Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از افزایش 200 درصدی رفع خطر از ابنیه تاریخی نسبت به دوره قبل خبر داد و گفت: رشد 100 درصدی ورود گردشگران خارجی به استان را طی دوره یک ساله اخیر شاهد بوده ایم.

به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در نشست خبری امروز فعالیت‌های این اداره کل را به سه دوره دولت کنونی، دولت قبل و قبل از دولت گذشته تقسیم‌بندی کرد و گفت: پیش از دولت گذشته متولی این سازمان بودم و به دلیل بروز مشکلاتی در دولت گذشته با بازنشستگی پیش از موعد از مسئولیت این اداره کل کنار رفتم و حدود سه سال است که دوباره مسئولیت استانی را عهده‌دار شده‌ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در ابتدای کار در دولت فعلی، مشخص شد که 90 درصد از حدود 130 پروژه عمرانی که در حوزه کاری این اداره کل در دوران قبل از دولت گذشته تعریف شده و استارت آنها زده شده بود، در دولت قبل تعطیل شده اند و برخی از پروژه‌ها نیز درصدی پیشرفت داشته‌اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: در این شرایط راه رفته گذشته دوباره تکرار شد و با اقدامات گسترده‌ای که در راستای جذب سرمایه‌گذار در استان انجام گرفت توانستیم پروژه‌ها را فعال کنیم.

حسینی با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر انجام گرفته تعریف طرح رینگ گردشگری اراک با هدف جلوگیری از گسترش منابع آلاینده بود، افزود: تمامی مناطق مستعد و ظرفیت‌های گردشگری کمربند اراک در این طرح مورد بررسی قرار گرفت و تمامی این مناطق به عنوان منطقه ویژه گردشگری مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام امکان دریافت مجوز و احداث واحد صنعتی در محدوده کمربندی اراک غیرممکن شد، ادامه داد: تالاب میقان، منطقه تخت سادات، کوه سفیدخانی، دره گردو از جمله این مناطق بودند که برنامه ویژه‌ای برای توسعه گردشگری با ایجاد زیرساخت مناسب و جذب گردشگر برای آنها تعریف شده بود که متاسفانه این اقدام نیز در دولت قبل متوقف شده بود.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: این پروژه نیز در مدت سه سال اخیر دوباره جریان پیدا کرده و تمامی مراحل از ابتدا انجام شده است، اما باید توجه داشت که توقف در دوره قبل باعث ضربه زدن به پروژه و تکرار اقدامات شد.

حسینی عنوان کرد: در بخش تجهیزات 12 خودرو برای سازمان تجهیز شده بود که در ابتدای دولت کنونی طبق بررسی انجام شده مشخص شد این خودروها به دلیل استفاده نامناسب از رده خارج شده و قابل استفاده نیستند.

وی ادامه داد: نیروی انسانی متخصص نیاز اساسی تمامی سازمان‌ها بویژه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است ولی متاسفانه اغلب نیروهای انسانی متخصص این اداره در دولت قبل با این اداره کل قطع همکاری کردند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اعتبار عمرانی 15 میلیارد تومانی این اداره کل در دولت قبل عنوان کرد: اعتبارها به دلیل شرایط مالی دولت قبل در حد 90 تا 100 درصد تخصیص می‌یافت و در این دوره اعتبار عمرانی به دلیل شرایط اقتصادی به چهار تا 5.5 میلیارد تومان کاهش یافت و از این میزان حدود 50 تا 60 درصد تخصیص می‌یافت.

حسینی افزود: با اعتبارات تخصیصی توسط دولت قبل امکان انجام اقدامات گسترده‌ای برای توسعه گردشگری استان وجود داشت، اما، متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ضربه قابل توجهی به این بخش در استان وارد شد.

وی با بیان اینکه بافت شطرنجی اراک یکی از زیباترین بافت‌های شهری ایران محسوب می‌شد، گفت: متاسفانه در دوره قبل بدون توجه به این بافت تخریب، تعریض و دیگر تصمیم‌های غیر کارشناسی در سطح شهر اتخاذ شد و این بافت تغییر پیدا کرد.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در دولت کنونی این بافت مورد بررسی قرار گرفت و در راستای حفظ باقیمانده بافت مذکور اقداماتی از جمله مقابله با تعریض و تخریب برخی از معابر و بناها انجام شد. از جمله این اقدامات پیگیری طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان حصار با هدف جلوگیری از تعریض این خیابان بود که این طرح به تصویب رسیده است.

حسینی در بخشی دیگر از سخنانش ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در بخش توسعه گردشگری و معرفی جاذبه‌های این بخش استان مرکزی، عنوان کرد: رشد 100 درصدی ورود گردشگران خارجی به استان را طی دوره یک ساله اخیر و رشد 30 تا 70 درصدی در این بخش که در هر سال متغیر بوده را در دوره چهار ساله اخیر شاهد بوده ایم.

وی با تاکید بر این نکته که یکی از جاذبه‌های هر منطقه وجود محوطه‌های تاریخی است، بیان کرد: در بخش ساماندهی محوطه‌های تاریخی استان در مدت چهار سال اخیر افزایش 100 درصدی اقدامات نسبت به دوره قبل را شاهد بوده‌ایم.

وی به رشد 35 درصدی گردشگری داخلی در دولت کنونی اشاره کرد و افزود: در این دوره 226 هزار نفر در مهمان‌پذیرها و هتل‌های استان مرکزی اقامت کرده‌اند.

مدیرکل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: اماکن و ابنیه تاریخی بسیاری در دولت قبل تخریب شد و متاسفانه نگاه و نظارت تخصصی و مناسبی در این بخش وجود نداشت. قطعا جبران این وضعیت هزینه‌بر و زمان‌بر است و در برخی موارد نیز امکان جبران وجود ندارد.

وی با اشاره به نمونه‌ای عینی عنوان کرد: منطقه آوه که قدمت آن مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است قبل از روی کار آمدن دولت نهم مورد بررسی قرار گرفت، از این منطقه بازدید و مشاهده شد که حدود 60 هزار حفره در این منطقه ایجاد کرده بودند و کلا در اختیار مردم قرار داشت.

حسینی ادامه داد: با اقدامات، پیگیری و تلاش گسترده در راستای فرهنگ سازی در این منطقه و عملی شدن قول‌هایی که به مردم داده شد، تعرض مردم به این منطقه تاریخی متوقف شد.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: برای حفاظت از این منطقه پاسگاه محلی ایجاد و 12 نیرو و پنج وسیله نقلیه در نظر گرفته شد.

وی بیان کرد: با شروع به کار دولت یازدهم و بررسی منطقه آوه مشخص شد تمامی اقدامات و حفاظت‌ها از بین رفته و در پاسگاه تنها یک نیرو حضور دارد. وسایل نقلیه غیرقابل استفاده هستند و از فنس‌کشی‌های انجام شده نیز خبری نبود. این شیوه حفاظت از اموال بیت‌المال قطعا درست نیست و به این طریق تمامی فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

حسینی عنوان کرد: حدود 800 میلیون تومان در منطقه آوه هزینه شد و امروز برای جبران خسارت‌ها و بازگشت به قبل حدود سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در بخشی دیگری از سخنانش به افزایش 200 درصدی رفع خطر از ابنیه تاریخی نسبت به دوره قبل اشاره کرد و افزود: صدمات بسیاری به ابنیه تاریخی به دلیل بی‌توجهی به این بخش وارد شده بود از جمله این موارد می‌توان به تخریب خانه محسنی در اراک اشاره کرد.

وی عنوان کرد: مرمت ابنیه تاریخی از 45 مورد در دولت قبل به 135 مورد در دولت کنونی افزایش یافته است و از موارد انجام شده می‌توان اقدامات گسترده و موثر در خصوص ابنیه تاریخی در تفرش را مورد توجه قرار داد.

حسینی با اشاره به وضعیت نامناسب مالی دولت کنونی، بیان کرد: مرمت ابنیه تاریخی استان مرکزی بر اساس اولویت حدود 25 تا 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: در استان مرکزی دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده، 860 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی و یک اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

حسینی بیان کرد: در سال گذشته قنات ابراهیم آباد به ثبت آثار جهانی رسید که این موضوع اقدامی مهم و موثر در استان مرکزی بود و راهی است که معرفی صحیحی از این استان به جهان داشته باشیم. با اینکه زیرساخت‌های لازم برای ورود گردشگران خارجی به روستای ابراهیم آباد آماده نشده است، اما از ثبت جهانی این مکان شاهد ورود گردشگران خارجی به روستا بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش 11 درصدی کاوش در استان مرکزی در دولت کنونی را شاهد بوده‌ایم، افزود: از برجسته‌ترین کاوش‌های انجام شده در این مدت سه دستکند در شهرستان خمین بوده است که تقریبا برای بازدید عموم آماده است.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از دیگر کاوش‌های مهم تاثیرگذار در کشور را کشف جسد هفت هزار و 500 ساله عنوان کرد و افزود: کشف این اثر در سال گذشته نه تنها تاریخ این استان بلکه تاریخ کشور را تحت تاثیر قرار داد.

حسینی در ارتباط به موزه‌های این استان عنوان کرد: با تلاش‌هایی که قبل از دولت گذشته انجام شده تعداد موزه‌های استان مرکزی به 14 موزه افزایش یافته بود و این در حالی بود که آنزمان تنها موزه فعال اراک حمام چهارفصل بود. متاسفانه در دوره قبل دو موزه از مجموع 14 موزه تعطیل شد و دیگر موزه‌ها نیز وضعیت مناسبی نداشتند، اما در حال حاضر 12 موزه فعال هستند.

وی عنوان کرد: بناهای تاریخی متعددی از جمله خانه قنبری‌ها که به مرکز صنایع دستی تبدیل شده، خانه عظیمی‌نژاد که به خانه گردشگری تبدیل می‌شود و ... خریداری و مرمت شده است.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه برای این اداره کل در بخش ایجاد اشتغال در سال گذشته 299 ایجاد فرصت شغلی در نظر گرفته شده بود، عنوان کرد: با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده این اداره کل موفق شد 300 شغل مستقیم و 800 شغل غیر مستقیم ایجاد کند که این تعداد بیش از تعهد در نظر گرفته شده بود.

حسینی با تاکید بر ظرفیت روستاها در ایجاد اشتغال بویژه مشاغل مرتبط با بخش گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: این مهم مورد توجه ویژه این اداره کل قرار دارد و قطعا سبب تثبیت جمعیت و حفاظت از دوامو پایداری روستاها می‌شود.

وی ادامه داد: 30 مورد از خانه‌های روستایی برای بخش بوم‌گردی مجوز دریافت کرده‌اند و بوم‌گردی می‌تواند کسب و کار را در روستاها رونق بخشد که این مسئله مورد توجه قرار گرفته و اقدامات گسترده‌ای برای ایجاد زیرساخت‌ها انجام شده و تاکنون 400 میلیون تومان برای توسعه بوم‌گردی هزینه شده است.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص اقدامات انجام شده در توسعه صنایع دستی استان مرکزی عنوان کرد: تاکنون دو هزار و 810 مجوز صنایع دستی صادر شده که از این تعداد 1364 مجوز مربوط به بانوان و 1446 مورد مربوط به آقایان بوده است.

حسینی در رابطه با مبارزه با قاچاق اشیاء عتیقه عنوان کرد: در مدت چهار سال اخیر 46 باند قاچاق متلاشی و 153 نفر دستگیر شده اند.

وی با بیان اینکه آبگرم محلات یکی از مناظق شاخص استان مرکزی محسوب می‌شود عنوان کرد: طرح توسعه و ساماندهی این منطقه قبل از دولت گذشته تهیه شد، اما متاسفانه این موضوع مسکوت ماند و معدن‌داران اطراف آبگرم نیز خسارت‌های متعددی به این منطقه وارد کرده بودند و آبگرم در معرض نابودی قرار داشت.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در مدت چهار سال اخیر اقدامات گسترده‌ای برای احیای این منطقه انجام شد که از جمله این اقدامات رایزنی‌های متعدد با سازمان صنعت، معدن و تجارت برای توقف کار معادن اطراف آبگرم محلات بود.

حسینی افزود: موضوع تامین آب شرب و گاز این منطقه پیگیری شد که تاکنون مشکل آب حل شده و در آینده‌ای نزدیک نیز عملیات گازرسانی به منطقه تکمیل می‌شود.

وی در خصوص بازار تاریخی اراک و مراحل ثبت جهانی این اثر تاریخی با تاکید بر این نکته که مجموعه بازار تاریخی اراک زیباترین بازار تاریخی جهان به لحاظ ویژگی‌های منحصر به فرد است، افزود: در حال حاضر آمادگی بازدید از این بازار برای به ثبت جهانی رسیدن وجود ندارد و باید اقداماتی که برنامه‌ریزی و تعریف شده به اتمام برسد.

مدیر کل میراث، فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه تکمیل ساماندهی بازار تاریخی اراک حدود 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، عنوان کرد: شرکت توزیع برق اقدام به کانال‌کشی به ارتفاع دو تا 3.5 متر در این مجموعه کرده است که با این اقدام ارشمند فاضلاب و سیم‌های برق‌رسانی به بازار ساماندهی می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۲۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در رابطه با چای دبش علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

به گزارش ایلنا، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، درخصوص علت سکوت وعدم واکنش از سوی نمایندگان مجلس نسبت به موضوع آقای صدیقی و اینکه آیا این مساله یکی از نتایج یکدستی قواست که اشتباهات و کم‌کاری‌ها نادیده گرفته می‌شود و در این مساله هم انتقاد و اعتراضی به این مساله مطرح نشد؟ ، گفت: در رابطه با بحث نظارتی مجلس من این انتقاد و ایراد را به مجلس یازدهم وارد می‌دانم و یکی از ایرادات پررنگ مجلس یازدهم این بود که تقریبا مجلس و دولت یکی بودند زمینه‌اش هم این بود که بیش از ۲۰۰ نفر طی نامه‌ای از آقای رییسی که رییس یک قوه دیگر بود دعوت کردند تا کاندیدای ریاست جمهوری شود و بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان طی نامه‌ای پیروزی در انتخابات را به ایشان تبریک گفتند و خب این باعث شد که مجلس یازدهم در بُعد نظارتی خوب عمل نکند.

وی ادامه داد: بنده هم در این مجلس بودم و این انتقاد شامل همه ما می‌شود اگرچه که ما تلاش کردیم و در بحث‌های نظارتی کار کردیم ولی خب در مجموع شامل همه نمایندگان مجلس یازدهم می‌شود.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: ما نباید بین افراد در برخوردها اختلاف قائل شویم، کسی که امام جمعه بوده یا استاندار بوده یا وزیر بوده اگر تخلفی مرتکب شده باشد برخورد با این فرد نه‌تنها نباید کمتر از دیگران باشد بلکه باید با شدت بیشتری اتفاق بیفتد چراکه هزینه اشتباه و تخلف چنین افرادی برای نظام و کشور بیشتر است و از سوی دیگر درس درس عبرتی برای دیگران و مسئولین باشد که در آینده ارتکاب به چنین تخلفات یا اشتباهاتی را تکرار نکنند.

محمودزاده تصریح کرد: من واقعا به این موضوع ایراد وارد می‌کنم که موضوع آقای صدیقی خیلی جدی در رسانه‌ها مطرح شد، خودش هم پذیرفت و از مردم عذرخواهی کرد اما تا قبل از عذرخواهی و پذیرفتن خودش هیچ ورودی به این مساله نشد، در حالیکه باید به قوه قضاییه ارسال می‌شد و کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود می‌کرد و این پرونده را به قوه قضاییه معرفی می‌کرد یا تحقیق و تفحص می‌کردند که در این اتفاق از این برخورد‌های نظارتی کوتاهی شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ابراز داشت: در رابطه با چای دبش هم علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

وی عنوان کرد: این‌ها مشکلاتی بوده که در مجلس یازدهم وجود داشته و فکر کنم در مجلس دوازدهم بدتر هم خواهد شد با توجه به اینکه در انتخابات مجلس دوازدهم دایره انتخاب مردم کوچک بود، یعنی رد صلاحیت زیاد بود و بعد از جناح‌های مختلف کمتر حضور داشتند و مشارکت پایین بود. این‌ها باعث می‌شود که دوباره مجلس دوازدهم یک دست‌تر از مجلس یازده شود با دولت و خیلی نزدیک باشند که این یکی از ایرادات مجالس خواهد بود چون در نهایت اگر تخلفاتی در بدنه دولت صورت گیرد چون مجلس و دولت یکی هستند مجبورند که کوتاه آمده و نادیده بگیرند.

دیگر خبرها

  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • محمودزاده: موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است