Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:29:35 GMT

ولادت حضرت علي اکبر (ع) و روز جوان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۳۱۹۸۹

خبرگزاري آريا -


حضرت علي اکبر (ع) در سال 33 هجري قمري در مدينه ديده به جهان گشود

حضرت علي اکبر فرزند امام حسين عليهما السلام در بين سال هاي 33 تا 35 ه از مادري به نام ليلا دختر ابي مرّه در شهر مدينه چشم به جهان گشود. وي در مکتب انسان ساز پدر شيوه هاي صحيح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمايت از آرمان هاي مقدس آن را آموخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در روز عاشورا اولين نفر از بني هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشيد. روز ميلاد حضرت علي اکبر عليه السلام به روز جوان نامگذاري شده است.

شناسنامه حضرت علي اکبر عليه السلام
حضرت علي اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسين در سال 33 هجري قمري در مدينه ديده به جهان گشود.

مادر بزرگوار وي ليلا دختر ابي مره است. ليلا براي امام حسين پسري آورد، رشيد، دلير، زيبا، شبيه ترين کس به رسول خدا، رويش روي رسول، گفتگويش گفتگوي رسول خدا ، هر کسي که آرزوي ديدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر ليلا مي نگريست، تا آنجا که پدر بزرگوارش مي فرمايد "هرگاه مشتاق ديدار پيامبر مي شديم به چهره او مي نگريستيم"؛ به همين جهت روز عاشورا وقتي اذن ميدان طلبيد و عازم جبهه پيکار شد، امام حسين چهره به آسمان گرفت و گفت «اللهم اشهد علي هؤلاء القوم فقد برز اليهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الي رؤية نبيک نظرنا اليه...».

حضرت علي اکبر عليه السلام اولين شهيد عاشورا از بني هاشم بود. شجاعت و دلاوري حضرت علي اکبر و رزم آوري و بصيرت ديني و سياسي او، در سفر کربلا به ويژه در روز عاشورا تجلي کرد. سخنان و فداکاريهاي وي نيز به خوبي مؤيد اين مطلب است .

زندگي نامه حضرت علي اکبر عليه السلام
وقتي حضرت اعلام کرد عزم سفر دارد و مي خواهد از مدينة النّبي بيرون برود، حضرت علي اکبر عليه السلام پرچم وفاداري نسبت به امام را پيشاپيش قافله به اهتزاز درآورد.

کاروان حماسه و ايثار پس از پشت سر نهادن منازل ذو حُسم، بيضه و عُذيب الهجانات به موقفي به نام بني مقاتل رسيد. عقبة بن سمعان که از ياران و همراهان امام بود و بسياري از روايات واقعه عاشورا از وي نقل شده مي گويد: شب هنگام در رکاب امام حرکت کرديم و چون ساعتي را پيموديم، امام حسين عليه السلام را خواب سبکي فرا گرفت. در حالي که سر مبارکشان روي قربوس زين اسب بود و به زودي ديدگان آن سرور آزادگان گشوده شد و فرمود: «انّا لله و انّا اليه راجعون الحمد الله ربّ العالمين» و دو يا سه بار آيه استرجاع را تکرار فرمود؛ حضرت علي اکبر عليه السلام با درايت و فراستي که داشت، متوجّه حال پدر گرديد مشاهده کرد آن ستاره پرفروغ اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مدام آيه مذکور را بر زبان جاري مي نمايد. مرکب خويش را به سوي اسب پدر هدايت کرد و خطاب به ايشان گفت: «پدر جان! از چه جهت آيه استرجاع را تلاوت مي کنيد. امام فرمود: فرزند عزيزم اندکي که خواب رفتم، سواري عنان اسب را کشيد و گفت: «القوم يسيرون و المنايا تسري اليهم» اين قوم در حال حرکتند در حالي که مرگ به سوي آنان مي آيد.

علي اکبر عليه السلام پس از لحظه اي مکث، با قوّت قلب وشهامتي شگفت روي به پدر بزرگوار خويش کرد و گفت: «يا ابة لا اراک الله السوء و السنا علي الحقّ» پدر جان! خداوند حادثه اي ناگوار پديد نياورد. آيا ما بر حق نيستيم؟ امام در جوابش فرمود: «بلي والّذي اليه مرجع العباد؛ آري، به خداوندي که بازگشت بندگان به سوي اوست، ما بر حقّيم.» علي اکبر با شنيدن اين پاسخ چون گُل شکفت و با آرامشي خاصّ امام عليه السلام را مورد خطاب قرار داد و گفت: «يا ابه اذا لانبالي نموت محقّين» اي پدر! [وقتي بر حق بودن ما مسلّم است] در اين صورت باکي نيست و بر حق جان مي دهيم. امام عليه السلام وقتي مشاهده فرمود فرزند در اين مصاحبه معرفتي سربلند و پيروز بيرون آمد، شاد شد. او را مخاطب قرار داد و فرمود: «جزاک الله من ولد خير ما جزي ولدا عن والده» خدايت پاداشي نيکو عطا کند؛ نيکوترين پاداش که بايد فرزندي از پدر خويش دريافت کند.

حضرت علي اکبر عليه السلام اولين شهيد عاشورا از بني هاشم بود

شمه اي از فضائل و مناقب حضرت علي اکبر عليه السلام
تربيت شايسته امام حسين (ع) سبب شد که علي اکبر به بهترين صفات کمال آراسته شود. عواملي همچون: اصالت خانوادگي، تربيت و وراثت، کسب علم و فضايل که از عناصر تشکيل دهنده شخصيت هر کس است، در وجود و زندگي او فراهم بود. خلق و خوي او و رفتار و حرکات و ادب و متانتش در حدّ اعلاي برجستگي و درخشندگي بود. آن گونه که گفته و نوشته اند، رفتارش يادآور حرکات و رفتار پيامبر خدا (ص) بود و همين سبب مي گشت تا در چهره او شخصيت پيامبر را مشاهده نمايند و با ديدن او ياد حضرت رسول (ص) را در ذهن ها زنده کنند. علي اکبر، نسخه اي برابر با اصل نسبت به رسول خدا و شاخه اي از آن شجره طيبه و ريشه پاک بود و وارث همه خوبي هاي خاندان عصمت و طهارت به شمار مي رفت.

علي اکبر (ع)، از جواني مجموعه اي از خوبي ها و فضيلت ها و نمونه اي روشن از فضايل عترت پاک پيامبر بود. حتي کسي چون معاويه هم که دشمن خاندان عصمت بود، به فضايل او اقرار داشت.

رابطه سرشار از ادب و احترام علي اکبر (ع) به پدر و علاقه و محبت پدر به فرزند، در همه مراحل زندگي اين دو الگوي فضيلت وجود داشت و نهايت و اوج آن، در صحنه عاشورا ديده مي شود که به آن اشاره مي کنيم.

تربيت ولايي و تأديب شايسته، سبب شده بود علي اکبر همواره در خدمت و اطاعت پدر بزرگوارش باشد و در نهايت ادب، گوش به فرمان و آماده جان نثاري شود.

ميلاد حضرت علي اکبر عليه السلام، روز جوان
جواني، بهار عمر و فصل طربناک زندگي است. هيچ دوره اي از زندگي چون روزگار جواني، سرسبز و خرّم نيست، و هيچ انساني همانند زمان جواني، توان مند و پرانرژي نيست. بسياري از پيروزي ها و کاميابي ها، تنها در سايه جواني امکان پذير است و بسياري از آرزوها و هدف ها، فقط در فرصت جواني قابل دست يابي است. جواني فرصتي است که بر خلاف بسياري از فرصت هاي ديگر، تنها يک بار در اختيار همه قرار مي گيرد و چون به انجام خويش برسد، هرگز امکان تکرار نخواهد داشت. پس «فرصت جواني»، طلايي ترين فرصت ها و ناب ترين موهبت هاست و نمي توان در اين نکته ترديد کرد که هدر دادن روزگاران خوش جواني و تباه کردن اين بهار زندگاني، به اندوهي انبوه و حسرتي متراکم خواهد انجاميد، اما اين روزگار، اقتضاهايي دارد؛ اقتضاهايي که بخشي از آنها به جوان بر مي گردد و بخشي نيز به آنها که با جوان در تعاملند. آنها که به جوان بر مي گردد، «نازها» و «نيازها»ي جواني است. نازها، يعني «سرزندگي، شيک پوشي، آراستگي، جمال گرايي، آرمان گرايي و...؛ و نيازها، يعني عبادت و تضرع؛ دانش اندوزي، مهار و تعديل غرايز، تهذيب نفس، ورزش، مطالعه، مسئوليت پذيري و....

حضرت علي اکبر عليه السلام، الگوي جوانان
جوان، محتاج اسوه و الگوست. اسوه و الگوي جوان، بايد جوان باشد؛ تا فضايل و کمالات اين جوان دست يافتني و ملموس باشد.

قرآن براي زندگي بشر، اُسوه و الگو معرفي مي کند؛ «و لکم في رسول الله اسوه حسنه». اگر پيامبر و سبک زندگي نبوي اسوه و الگوست، هر شخص و سبک ديگري اگر بخواهد اسوه و الگو باشد، بايد رنگ و بوي پيامبر را داشته باشد و «اشبه الناس خلقاً خُلقاً و منطقاً برسول الله» باشد.

امام حسين عليه السلام حضرت علي اکبرعليه السلام را عصارة بني هاشم و شبيه ترين مردم به پيامبر صلي الله عليه وآله دانسته، فرمود هر وقت دلمان براي رسول الله تنگ مي شد، مشتاق زيارت علي اکبر مي شديم و زيارت و ملاقات علي اکبر عليه السلام بود که دلمان را در فراق پيامبر صلي الله عليه وآله تسلي مي بخشيد.

پس اگر کسي شيفتة جمال و کمال پيامبر صلي الله عليه وآله است، مي تواند از رخسار و فضايل علي اکبر هم به پيامبر صلي الله عليه وآله برسد.

در سايه سار قلم
همه در حيرتم امشب، که شب هفده ماه ربيع است و يا يازده غره ي شعبان معظم، شب ميلاد محمد شده يا آينه ي طلعت نوراني احمد، به سر دست حسين است و يا آمده از غار حرا باز محمد؛ عجبا اين گل نورسته علي اکبر ليلاست، بگو يوسف زهراست، بگو اينه ي طلعت طاهاست، بگو دسته گل فاطمه ي ام ابيهاست، بگو روح بتول است، بگو جان رسول است، سلام و صلوات همه بر خُلق و خصالش، به جلالش به جمالش همه مبهوت کمالش همه مشتاق وصالش که سراپاست همه اينه ي احمد و آلش، چه به خلقت چه به طينت چه به صورت چه به سيرت چه به قامت چه به هيبت، همه بينيد در اين خال و خط و چهره ي گل روي رسول دو سرا را.

منبع:hawzah.net

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام

دریافت 84 MB

به گزارش خبرنگار مهر، هرمزگانی‌های دلداده در مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت با حضور در چایخانه حرم مطهر رضوی به زائرین و مجاورین حضرت رضا علیه‌السلام خدمت خالصانه کرده و بزم نوکری این آستان مقدسه شرکت کردند.

کد خبر 6096480

دیگر خبرها

  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • سالروز شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری
  • سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد