Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنون از عدم توجه مسئولین به تئاتر عروسکی و ظرفیت این هنر در شناساندن فرهنگ آذربایجان و جذب گردشگر انتقاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، تحریریه‌ی خبر آناج در نظر دارد دوشنبه‌ی هر هفته گفت‌وگویی با کارگردان‌ها، بازیگران‌ تئاتر، فیلم و تلویزیون استان آذربایجان‌شرقی به منظور معرفی هنرمندان، اثرهای تولید شده و نقش آفرینی آن‌ها در نمایش‌ها و فیلم‌های مختلف ترتیب دهد، در دومین گام با علی برنون، کارگردان و آهنگساز تئاتر عروسکی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئاتر عروسکی زیر ساخت تئاتر و فرهنگ‌‌‌مان است

آناج: آیا تاکنون جشنواره بین المللی عروسکی تئاتر عروسکی در تبریز برگزار شده است؟

جشنواره؟! نه خیر متاسفانه!تئاتر عروسکی زیر ساخت تئاتر و فرهنگ‌مان هست، من چندین بار به چند ارگان مخصوصا سازمان فرهنگی شهرداری تبریز این طرح را که برداشتی از جشنواره‌های معتبر دنیا بود دادم که یک جشنواره تئاتر عروسکی برگزار کنیم به جای این برنامه‌های پیش و پا افتاده که هر سال در تابستان با بودجه‌های چند صد میلیونی یا حتی میلیاردی برگزار می‌شود و هیچ خروجی فرهنگی هم ندارداما آنها هیچ وقت در این مورد همکاری نکردند.

تبریز با این همه تاریخ و قدمت از جشنواره‌های تئاتر عروسکی برخوردار نیست

آناج: حمایت کشورهای دیگر دنیا از تئاتر عروسکی چگونه است؟

در کشورهای پیشرفته مثل ژاپن یا کرواسی یا... جشنواره‌های تابستانی بیشتر تمرکزشان به تئاتر عروسکی است که می‌توان گفت بیشتر‏ این جشنواره‌ها را شهرداری‌ها برگزار می‌کنند.بیشترین هدف این جشنواره‌هافرهنگسازی زیرساخت کودکان و جذب توریست در تابستان‌ها از کل دنیا و شهرهای دیگر ذکر می‌شود، اما شهر تبریز با این همه تاریخ و قدمت از این نعمت برخوردار نیست.

وقتی همکارانی که تئاتر کار می‌کنند از کمبود فرهنگ تئاتری کشور و شهر تبریز سخن می‌گویند باید بگویم این فرهنگی که انتظار می‌رود را از شهری که هیچ زیرساختی نمایشی مخصوصا نمایش عروسکی که از کودکی مردم‌اش را تربیت نکرده‌اند انتظار بی‌جایی شاید باشد. عین این است ما از کودکی بچه را به مدرسه نفرستاده‌ایم و کتاب خواندن یاد نداده‌ایم، حالا انتظار داریم هر روز مطالعه کند!

احداث فوری مجموعه فرهنگی کودکان متشکل از سالن‌های نمایشی تئاتر عروسکی در تبریز

آناج: شما به عنوان موسس یونیمای تئاتر عروسکی جهان در تبریز چه نیازهایی برای گسترش فعالیت‌های خود در این زمینه دارید؟

ما در تبریز به صورت فوری نیاز به مجموعه فرهنگی کودکان متشکل از سالن‌های نمایشی تئاتر عروسکی داریم. تمام کشورهای دنیا از داستان‌های مخصوص آذربایجان‌شرقی الهام گرفته و به نام خود ثبت می‌کنند.

داستان‌های آذربایجان را سایر کشورها به نام خود ثبت می‌کنند/ نباید از ظرفیت تئاتر عروسکی برای تبریز 2018 غافل شد

آناج: با توجه به اینکه آذربایجان‌شرقی و تبریز دارای ادبیات غنی است، تئاتر عروسکی برای فرهنگسازی بومی چه اقداماتی می‌تواند انجام بدهد؟

ما در شهری زندگی می‌کنیم که ادبیات غنی و کهنی را دارد، اما کل دنیا از داستان‌های ما الهام می‌گیرند و به اسم خود ثبت می‌کنند، آثار هنری می‌سازند و ما غافل از این سرمایه و ثروت فرهنگی خود هستیم، مانند این است که از ذخایر نفتی‌مان غافلیم و دیگران سودش را می‌برند.

تئاتر عروسکی نه تنها نیاز به حمایت از ارگان‌های فرهنگی دارد از ارگان‌ها و ادارات دیگر نیز انتظار حمایت و تزریق بودجه برای ساخت نمایش‌های عروسکی مرتبط با اهدافشان را دارد که متاسفانه به همه چیز خرج می‌کنند به جز این شاخه تئاتر مهم.

ما تا حدی به روی پای خود ایستاده‌ایم و چراغ نمایش عروسکی رو روشن نگه داشته‌ایم که اگر حمایت‌های کافی صورت نگیرد این فعالیت‌ها امکان استمرارنخواهد داشت. تمام ارگان‌‌های دولتی و خصوصی می توانند با مشارکت یکدیگر و یونیمای جهانی تئاتر عروسکی تبریز جشنواره ای بین المللی متشکل از کارهای خوب دنیا برگزار شود تا مورد استقبال مردم و توریست‌‌هایی که در ٢٠١٨ به تبریز می‌آیند قرار گیرد.

البته که به تنهایی این امر محقق نمی‌شود و هم فعالان نمایش استان و هم مسئولان باید مشارکت داشته باشند. بازیگران محبوب و توانای تبریز همیشه حامی و مشوق بنده در این راه بوده‌اند، مخصوصاناصر هاشمی و رئیس انجمن نمایش تبریز بازیگر مشهور طنز تبریز بابک نهرین که بی‌هیچ ادعایی در نمایش‌های عروسکی بنده مشارکت کرده و در ادارات همیشه سعی در حمایت ما دارند.

ناصر هاشمی، بابک نهرین، حمید مجدآبادی، یونس کبیر، فاطمه حسینی، وحید مبصری و... همیشه با یک تلفن برای بازی در نمایش‌های عروسکی بنده حضور یافته و کمک کرده‌اند. در حالی که آن‌ها با قیمت‌هایی بالایی در پروژه‌های سریال یا نمایش کار می‌کنند از من در این راه هیچ هزینه‌ای صحبت نکرده‌اند و همیشه سعی کردند برای حمایت از نمایش عروسکی همیشه در اول صف باشند.

اداره آموزش و پرورش برای تئاتر عروسکی می‌تواند نقش بسزایی بازی کند انتظار بیشتری از این سازمان، شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم که تا این لحضه حمایت‌شان مطلوب نبوده است.

باید عروسک‌های ملی و غول‌پیکر در اقصی‌نقاط شهر نصب شود/ اداره‌کل میراث فرهنگی کارناوال عروسکی برگزار نمی‌کند

اطلاع رسانی کارهای ارزشی به مدارس جهت دیدن نمایش‌های عروسکی در دستور کارشان باشد اهداف پرورشی‌شان با این شاخه از نمایش راحت‌تر و بهتر می‌شود انجام گرفت. شهرداری می‌تواند با اختصاص مکان‌های تبلیغاتی برای اطلاع رسانی نمایش‌های عروسکی و تاسیس سالن نمایش عروسکی در بهترین نقطه شهر و اجرای جشنواره‌های تابستانی عروسکی و ساخت عروسک‌های ملی و غول پیکر در سطح شهر اقدام کند.

برای برگزاری کارناوال‌های عروسکی اداره گردشگری هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده که ما در جشنواره‌های خارجی شاهد نقش بسزایی این ارگان در دیگر کشورها هستیم. اداره میراث فرهنگی با زنده نگه داشتن و ثبت جهانی عروسک‌های آیینی نمایش عروسکی آذربایجان و اختصاص موزه از عروسک‌های قدیمی می‌تواند نقش بازی کند.

منطقه آزاد ارس و شهرداری فرهنگی هنری تبریز با این همه بودجه فرهنگی که در اختیار دارند چه اقدامی برای تئاتر عروسکی کرده‌اند؟ بله بی‌توجهی به این مقوله باعث شده جیرتدان که یک کاراکتر آذربایجانی هست را در کشور جمهوری آذربایجان به جهان با عروسک‌اش معرفی کرده‌اند و ما هم اکنون نمی‌توانیم هیچ ادعایی دراین خصوص به جهان داشته باشیم.

خیلی از شخصیت‌های داستانی آذربایجان ایران وجود دارد که اگر توجهی به آن نشود در آینده شاهد ثبت جهانی دیگر کشورها خواهیم بود که دیگر دیر است! ولی با توجه به شخصیت‌های داستان‌های کودک فولکلور آذربایجان می‌توان با برگزاری جشنواره‌های تئاتر عروسکی آن‌ها را ساخت و به جهانمعرفی و ثبت کرد.

آذربایجان مهد داستان‌های فولکلور غنی می‌باشد و بهترین روش برای زنده نگهداشتن این آثار غنی و ارزشمند تئاتر عروسکی است. غربی‌ها از این نعمت غنی فولکلور برخوردار نیستند و بیشتر برای خود کاراکترسازی و در دنیا مطرح می‌کنند، افسوس ما با دارایی این فولکلور عظیم از آن غافلیم.

داستان سیندرلا را از گویچک فاطما الهام گرفته‌اند

غفلت ما باعث شده از داستان‌های ما سواستفاده شده و داستان‌هایی نوشته شود که اصلا مال آذربایجان شرقی هست، مثال داستان سیندرلا همان داستان گویچک فاطما افسانه‌های آذربایجان است ما کار نکردیم و غربی‌ها به اسم خود داستانی با نام سیندرلا ساخته‌اند.

تئاتر عروسکی با توجه به قابلیت دنیای فانتزی شدید می‌تواند برای بهتر انتقال دادن داستان های فولکلور مورد استفاده قرار گیرد، داستان‌های غنی فولکلور آذربایجان به نام ده ده قورقود قابلیت وظرفیت خیلی بالایی برای کارهای عروسکی دارد، اما تا به حال هیچ کار عروسکی در این مورد اجرا نشده و اگر ادبیات غنی داستانی در دست دنیای غرب و جهان اولی‌ها بود چه کارها که برای آن انجام نمی‌دادند!

به نظر بنده داستان ارباب حلقه‌ها که از موفق ترین فیلم‌های دنیا هست از داستان تپه گوز ده ده قورقود الهام گرفته شده است تا کی باید به دشمنان فرهنگی اجازه تهاجم فرهنگی و سواستفاده از بنیان داستان های فولکلورمان را بدهیم؟

آنقدر با عروسک‌ها بازی می کردم که مادرم به شوخی می‌گفت تو باید دختر می‌شدی!

آناج: شما از چه زمانی به علاقه خود به تئاتر عروسکی پی بردید؟

من از کودکی به دنیای عروسک‌ها علاقه شدیدی داشتم تا حدی که آنقدر با عروسک‌ها بازی می‌کردم که مادرم به شوخی می‌گفت تو باید دختر می‌شدی چرا فقط با عروسک‌ها بازی می‌کنی!؟

یک شب با توپ فوتبال سوزنی و لباس‌هایم عروسک آدم درست کردم و چشم و ابرو کشیدم و تا نصف شب با او بازی کردم و خوابیدمو آن را در کنار تخت خوابم گذاشتم مادرم نصف شب با یک آدمی که خوابیده هست مواجه شده و ترسیده بود.

این علاقه به عروسکبا من تا لحظه‌ای که از هنرستان در رشته نمایش فارغ التحصیل شدم آمد و از آن لحظه به بعد با احساس جای خالی نمایش عروسکی و علاقه به نمایش عروسکی مرا به کار در این رشته وا داشت و از سال ٨٥ به بعد شروع به کار حرفه‌ای در این رشته کردم که با استقبال تماشاچی‌های کودک و خانواده‌ها مواجه و از آن لحظه متوجه شدم که چقدر در جامعه تئاتری عطش نمایش عروسکی وجود داشت و تا این لحضه این رشته برایم عشق شد و شغل اول!

در این رشته هیچ متخصصی در تبریز به جز استاد منصور حمیدی وجود نداشت با راهنمایی های او و مطالعات کار را پیش بردم در اول همه کارهای نمایش را از جمله طراح کاراکتر، ساخت عروسک، دکور، موسیقی (بنده قارمون میزدم در آن زمان) نویسندگی، کارگردانی، صداپیشگی، و... را خودم شخصا انجام می‌دادم که پس از آن دوستان و طراحانی به ما ملحق شدند.

گفت‌وگو از:از زهرا ناصران

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۲۹۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»

نمایش مستندی از ارد زند در موزه سینما، اعلام برنامه پانوق فیلم کوتاه و آغاز پیش فروش بلیت یک نمایش جدید در تئاترشهر از خبرهای روز ۱۴ ازدیبهشت‌ماه هستند.

به گزارش ایسنا،  مستند «مدرسه در دست بچه‌ها» ساخته ارد زند در موزه سینما نمایش داده می‌شود.

طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، در ادامه نمایش‌های ویژه فیلم‌های مستند در موزه سینما تحت عنوان «شب‌های مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلم «مدرسه در دست بچه ها» در سالن فردوس موزه سینما روی پرده می‌رود.

در نشست شب‌های مستند که روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ساعت ۱۷ برگزار می‌شود، ارد زند مستندساز پیشکسوت درباره این اثر صحبت خواهد کرد.

این فیلم مستند درباره‌ مدرسه‌ای درتهران است که دو روز در سال به دست بچه‌ها اداره می‌شود.   «مدرسه در دست بچه ها» در جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کودک اصفهان موفق به دریافت پروانه زرین و در جشنواره فیلم کیش لوح زرین شده بود.  

***

هشتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه با نمایش سه درام و یک فانتزی برگزار می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «ماشوم» در ژانر درام، به نویسندگی مسعود هاشمی‌نژاد و کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین میرزامحمدی ساخته شده است.   «چشماتو ببند» فیلمی در ژانر درام به نویسندگی احسان ثقفی یزدی و کارگردانی ابوذر حیدری است.   «برف سراسری» را نیز پارسا دهقانیان، نویسندگی و کارگردانی کرده و به‌تهیه‌کنندگی داوود رحمانی، در ژانر درام ساخته شده است.   «دندان درخت» اثری فانتزی است به‌ نویسندگی و کارگردانی علی پاک‌نیا که مهبد عبقری تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته است.

سعید هاشم‌زاده، نویسنده و منتقد سینما، به‌عنوان کارشناس جلسه هشتم از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده و مخاطبان به گفت‌وگو می‌نشیند. محمد صابری نیز به عنوان مجری‌کارشناس برنامه حضور خواهد داشت.  

هشتمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود.

***

پیش‌فروش بلیت نمایش «دوازده سی‌وشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران که در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود، آغاز شد.  

نمایش «دوازده سی‌وشش» به نویسندگی و کارگردانی امید دانشوران و تهیه‌کنندگی کوروش شاهونه کاری از کمپانی تئاتر جوانان است که از ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۸:۱۵ در سالن سایه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.  

زهره محمدی، امیر نصیری و امید دانشوران به‌عنوان بازیگر در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. آیدا عارفی، محمدرضا فدایی، مهسان یحیی پور نیز بازیگران سیاه‌پوش این نمایش هستند.

نمایش «دوازده سی‌وشش» سال گذشته در جشنواره «هم آغاز» تئاتر شهر شرکت کرده بود و توانست جایزه دوم کارگردانی و سوم طراحی صحنه را از آن خود کند.

داستان این نمایش درباره لکه سیاهی است که در سازمان سفید کننده پیدا می‌شود.

امید دانشوران (طراح صحنه و لباس)، شیدا آذرپور (طراح  صدا)، لعیا شمس‌الدینی (نور)، امید دانشوران (طراح گرافیک)، سعید راسخی پور (ساخت آنونس)، آیدا عارفی (دستیار کارگردان)، هومن مظهری (مجری طرح)، علیرضا ربانی زاده (برنامه‌ریز)، مجتبی راوش (مشاور کارگردان)، سعید راسخی پور (مدیر تبلیغات)، مهسان یحیی پور (مدیریت صحنه)، سعید مشی، امیر عباسی، ساسان سبک‌روح (دستیار صحنه)، حمید تن، محمد غفاری (عوامل فنی)، محمدرضا فدایی، لعیا شمس‌الدینی، آیدا عارفی (گروه صحنه) و علی کیهانی (روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای) دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی می‌توانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • یکی از قابلیت‌های اسپاتیفای بی‌سروصدا پولی شد
  • قابلیت جدید اندروید ۱۵ برای استفاده از گوشی در رخت‌خواب
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • بازگویی مشکلات و دغدغه‌های روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • ۱۰ هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند
  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت