Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@02:30:13 GMT

اقتصاد مقاومتی از کاهش قاچاق تا توسعه صادرات

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۱۳۴۳۴

اقتصاد مقاومتی از کاهش قاچاق تا توسعه صادرات

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، عملیاتی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم، در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسوولان اجرایی بوده و به همین جهت شاهد گشایش های اقتصادی قابل توجهی همچون توسعه صادرات بوده ایم.
این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل های یک هفته گذشته روزنامه ها در زمینه عملکرد دولت را در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی بررسی کرده است که در زیر به مهمترین محورهای آن اشاره می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**افزایش تولید و خودکفایی
توجه به ظرفیت ها و منابع داخلی یکی از مولفه های اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه روزنامه ایران در گزارشی با عنوان«افزایش 16 میلیون لیتری تولید روزانه بنزین» نوشت: سال 92 به طور میانگین روزانه 60 میلیون لیتر در روز بنزین تولید می‌شد، اما اکنون این رقم در آستانه رسیدن به 76 میلیون لیتر در روز است.
«عباس کاظمی» مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: در دولت یازدهم برای نخستین بار تولید بنزین یورو 4 شروع شد و امروز بیش از 27 میلیون لیتر در روز بنزین با استاندارد یورو 4 تولید و توزیع می‌کنیم. این رقم در ماه جاری به 40 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.
وی افزود: دولت یازدهم 16 میلیون لیتر در روز تولید بنزین را افزایش داد و میزان تولید بنزین کشور را به 76 میلیون لیتر در روز رساند که 40 میلیون لیتر آن با اجرای طرح‌های کیفی‌سازی و ظرفیت‌سازی بنزین یورو 4 است.
«افزایش 31 میلیون تنی ظرفیت زنجیره تولید فولاد» عنوان گزارشی بود که در روزنامه «تجارت» منتشر شد. در این گزارش می خوانیم: براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت زنجیره فولاد از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 95 طی این مدت 55 میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد کشور اضافه شده که عبارت است از حدود 17 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن، 13 میلیون تن گندله، 9 میلیون تن آهن اسفنجی، 7.5 میلیون تن شمش و 4. 8 میلیون تن محصولات فولادی. کل ظرفیت زنجیره فولاد تا شهریور سال 92 حدود 123 میلیون تن بوده که درحال‌حاضر با افزایش 55 میلیون تنی این ظرفیت به 178 میلیون تن رسیده است.
روزنامه «تعادل» نیز رونمایی از خودروی جدید پژو را اتفاقی مثبت و نخستین ثمره برجام در صنعت خودروی کشور عنوان کرد. در گزارش این روزنامه می خوانیم: براساس توافق صورت گرفته، خودرو پژو 2008 به صورت مشترک و با سرمایه‌گذاری‌ 50-50 میان ایران و فرانسه تولید می‌شود. همچنین در قرارداد مشترک ایران و فرانسه، 30درصد خودروهایی که تولید و مونتاژ نهایی می‌شوند به دنیا صادر خواهند شد.
روزنامه «تجارت» نیز از ورود صنعت خودروی ایران به عرصه رقابت جهانی خبر داد و نوشت: 22 محصول جدید ایران خودرو در راه است. روز گذشته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از انعقاد قرارداد و تفاهم نامه کنسرسیوم میان 5 نهاد ایرانی و 5 شرکت بزرگ و معتبر جهانی در حوزه طراحی و تولید خودرو به ارزش هزار میلیارد تومان در هفته آینده خبر داد.

**توسعه صادرات و کاهش واردات
یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند توسعه صادرات و کاهش واردات است. در همین زمینه روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «افزایش ٣٠٠درصدی صادرات ایران به اروپا» نوشت: ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار، برای نخستین بار گرد هم آمدند. در همین گردهمایی بود که کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا خبر از افزایش ٣٠٠درصدی صادرات ایران به اروپا پس از برجام داد و برای همکاری هسته‌ای با ایران اعلام آمادگی کرد؛ او همچنین از آمادگی اروپا برای انتقال تکنولوژی کاهش آلایندگی‌های انرژی به ایران خبر داد.
این گزارش در ادامه به نقل از «محمد خزاعی» رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نوشت: از زمان اجرایی ‌شدن برجام تاکنون، سه میلیارد و ٦٠٠ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اجرائی شده است؛ برخی از این طرح‌ها مراحل عملیاتی را آغاز کرده و برخی به تولید رسیده‌اند.
روزنامه «تجارت» نیز در گزارشی با عنوان «افزایش 34 میلیارد دلاری درآمدهای ارزی» نوشت: آمارهای رسمی ‌گمرک نشان می‌دهد که دولت یازدهم 47 میلیارد دلار در بخش واردات صرفه‌جویی ارزی کرده است. براساس آمارهای رسمی‌گمرک ایران مجموع واردات کشورمان در دوره چهارساله دولت یازدهم به 188 میلیارد و 452 میلیون دلار رسید و این در حالی است که در دوره چهارساله دولت دهم به میزان 234 میلیارد و 996 میلیون دلار انواع کالا وارد کشورمان شده بود.
در بخشی از گزارش روزنامه تجارت می خوانیم: میزان صادرات غیرنفتی ایران در دوره چهارساله دولت دهم 144 میلیارد و 947 میلیون دلار بود که این رقم به 178 میلیارد و 753 میلیون دلار در دوره چهارساله دولت یازدهم افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران در دولت یازدهم در مجموع 33 میلیارد و 806 میلیون دلار بیشتر از دوره چهارساله دولت دهم بود.
در ادامه آمده است: میزان صادرات محصولات تولیدی کشور از گمرک ایران در سال 95 به 43 میلیارد و 930 میلیون دلار رسید. این میزان صادرات نسبت به سال 94 رشد 3.5 درصدی داشته است. همچنین در سال 95 میزان واردات ثبت شده در گمرک ایران به 43 میلیارد و 674 میلیون دلار رسید که نسبت به سال 94 رشد 5.16 درصدی را نشان می‌دهد

**کاهش قاچاق
بند سوم ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر توجه به ظرفیت ها و تولید ملی تاکید دارد اما واردات غیررسمی کالا به کشور سبب بی رونقی تولید داخل می شود. در این زمینه روزنامه «اعتماد» نیز در گزارشی با عنوان « صادرات از واردات جلو افتاد» به نقل از «مجتبی خسروتاج» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران نوشت: طی سال‌های گذشته واردات قاچاق از 25 میلیارد دلار به حدود 12 میلیارد کاهش یافته است.
وی افزود: البته برخورد با قاچاقچیان موضوع بسیار پیچیده‌ای است که در آن عوامل متعددی دخیل است و برای جلوگیری از آن نوعی برخورد سیستمی باید وجود داشته باشد، اما به هر صورت در وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش بر آن است که این موضوع لحاظ شود.
پژوهشم**458**1601**خبرنگار: محمد ستاری** انتشاردهنده : شهناز حسنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۱۳۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم

ایسنا/کرمانشاه رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه گفت: در پی راه اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی استان هستیم.

امیرحمزه خزایی، امروز(۱۳ اردیبهشت) در نشست خبری هفته بسیج سازندگی با اشاره به فعال بودن یک دهکده اقتصاد مقاومتی در استان، گفت: این دهکده اقتصاد مقاومتی در زمینی به وسعت ۲۳ هکتار با ۲۲ واحد تولیدی زمینه اشتغال مستقیم ۱۵۰ نفر از افراد جویای کار را در استان فراهم کرده است.

 وی با اشاره به بازدهی خوب این دهکده اقتصاد مقاومتی در استان، گفت: در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی استان هستیم.

 رئیس سازمان بسیج سازندگی استان کرمانشاه یادآور شد: دهکده های اقتصاد مقاومتی با هزینه ناچیز در اختیار افراد جویای کار قرار می گیرند و می توانند نقش مهمی در حل مشکل بیکاری در استان ایفا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه ۲۲۰۰ گروه جهادی سازماندهی شده دارد، گفت: در حال ثبت مشخصات گروه‌های جهادی در سامانه‌ای به نام سامانه اطلس هستیم تا بتوانیم خدمات گروه‌های جهادی را ساماندهی کنیم.

خزایی با بیان اینکه گروه های جهادی به سمت تخصصی شدن می روند، گفت: هم اکنون در استان ۴۸۰ گروه جهادی تخصصی با حدود پنج هزار عضو داریم که در پی توسعه گروه های جهادی  تخصصی در استان هستیم.

وی سپس با بیان اینکه در هفته بسیج سازندگی امسال حدود ۳۳۰ ویژه برنامه توسط نواحی و اقشار بسیج در استان اجرا خواهد شد، گفت: برپایی ایستگاه های صلواتی، اعزام بالغ بر ۲۰۰ گروه جهادی به مناطق محروم، توزیع کمک های مومنانه، برپایی نمایشگاه های عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی، افتتاح چندین پروژه آبرسانی و... از جمله برنامه های این هفته در استان خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۶۵ نفر از سوی مجموعه بسیج سازندگی استان برای دریافت تسهیلات ۲۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی از محل اعتبارت تبصره ۱۸ به بانک ها معرفی شدند، گفت: تاکنون ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی و کارفرمایی در استان پرداخت شده است.

خزایی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۳۴۱ پروژه عمرانی از سوی مجموعه بسیج سازندگی در استان کرمانشاه در دست اجرا قرار گرفته، گفت: در این مدت احداث ۲۰۰ باب منزل مسکونی با مشارکت کمیته امداد و بنیاد مسکن در استان کرمانشاه شروع شده که بالای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طی یکی، دو ماه آتی تحویل متقاضیان خواهند شد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون کار احداث هفت مجتمع آبرسانی از سوی مجموعه بسیج سازندگی در مناطق روستایی استان شروع شده، گفت: این پروژه ها پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی داشته و تا پایان اردیبهشت ماه بخش زیادی از آنها به اتمام خواهد رسد و مابقی پروژه ها هم تا اول تابستان به اتمام می‌رسند.

خزایی آسفالت ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی با مشارکت راهداری، توزیع بیش از ۲۵۰۰ سری جهیزیه به نوعروسان مناطق محروم، توزیع ۵۶ هزار بسته آموزشی و لوازم تحریر، توزیع بالغ بر ۱۰۰ هزار دست پوشاک و کفش، توزیع ۱۸۰۰ قلم اقلام دارویی و بهداشتی را از دیگر اقدامات مجموعه بسیج سازندگی در استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون عنوان کرد.

تشکیل ۱۵۰۴ صندوق قرض الحسنه اشتغالزا با عضویت ۴۸ هزار نفر در استان، ایجاد ۸۹ تعاونی توسط بسیج سازندگی، مشارکت در واکسیناسیون دام ها در ۱۰۹ نقطه از مناطق روستایی و عشایری از دیگر اقدامات مجموعه بسیج سازندگی استان از سال ۱۴۰۰ بود که خزایی از آنها یاد کرد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شش مولفه اقتصاد مقاومتی متعلق به مردم است 
  • نقش شوراها در تحقق شعار سال انکار ناپذیر است
  • در پی راه‌اندازی دهکده اقتصاد مقاومتی دیگری در مناطق شرقی کرمانشاه هستیم
  • بازدید دادستان تهران از دو شرکت‌ داروسازی
  • تصویب ۵ طرح بهبود و توسعه میادین نفت و گاز کشور
  • اعطای نشان ملی به شرکت آرد هشترود 
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • اعطای نشان ملی اقتصاد مقاومتی به " شرکت آرد هشترود "
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی