Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@07:36:32 GMT

تعداد فرزندان هرمزگانی طی سه دهه به ۳٫۶ دهم رسیده است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۲۹۲۳۷

تعداد فرزندان هرمزگانی طی سه دهه به ۳٫۶ دهم رسیده است

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان میانگین تعداد فرزندان خانوارهای هرمزگان در سال ۶۵ را حدود پنج و یک دهم اعلام کرده که در مدت سه دهه تا سال ۹۵ این تعداد به سه و شش دهم کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای ساحل؛فرنگیس حمزه یی؛ دهه شصتی‌ها و در تعبیر عامیانه نسل سوخته یا رنج دیده که افزایش جمعیت این نسل و تقاضای بالای جمعیت آنان، باعث شد تا سیاست‌های کنترل جمعیتی در ایران جدی گرفته شود؛ موضوعی که باتوجه به سرشماری سال۱۳۹۰ از آن به عنوان به تهدید آینده جمعیتی ایران یاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه با توجه به وضعیت موجود کشور و مشکلات اقتصادی که با موضوع زاد و ولد ارتباط تنگاتنگ دارد، آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که جمعیت ایران در آینده افزایش یابد موضوعی است که رسانه‌های زیادی به آن پرداخته‌اند اما به نظر می‌رسد جواب این سؤال همچنان مبهم است.

اما به زعم بسیاری از کارشناسان و نظرات و دیدگاه‌های مردمی، مهم‌ترین عوامل کاهش نرخ جمعیت در سال‌های اخیر و آنچه دلایل اصلی کاهش رشد جمعیت شده بوده به بالا رفتن سن ازدواج، عدم تمایل زوجین به بچه دار شدن به دلیل مشکلات موجود از قبیل نداشتن مسکن و عدم امکان تأمین مناسب کودک، آمار بالای نرخ طلاق در بین زوحین دهه ۵۰ و ۶۰، مشکلات اقتصادی از جمله گرانی روزافزون مخصوصاً در حوزه مسکن، تجردگرایی و عدم میل به ازدواج‌های پایدار، افزایش نرخ بیکاری، رواج طلاق‌های عاطفی برمی گردد.

رهبر انقلاب چندسالی است که نسبت به مسئلهپیری جمعیت کشور هشدار داده اند و بارها تاکید کرده اند: مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی، مهم و تعیین کننده است و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته اند که لازم است برای حل این مشکل کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد.

ایشان در آبان ماه سال ۹۲ عنوان کردند: واقعاً کار بشود، کار فکری بشود؛ عوامل کاهش جمعیّت و موجبات افزایش جمعیّت به نحو مطلوب و با اعتدالِ متناسب، درست سنجیده بشود، مطرح بشود [تا] اقناع بشوند افکار نخبگان. در این زمینه خب الان عامّه ی مردم، بعضی‌ها متدیّنند، بعضی ها متعبّدند، وقتی گفته میشود، میروند سراغ باروری بیشتر؛ لکن نخبگان جامعه باید قانع بشوند، باید مسئله را قبول کنند؛ اگر نخبگان قبول کردند، کار سهل میشود، کار فرهنگ سازی آسان میشود. در این زمینه ها ان‌شاء الله بایستی آقایان تلاش کنید و امیدواریم ان‌شاء الله موفّق باشید.

– ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان

– اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهادها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.

– تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای… – ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.

فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده…- توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، – حفظ و جذب جمعیّت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیّتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی. و رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی بخشی از «سیاست‌های کلی جمعیت» است که رهبر انقلاب در سال ۹۳ ابلاغ کردند.

دی ماه ۹۵ طبق گزارش اقتصاد سایت آنلاین:

بانک مرکزی میزان نرخ رشد جمعیت در سال ۹۵ را ۱٫۲درصد اعلام کرده است. نرخ رشد جمعیت در فاصله بین دو سرشماری سال‌های ۷۵ تا ۸۵ به میزان ۱٫۶درصد بوده است؛ نوبخت سال پیش در اثنای تشریح سیاست‌های برنامه ششم عنوان کرد که در حال حاضر نرخ زاد و ولد ۱٫۸درصد است و قرار است طی برنامه ششم به ۲٫۱درصد برسد؛ موضوعی که میزان موالید سال ۹۵ خلاف آن را نشان می‌دهد و از طرف رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد هشدار قرار گرفته است. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد محمودی گفته است: «پیش‌بینی می‌کنیم نرخ رشد جمعیت کشور در آینده صعودی نباشد و امسال نیز با کاهش نرخ رشد زاد و ولد در کشور مواجه هستیم. سال‌ها بود که نرخ رشد زاد و ولد در ایران مثبت بود، اما امسال این نرخ منفی شد و این یک اتفاق نیست؛ پیش از این وقوع آن را پیش‌بینی کرده بودیم.» وی در ادامه گفته است: «اکنون نرخ رشد جمعیت در کشورمان ۱٫۲۹ است و در آینده هم نه تنها افزایش نرخ رشد جمعیت را نداریم، بلکه شاهد کاهش نرخ رشد جمعیت در کشورمان خواهیم بود.»

اما وضعیت نرخ زاد و ولد در سطح استان هرمزگان؛

طبق صحبت های فرزاد افشاری‌نژاد،‌مدیر کل ثبت احوال هرمزگان در اسفندماه سال گذشته(اسفندماه۹۵)؛ در ۱۱ ماهه سال ۹۵، ۳۹ هزار و ۷۶۱ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است .از تعداد ازدواج‌های ثبت شده طی سال‌جاری ۹ هزار و ۸۵۷ مورد معادل ۶۷ درصد از کل در حوزه‌های شهری و ۴ هزار و ۸۵۷ مورد معادل ۳۳ درصد از کل، مربوط به حوزه روستایی است.

وی با بیان اینکه نرخ میانگین کشوری ازدواج ۹٫۱ واقعه به ازای هر ۱۰۰ نفر است، گفته است: در مدت زمان مذکور به ازاری هر هزار نفر جمعیت در استان ۹٫۶ واقعه ازدواج به ثبت رسیده و از این حیث استان در رتبه ۱۵ جدول فراوانی ازدواج کشور قرار دارد.

افشاری‌نژاد البته مجموع ثبت ولادت‌ها طی هشت ماهه سال ۹۵ در هرمزگان را ۲۸ هزار و ۴۲۱ نوزاد عنوان کرده است.

آیت‌الله غلامعلی نعیم آبادی دی ماه سال ۹۵ در دیدار با مدیر کل و کارکنان ثبت احوال هرمزگان به مناسبت سوم دی‌ماه سالگرد ثبت نخستین سند هویتی ایرانی، عدم استقبال از فرزندآوری و زاد و ولد را خیانت به توسعه کشور عنوان می کند و با انتقاد از سیاست‌های محدودکننده جمیعتی عنوان می کند: کاهش موارد زاد و ولد در کشور طی این سال‌ها نسبت به دهه‌های گذشته، ریشه در سیاست‌های داخلی و رویه‌های خارجی نادرستی دارد که خواسته و ناخواسته به کشور تحمیل شد.

افشاری‌نژاد نیز در این دیدار بیان می کند که استان از نظر نرخ ولادت و ازدواج در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد کما اینکه دومین استان جوان کشور نیز محسوب می‌شود.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان دیروز یک شنبه نیز اعلام کرده است: مشکلات اقتصادی و بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سن فرزندآوری و تغییر در باورها، اعتقادات و فرهنگ شهرنشینی موجب کاهش فرزندآوری و کم شدن نرخ رشد جمعیت استان در ۳۰سال گذشته شده است.

افشاری نژاد با بیان اینکه علاوه بر دلایل یاد شده «افزایش هزینه‌های باروری»، «افزایش نیاز و تمایل به اشتغال در زنان» و «تغییر سبک زندگی»، از دیگر موارد کاهش جمعیت افراد یک خانوار به شمار می رود، اظهارداشته: شاید بتوان کاهش افراد خانوار را از «کوچک شدن متراژ خانه‌ها»، «کاهش نرخ زاد و ولد» و «کم‌شدن شیفت مدارس» و نشانه‌های دیگر بتوان نتیجه‌گیری کرد، اما در نگاهی دقیق تر، بررسی آمارها نیز این روند را تایید می‌کند.

به گفته این مسوول،میانگین تعداد فرزندان خانوارهای هرمزگان در سال ۶۵ حدود پنج و یک دهم بوده که در مدت سه دهه(سال ۹۵) به سه و شش دهم کاهش یافته است.

با توجه به گفته ها و هشدارهای مسئولان حوزه ثبت احوال کشور و استان نسبت به مسئله پیری جمعیت کشور و توجه به موضوع زاد و ولد در سال های اخیر بخصوص و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر هستیم لازم است کاندیدا طرح ها و برنامه های خود در بحث موالید در قالب نظرات و دیدگاه های کارشناسی خود را ارائه داده ضمن اینکه رییس جمهور آینده و دولت بعدی وی با درنظر گرفتن سیاست های ابلاغی رهبرانقلاب و دغدغه های ایشان باید نسبت به این مسئله اهتمام جدی داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۹۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، صابر جباری در بیست و دومین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۱۸.۹۷ درصد رسیده است.

وی با بیان این که پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت رقم خورده است، افزود: میزان موالید در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ به ترتیب ۱۷.۰۵، ۱۷.۵ و ۱۸.۰۶ بوده است.

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان این که روند میزان موالید در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از عدد ۲۴.۱۲ درصد به ۲۴.۳۹ درصد رسید، اظهارکرد: روند درصد زایمان چهارم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۵.۱ به ۶.۴۲ درصد رسیده است. روند زایمان پنجم نیز از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ از عدد ۱.۵۹ به عدد ۲.۰۴ رسیده است.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص کاهش چشمگیر روند رشد منفی تعداد ولادت در کشور طی سال گذشته، گفت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد کاهش ۱.۶۱ درصدی موالید بودیم که این عدد در سال پیش از آن  ۳.۶۷ درصد بود و نشان دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جباری با بیان این که در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰، یک میلیون ۷۵ هزار و ۲۲۴ و یک میلیون و ۵۷ هزار و ۹۵۹ نوازد متولد شدند، گفت: در سال ۱۴۰۲ کاهش موالید نسبت به سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷ هزار و ۲۶۵ نفر بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر بوده است.

وی با اشاره به این که بیشترین کاهش موالید نسبت به سال قبل در سال ۱۳۹۸ رخ داد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۸ کاهش موالید نسبت به سال ۹۷ به عدد ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید که کاهش ۱۲.۴۷ درصدی را نشان می‌داد و بیشترین نرخ کاهش از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۲ بوده است.

دیگر خبرها

  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • کاهش ۲۲ درصدی تعداد حوادث ناشی از کار در زنجان
  • رشد ۲.۴۳ درصدی موالید در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال
  • مدارس کانکسی در زنجان به حداقل ممکن رسیده است
  • بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه حاکم شده است
  • ۳۶۰۰ نفر به جمعیت حامیان ایتام در قزوین افزوده شد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به کدام استان؛ روندها رو به کاهش به چه معناست؟
  • بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟