Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-06@23:12:53 GMT

پدیده کتاب الکترونیکی در حال عقب نشینی است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۲۹۱۰۶

پدیده کتاب الکترونیکی در حال عقب نشینی است

سرویس فرهنگ و هنر پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین:


مدیرمسئول انتشارات قدیانی گفت: پدیده کتب الکترونیکی ۱۰ سال گذشته با یک موج در میان مردم آمد و معتقدم با همان موج در حال عقب نشینی است.

به گزارش بی‌باک، برنامه رادیویی مشق شیدایی با محوریت موضوع نمایشگاه کتاب تهران،با حضور نادر قدیانی مدیرمسئول انتشارات قدیانی، سیدحسین عابدینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات سفیر اردهال، محبوبه معراجی پور نویسنده دفاع مقدس و زهرا شیرکوند سرپرست اداره تألیف و نشر انتشارات شاهد از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این برنامه، قدیانی به عنوان اولین ناشر دفاع مقدس، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را غیر قابل مقایسه با سایر نمایشگاه ها در سراسر دنیا عنوان کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا نمایشگاهی با این گستردگی که هم مخاطبان را جذب کند و هم فروش داشته باشد، [وجود ندارد]؛ چرا که در کشوری همچون ژاپن فروشگاه های بزرگ و استانداردی وجود دارد و نیازی به برپایی چنین نمایشگاه هایی ندارند!

وی با بیان اینکه در کشورمان ناشران به نمایشگاه کتاب وابسته اند و این رویداد فرهنگی برای این قشر حیاتی است، ادامه داد: مردم از این نمایشگاه استقبال می کنند و این حرکت قابل ستایش است ولی هنوز نتوانسته ایم از نظر ساختار فیزیکی مکانی را آباد کنیم که برای تمام موضوعات حوزه های نمایشگاهی مناسب باشد.

قدیانی افت حضور مردم در نمایشگاه را به دلیل مشکلات جوی روزهای اخیر دانست و گفت: انتظار داشتیم در حد فاصل زمانی یک ساله که از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب می گذرد، ایرادها بر طرف شود ولی این کار اجرایی نشده است و با توجه به محیط باز این نمایشگاه ها، امسال شاهد وزش باد و توفان شدید در محیط نمایشگاه بودیم؛ ولی با همه این مشکلات مردم از نمایشگاه استقبال می کنند.

این ناشر در ادامه گفت: پدیده کتب الکترونیکی ۱۰ سال گذشته با یک موج در میان مردم آمد و معتقدم با همان موج در حال عقب نشینی است. کتب عمومی اعم از رمان، داستان یا کتب فیلم مورد استقبال مردم است و [در حوزه آثار دفاع مقدس] کتاب ها از دور خارج نشده اند و چه بسا شرایطی بهتر نیز پیدا کرده اند.

قدیانی همچنین به مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: زمانی ناشران تخصصی کار می کردند و طی یک دهه فرهنگ و دانش نامه ها را منتشر می کردند ولی امروز امنیت شغلی خود را از دست داده اند چرا که با وجود کپی رایت متعدد انگیزه ای برای نشر این کتاب ها ندارند و ناشران اینگونه آثار پژوهشی آسیب دیده اند که این معضل در حوزه کتب عمومی دیده نمی شود.

همچنین سیدحسین عابدینی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات سفیر اردهال تعیین مخاطب و ارتقا و رشد کمی مخاطبان نشر را به دلیل موضوعیت کتب دانست و افزود: جامعه در بحث رمان، داستان و دفاع مقدس که شرح داستان زندگی یک فرد واقعی است، به خواندن این حوزه علاقمند هستند یا مردم به حوزه روانشناسی اقبال پیدا کرده اند.

وی همچنین از اقبال مردم به خواندن کتب مربوط به طب سنتی سخن گفت و ادامه داد: موضوعاتی که بخشی از وقت مردم را پر می کند با موفقیت همراه است و چنین کتبی قادر هستند جایگزین سایر رسانه ها شوند و رسانه های مولتی مدیا نمی توانند جای چنین کتبی را بگیرند!

عابدینی در بخش پایانی سخنانش گفت: اطلاعات باید به روز باشد و چون مطالب به روز وجود ندارد، مردم مجبور به مراجعه به رسانه های متعدد می شوند؛ به عنوان مثال مردم موضوعات به روز را در سایت های خبری جست و جو و مطالعه می کنند!

در ادامه محبوبه معراجی پور نویسنده دفاع مقدس با اشاره به وجه داستان محور کتب دفاع مقدس گفت: این کتاب ها با روح و احساس مخاطب در ارتباط است و به همین جهت مخاطبان خود را جذب کرده است و شاهد هستیم این گونه کتب خریدار و خواننده های خاص خود را داراست.

وی افزود: اینکه مردم بدانند یک شخصیت در دوران دفاع مقدس چه کارهایی انجام داده است و چه شخصیت و روحیاتی داشته، [جذاب است]؛ حتی بسیاری از مخاطبان کتاب های بنده از اقدامات یک فرد در دفاع مقدس اعلام بی اطلاعی می کنند و می گویند مگر می شود یک شخص تنها سه ساعت بخوابد و تمام مدت کار کند؟!

در ادامه زهرا شیرکوند سرپرست اداره تألیف و نشر انتشارات شاهد ضمن مقایسه نشر دیجیتال و نشر سنتی و کاغذی گفت: هر یک از این دو حوزه مخاطبان خاص خود را دارد و استقبال مردم از نمایشگاه دلیلی بر این ادعاست که استقبال خوبی از بحث کتاب وجود دارد.

وی خرید و خواندن کتاب را از عادات گذشته مردم کشور توصیف کرد و گفت: بسیاری از مردم حتی یک کتابخانه کوچک در منزل خود دارند و بهره مندی از ابزار تکنولوژیک که اجازه می دهد کتاب های الکترونیک همواره با مردم و در دسترس مخاطب باشد، بحثی کاملا متفاوت و جداست.

شیرکوند ماندگاری و مانایی کتاب را دلیل خرید این کالای فرهنگی از سوی مخاطبان حوزه نشر دانست و افزود: شخصا ترجیح می دهم کتابی [با موضوع یک برهه تاریخی از جمله دفاع مقدس] را بخوانم؛ هرچند فیلم آن را هم دیده باشم.

در بخشی دیگر از این میزگرد رادیویی، رضا حاجی آبادی مدیر مسئول و صاحب امتیاز انتشارات هزاره ققنوس کتاب را رسانه ای قدیمی و ماندگاردانست و گفت: هیچ رسانه ای نمی تواند جای کتب چاپی را بگیرد؛ چراکه در ارتباط با کتاب، احساس منحصر به فرد شخصی در مخاطب ایجاد می شود و قادر به فضا سازی خواهد بود.

وی در پایان گفت: یک شخص کتاب خوان قطعا کتاب را با فیلم عوض نمی کند و این مسئله ای است که درباره فیلم و کتاب هری پاتر در اروپا دیده شد؛ علی رغم اینکه مردم فیلم این اثر را دیده اند، باز هم برای خرید چاپ جدید این کتاب صف می بندند چراکه مخاطب کتاب شخصیت پردازی و حتی میزانسن های شخصی خود را در ذهن می پروراند!


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۹۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه یکشنبه ۱۶ اردیبهشت با همراهی یاسر احمدوند رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و اعضای شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) بازدید کرد و در جریان آخرین اتفاقات نمایشگاه کتاب تهران قرار گرفت.

افزایش دو برابری کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

در ابتدای این بازدید علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه گفت: سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال در ۱۵۰ هزار متر مربع فضای مصلی امام خمینی (ره) گسترده است و ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر و ۳۶۰ کتابفروشی در آن مشارکت دارند؛ مشارکت کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه نسبت به سال گذشته رشد دوبرابری داشته است.

وی افزود: کار نمایشگاه در بخش مجازی یک روز پیش از بخش فیزیکی آغاز خواهد شد. هماهنگی با شرکت پست و بانک ملی به عنوان کلان دستگاه‌های همکار نمایشگاه به‌خوبی پیش رفته است و فرماندهی انتظامی کشور همانند سال‌های گذشته عهده‌دار نظم و امنیت نمایشگاه است.

قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه در ادامه سخنان خود گفت: ناشران و اهالی اندیشه و قلم از ۲۵ کشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه فعالیت موثر و فعال خواهند داشت. پیرنگ اصلی نمایشگاه کتاب امسال موضوع فلسطین است و دانشجویان فلسطینی برای اولین‌بار در نمایشگاه به صورت مستقیم با مردم به گفت‌وگو می‌پردازند و خودشان به شبهات مردم پاسخ می‌دهند.

نمایشگاه کتاب تهران چهره واقعی مردم ایران است

احمدوند در ادامه این بازدید گفت: خودمان را بدهکار شان فرهنگی مردم ایران می‌دانیم و برای ارتقا سطح کمی و کیفی نمایشگاه کار می‌کنیم. حمایت و پیگیری‌های مجدانه و دلسوزانه همراه با نکته‌سنجی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب قوت و توسعه نمایشگاه خواهد شد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهره واقعی مردم ایران است و نمایشگاه کتاب تهران میزبان تمام سلایق، اقوام، مذاهب و ادیان و تفکرها است و ما وظیفه داریم این سرمایه بزرگ اجتماعی و ملی را در چشم جهان به نمایش بگذاریم.

نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است

اسماعیلی از سخنرانان دیگر این بازدید گفت: نمایشگاه کتاب در دوره سی و پنجم یک دوره کم‌نظیر را به لحاظ آمار و ارقام و کمیت و کیفیت را برای اصحاب فرهنگ و ادب کشورمان ایجاد خواهند کرد. نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است و وظیفه ما حمایت و تسهیل‌گری از این فرایند است. کشورمان به‌لحاظ حوزه فرهنگی قابل مقایسه با بسیاری از جوامع و کشورهای جهان نیست. تقریباً در وزارت فرهنگ روزی بدون برگزاری رویدادهای فرهنگی نداریم و روزانه میزبان برگزاری جشنواره‌های متعدد شهرستانی، استانی، منطقه‌ای و ملی هستیم.

وی افزود: در طول یک سال گذشته برای برگزاری این نمایشگاه تلاش کردیم بخش مهمی از نیازها را مورد توجه قرار دهیم و ضمن اذعان به ضعف‌های موجود اما تلاش شد وضعیت را به صورتی قابل اتکا و افتخار تغییر دهیم. در موضوع تامین کاغذ و کتاب‌های درسی در آستانه تکمیل و افتتاح کارخانه جدید کاغذ هستیم که به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت کاغذ تحریر به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: نکته مهم چند ماموریت ویژه است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند؛ بحث ترجمه آثار فاخر فارسی به زبان‌های خارجی با استفاده از کسانی است که تسلط به زبان اصلی دارند. خوشبختانه برنامه ویژه‌ای برای این موضوع تدارک دیده شده که حمایت می‌کنیم. امسال تلاش شد بتوانیم فضای حمایتی را افزایش دهیم؛ دانشجویان، طلاب و اساتید و اعضای هیات علمی در موضوع حمایتی پوشش داده شدند و در دولت منتظر تامین اعتبار هستیم تا عدد خوبی دیگری را جذب کنیم و آن را به بخش دیگری از جامعه وارد کنیم که هدف ما کارمندان دولت، محصلین دوره دوم دبیرستان است.

اسماعیلی ادامه داد: در زمینه گسترش شبکه کتابفروشان ابلاغ خوبی توسط معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت که کمک کننده است و در جلسه با استانداران بر لزوم اجرایی شدن آن تاکید کردیم. ما در نمایشگاه کتاب تهران به دنبال تغییر حال فرهنگی مردم هستیم و قصد نداریم نمایشگاه صرفاً یک رویداد و محل فروش کتاب باشد بلکه باید محل رفت و آمد اصحاب فرهنگ و هنر باشد.

وی افزود: نظرسنجی مردمی از نمایشگاه کتاب باید روزانه برگزار شود تا بهترین شرایط را در نمایشگاه ایجاد کنیم و برای این کار به بهترین نقدها که اشکالات ما را بگویند، جایزه می‌دهیم تا فضای پذیرش نقد به فرهنگ تبدیل شود. در طراحی صورت گرفته نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۴۰۴ نقطه و قله کمیت و کیفیت و واگذاری امور به بخش‌های مردمی و ناشرین ترسیم شده است که امیدواریم به بهترین شکل محقق شود.

کد خبر 6097961 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • نمایشگاه کتاب تهران متعلق به جریان فرهنگ و ادب کشور است
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • همکاران ما در جنگ نرم دشمن آسیب می‌بینند و طعنه می‌خورند | نباید از چشم مردم مخفی و جهادشان مغفول بماند
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند+ عکس و فیلم
  • وداع دزفولی‌ها با شهید عشیری لیوسی/ پایان فراق پس از ۴۲ سال