Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:35:17 GMT

شوراها ؛ توسعه پایدار شهری و انتخابی آگاهانه

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۰۹۲۱

شوراها ؛ توسعه پایدار شهری و انتخابی آگاهانه

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، همزمان با تکاپوهای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری، موضوع انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در فضای سیاسی - اجتماعی کشور در جریان است. اگر چه گپ و گفت های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای کنونی غلبه دارد، اما اهمیت جایگاه و تاثیرگذاری شوراها در مدیریت شهری و روستایی کشور و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا امری انکارناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اصل هفتم قانون اساسی آمده است که «طبق دستور قرآن کریم « و امرهم شوری بینهم»، «و شاورهم فی الامر»، مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر این‌ها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند. طرز تشکیل و حدود اختیارات وظایف شوراها را این قانون معین می‌کند.»
نخستین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هفتم اسفند 77 برگزار شد و در نهم اردیبهشت ماه 78 نیز شوراهای منتخب مردم آغاز به کار کردند. از آن زمان تاکنون 4 دوره انتخابات شوراها برگزار شده است و 29 اردیبهشت ماه جاری نیز پنجمین دوره از این انتخابات همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.
چنانکه گفته شد، شورا هم در اسلام و قانون اساسی و هم در مدیریت امور شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شوراها از یک سو مدیریت مردم بر مردم و از دیگر سو تقسیم مدیریت شهری در سطح محلی قلمداد می شوند. این موضوع بر اهمیت جایگاه شوراها در کشور می افزاید زیرا شوراها عرصه ای است که به وسیله آن مردم با توجه به شناخت و آگاهی درست و واقعی از محیط زندگی خود، می توانند در سطح خرد در سرنوشت شهر و محله تصمیم گیری کنند و با سیاستگذاری شهری و محله ای در عمران و پیشبرد وضعیت رفاهیِ منطقه و محله یا روستای خود تاثیرگذار باشند.
شوراهای شهر به ویژه با نقشی که در تعیین شهردار، تصویب امور و برنامه های شهرداری ها و همچنن نظارت و کنترلی که بر سیاست های پیاده شده از سوی شهرداری ها دارند، در مدیریت شهری تاثیری تعیین کننده و مستقیم دارند. از این رو کسانی که برای شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب می شوند اگرچه از میان مردم هستند، اما در انتخاب آنان باید معیارها و ویژگی هایی لحاظ شود که هم شرط لازم و هم کافی برای تصمیم گیری و سیاستگذاری درست و مناسب در مدیریت شهری باشد و بتوانند به مطالبات و مشکلات شهری جامه عمل بپوشانند.
هرچند مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشارکت فعالی دارند اما در انتخاب شوراها، آنگونه که باید و شاید، معیارهای انتخاب درست مد نظر قرار نمی گیرد. امری که پیامدهای آن بیش از هر چیز در مواقع بحران خود را نشان می دهد.
تخصص، کارآمدی، آشنایی به وظایف و شناخت الزامات عملی مدیریت شهری؛ نمونه هایی از معیارهایی هستند که توجه به آنها در انتخاب شوراها بسیار اهمیت دارد. متاسفانه در چند سال اخیر به ویژه در کلان شهرها کسانی به عنوان شورا انتخاب شدند که ملاک مردم در انتخاب آنان؛ شهرت هنری یا ورزشی بود در حالی که شورای شهر به دلیل ارتباط آن با مدیریت شهری بیش از هر چیز به افراد متخصص و کارآمد و کارشناس به امور نیازمند است.
نقش شوراها در قانون اساسی نیز تبیین شده است به طوری که در اصل یکصدم آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی، و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان، یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، یا استان صورت می‌گیرد، که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آن ها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد، قانون معین می کند.
در سالهای اخیر اما آنچه در عمل بسیاری از شوراهای اسلامی شهر و روستا مشاهده شد، غلبه نگاهی سیاسی بر برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های شهری بوده است. شوراها باید با پرهیز از سیاسی کاری و پرداختن به وظایف خود، مدیریت شهری را در افق توسعه پایدار در نظر بگیرند. اما برای نمونه آنچه در شوراها و حیطه تحت نظارت آنها دیده می شود تخریب روز افزون محیط زیست شهری، افزایش ساخت و سازها و دامنه سازه های بتنی و فلزی است که نه تنها بر بد منظری شهرها افزوده بلکه نگاه معماری ایرانی- اسلامی نیز در آنها هیچ جایی نداشته است.
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، رویدادی مهم در راستای مدیریت مردم سالارانه در جامعه است و مردم باید همچون نمایندگی مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت آن قائل باشند و احتیاط لازم را در انتخاب شوراها در نظر بگیرند.
پژوهشم**3050**1601**خبرنگار: فاطمه دوله** انتشاردهنده: شهناز حسنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۰۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران چیست؟

معاون امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران گفت: بی‌تفاوتی شوراهای روستا بر ساخت و ساز غیر مجاز باعث می‌شود دهیاران خودسرانه چشم بر ساخت و ساز غیرمجاز ببندند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه، محمد رنجکش معاون امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران در همایش  روز شوراهای روستاها در حسینیه روستای " کریکلا" بخش مرکزی سوادکوه با بیان اینکه هدف ما ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم روستا‌ها است، اظهار داشت: خرداد 1375 اولین قانون شوراها تصویب شد و وظیفه خطیری بر عهده شوراها قرار گرفت.

رنجکش داشتن برنامه برای شوراهای روستا را مهم برشمرد و گفت: اگر برنامه و بودجه نباشد از دهیار کاری برنمی‌آید و در برخی نقاط شوراها در زمان تعیین شده برنامه و بودجه ارائه نمی‌دهند، شوراها باید به صورت تخصصی ورود کرده و نظر داده و باتوجه به نیاز مردم روستا موضوعات را بررسی کنند.

معاون امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران نظارت بر عملکرد دهیار را از وظایف  مهم شوراهای روستا برشمرد و تصریح کرد: شوراها به عنوان سیاست‌گذار یک روستا به عنوان ناظر بر عملکرد دهیار اقدام کنند نه اینکه در امور دهیاری دخالت داشته باشند، شورای روستا باید حداقل هر سه ماه از دهیار گزارش عملکرد بخواهد.

رنجکش یکی از مشکلات در مازندران را ساخت و ساز غیر مجاز دانست و ناظر نبودن شوراها بر عملکرد دهیار را یکی از دلایل آن برشمرد و اظهار کرد: غالباً نبود نظارت شورا بر عملکرد دهیار عاملی در ساخت و ساز غیر مجاز در مازندران است، بی‌تفاوتی شوراهای روستا‌ها بر ساخت و ساز غیرمجاز باعث می‌شود دهیاران خودسرانه چشم بر ساخت و ساز غیر مجاز ببندند.

وی افزود: سوادکوه از جمله شهرستان‌‌های مازندران است که در دل منابع طبیعی واقع شده و وظیفه شوراهای سوادکوه نسبت به سایر شهرستان‌ها مهم‌تر است.

رنجکش موضوع پسماند را موضوع مهم دیگر در روستاها عنوان کرد و با تاکید بر ایجاد درآمد پایدار برای پیشبرد اهداف روستاها، گفت: دهیاری یک نهاد غیر دولتی است و با درآمد پایدار باید به خودکفایی برسند، جذب سرمایه‌گذار راهی برای ایجاد درآمد پایدار است و اهالی روستا منتفع خواهند شد و عوارض کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام استاندار خراسان رضوی به مناسبت ۹ اردیبهشت «روز شوراها»
  • شوراها به‌عنوان نماد مردم سالاری تقویت شوند
  • از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای کمک به شوراها استفاده می‌کنیم
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • علت اصلی ساخت‌وساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • علت اصلی ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران چیست؟
  • عملکرد شوراها قابل دفاع است
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است