Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت گفت: استراتژی دولت کار و کرامت این است که چماق کدخدا را بر سرکشورهای عربی منطقه نزند و با آنها همکاری بیشتر داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم محمد سلیمانی مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت،حامیان حجت‌الاسلام رئیسی در نشست خبری اعضای این ستاد که پیش از ظهر امروز(دوشنبه، 18 اردیبهشت) در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، در سخنانی، ضمن تبریک به مناسبت روز جوان، گفت: امروز از شرایط حساس و سرنوشت‌سازی برای ملت ایران برخورداریم، از طرفی از یک رهبری توانمند، آگاه، بصیر و مشرف به امور منطقه‌ای و بین‌المللی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برخورداریم و از یک طرف نیز از مردمی خوب و پای کار انقلاب و حاضر به فداکاری برای نظام برخورداریم، اما با مسائل و مشکلاتی نیز روبرو هستیم.

وی عمده علل مشکلات امروز کشور را در حوزه اجرایی دانست و افزود: اگر تغییری در حوزه اجرایی کشور صورت گیرد و کسانی در رأس مدیریت قرار گیرند که ویژگی‌ها و شایستگی های لازم را داشته باشند، کشور ما می‌تواند گام‌های بلندی در راستای تعالی کشور بردارد.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت «کار و کرامت»، تصریح کرد: اگر آقای رئیسی، رئیس‌جمهور شوند، حقوق و اموال وزرا و معاونان وزرا را به اطلاع مردم می‌رسانند و این شفاف‌سازی را تکلیف خود می دانند.

سلیمانی با بیان اینکه کشور ما گرفتار مدیرانی است که دچار ثروت بادآورده هستند، اظهارداشت: این گرفتاری مدیران نمی‌گذارد که آن‌طور که شایسته است،در خدمت به مردم گام بردارند. آقای رئیسی بارها گفته‌اند کهمدیرانی قانعبه حقوق و دستمزد در دولت‌شان خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه کشور ما امروز دچار مدیرانی است که سیری‌ناپذیرند و ولع بسیاری دارند، گفت: نمونه این سیری‌ناپذیری و ولع، حقوق‌های نجومی است که در دولت کار و کرامت این اتفاق نخواهد افتاد و از آن در دولت کار و کرامتجلوگیری می‌شود.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت، میزان ظرفیت تخصصی به کار گرفته شده از جامعه جوان کشور را 30 درصد عنوان کرد و افزود: 70 درصد این ظرفیت تخصصی معطل مانده و یا در حاشیه است و یا اینکه در میدان عمل فرصت کار و فعالیت به آنها داده نشده است که اگر دولت کار و کرامت روی کار بیاید، از این ظرفیت استفاده خواهد شد تا همه متخصصین کشور در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ درگیر مسائل کشور شوند‌ و همه اسباب و امکانات از این طریق برای مردم فراهم شود.

سلیمانی، وضعیت امروز معیشت مردم را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: امروز شاهد این هستیم که اعتراضات فراوانی در این زمینه در گوشه و کنار و یا در دیدارهای رئیس‌جمهور و وزرای ابشان دیده می‌شود و این نشان‌دهنده این است که مردم گرفتار مسائل معیشتی هستند، دولت کار و کرامت برنامه‌اش را برای رسیدگی بر اولویت دادن به محرومان، مستضعفان و پابرهنگان قرار داده تا اینها توانمند شده و وارد جامعه شوند.

وی، یکی از آثار توانمندی اقشار مستضعفان و محرومان در دولت کار و کرامت را کاهش فاصله طبقاتی دانست و افزود: طبق برآوردها، فاصله طبقاتی در سال‌های اخیر بیشتر شده و به تعبیری، 7 واحد افزایش یافته است که در دولت کار و کرامت با بهره‌گیری از تجارب مدیران و کارشناسان این امر کاهش می‌یابد که با مدیریت، جدیت و تلاش این امر محقق خواهد شد.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت در بخش دیگری از سخنانش،عمده برنامه‌های انتخاباتی دولت را در 3 حوزه رقیب‌هراسی، امنیتی کردن فضا و حاشیه‌سازی عنوان و تأکید کرد: دلیل همه اینها این است که جامعه به سمت یک فضای ابهام برود که این به نتیجه نمی‌رسد، زیرا دولت دستش در حوزه عملکرد خالی است و چنین شیوه‌ای را در پیش گرفته است؛ به عنوان مثال در شهر کرج چند جوان که قصد حمایت از آقای رئیسی را از طریق تشکیل یک ستاد داشتند، از سوی دولتی‌ها تهدید شدند که در صورت راه‌اندازی این ستاد با آن ها چنین و چنان می‌کنند. این نمونه عملکرد امنیتی و مخفی برخی دولتمردان در حوزه انتخابات است.

سلیمانی، اضافه کرد: دولت در امنیتی کردن جامعه مهارت دارد، وزیر فرهنگ، شخص رئیس‌جمهور، وزیر رفاه و مشاورین رئیس‌جمهور از حوزه امنیتی هستند و اینها جنگ روانی را به خوبی می‌دانند که ایجاد چنین فضای امنیتی، ظلم به نظام، انقلاب و مردم است.

وی اضافه کرد: رقیب‌هراسی در انتخابات در بعضی دیگر از نقاط دنیا نیز اجرا شده و مردم هم پاسخ مثبتی به آن نداده‌اند، مردم همواره مطالبه عملکردی و کاری از مسئولان دولتی می‌خواهند که این نشان می‌دهد مردم به سمتی می‌روند که از دولت عملکرد بخواهند، رقیب‌هراسی مبارزه ناجوانمردانه‌ای در عرصه انتخابات است.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت، در ادامه بااشاره ره سکایت دولت از آقای رئیسی، اتفاقات اخیر در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را فساد گسترده و بزرگ قلمداد کرد و گفت: مجلس، تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان را انجام داده و اسناد و مدارکی به‌دست آورده و ستاد آقای رئیسی هم آماده ارائه مدارکی در این حوزه است. ما استقبال می‌کنیم که در یک مناظره‌ اسنادی روی میز قرار گیرد تا مشخص شود که در صندوق ذخیره فرهنگیان، اموال آنها اختلاس شده و این ماجرا ابعاد دیگری دارد و معتقدیم که ابعاد آن باید برای مردم روشن شود.

سلیمانی اضافه کرد: باید مشخص شود که فرهنگیان که با قناعت زندگی می‌کنند، ثروت‌شان در این صندوق به یغما رفته یا خیر و اگر به یغما رفته به کجا رفته است. اگر فضای مناسب و عادلانه‌ای فراهم شود، ستاد آقای رئیسی و شخص ایشان از آن برای ارائه مدارکی در صندوق ذخیره فرهنگیان استقبال می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس نهمدر پاسخ به این سؤال که آقای رئیسی وعده ایجاد 5 میلیون شغل را داده‌اند و اینکه این وعده چگونه محقق می‌شود،گفت: در قانون برنامه ششم توسعه، این عدد و رقم آورده شده است، بنابراین دولت مکلف به ایجاد یک میلیون شغل در هر سال طبق این قانون است.

وی ادامه داد: با وجود بیش از 6 میلیون بیکار شناخته شده و تحصیلکرده، ایجاد یک میلیون شغل در سال ضرورت جامعه ماست و حتما باید دولتی سر کار بیاید که متعهد به ایجاد یک میلیون شغل در سال باشد.

وی در تشریح زمینه‌های ایجاد اشتغال در کشور، گفت: حوزه مسکن در کشور ما به رکود عمیق رفته که همه نیز آن را قبول دارند، اگر این حوزه فعال و یا حتی نیمه‌فعال شود، مشاغل مرتبط با آن وارد میدان می‌شوند و فرصت شغل پیدا می‌کنند.

سلیمانی، حجم ایجاد اشتغال در حوزه مسکن در همه کشورها را 30 درصد عنوان کرد و گفت: اگر با کمک مردم و اقدامات دولت کار و کرامت، صنعت مسکن رونق یابد، 30 درصد اشتغال از این طریق ایجاد می‌شود. چرخه ایجاد اشتغال یک چرخه به هم متصل است که اگر بخشی از آن لنگ بخورد بر روی دیگر بخش‌ها نیز اثرگذار است.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت، یکی دیگر از زمینه‌های ایجاد اشتغال را استفاده از ظرفیت‌های منابع نفت و گاز در کشور دانست و اظهارداشت: ما معتقدیم که صنایع بالادستی در حوزه نفت و گاز خیلی شغل ایجاد نمی‌کند، اما سودآوری بالایی دارد. در صنایع پایین دستی نفت، نیروی انسانی ما نقطه برجسته داشته و جزو دارایی‌های ماست. ما امروز 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم که فکر می‌کنم اگر راه شرکت ملی نفت که امروز بر روی جوانان بسته است، باز شود، چند ده هزار شغل در این حوزه ایجاد می‌شود.

سلیمانی اضافه کرد: تولیدات صنایع پایین‌دستی در حوزه نفت و گاز را می‌توانیم در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم که محصول با ارزش افزوده ایجاد کنند که از این طریق 200 تا 300 هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی، با اشاره به ذخایر عظیم معدن در کشور و ظرفیت‌های آن برای ایجاد اشتغال، گفت: عمده معادن ما روباز است، البته اگر به جوانان این کشور انگیزه و فرصت دهیم از همین معادن می‌توانند اشتغال خودشان را سامان دهند که این با سرمایه‌های اندکی نیز امکانپذیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم،با بیان اینکه حدود 70 درصد کارخانجات امروز تعطیل یا نیمه‌تعطیل است، اظهارداشت: اگر یک دولت با وزرای قانع به حقوق‌شان بر سر کار بیاید که چشم‌شان به دست کدخدا نبوده و به دست مردم و جوانان تحصیلکرده باشد، می‌توانیم تا یک میلیون شغل هم در سال ایجاد کنیم تا رونق و پیشرفت اقتصادی کشور حاصل شود.

سلیمانی ادامه داد: بسیاری از مشکلات کارخانه‌هایی که امروز تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند، پول نیست، بلکه مشکلات آنها دیوان‌سالاری و بروکراسی و نیز نحوه مدیریت آنهاست که اگر اینها اصلاح شودف این شرکت ها به چرخه اقتصاد برمیگردند و میزان قابل‌توجهی شغل ایجاد می‌شود.

وی، با انتقاد از حجم افزایش میزان نقدینگی در دولت یازدهم، گفت: در دولت یازدهم، نقدینگی کشور به 1300 هزار میلیارد تومان رسیده که در این دولت سه برابر شده که اگر این حجم نقدینگی به سمت تولید برود، رونق اقتصادی کشور حاصل خواهد شد.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت در بخش دیگری از سخنانش درباره موضع آقای رئیسی نسبت به اعلام اموال کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوریبه مردم و اینکه چرا آقای روحانی و معاونانشان از این امر واهمه دارند، گفت: آقای رئیسی به مردم قول داده‌اند که اگر رئیس‌جمهور شوند، اموال خودشان و مدیرانشان را در معرض دید مردم قرار می‌دهند. اگر کسی مال بادآورده نداشته باشد،اظهارش به مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی اضافه کرد: قانون اساسی، رؤسای قوا را مکلف می‌کند که در بدو شروع به کار، میزان اموالشان را به قوه‌قضائیهاعلام کنند اما این برای اولین بار در این دولت است که کار به موقع انجام نشده است، بنابراین نشان‌دهنده این است که یک چیزی هست. یک مدیر و یا وزیر، هر چند دولتی نباید کار تجاری انجام دهد که آقای رئیسی این قول را به مردم داده است.

سلیمانی اظهارداشت: به عنوان مثال در بخش بهداشت و درمان عده‌ای شترمرغ شده‌اند و از دو نعمت خصوصی و دولتی به طور همزمان برخوردارند، در صورتی که پزشکان عادی چنین وضعی را ندارند.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت، تصریح کرد: در قوانین برخی کشورهای پیشرفته هم این موضوع وجود دارد که مسئولان نباید کار تجاری انجام دهند. در سال 84 هم رهبر انقلاب از دولتمردان خواستند که خودشان را برای خدمت به مردم وقف کنند و کار خصوصی تجاری انجام ندهند.

سلیمانی، با بیان اینکه اعضای دولت کار و کرامت طبق قانون اساسی میزان اموالشان را نه تنها به قوه‌قضائیه ارائه می‌دهند، بلکه در اختیار مردم می‌گذارند، اظهارداشت: اگر کسی نمی‌خواهد میزان اموالش را به مردم ارائه دهد، در بخش خصوصی کار کند. اعلام اموال مسئولان موضوعی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته و جزو مطالبه 38 ساله‌شان است.

وی تصریح کرد: مردم به دنبال قانون از کجا آورده‌ای هستند. امیدواریم روزی مجلس هم، چنین قوانینی را تصویب کند تا مشخص شود منشأ پولی که فرد به دست آورده، از کجا بوده است.

مسئول کمیته محتوایی ستاد انتخاباتی دولت کار و کرامت یکی از وعده‌های رئیسی برای انتخابات را، راه‌اندازی مرکز جامع اطلاع‌رسانی اقتصادی عنوان کرد و گفت: از این طریق شفافیت در حوزه اموال و دارایی‌ها بهتر انجام می‌شود که به نفع اقتصاد مقاومتی و تولیدکنندگان سالم است. کسی که پاکدست است از شفاف‌سازی واهمه ندارد.

به گزارش تسنیم، سلیمانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که در رسانه‌های همسو با عربستان سعودی این طور مطرح می‌شود که اگر اصولگرایان و یا آقای رئیسی روی کار بیاید، رابطه با کشورهای عربی سطحی پایین‌تر از وضع موجود پیدا می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟،گفت: استراتژی دولت یازدهم در سیاست خارجی این بود که اگر با کدخدا ببندد، همه مسائل در سیاست خارجی حل می‌شود، اما دیدیم که این استراتژی جواب نداد و کدخدا تحویل نگرفت.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی دولت کار و کرامت این است که چماق کدخدا را بر سرکشورهای عربی منطقه نزند و با آنها همکاری بیشتر داشته باشد. فرصت ارتباطات خارجی در دولت کار و کرامت بهتر از وضع موجود خواهد بود. به طوری که مدل استراتژی در کل تغییر می‌کند.

انتهای پیام/

R1011202/P1011115/S1,12/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم

وزیر دفاع گفت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی صرفاً یک اعلان هشدار محدود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال پرهیز از گسترش درگیری بود.   به گزارش وزارت دفاع، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای از برنامه ریزی و استقبال گرم دولت جمهوری قزاقستان تقدیر و تشکر و اظهار کرد: در طول چند ماه گذشته اتفاقات ناگواری در جغرافیای امنیتی سازمان همکاری شانگهای نظیر حوادث تروریستی در ایران، روسیه و پاکستان که موجب کشته و مجروح تعدادی از شهروندان و مردم بیگناه شد به وقوع پیوسته است در اینجا لازم می‌دانم ضمن محکوم نمودن این حوادث با خانواده های قربانیان ابراز همدردی نمایم از سوی دیگر از هفت ماه پیش، تاکنون شاهد نسل کشی ارتکاب جنایت جنگی و کشتار وسیع زنان کودکان، امدادگران و خبرنگاران و تخریب وسیع زیر ساختها و بیمارستانها توسط رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین هستیم که متاسفانه با حمایت و کمکهای همه جانبه حامیان این رژیم و انفعال مجامع و سازمانهای بین المللی همراه گشته است.   وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن به رسمیت شناختن حق دفاع مشروع ملت فلسطین، جنون کشتار و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و حامیان آن را به شدت محکوم کرد و گفت: متاسفانه در ادامه تجاوزگری و جنگ طلبی رژیم صهیونیستی؛ اخیرا این رژیم با هدف تشدید و توسعه جنگ در منطقه و انحراف افکار عمومی از جنایات و نسل کشی خود در غزه با نقض صریح ماده ۳۱ کنوانسیون وین ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان که بنا به دعوت این کشور در دمشق حضور داشتند، شد البته جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و با توجه به عدم محکومیت این اقدام در شورای امنیت سازمان ملل متحد با تکیه بر مولفه های قدرت خود اقدام به تنبیه متجاوز کرد.   امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این تجاوزگری صرفاً یک اعلان هشدار محدود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال پرهیز از گسترش درگیری بود، افزود: باید تاکید کنم جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ و افزایش تنش در منطقه نمی باشد با این وجود هر گونه جسارت تعدی و محاسبه غلط توسط دشمنان با پاسخ مقتضی و پشیمان کننده روبرو خواهد شد.   سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی مواضع اصولی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در محکومیت حمله تروریستی به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه را بسیار ارزشمند بر شمرد و گفت: ضمن تشکر از مواضع منطقی و سازنده دولتهای روسیه و چین به ویژه در نشست ۱۴ آوریل شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌نمایم دفاع جانبدارانه و بی قید و شرط برخی کشورهای غربی از اقدام رژیم صهیونیستی منجر به بی اعتباری و تضعیف نقش و کارکرد سازمانهای بین المللی در ایجاد نظم و امنیت در جهان خواهد شد.   وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حوادث و تجربیات امروز جهان ما را به سمت ضرورت درک واقعیات جدید نظام بین الملل و چگونگی شکل گیری هندسه نظم جدید جهانی رهنمون می سازد، تصریح کرد: در نظام بین الملل در حال گذار آنچه که بیش از همه به چشم می خورد؛ تشدید رقابت قدرت ها در عرصه ها و حوزه های وسیع تر به ویژه نظامی و امنیتی، نادیده گرفتن حقوق ملت ها، به کارگیری استانداردهای دوگانه در مواجهه با مسایل بین المللی، تشدید بحرانهای ژئوپلیتیکی مانند تلاش جدید غرب و ناتو در توسعه به شرق، تزلزل در معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات، توسعه کمی و کیفی سلاحهای کشتار جمعی، سوء استفاده برخی قدرتها از گسل‌های موجود و شکاف های اجتماعی و قومیتی جهت تضعیف حاکمیت ملی کشورها، استفاده از ابزار تروریسم در جنگ ها و شکل گیری تروریسم ترکیبی، بهره گیری از ابزار جنگ اقتصادی و تحریم توسط قدرت های سلطه گر و تلاش این قدرتها برای حفظ برتری و هژمونی خود در جهان می باشد.   امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بدون تردید بسیاری از بحرانها و جنگهای چند دهه اخیر به ویژه در عراق، افغانستان، اوکراین و فلسطین نتیجه رویکردها و سیاستهای سلطه طلبانه و تمامیت خواهانه غرب و ناتو بوده است، گفت: در مقابل این جریان شاهد ظهور و افزایش تمایلات جدی در برخی کشورها و قدرت های نوظهور برای دفاع از حقوق، هنجارها و ارزشهای ملی و بین المللی نظیر عدالت، استقلال، برابری، صلح و امنیت از طریق همکاری جمعی و حرکت به سمت یک نظام مستقل و عادلانه هستیم و اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت نماییم؛ نقش سازمان همکاری شانگهای در شکل گیری این روند بسیار حائز اهمیت می باشد. بدون تردید سازمان همکاری شانگهای به سبب برخورداری از ظرفیتهای متنوع و گسترده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و امنیتی با طی کردن مسیری هوشمندانه؛ اکنون به یک نهاد تأثیرگذار و نقش آفرین در روندهای جهانی و به ویژه ایجاد سازوکارهای چند جانبه گرایی و نیز به محل رجوع بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.   وزیر دفاع با بیان اینکه پدیده تروریسم در حال حاضر به یک معضل اساسی در جهان تبدیل شده است، اظهار داشت: از آن جا که یکی از اهداف راهبردی سازمان همکاری شانگهای مقابله با تمامی مظاهر تروریسم و ریشه های آن است؛ انتظار می‌رود مقابله جدی و عملی با این پدیده بیش از گذشته در دستور کار سازمان قرار گیرد و در همین رابطه با توجه به وقوع اتفاقات تلخ و ناگوار ناشی از اقدامات گروه های تروریستی در جغرافیای امنیتی سازمان همکاری شانگهای به ویژه در طول یک سال گذشته؛ معتقدیم پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان به عنوان یک اولویت جهت حفظ و توسعه بیشتر اعتماد، دوستی و حسن همجواری متقابل بین کشورهای عضو از طریق رایزنی مداوم بهره گیری از ظرفیت های مشترک و تبادل تجربیات و اطلاعات یک اصل و الزام راهبردی به شمار می رود.   سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در مبارزه با تروریسم؛ شناخت ریشه ها، دلایل، آموزه های فکری و معرفتی، روش ها، تاکتیک ها، حامیان و منابع مالی از جمله استفاده از رمز ارزها است. گرچه تروریسم ریشه در جهل، عقب ماندگی افراط گرایی، تبعیض و بی عدالتی دارد، لکن امروزه شاهد خروج تروریسم از وضعیت سنتی و نقش آفرینی در اشکال جدید به عنوان یک ابزار قدرتمند برای برخی از قدرت های جهانی در جنگهای نوین و ترکیبی می باشیم علاوه بر این به موازات تروریسم سخت؛ شاهد نوعی از تروریسم نرم تحت عنوان تروریسم اقتصادی هستیم که می‌توان نمونه های بکارگیری آن را توسط نظام سلطه علیه برخی از اعضاء سازمان همکاری شانگهای در قالب اعمال تحریم های یک جانبه و چند جانبه مشاهده کرد.   امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام بر پرهیز از افراط گرایی و رفتارهای خشونت آمیز و همچنین توجه به حقوق بشر و رعایت اخلاق انسانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها خود قربانی تفکرات تکفیری تروریستی مورد حمایت غرب و ناتو می‌باشد؛ بلکه در عرصه مقابله با این تفکرات پیشرو بوده و هزینه های مادی و معنوی زیادی در این خصوص متحمل شده و سربازان و فرماندهان عزیزی مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را تقدیم مردم، امنیت منطقه و جهان نموده است.   وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تلاش مجدد و مستمر قدرت های شکست خورده در افغانستان برای بازیابی و احیاء گروه های تروریستی مانند داعش را یک تهدید بزرگ برای جغرافیای امنیتی شانگهای بر شمرد و گفت: یکی از اولویت های مهم سازمان می بایست تمرکز جدی بر مسایل مختلف افغانستان باشد. بدیهی است حمایت از سازوکارهای مبتنی بر مشارکت همه اقوام، گروه ها و مذاهب در تعیین سرنوشت می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.   امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از تاریخ فرهنگ حوزه تمدنی و موقعیت راهبردی و همچنین ظرفیت های مختلف ژئوپلیتیکی خود می‌تواند هم راستا با سایر کشورهای عضو در تحقق اهداف سازمان به ویژه در حوزه های نظامی و امنیتی مؤثر باشد، افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تعمیق مناسبات دفاعی و نظامی با کشورهای عضو سازمان در قالب همکاریهای دو و چند جانبه امادگی کامل دارند و در همین رابطه با توجه به تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه، آمادگی داریم توانمندی، دانش و تجربیات خود در حوزه مبارزه با تروریسم را در اختیار سایر اعضاء قرار دهیم.   وزیر دفاع ایران ادامه داد: با توجه به برگزاری رزمایشهای مرکب دریایی میان جمهوری اسلامی ایران و برخی از اعضای سازمان همکاری شانگهای نظیر روسیه و چین و با مشارکت برخی دیگر از اعضای سازمان امیدواریم با توجه به جایگاه دریا در اقتصاد جهانی و نیز با مشارکت همه اعضاء شاهد ایجاد کمربند امنیت دریایی شانگهای که ضامن تبدیل اقیانوس هند به یک آبراهه امن بین المللی است، باشیم در اجلاس سال گذشته اشاره کردم که پیام ثابت و همیشگی دکترین دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیام صلح، ثبات، دوستی و امنیت برای کشورهای همسایه منطقه و جهان است. در این چهارچوب همکاریهای دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری شانگهای می تواند حوزه های مختلفی مانند تبادل اطلاعات و تجربیات در مقابله موثر با تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی رزمایشهای مشترک، همکاریهای آموزشی، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و تشدید بحران آوارگان، مقابله با تهدیدات نوظهور جنگ های اطلاعاتی و شناختی و جرایم سایبری و بسیاری دیگر را شامل گردد.   سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی با اشاره به پیشنهادهای اجلاس گذشته افزود: مایلم در این اجلاس نیز پیشنهاداتی را برای تقویت ظرفیت ها و قابلیتهای سازمان مطرح نمایم که امیدوارم سازوکارها و زمینه‌های تحقق آن به شکل مناسبی فراهم گردد؛   ۱ - تاسیس مرکز تحقیقات ضد تروریسم و برگزاری نشستهای منظم به منظور تقویت تفاهم و ایجاد گفتمان مشترک و همچنین تبادل تجربیات و دستاوردهای مشترک؛   ۲- ضرورت تدوین سازوکار مناسب برای همکارهای مشترک سازمان جهت مقابله با تهدیدات نوظهور از جمله دفاع مشترک سایبری و منظومه های ماهواره ای نظیر اسپیس ایکس) مقابله با استفاده از رمزارزها در جهت تامین مالی از اقدامات تروریستی و سایر اقدامات مورد نیاز   ۳- ایجاد یک سامانه مشترک امن و سریع جهت تبادل اطلاعات میان اعضاء در چهارچوب یک مرکز امنیت اطلاعات؛ در این رابطه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در جهت ایجاد این سامانه و مرکز اعلام می نماید.   ۴- آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رزمایش مشترک ضد تروریسم در سال ۲۰۲۵ و همچنین برگزاری یک سمینار و نشست علمی جهت بررسی ابعاد مختلف تروریسم؛   ۵- تشکیل ساختار و یا کارگروه صنایع دفاعی میان اعضاء با هدف تقویت همکاری و تجمیع توانمندیها برای مقابله با تهدیدات پیش رو به ویژه مقابله با تهدیدات امنیتی و تروریستی. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
  • وزیر دفاع: حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود؛ به دنبال جنگ نیستیم
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود / به دنبال جنگ نیستیم
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است