Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@22:43:21 GMT

کتمان دستاورد دولت یازدهم در شمال‌غرب کشور،درست یا غلط؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۱۹۵۲

کتمان دستاورد دولت یازدهم در شمال‌غرب کشور،درست یا غلط؟

این افزایش تراز با وجود کاهش بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سال های اخیر به ثمر رسیده و میزان بارندگی در سال آبی جاری/از اول مهر ۹۵ تاکنون/ حدود ۲۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۹ درصد نسبت به دراز مدت کاهش یافته است.
قبل از روی کار آمدن دولت روحانی این دریاچه هر ساله حدود ۴۰ سانتیمتر در عین بی توجهی تندروها در دولت های نهم و دهم با کاهش سطح مواجه شده بود اما در سایه تلاش دولتمردان در شهریور ۱۳۹۵ شمسی به مرحله تثبیت آب رسیده است و امروزه ابر بارشی تدبیر را می توان بر فراز این دریاچه تشنه آب مشاهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجم آب دریاچه ارومیه بر اساس نقشه های هوایی و مشاهده میدانی در زمان حاضر پنج برابر شده و از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی به حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است؛ اگرچه برای لجبازی منتقدان و مدعیان پایانی نیست.
ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از آغاز به کار در سال ۱۳۹۳ شمسی نه تنها بر اساس وعده انتخاباتی دکتر روحانی مبنی بر احیا این دریاچه موفق عمل کرده، بلکه فعالیت های این ستاد در کنار احیای زندگی در شمالغرب کشور، توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی را در حوضه آبریز این دریاچه به دنبال داشته است.
ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از انجام مطالعات و در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۴ گانه نهایی و زودبازده برای تثبیت آب دریاچه ارومیه را تدوین و کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخل کشور آغاز کرد.
اجرای طرح انتقال آب از سد کانی سیب، تهیه نقشه های کاداستر، احداث تصفیه خانه برای هدایت پساب ها، احداث کانال های بتنی، اصلاح الگوی کشت، اجرای طرح تجمیع قطره ای، انتقال آب از منبع تا مزرعه با لوله های پلی اتیلنی و لایروبی رودخانه ها تنها بخشی از فعالیت های دولت یازدهم برای احیا دریاچه ارومیه است که به صورت همزمان توسعه زیرساخت های کشاورزی را در این حوضه به دنبال دارد.
طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه از طریق حفر ۳۷ کیلومتر تونل با استفاده از ۲ دستگاه مکانیزه / TBM / در سه شیفت کاری در حال اجراست و بر اساس برنامه ریزی ها در سال ۱۳۹۸ شمسی به اتمام می رسد اما در زمان حاضر بیش از هفت کیلومتر از تونل این طرح حفاری شده است.
نقشه کاداستر ۱۲۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه با ۱۱۸ میلیارد ریال هزینه و با هدف تهیه بانک اطلاعاتی دقیق برای برنامه ریزی، سیاست گذاری و ساماندهی منابع آب و خاک در این مدت تهیه شده است تا تدبیر بر اساس تحقیق، پیشنیاز علمی برای احیا نگین آبی آذربایجان باشد.
تصفیه خانه گلمان که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۳ شمسی آغاز شده نیز به عنوان یکی از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه با ۱۲.۵ کیلومتر لوله گذاری تا زمان حاضر در مراحل پایانی عملیات اجرایی است تا ضمن کنترل پساب ها و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، سالانه ۲.۵ میلیون مترمعکب آب به دریاچه ارومیه روانه شود.
ستاد احیا دریاچه ارومیه در این مدت ۴۱۲ کیلومتر کانال بتنی بر روی نهرهای اصلی و فرعی آذربایجان غربی احداث کرده است تا ضمن کاهش هدررفت، انتقال آب بر پیکره دریاچه تسهیل شود.
کشت و ترویج گونه های گیاهی مقاوم در برابر کم آبی و ارقام زودرسی چون کلزا با تاکید بر تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات با نیاز آبی کمتر به جای محصولات آب بَر نیز یکی از طرح هایی به شمار می رود که در این مدت مورد توجه جدی قرار گرفته و نتیجه بخش بوده است.
این ستاد تا زمان حاضر طرح تجمیع قطره ای را در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی اجرا کرده و تداوم آن در ۱۷ هزار هکتار از باغات حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی ۱۰ سال آینده را برنامه ریزی کرده است.
بر هیمن اساس آذربایجان غربی که با ۵۹ هزار حلقه چاه رکورددار چاه های غیرمجاز در بین استان های مختلف کشور است، شاهد مسدود شدن یکهزار و ۲۰۰ حلقه از این چاه ها طی سال های اخیر بوده و آب مورد نیاز کشاورزان این مناطق از طریق یک چاه اصلی تامین شده است.
یکی دیگر از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا سر مزرعه است و در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده و ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.
این در حالی است که در اجرای طرح انتقال آب با لوله پلی اتیلن به ازای هر یکهزار کیلومتر خط انتقال، ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی واقع در حوضه آبریز تحت پوشش قرار می گیرد و در سال گذشته نیز اجرای ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب با لوله مطالعه شده است.
ستاد احیا در مدتی کوتاه تمام رودخانه های اصلی حوضه از جمله رودخانه زاب، نازلو چای، باراندوز چای، گدار، سیمینه و زرینه را لایروبی کرده و سر دهنه های اصلی آنها را جهت جلوگیری از هدر رفت آب بسته است تا انتقال آب بر پیکره دریاچه تسهیل شود اما در کنار آن لایروبی رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نقش اصلی در کاهش خسارت های سیل اخیر در منطقه داشته است.
طرح تشکیل و تجهیز شبکه سنجش منابع آب سطحی و زیرزمینی استان نیز در راستای اجرای مصوبه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در زمان حاضر ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اقدامی زیربنایی برای برنامه ریزی های بخش کشاورزی در منطقه است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار است تا ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یکهزار و ۲۷۴ متر از سطح آب های آزاد برسد اما تثبیت تراز آب دریاچه در ۲ سال نخست فعالیت این ستاد را می توان موفقیتی از جنس تدبیر و امید دانست که نیازمند تداوم است.
تراز آب دریاچه ارومیه در زمان حاضر به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۸۶ سانتیمتر رسیده است و با عبور از مرحله تثبیت آب این دریاچه و موفقیت دکتر روحانی در انتخابات پیش رو، روند احیای آن به زودی آغاز می شود.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۱۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های نیمه اول سال آبی در آذربایجان‌غربی به ۲۵۲ میلی‌متر رسید

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه بارش‌های نیمه اول سال آبی در استان به ۲۵۲ میلی‌متر رسیده، گفت: در مدت مشابه طولانی مدت، ۲۱۲ میلی‌متر بارش در آذربایجان‌غربی ثبت شده بود.

وی اضافه کرد: همچنین میزان بارش طی سال آبی جاری (از اول مهر تا پایان تابستان) در آذربایجان‌غربی افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته و ۳۶ درصد بیشتر شده است.

رستگاری اظهار کرد: در سال آبی گذشته طی فصول پاییز و زمستان شاهد بارش ۱۸۵ میلی‌متری بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در هر سه حوضه ارس، دریاچه ارومیه و زاب شاهد افزایش بارش‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال بوده ایم، ادامه داد: این افزایش در حوضه دریاچه ارومیه ۱۵ درصد، رودخانه زاب ۳۱ درصد بوده و رودخانه ارس ۱۱۰ درصد بوده است.

رستگاری گفت: همچنین میزان بارش امسال در حوضه‌های ارس، دریاچه ارومیه و زاب به ترتیب ۵۱، ۲ و ۳۰ درصد بیشتر از متوسط بلندمدت بوده است.

به گفته وی، طی سال آبی جاری شاهد بارش ۶۱۶ میلی‌متری در حوضه زاب، ۲۲۹ میلی‌متری در حوضه دریاچه ارومیه و ۱۷۹ میلی‌متری در حوضه ارس هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تمام دستاورد‌های کشور با محوریت مردم بوده است
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تراز دریاچه ارومیه ۵۰ سانتیمتر افزایش یافته است
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • افزایش ۵۰ سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه
  • افزایش ۱.۶ میلیارد متر مکعبی حجم آب دریاچه ارومیه
  • بارش‌های نیمه اول سال آبی در آذربایجان‌غربی به ۲۵۲ میلی‌متر رسید
  • حجم آب دریاچه ارومیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کرد
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با پافشاری مجلس محقق شد