Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-05-03@03:32:16 GMT

فراوانی عرضه، قیمت جهانی مواد غذایی را کاهش داد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۳۱۰۵

فراوانی عرضه، قیمت جهانی مواد غذایی را کاهش داد

به گزارش بولتن نیوز، شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه آوریل به رقم متوسط ۱۶۸ واحد رسید که نسبت به ماه مارس ۱.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. با این وجود رقم یاد شده هنوز هم ۱۰ درصد بالاتر از سطح سال گذشته میلادی محاسبه شده است.

شاخص بهای شکر با ۹.۱ درصد افت در ماه یاد شده میلادی بیشترین کاهش را نشان داد. عرضه گسترده صادرات از برزیل و تداوم کاهش تقاضای جهانی واردات دلیل این افت قیمت گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص بهای روغن نباتی فائو نیز در ماه آوریل و در پی تقاضای ضعیف برای روغن پالم و نیز پیش‌بینی‌ها درباره رشد جهشی کشت و برداشت سویا در آمریکای شمالی و جنوبی، با افت ۳.۹ درصدی مواجه شد.

شاخص بهای مواد غذایی فائو که بر اساس شاخص وزن تجاری، بازارهای بین‌المللی را رصد می‌کند به پنج گروه کالایی اصلی شامل حبوبات و غلات، روغن‌های گیاهی، محصولات لبنی، گوشت و شکر تقسیم می‌شود.

کاهش قیمت گندم، علی‌رغم ثابت ماندن قیمت‌های بین‌المللی برنج، منجر به پایین آمدن شاخص بهای غلات به میزان ۱.۲ درصد شد.

بر اساس گزارش فائو، شاخص بهای لبنیات نیز در پی ورود نیمکره شمالی به فصل اوج تولید، ۳.۳ درصد کاهش یافت.اما در مقابل، افزایش قیمت برخی انواع گوشت در پی تقاضای بالای داخلی در اتحادیه اروپا و افزایش صادرات به چین، رشد ۱.۷ درصدی نشان داد.

فائو پیش‌بینی‌هایش درباره تولید جهانی غلات در سال ۲۰۱۷ را بروزرسانی کرده و اعلام داشت که حتی با وجود رشد یک درصدی مصرف، تولید این محصولات از سال ۲۰۱۶ احتمالاً با افت سالیانه ۰.۴ درصدی مواجه بوده است.

بر اساس گزارش دفتر نمایندگی فائو در ایران، پیش‌بینی‌های جدید که در «گزارش عرضه و تقاضای غلات» منتشر شدند حاکی از کاهش نسبت ذخایر-به-مصرف در سال ۲۰۱۷.۱۸به ۲۵.۸ درصد است، که اگرچه از منظر تاریخی رقمی بالا و دلگرم کننده است اما اندکی از سطح فصل جاری پایین‌تر است.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد تولید جهانی غلات نسبت به ماه آوریل افزایش داشته است. برزیل ظاهراً از برداشت بیش از انتظار ذرت برخوردار بوده و تولید جهانی این محصول به هزار و ۵۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

تخمین تولید جهانی برنج در رقم ۵۰۶ میلیون تن ثابت مانده و پیش‌بینی برای گندم – ۷۴۰ میلیون تن – نیز بدون تغییر باقی ماند، زیرا حجم پایین‌تر و مورد انتظار برداشت‌ها در استرالیا، کانادا، فدراسیون روسیه و آمریکا توسط افزایش احتمالی سطح زیر کشت در اتحادیه اروپا، هند و مراکش جبران می‌شوند.

در حوزه مصرف نیز انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷.۱۸، تولید انبوه ذرت و دیگر دانه‌های درشت منجر به افزایش مصرف این محصول برای تغذیه دام در چین و آمریکای جنوبی شود. از طرف دیگر، انتظار می‌رود مصرف برنج نیز با توجه به افزایش مصرف غذا ۱.۲ درصد بالاتر برود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که انبارهای جهانی در پایان فصل زراعی ۲۰۱۸ تقریباً هم‌سطح با ابتدای سال خواهد بود، اگرچه ترکیب این انبارها تاحدودی در حال تغییر هستند. انبارهای گندم ۳.۳ درصد رشد داشته و به رکورد جدید ۲۴۷.۶ میلیون تن دست خواهند یافت. چین که دلیل اصلی این افزایش است از سوی دیگر ذخایر دانه‌های درشت خود را به میزان ۲۰.۵ میلیون تن کاهش می‌دهد.

تجارت بین‌المللی گندم و دانه‌های درشت از منظر وزن و حجم کاهش داشته اما تقاضای قوی در خاور نزدیک و آفریقا عامل افزایش تجارت برنج خواهد بود.

Facebook Twitter Google+ اشتراک

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۳۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.
کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.
قیمت هر اونس طلا امروز با 0.13 درصد کاهش به 2283 دلار و 23 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش 0.38 درصدی به 2294 دلار و 10 سنت رسیده است.

قیمت جهانی طلا امروز 1403/02/11

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.
اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.
بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.
نرخ بالای بهره به ضرر طلاست چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد. 
ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.01 درصد کاهش به 26 دلار و 65 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.26 درصدی 935 دلار و 43 سنت معامله می‌شود.
انتهای پیام/58

دیگر خبرها

  • افزایش تولید برق در هند با کاهش قیمت زغال‌سنگ
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ترمز طلای جهانی در مسیر صعود
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱