Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@19:26:37 GMT

سبزینه تدبیر و امید در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۱۶۳۱

سبزینه تدبیر و امید در گیلان

به گزارش ایرنا، بر اساس آمارها در پرتو اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید برای ایجاد آرامش و ثبات بعنوان اصلی ترین عامل رونق سرمایه گذاری ، تولید و اشتغال وضعیت این بخش بهبود نسبی و امید فعالان این بخش نیز فزونی یافته است .
گیلان با افزون بر 428 هزار هکتار زمین کشاورزی و دارا بودن 31 درصد اراضی کشاورزی نسبت به سطح وسعت استان ، رتبه چهارم در کشور را دارا است ، برنج، زیتون و چای عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان را تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


35 درصد اراضی گیلان زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و بنابر آمارها 317 هزار خانوار یعنی 28 درصد جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی مشغول کارند که 10 درصد بهره برداران این بخش در کشور و 28 درصد جمعیت شاغل استان را شامل می شوند.
بر اساس آمارهای موجود در سایه اقدامات صورت گرفته در کشور محصولات زراعی گیلان به یک میلیون و 681 هزار و 529 تن ، محصولات باغی به 584 هزار و 562 تن ، محصولات دامی به 467 هزار و 500 تن و آبزیان به 68 هزار تن در سال رسیده است .
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران و گیلان و نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گیلان به خبرنگار ایرنا گفت : یکی از توفیقات دولت یازدهم مکانیزه شدن بین 75 تا 80 درصد سیستم آبیاری باغهای زیتون استان و پمپاژ آب برای باغات فاقد دسترسی به آب است .
خضر ابراهیمی همچنین با اشاره به جایگاه بی نظیر چای ایران در جهان اظهار کرد : میزان تولید چای در استان نیز که از 70 هزار تن در دولت دهم به 10 هزار تن کاهش یافته بود با وجود خشکسالی به 20 هزار تن ( 19 هزارو 600 تن ) افزایش یافت .
وی ثبات موجود در کشور را بر روی وضعیت نهاده های کشاورزی نیز تاثیرگذار خواند و خاطرنشان کرد : در صورت کاهش نرخ بهره بانکی برای بخش کشاورزی و در نظر گرفتن یارانه برای بخش تولید و ارزان کردن حاملهای انرژی برای این بخش بی شک وضعیت کشاورزی استان و کشور و تولیدات این بخش بهبود چشمگیری خواهد یافت .
*رشد تولیدات گیاهی
رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این باره به ایرنا گفت : میزان تولید محصولات زراعی طی سالهای 93 تا 95 با رویکرد اقتصاد مقاومتی رو به فزونی است .
علیرضا شعبان نژاد اظهار کرد : محصولات زراعی از یک میلیون و 522 هزار و 925 تن در سال 93 به یک میلیون و 624 هزار و 666 تن در سال 94 و با سه و نیم درصد رشد به یک میلیون و 681 هزار و 529 تن در سال 95 رسید .
به گفته وی محصولات باغی نیز از 410 هزار و 194 تن در سال 93 ، به 541 هزار و 262 تن در سال 94 و با هشت درصد رشد به 584 هزار و 562 تن در سال 95 رسید .
وی افزود: تولید دانه های روغنی نیز از 10 هزار و 603 تن در سال 94 با رشد 6.7 درصد به 11 هزار و 314 تن در سال 95 افزایش یافته است .
شعبان نژاد خاطرنشان کرد: توسعه کشت دوم و پرورش راتون در اراضی شالیزاری نیز رو به بهبود است به طوری که از 58 هزار هکتار سال 94 با سه درصد رشد به 59 هزار و 800 هکتار در سال 95 رسیده است .
*تولیدات دامی
در زمینه تولید گوشت سفید و قرمز ، شیر و تخم مرغ نیز طی سه سال اخیر وضعیت گرچه نه با رشد قابل توجه ولی با ثبات اقتصادی رشد اندکی را شاهد بود .
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تولید گوشت سفید در گیلان از 114 هزار و 534 تن در سال 93 به 117 هزار تن و گوشت قرمز از 34 هزار تن به 26 هزار و 500 تن در سال 95 رسید.
وی افزود: در زمینه تولید شیر نیز از 238 هزار و 983 تن در این مدت به 257 هزار تن و تخم مرغ نیز از 19 هزار و 362 تن به 19 هزار و 800 تن رسید.
*حفظ کاربری زراعی
در خصوص حفظ کاربری اراضی نیز بعنوان یکی از عوامل مهم در تولید محصولات کشاورزی شاهد رشد بودیم به نحوی که پوشش کامل حفاظتی اراضی کشاورزی از 185 هزار و 180 هکتار به 358 هزار هکتار رسید .
تجهیز و نوسازی اراضی گیلان نیز از سالیانه 500 هکتار در سال 93 به 10 هزار هکتار در سال 95 افزایش یافت .
همچنین طی این سه سال 66 کیلومتر شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در استان احداث شد.
*چای
چای بعنوان یکی از محصولات مهم و اصلی گیلان در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفت به نحوی که در سال 94 حدود سه هزار هکتار باغ چای با صرف اعتباری افزون بر 102 میلیارد ریال بهزراعی و احیاء شد.
در زمینه تولید برگ سبز چای نیز از 62 هزار و 760 تن در سال 93 به 78 هزار و 788 تن در سال 94 و با رشد 33.6 درصدی به 83 هزار و 840 تن در سال 95 رسیدیم .
همچنین یکهزار و 365 میلیارد ریال اعتبار بابت خرید تضمینی برگ سبز چای اختصاص یافت و 86 هزار و 828 تن برگ سبز چای خریداری شد.
شعبان نژاد خاطرنشان کرد : با توجه به برنامه خوداتکایی در تولید روغن در استان گیلان نیز برنامه ریزی لازم در افزایش تولید دانه های روغنی صورت گرفته است .
وی تصریح کرد: سال گذشته سطح زیرکشت دانه های روغنی به چهار هزار و 356 هکتار و میزان تولید 11 هزار و 314 تن رسید .
گیلان در روشنای ثبات اقتصادی کشور اکنون در زمینه بسیاری تولیدات کشاورزی نظیر چای خشک با 20 هزار تن تولید، فندق با 17 هزار و 43 تن ، بادام زمینی با 10 هزار و 562 تن ، پیله ابریشم با 396 تن ، صید ماهیان استخوانی و کیلکا با 17 هزار تن ، صنوبرکاری با 50 هزار هکتار و برداشت گل گاو زبان با 301 تن رتبه نخست را در کشور دارا است .
همچنین در زمینه تولید شلتوک برنج با یک میلیون و 72 هزار و 66 تن ، کیوی با 133 هزار و 779 تن، آبزی پروری با 51 هزار تن تولید ، استحصال خاویار با 910 کیلوگرم ، تولید جوجه یکروزه با 290 میلیون قطعه در هر دوره رتبه دوم کشور را از آن خود کرده است.
گیلان در تولید زیتون با 17 هزار و 350 تن در سال و در زمینه جوجه کشی با توان تولید 450 میلیون و میزان تولید 280 میلیون قطعه دارای مقام سوم کشوری است.
همچنین درتولید گوشت مرغ با 117 هزار تن در سال ، جوجه ریزی گوشتی با افزون بر 17 میلیون قطعه در هر دوره و عسل با تولید پنج هزار و 890 تن، رتبه ششم کشور را دارد .
این استان همچنین در زمینه تولید گوشت قرمز با 26 هزار تن و شیر با 257 هزار تن در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد .
*صنایع تبدیلی بخش کشاورزی
یکهزار و 590 واحد کارخانه شالیکوبی فعال و نیمه فعال با هفت هزار و 500 نفر در گیلان مشغول به کارند.
همچنین 129 واحد صنایع تبدیلی کشاورزی با ظرفیت 35 هزار و 800 تن و اشتغال یکهزار و 720 نفر در گیلان فعالیت دارند .
گیلان در روشنای ثبات اقتصادی کشور و تدبیر و عقلانیت اکنون با امید بیشتری به بهبود شرایط در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی می نگرد .
با توجه به افزایش مراودات بین المللی در سایه برجام ، رونق تولید محصولات کشاورزی می تواند در این استان واقع در جوار خزر منجر به توسعه صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه افزایش درآمدهای ارزی برای کشور شود.
کاهش نرخ بهره بانکی ، اختصاص یارانه برای بخش تولید ، ارزان کردن حاملهای انرژی برای بخش کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی از جمله اقداماتی است که برای رونق این بخش باید مورد توجه قرار گیرد .
گزارش : گیتی بابایی ** انتشار : نصراله ابراهیمی
6030/6070

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۱۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند

علی رغم تحریم ها و فشارها این شرکت توانسته محصولات جدید تولید کند که در توسعه کشور بسیار مهم است و این موفقیت حاصل توجه مسئولین و تلاشگران شرکت به فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد . - اخبار بازار -

به مناسبت هفته کار و کارگر آیین تجلیل از تلاشگران نمونه ذوب آهن اصفهان با حضور  59 نفر از کارگران نمونه این مجتمع عظیم صنعتی همراه با خانواده ایشان٬ سرهنگ علی اصغر عطایی رییس سازمان بسیج کارگری استان اصفهان ، مهندس مهدی کوهی مدیرعامل ، محسن یونسی معاون برنامه ریزی و امورعمرانی فرمانداری لنجان، احمد اکبری معاون سرمایه انسانی و پشتیبانی ، مهران قمی معاون برنامه ریزی و توسعه ، مهدی سلوکی مشاور مدیرعامل، مسعود باباخانی مدیر حوزه مدیر عامل و تعاملات منطقه ای و تعدادی از دیگر مسئولین 9 اردیبهشت ماه در تالار فجر مجموعه قایقرانی برگزار شد .

سرهنگ عطایی در این مراسم ضمن خسته نباشید و درود به 14 هزار کارگر شهید در دوران دفاع مقدس گفت : ذوب آهن اصفهان خط اول جبهه صنعت از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بوده است و هم اکنون نیز با دستاوردهای که در حوزه صنعت فولاد داشته توانسته جایگاه بسیار خوبی در کشور داشته باشد . وی با اشاره به اینکه حوزه مقاومت بسیج کارگری شهید تندگویان ذوب آهن اصفهان در کشور نمونه است افزود: این حوزه برنامه های بسیار متنوعی در خصوص ایثار ، شهادت و رفع موانع تولید داشته است .

وی گفت : اقتصاد مقاومتی یکی از مولفه های است که با مجاهدت شما تلاشگران به خوبی در حال اجرا است و از تمامی ظرفیت های ممکن برای استفاده از شرکت های دانش بنیان برای مرتفع کردن مشکلات و رشد تولید قدم برداشته شده است . وی یاد آور شد : علی رغم تحریم ها و فشارها این شرکت توانسته محصولات جدید تولید کند که در توسعه کشور بسیار مهم است و این موفقیت حاصل توجه مسئولین و تلاشگران شرکت به فرمایشات مقام معظم رهبری می باشد .

رییس سازمان بسیج کارگری استان اصفهان با اشاره به حوادث بین المللی اخیر گفت : نظم جدید بین المللی در حال حاکم شدن است و اسراییل به زودی از صفحه روزگار محو خواهد شد . به ویژه بعد از اتفاقات اخیر بین ایران و رژیم کودک کش صهیونیستی این کشور و هم پیمانانش متوجه عظمت ایران در منطقه شدند که این شان و عظمت را مدیون شهدا هستیم .

مهدی کوهی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه کارگران مغز متفکر و شاکله اصلی برای جهش تولید هستند گفت :  شما عزیزان ازجمله تلاشگران  نمونه ذوب آهن اصفهان و افتخار آفرین در عرصه صنعت هستید که چرخ صنعت فولاد کشور را به گردش در می آورید .

وی با اشاره به اینکه تمامی کارکنان ذوب آهن اصفهان نمونه هستند یاد آور شد : از اینکه شما تلاشگران ذوب آهن در تولید و توسعه فولاد کشور گام بر می دارید به خود افتخار می کنم و شما تلاشگران توانستید با افتخار آفرینی محصولات جدید را درسبد محصولات ذوب آهن بگنجانید که در توسعه کشور سهم بزرگی دارد .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : این مجتمع عظیم صنعتی در توسعه حمل و نقل ریلی پیشگام است و با تولید انواع ریل های مترو و قطارهای بین شهری نقش مهمی در پروژه های خط آهن کشور  داشته است. همچنین با تولید تیرآهن های جدید که در مقابل زلزله مقاومت بسیار خوبی دارد می تواند در ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان و پیشبرد نهضت ملی مسکن گام موثری بردارد .

وی افزود : کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان در حد استانداردهای بین المللی می باشد که مبین با اطمینان بسازید است .

در این مراسم با اهدا لوح و مبلغ  200 میلیون ریال از تلاشگران نمونه ذوب آهن اصفهان تقدیر به عمل آمد.

دیگر خبرها

  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند
  • تقویت زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی مازندران
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی