلات خودگران هم به کار برده شود و تنها به حماس به عنوان گروهي سياسي منحصر نباشد. شفاف سازي چنين تعريفي مي تواند در غلبه بر يکي از موانع اصلي برگزاري انتخابات و دستيابي به وحدت سياسي ملي که از پذيرش بين المللي حاصل مي شود کارساز باشد. به علاوه ، اعضاي گروه چهارجانبه از جمله اتحاديه اروپايي بايد تاکيد کنند با هر دولتي که وزرايش سه شرط ياد شده را دارا باشند بدون توجه به وابستگي آنان همکاري خواهند کرد. چنين رويکردي مي تواند براي حماس انگيزه اي باشد و راهي براي برون رفت از انزوا پيش روي جنبش و اعضاي آن در دولت آتي بگذارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران خبر داد و نوشت که در این گفتگو بر اهمیت کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بورل با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: با حسین امیرعبداللهیان گفتگو کردم تا بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری و تنش زدایی در منطقه تاکید کنم.

وی در سایه ادعا‌ها علیه برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان، به «ضرورت ادامه همکاری‌ها در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» هم اشاره کرد.

برنامه اتحادیه اروپا برای تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران در پی عملیات وعده صادق، از دیگر موضوعاتی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «من تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران را توضیح دادم.»

اتحادیه اروپا در تداوم سیاه‌نمایی غرب علیه دفاع مشروع کشورمان دربرابر اقدام تجاوزکارانه رژیم تروریستی صهیونیستی قصد دارد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هفته پیش در این زمینه به توافق رسیدند.

به گفته بورل تحریم‌های جدید، ممنوعیت انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید پهپاد و موشک در ایران و صادرات آن به آنچه گروه‌های نبابتی ایران در منطقه خواند، شامل می‌شود. جزئیات این تحریم‌ها تا زمان انتشار این خبر، به صورت رسمی اعلام نشده است.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

امیرعبداللهیان پیشتر در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: مایه تأسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می‌گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است.

وی گفت: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند. در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

دیگر خبرها

  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • نتانیاهو: امکان دستیابی به توافق ضعیف است/ وارد رفح می‌شویم
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند