Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از جوان در کردستان، نبی احسنی در نشست تحلیل و ضعیت تالاب زریبار که به همت انجمن علمی محیط زیست دانشگاه پیام نور سنندج برگزار شد، گفت : تالاب زریبار بزرگترین دریاچه آب شیرین غرب کشور و از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین جهان است که متاسفانه مورد غفلت و بی رحمی توسط انسان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: این دریاچه در ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد و از جاذبه گردشگری ویژه‌ای برخوردار است.رئیس آموزش و پژوهش حفاظت محیط زیست کردستان به اجرای مدیریت اکوسیستمی تالاب زیبای زریبار اشاره کرد و افزود: مدیریت زیست بومی یک فرایند فرابخشی است که با درگیر نمودن تمام ذینفعان ودر نظر گرفتن اولویت بخش‌های مختلف نسبت به تدوین برنامه جامع فرابخشی اقدام می‌کند.

احسنی با بیان اینکه مشارکت ذینفعان در این راستا سبب خواهد شد تا نظرات دانش و منافع افراد و گروه‌های ذیربط به تالاب در تدوین برنامه لحاظ شود، افزود: در مدیریت اکوسیستمی مردم و حیات آنها در مرکز تصمیم گیری مدیریت و حفاظت قرار می‌گیرند که این رویکرد تفاوت عمده‌ای با روش‌های سنتی حفاظت از محیط زیست دارد.

وی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست و به ویژه اکوسیستم تالاب زریبار بر همگان ضرورت دارد، گفت: به دلیل اهمیت این تالاب غیر از استان کردستان و شهرستان مریوان به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در سطح کشور و نفع آن برای اکوسیستم، بر اساس مصوبه هیئت دولت اکنون در مراحل قرار گرفتن در فهرست تالاب های بین‌المللی « کنوانسیون رامسر» است.

رئیس آموزش و پژوهش حفاظت از محیط زیست استان کردستان اعلام کرد: به دلیل اهمیت آن در زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی، تالاب زریبار، زیباترین چشم انداز کردستان احتیاج به مراقبت و مدیریت همه جانبه دارد.

احسنی به خدمات و کارکردهای تالاب زریبار اشاره کرد و افزود: تفرج و گردشگری، ، تنوع زیستی، پاکسازی و تامین آب، ذخیره کربن، ارزش‌های فرهنگی، کنترل سیلاب و خشکسالی و تعدیل خرد اقلیم، از جمله خدمات این تالاب است که به مردم منطقه و استان ارائه می‌دهد.

وی به عوامل متعددی که تالاب زریبار را تهدید می‌کند را، انتقال فاضلاب انسانی و کشاورزی به داخل دریاچه، ورود پسماندهای محیطی، ساخت و سازهای غیرمجاز، برداشت بی رویه آب، ورود مواد زائد جامد داخل آب، کاربری اراضی، ورود رسوبات، برداشت بی رویه گونه‌های گیاهی دریاچه را عنوان کرد.

رئیس آموزش و پژوهش حفاظت از محیط زیست استان کردستان به چند مورد از اهداف راهبردی و اجرایی این دریاچه اشاره کرد و افزود: مدیریت جامع آب در حوضه آبریز زریبار و تامین حق آب تالاب، حفاظت از تنوع زیستی تالاب زریبار، بهره‌برداری پایدار از تالاب و مدیریت کاربری ار اضی، افزایش آگاهی ها در محدوده های تالاب و پایدارسازی معیشت جوامع محلی است.

احسنی در پایان ارزش‌های تالاب زریبار اشاره کرد و گفت: این تالاب در تعدیل اقلیم، بهره‌برداری از آبزیان، منبع تامین آب، گیاهان دارویی، تنوع زیستی غنی، اشتغال زایی نقش مهمی ایفا می‌کند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۵۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروانه با الگوی منحصر به فرد را پیدا کنید (معمای تصویری)

عصر ایران - در معمای تصویری زیر تعدادی پروانه دیده می شوند. الگوی روی بال های یکی از این پروانه ها منحصر به فرد است و مشابه دیگری ندارد. شما باید این پروانه متفاوت را پیدا کنید.

 

 

این قبیل سرگرمی های تصویری گزینه خوبی برای تقویت مهارت های مشاهده ای انسان هستند. با تعیین بازه های زمانی کوتاه مانند 20 ثانیه می توانید شرایط را چالش برانگیزتر کنید.

 

 

پاسخ در پایین صفحه ارائه شده است.

 

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

..

 

 

پاسخ: در تصویر زیر پروانه منحصر به فرد مشخص شده است.

 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: یک گلدان در این تصویر گم شده، آن را بیابید!

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش «مسیرسبز- ایران پاک»
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • جمع آوری ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی در پویش مسیر سبز ایران پاک
  • آلودگی هوای اصفهان، دغدغه مدیریت استان و مدیران ارشد کشور است
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • پروانه با الگوی منحصر به فرد را پیدا کنید (معمای تصویری)