Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-06@16:36:07 GMT

حمایت هاشمی‌طبا از دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۲۷۹۵۲

هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من برای آمدنم با کسی مشورت نکردم و تعاملی نداشتم، اما اگر انتخاب نشدم ادامه دولت روحانی را به صلاح می‌دانم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید مصطفی هاشمی طبا در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان افزود: بزرگترین گناه نزد خداوند آن است که چیزی که نمی توانیم انجام دهیم بر زبان بیاوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه بعد از جنگ راه شهیدان را به کار نبردیم و مشغول مصرف کردن منابع کشور شدیم گفت: مصرف بی رویه آب و حفر چاه های بسیار عمیق از جمله دلایل تکیده شدن ایران است و اگر سرزمین ما تهی و سترون شود چه میراثی برای آیندگان به جا می گذاریم؟
هاشمی طبا افزود: درآمد ها و هزینه های دولت مشخص است. اگر کسی بگوید درآمد را می خواهم اضافه کنم یا هزینه بیشتری کنم "مصداق لم تقولون مالا تفعلون" است.
کاندید انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اولویت های کاریم از درون قانون است و آن را بر اساس قانون 5 ساله ششم تدوین کرده ام
هاشمی درباره اولویتهای کاریش تاکید کرد: رسیدگی سرزمینی، رسیدگی به محرومان و اشتغال از جمله اولویت های اصلی کاری من است.وی گفت: اشتغالزایی با صنعت و کشاورزی تکمیل نمی شود و فقط با گردشگری میتوان این مهم انجام شود البته اشتغالزایی باید متناسب با شان ،پایدار و سازنده باشد

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده شده قرار است به نفع یکی از کاندیداها از ادامه رقابت کنار بکشید درست است ؟افزود: خیر . من به توصیه یا مشورت با کسی نیامدم و تا آخر می مانم
وی گفت: اگر انتخاب نشدم ادامه دولت روحانی را به صلاح می دانم
هاشمی طبا در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه یارانه باید به دست محرومان واقعی برسد افزود: یارانه ها الان بین همه تقسیم میشود و این مدل صحیحی نیستوی گفت: من یک دوستی دارم که در ونکور کانادا زندگی می کند در ضمن یارانه هم می گیرد
هاشمی طبا در ادامه به موضوع دیدگاههای کاندیداهای اشاره کرد و افزود : نامزدهای ریاست جمهوری 3 نوع دیدگاه دارندیکی دیدگاه رییس جمهور و آقای جهانگیری است که می گویند مشی شان اعتدال و میانه روی است و معتقدند به قبل بازنمیگردند.دیدگاه دوم روش وعده دادن و سوال کردن است وعده بدون راه حلالبته باید بدانیم که سوال کردن که کاری ندارد در کشور ما بی نهایت سوال استدیدگاه سوم را من پیشنهاد می کنم روش اطاعت از قانون و انتخاب اولویت هاست. این روش جهادی و فداکارانه است که همه مردم باید به آن عمل کنند.
درآمد و هزینه های دولت باید براساس قانون باشد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ادعای کسب درآمد جدید و دو برابر کردن درآمد دولت گزاف است و کسی حق ندارد این حرف را بزند زیرا عملی نخواهد بود.
،هاشمی طبا در نشست خبری افزود: وعده دادن باید مطابق با قانون باشد چون افزایش درآمد دولت، نیازمند گران کردن ارز و دریافت مالیات بیشتر از مردم است.وی گفت: ارز 3000 تومانی می‌تواند به راحتی ده برابر شود این کار اصولا راه آسانی است یک شب فکر می‌کنند و آن را چند برابر می‌کنند عده‌ای این مسئله را میدانند و از رانت آن استفاده می‌کنند.
هاشمی طبا افزود: آنچه که باید در کشور انجام شود حتما باید با قانون تطابق داشته باشد بنابراین دولت باید مطابق قانون درآمد و هزینه داشته باشد.وی با تاکید بر صنعت و کشاورزی به شیوه اتوماسیون گفت: در زمینه کشاورزی باید تولیدات خوب و قابل صادرات داشته باشیم اصلاح آب و خاک را در دستور کار قرار دهیم همچنین در صنعت نیز باید عملکرد مشابه داشته باشیم تا با اتوماسیون دقیق و برنامه‌ریزی منظم تولیدبا کیفیت امکان‌پذیرباشد.هاشمی طبا در خصوص راهکار حل معضل بیکاری ادامه داد: معضل بیکاری فقط با صنعت کشاورزی خاتمه نمی‌یابد چرا که ما سه میلیون در سال آمار بیکاری داریم و یک میلیون هر سال به آن اضافه می‌شود اما با گردشگری می‌توان به اوضاع نابسامان سامان بخشید.وی در ادامه به بازاریابی به عنوان امری مهم در بحث اشتغال و تولیداشاره کردو گفت : : بازاریابی امری مشکل است و به همان اندازه صادرات نیز سخت و دشوار است و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد دولت هم نمی‌تواند در این امر مداخله کند. این کار باید به دست متخصصان و تجار قوی سپرده شود تا آنها با استفاده از تجارب خود بتوانند مفید واقع شوند.
هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما با پیشنهاد یکی از نامزدهای انتخاباتی مبنی بر اعلام لیست اموال موافق هستید یا خیر، افزود: بنده مخالف هستم برای آنکه پیشنهاداتی را که نتوان از آن نتیجه‌ای دریافت کرد را مهمل می‌دانم.
وی ادامه داد : مثلا فردی اموالی ندارد و دیگری دارای مُکنت است، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ بنده شاید اعلام کنم آن فرد دارا بهتر باشد. شاید شخص فقیر بعد از انتخاب فرصت را غنیمت شمرده و از بیت المال برای خود اموالی فراهم کند اما ممکن هم هست که آن دارا اموال خود را از راه غیرمشروع جمع آوری کرده باشد و شخص فقیر درویش صفت باشد لذا باید دید ملاک چه چیزی است.
هاشمی طبا تاکید کرد: بر اساس قانون کسانی که مسئولیتی در کشور بر عهده دارند مانند شخص رئیس جمهور باید در ابتدا و انتهای مسئولیت لیست اموال خود را قوه قضاییه اعلام کند تا تغییرات آن بررسی شود لذا پیشنهاد اعلام لیست اموال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر جوسازی است
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امروز جزئیات بیشتری از برنامه‌های انتخاباتی خود را اعلام خواهید کرد، گفت: خطوط اصلی برنامه بسیار مهم است مانند اینکه بنده مهندس کشاورزی نیستم تا از جزئیات اصلاحات کشاورزی مطلع باشم اما می‌دانم باید بذر خوب، آب و... استفاده کرد اما شخص تصمیم گیرنده و طراحان افراد دیگری هستند.
وی ادامه داد: تخصص بنده مهندسی نساجی است و هر سوالی در این زمینه تا جایی که مطلع باشم را پاسخ می‌دهم اما معتقدم باید خطوط اصلی در کشور مشخص و این امر برای مردم شفاف شود.
هاشمی طبا گفت: مردم در تشخیص حقیقت یا دروغ تخصصی ندارند اما میراث ما باید برای آنها خوب باشد لذا بیش از بیان خطوط اصلی اشاره‌ای نمی‌کنم زیرا اطلاعی از آن ندارم. به طور مثال شش ماه به وزارت کشاورزی فرصت می‌دهم تا استان به استان بررسی کرده و طرح‌های خود را به دولت ارائه کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظرتان نسبت به امنیت ملی، مبارزه با تروریست و تهدیدات عربستان، چیست گفت: موضوع امنیت ملی در شورای عالی امنیت ملی مطرح می‌شود، برخی را دیده‌ام که اعلام می‌کنند که ما از موضع قدرت برخورد می‌کنیم که خیلی خوب است اما در عمل بیشتر از موضع مصلحت وارد می‌شویم.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه افزود: اما سیاست‌های کلی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن حرکت می‌کند را قبول دارم، به خصوص مسائل اصلی کشور زیر نظر مقام معظم رهبری، مسائل دفاعی در شورای عالی دفاع و مسائل امنیتی در شورای عالی امنیت تعیین می‌شود و رئیس جمهور هم نمی‌تواند در آن مسائل اعمال نظر کند زیرا افراد حاضر در این شوراها سیاست گذاری می‌کنند.
هاشمی طبا در خصوص موضوع برجام هم گفت: برجام به لحاظ فرهنگی و سیاسی به نفع ما بود و اتفاقات خوبی نیز برای ما رقم خورد و شرایط سختی که خودمان را با آن تطبیق نداده بودیم و ولخرجی می‌کردیم بهتر شده است.
وی افزود:‌ قبلا نفت ما را نمی‌خریدند اکنون نفت می‌فروشیم، قبلا کشتی‌ها به ایران نمی‌آمدند و کشورهای اروپایی و کره و ژاپن به ما جنس نمی‌فروختند ولی اکنون شرایط تغییر کرده است.
هاشمی طبا گفت: پیش از این وقتی جنسی می‌خریدیم از طریق بانک نبود و مجبور بودیم پول نقد را داخل چمدان حمل کنیم و از طریق کشور ثالث با سی تا چهل درصد هزینه آن را به ایران برسانیم.این کاندیدای ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز در حوزه کارگری بازخوردهای خوبی را از جامعه نمی گیریم و آیا ادامه روند فعلی می‌تواند تامین کننده افق‌های مد نظر جمهوری اسلامی باشد گفت: در خصوص معدن زغال سنگ هیچ یک از مسئولین وارد معدن نشدند و من معتقدم که معادن زغال سنگ باید تعطیل شودوی با بیان اینکه صرفا انفجار عامل مرگ کارگران معدن زغال سنگ نمی‌شود افزود: کارگران معادن زغال سنگ به علت وجود گازهای موجود و شرایط بسیار سخت آن دچار تبعات بدی می شوند و پس از دوره فعالیت دچار مرگ می‌شوند.
نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید ببینیم چه کسی مالک این معدن است اظهار داشت: مسئول این اتفاقی که رخ داده دولت نیست بلکه مالک معدن است.
هاشمی‌طبا با بیان اینکه علاوه بر کارگران، معلمین، کاسبان و برخی کارکنان نیروهای مسلح از وضع موجود ناراضی هستندگفت: کشوری که دائما در حال مبارزه و تحریم است چنین وضعیت را هم خواهد داشت و اگر امروز می‌بینیم که امارات و قطر در ان وضعیت به سر می‌برند عامل سیاست‌های آمریکا و اسرائیل است.
وی در ادامه افزود: هر دولتی که بیاید نه وضع کارمندان نه وضع کارگران و نه وضع نیروهای مسلح را نمی‌تواند تغییر دهد.هاشمی طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نامزدهای انتخاباتی وعده یارانه 250 هزار تومانی داده است و سایتی را هم برای ثبت نام بیکاران اعلام کرد نظرتان در این مورد چیست افزود: خرید رای ممنوع است زمانی که کسی می‌گوید اگر من انتخاب شوم ماهی 250 هزار تومان پول پرداخت می‌کنم این مسئله به معنای این است که به من رای بدهید تا به شما پول بدهم نمی‌دانم از نظر قانونی این موضوع چگونه پیگیری می‌شود اما به اعتقادم این کار ناپسند است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کاندیداهای انتخابات باید برنامه‌هایی در چارچوب قانون داشته باشند چرا که رئیس جمهور نمی‌تواند بر خلاف قانون عمل کند اگر می‌گفتند در صورتی که قانون به ما اجازه دهد یارانه سه برابر و یا 250 هزار تومان پرداخت می‌کنیم این حرف منطقی است و اینکه گفتند ما می‌توانیم و شما نمی‌توانید پسندیده نیست.
هاشمی طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما از ورود پول‌های فاسد به برخی ستادهای انتخاباتی گفتید لطفا در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه دهید بیان داشت: من چنین صحبتی نکردم گفتم اگر توانستید منشا پول‌هایی که به ستادها وارد می‌شود را روشن کنید خیلی چیزهای دیگر هم روشن می‌شود.
وی افزود: بنده چنین اتهامی را به کسی وارد نکردم اما خیلی دوست دارم منشا این پول‌ها مشخص شود ان شا الله همه این‌ها پاک و حلال است.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما در جهت تقویت اقتصاد صنعت توریست در کشور چیست گفت: دولت در این زمینه تا حد زیادی موفق عمل کرده است اما ما هم هنوز در زمینه زیربنایی از جمله هتل‌ها و مهمان‌پذیرها مشکل داریم از سوی دیگر هم فضای تبلیغات خارجی علیه ما است لذا بودجه‌ای را باید برای خنثی کردن تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی در نظر بگیریم
هاشمی طبا تاکید کرد: پیشنهادم این است که بودجه‌ای را برای خنثی کردن تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی در نظر بگیریم و حتی گفتم هر گردشگری وارد کشور می‌شود را یک میلیون دلار بیمه حوادث کنیم.
وی افزود: کشورهایی همچون عربستان در این زمینه مشکلاتی ایجاد کرده‌اند لذا باید تلاش کنیم این مسائل برطرف شود.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۷۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ

  منبع: تایم
  تاریخ انتشار: 30 آوریل 2024
  گفتگوی اریک کورتسا با دونالد ترامپ
  مترجم: لیلا احمدی
  ➖➖➖➖➖➖➖➖➖
  عصر ایران/ ترجمه: مجله آمریکایی تایم روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در گفت‌و‌گویی اختصاصی با دونالد ترامپ به بررسی برنامه‌های او درصورت انتخاب مجدد پرداخته و جلد خود را به همین‌خاطر به تصویر او اختصاص داده است. بخش دوم این گفت‌و‌گو پیش روی شما است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
  حواسش جای دیگری است. آی‌پدِ روی میز را با انگشت پیش می‌کشد تا پلی‌لیستِ رستوران را تنظیم کند. به‌ترتیب "شینید اوکانر"، "جیمز براون" و "شبح اوپرا" پخش می‌شوند. قطعۀ محبوبش باعنوان"پرچم ستاره‌دار" هم شنیده می‌شود که متعلق به "گروه کری" است. این گروه در زمرۀ متهمانی است که به‌خاطر حمله به ساختمان کنگرۀ ایالات متحده در ششم ژانویه بازداشت شده‌اند. صدای ضبط‌شدۀ او هم روی کار است که سوگند وفاداری یاد می‌کند. این قطعه یکی از اصلی‌ترین نمادهای تجمعات ترامپ است که وحدت ملی را به سلاحی برای جان‌نثاری‌ِ حزبی مبدل می‌کند.
 
  نمایش از جایی آغاز می‌شود که دورۀ نخست ریاست او به پایان می‌رسد. حواث 6 ژانویه که درخلال آن گروهی از طرفداران ترامپ در تلاش برای براندازی و انتقال قدرت به مرکز دموکراسی آمریکا حمله‌ور شدند، لکۀ ننگی بر میراث سیاسی ترامپ است. او در پی آن است که شورش را اقدامی میهن‌پرستانه جلوه دهد. وقتی می‌پرسم که آیا به عفو این افراد فکر کرده؟ می‌گوید: «بله، قطعاً». ازآن‌جایی‌که ترامپ با ده‌ها اتهام جنایی ازجمله مداخله در انتخابات، توطئه برای فریب دولت، اختفای عمدیِ اسرار امنیت ملی و جعل سوابق تجاری برای پنهان‌کردن پرداخت‌های خنثی‌شده روبه‌رو است، می‌کوشد تا از اتهامات قانونی، نشان افتخار بسازد.
 
  در دورۀ دوم، نفوذ ترامپ بر دموکراسی آمریکا بسیار فراتر از قدرت عفو خواهد بود. شرکای سیاسی درحال زمینه‌سازی برای بازسازی ریاست‌جمهوری در راستای دکترینی به نام «تئوری اجرایی واحد» هستند که طبق آن بسیاری از محدودیت‌های تحمیل‌شده بر کاخ سفید از سوی قانون گذاران و دادگاه‌ها باید به نفع فرماندۀ کل قوا از بین برود.
 
  قدرت در هیچ حوزه‌ای مهم‌تر از وزارت دادگستری نیست و از آغاز فاصلۀ محترمانه‌ای بین رؤسای‌جمهور و مقامات اجراییِ تأیید‌شده از سوی سنا وجود داشته تا از سوء‍استفاده برای اهداف شخصی جلوگیری و از توان عظیم این نهادها در محدودکردن آزادی آمریکایی‌ها اجتناب شود؛ اما ترامپ که در اولین دورۀ ریاست‌جمهوری‌اش از تحقیقات متعدد از سوی منصوبان قضایی‌اش آسیب دیده بود، اینک در تحمیل ارادۀ خود بر وزارت دادگستری، بازرسان و دادستان‌ها بیش از پیش مصمم است.
 
  ترامپ در خلال گفتگوی ما در مارالاگو می‌گوید: «ممکن است وکلای آمریکایی را که از دستور او برای محاکمۀ شخصی امتناع می‌کنند، اخراج کند.» او به هوادارانش گفته: «در دورۀ دوم به‌دنبال تلافی علیه دشمنانش خواهد بود.» آیا این تلافی‌جویی شامل "فانی ویلیس" (دادستان منطقۀ آتلانتا) هم می‌شود که او را به دخالت در انتخابات متهم کرد یا "آلوین براگ" (دادستان منهتن در پروندۀ استورمی دنیلز) را هم دربرمی گیرد که ترامپ قبلاً گفته بود باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد؟ ترامپ تردید دارد و هیچ قولی نمی‌دهد. می‌گوید: «نه، نمی‌خواهم چنین کنم، اما کاری که آن‌ها انجام داده‌اند، وحشتناک است.»


 
  ترامپ همچنین قول داده «دادستان ویژه»‌ای برای پیگرد بایدن منصوب کند. می‌گوید: «نمی‌خواهم به بایدن صدمه بزنم. برای دفتر ریاست احترام زیادی قائلم. بااین‌حال، چند ثانیه بعد می‌گوید: «ممکن است سرنوشت بایدن با حکم آیندۀ دادگاه عالی مرتبط باشد. باید دید که آیا رؤسای‌جمهور می‌توانند به خاطر اعمالی که در زمان تصدی سمت ریاست مرتکب شده‌اند، با پیگرد کیفری مواجه شوند؟ ترامپ می‌گوید: «اگر مقامات بگویند رئیس‌جمهور مصونیت ندارد، بایدن باید به‌خاطر همۀ جرایمش تحت‌تعقیب قرار ‌گیرد.» [با این توضیح که بایدن به هیچ جرمی متهم نشده و تلاش جمهوری‌خواهانِ مجلس نمایندگان برای استیضاح او نتوانسته شواهدی دال بر جرایمش باشد»]
 
 بازرسان و مقامات سابق وزارت دادگستری از هر دو حزب معتقدند چنین اقداماتی به‌طوربالقوه برای مجری قانون آمریکا فاجعه بار است و اعتبارش را خدشه‌دار می‌کند. "مایکل‌مک‌کانل" (قاضی استیناف سابق ایالات متحده که از سوی رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش منصوب شده) می‌گوید: «اگر دستور دادرسی نامناسب صادر کنم، از وکلای محترم ایالات متحده انتظار دارم مخالفت کنند. اگر رئیس‌جمهور دادستان ایالات متحده را برکنار کند، طوفان بزرگی به راه خواهد افتاد.» مک‌کانل، که اکنون استاد حقوق دانشگاه استنفورد است، می‌گوید: «این اخراج می‌تواند تأثیری مشابه کشتار شنبه‌شب داشته باشد، زمانی‌که رئیس‌جمهور ریچارد نیکسون به مقامات ارشد وزارت دادگستری دستور داد بازرس ویژۀ تحقیق واترگیت* را برکنار کنند.»
 
* رسوایی واترگیت، مجموعه رخدادهایی درخلال سال‌های ۱۹۷۲–۱۹۷۵ در هتلی به همین نام در واشینگتن است که منجر به بالاگرفتن احتمال استیضاح و درنتیجه کناره‌گیری نیکسون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده شد.

 رؤسای‌جمهور طبق قانون‌اساسی این حق را دارند که وکلای ایالات متحده را برکنار کنند، اما برکناری یکی از وکلا (به‌طورخاص) به دلیل رد دستور رئیس‌جمهور بی‌سابقه است.
 
طرح‌های رادیکال ترامپ برای افزایش اقتدار ریاست‌جمهوری در سراسر کشور احساس می‌شود. تمرکز اصلی او بر مرز جنوبی است. ترامپ قصد دارد دستوراتی امضا کند که بسیاری از سیاست‌های مشابه را از دورۀ نخست ریاست‌جمهوری خود، دوباره روی کار بیاورد؛ دستوراتی مثل طرح «ماندن در مکزیک» (که مستلزم فرستادن پناهجویان غیرمکزیکی به جنوب مرز تا تاریخ دادگاهشان است)  و «عنوان 42» (که به مقامات مرزی اجازه می‌دهد مهاجران را بدون اجازۀ درخواست پناهندگی اخراج کنند).
 
  مشاوران می‌گویند ترامپ قصد دارد از گذرگاه‌های مرزی و قاچاق فنتانیل (شبه‌مرفین بسیار قوی) و کودکان به‌عنوان توجیهی برای اِعمال مجددِ اقدامات اضطراری استفاده کند. او از بودجۀ فدرال و با تخصیص پول از بودجۀ نظامی بدون تأیید کنگره، احداث دیوار مرزی را از سر خواهد گرفت. مشاوران می‌گویند سنگ‌بنای این برنامه، عملیات اخراج گسترده‌ای خواهد بود که میلیون‌ها نفر را هدف قرار می‌دهد. ترامپ در دورۀ نخست ریاست‌جمهوری خود وعده‌های مشابهی داده بود، اما می‌گوید قصد دارد در دورۀ دوم تهاجمی‌تر عمل کند. "تام هومن" (مشاور ارشد ترامپ و سرپرست سابق ادارۀ مهاجرت و گمرک) می‌گوید: «مهاجران باید اخراج شوند. آن‌ها باید از مرز خارج شوند."
 
  ترامپ برای عملیاتی در این مقیاس، بیشتر به گارد ملی برای گرد‌آوری و خروج مهاجران غیرقانونی از سراسر کشور متکی است. او می‌گوید: «اگر آنها نمی‌توانستند، از [بخش‌های دیگر] ارتش استفاده می‌کردم. وقتی می‌پرسم آیا این بدان معناست که او قانون «پوس‌کامیتاتوس» را نقض می‌کند – قانون مصوب 1878 که به‌کارگیریِ نیروی نظامی علیه غیرنظامیان را ممنوع می‌کند – به‌نظر می‌رسد ترامپ اعتنایی به معنا و بار تاریخی این قانون ندارد. می‌گوید: «خب، اینها غیرنظامی نیستند. افرادی هستند که غیرقانونی در کشور حضور دارند.» او همچنین از پلیس محلی کمک خواهد گرفت و می‌گوید حاضر به تأمین بودجه برای حوزه‌هایی که از اتخاذ سیاست‌های او سرباز می‌زنند، نیست. ترامپ می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که برخی نخواهند مشارکت کنند و سهمی از بودجه نخواهند داشت.»
 
  ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور، 3 قاضی به دیوان عالی معرفی کرده که به لغو «رو دربرابر وید»* رأی داده‌اند و مدعیِ پایان‌دادن به حق سقط جنین طبق قانون اساسی است.
 
  *رو دربرابر وید، (Roe versus Wade) حکم تاریخیِ دیوان عالی ایالات متحدۀ آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین بود که بنابرآن دیوان عالی حکم داد قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از آزادی زن برای سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی پشتیبانی می‌کند.
 
  در عین‌ حال با تأکید بر این‌که ممنوعیت فدرال را امضا نمی‌کند، به‌دنبال خنثی‌کردن سوژۀ مبارزات انتخاباتیِ دموکرات‌ها بوده است. او متعهد به وتوی هرگونه محدودیت فدرال درصورت روی‌کارآمدن نیست. اکنون بیش از 20 ایالت، ممنوعیت کامل یا جزئیِ سقط جنین دارند و ترامپ می‌گوید سیاست‌های این‌چنینی باید به ایالت‌ها واگذار شود تا آنچه را که می‌خواهند، ازجمله نظارت بر بارداری زنان را انجام دهند. وقتی از او می‌پرسم: «آیا مشکلی ندارد که برخی ایالت‌ها زنان را به‌خاطر سقط جنین (فراتر از حدی که قانون اجازه می‌دهد)، محاکمه می‌کنند؟ می‌گوید: «این‌که من با این قضیه مشکل دارم یا نه، مهم نیست و کاملاً بی‌ربط است. ایالت‌ها این قبیل تصمیمات را خواهند گرفت.» این‌ در حالی‌ است که پرزیدنت بایدن گفته با اقدامات دولتیِ ضد سقط جنین در دادگاه و مقررات مبارزه خواهد کرد.
 
  متحدان ترامپ قصد ندارند در صورت بازگشت او به قدرت، در مورد سقط جنین منفعل باشند. «بنیاد هریتیج» -از اثرگذارترین سازمان‌های تحقیقاتی محافظه‌کار در آمریکا- خواستار اجرای قانون قرن نوزدهمی شده که ارسال قرص‌های سقط جنین را غیرقانونی می‌کند. کمیتۀ مطالعات جمهوری‌خواهان (RSC) که بیش از 80 درصد از کنفرانس جمهوری‌خواهِ مجلس نمایندگان را شامل می‌شود، در پیشنهاد بودجۀ سال 2025، «قانون حیات در زمان لقاح» را گنجانده است که بنابرآن حق حیات به "لحظۀ لقاح" نیز تعمیم می‌یابد. از ترامپ می‌پرسم: «اگر این لایحه روی میزش بیاید، آن را وتو می‌کند؟» ترامپ می‌گوید: « مجبور نیستم برای وتو کاری انجام دهم، زیرا ایالت‌ها این کار را انجام می‌دهند».
        
  رؤسای جمهور معمولاً محدودیت‌های زیادی برای تصویب قوانین اساسی دارند. تیم ترامپ به‌دنبال روی‌کارآوردن دو لایحه برای شروع دورۀ دوم است: "بستۀ امنیتی مرزی و مهاجرت" و "تمدید کاهش مالیات در سال 2017". بسیاری از مقررات مربوط به لایحه دوم اوایل سال 2025 منقضی می‌شوند. 

  ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای تشدید برنامۀ حمایت‌گرایانۀ (حمایت از تولیدات داخلی) خود است و می‌گوید درنظر دارد تعرفۀ بیش از 10درصدی بر واردات و شاید حتی 100درصدی بر برخی کالاهای چینی اعمال کند.

  ترامپ می‌گوید: این تعرفه‌ها اقتصاد ایالات متحده را از تحت‌الشعاع قرارگرفتنِ تولیدات خارجی می‌رهاند و به رنسانس صنعتی در ایالات متحده دامن می‌زند. استدلال مشاورانش این است که میانگین نرخ تورم سالانه در دورۀ نخست ریاست جمهوریِ او زیر 2٪ بوده و درنتیجه تعرفه‌های ترامپ قیمت‌ها را افزایش نمی‌دهد.
 
                                                                                                                                        ادامه دارد 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تکمیل اسکله رو- رو امیرآباد ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار می خواهد
  • انصراف قالیباف از نمایندگی مجلس جدی است؟ /برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به انتخابات ۱۴۰۸ /دولت رئیسی علیه قالیباف دست به کار شد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • مذاکرات مهدی کروبی با شورای نگهبان به روایت آیت الله هاشمی /سردار سلیمانی و ناطق نوری مهمانم بودند /آقای حجازی از بهزاد نبوی دلخور بود
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ