Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرایطی فراهم شده که جوان با ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند در نقاطی از تهران مسکنی را تهیه کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، اسحاق جهانگیریکاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی به انتخاب شما، به سوالات مجری برنامه در خصوص جوانان پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که برخی از جوانان معتقدند دسته‌بندی‌های و تقسیم‌های سیاسی رایج کشور باعث نادیده گرفتن ظرفیت جوانان فعال می‌شود، شما چه میزان این جناح‌بندی‌ها را قبول دارید اظهار داشت: کشوری که انتخابات و دموکراسی دارد و مردم در آن آزادانه انتخاب می‌کنند، نیازمند سازو کارهای سیاسی برای نهادینه‌کردن فعالیت‌های سیاسی هستند.

جهانگیری احزاب را یکی از این ساز و کارها دانست و گفت: ایجاد احزاب و حزب باعث می‌شود مجموعه‌ای با سلیقه‌ای مشخص در حوزه مسائل مختلف کشور از جمله اداره امور و فعالیت‌های سیاسی در بخش‌های مختلف سیاسی با معرفی افراد مختلف زمینه پیشرفت و توسعه کشور را فراهم کند. تجربه‌ای که کشورهای دارای دموکراسی را پشت سر گذاشته‌اند. ما نیز باید وجود سلایقسیاسی مختلف را به رسمیت بشناسیم زیرا نادیده گرفتن آنها باعث اقدامات مخفیانه آنها می‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان این که ایران از جمله کشورهایی است که تصمیمات آن از سوی فرد خاصی و یا به شکل دیکتاتوری انجام شود، گفت: برگزاری انتخابات در ایران اصل است که در جریانات سیاسی و گروه‌های سیاسی در انتخابات در قالب احزاب حضور پیدا می‌کنند و حضور آنها پیش‌نیاز دموکراسی در کشور است. اگر احزاب فعال نشوند افرادی با کارنامه‌های تهی با سرنوشت کشور به مدت چند سال بازی می‌کنند.

وی با بیان این که احزاب باید رقابت‌ها را قبل از انتخابات به رفاقت‌ها تبدیل کنند، بیان کرد: هیچ کدام از آنها نباید پس از پیروزی فرد دیگری از منافع کشور عبور کند. لذا احزاب پیروز نیز باید از حضور همه ظرفیت کشور در جایگاه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری استفاده کند،اینگونه نباشد که افراد از بخش‌های مدیریتی کنار گذاشته شوند و در این میان باید به جوانان که آینده‌سازان کشور هستند نیز میدان داده شود.

جهانگیری با اشاره به فعالیت جوانان در گروه‌های سیاسی و تجربه‌اندوزی آنها گفت: معتقدیم جوانان نباید به کارهای حاشیه‌ای بپردازند بلکه می‌توانند با حضور در گروه‌های سیاسی با فعالیت‌های مختلف زمینه تجربه‌اندوزی برای جایگاه‌های مختلف را به دست گیرند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر مجری برنامه درباره این که اگر رئیس جمهور شوید، برنامه موثر شما برای رفع چالش‌های مختلف اجتماعی و اعتیاد جوانان چیست، گفت: از این که هر وقت صحبت جوان می‌شود و تهدیداتی که آن قشر را تهدید می‌کند و یاد بزهکارییکه ممکن است مرتکب شود بیفتیم درست نیست. واقعیت این است که جوانان فرصت‌های طلایی برای کشور هستند، دختران و پسران تحصیل کرده فارغ التحصیل ظرفیت‌هایی برای پیشرفت کشور محسوب می‌شوند که باید از آن فرصت بهره گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدا باید ببینیم چه مسائلی باعث این می‌شود که جوان ما به سمت بزهکاریو یا اعتیاد جذب شود. ایجاد محدودیت‌های زیاد و بیکاری از جمله این دلایل است. قطعاً جوان ما دنبال نشاط و شادی است، وقتی با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود این محدودیت برای او خوشایند نیست. جوان دوست دارد در خیلی از مسائل آزاد باشد دوست دارد در فضایی مانند کنسرت، نشاط را تجربه کند. می‌توان زمینه‌ای را ایجاد کرد که جوان با حفظ چارچوب‌ها و ارزش‌ها بتواند نشاط و تفریح خود را نیز داشته باشد.

جهانگیری افزود: در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز مهم این است که دلایل آنها شناسایی شود. دولت یازدهم به این موضوع به شکل علمی توجه کرد، دو نگاه در خصوص مسائل اجتماعی وجود دارد، یک این که با برخوردهای قضایی و انتظامی با موضوع برخورد شود و دیگر این که به ریشه‌یابی علمی موضوع بپردازیم که دولت یازدهم روش دوم و ریشه‌یابی علمی را مورد توجه قرار داد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در این دولت گزارشی از وضعیت اجتماعی کشور فراهم و خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم شد. رهبر انقلاب در جلسه‌ای با سران سه قوه موضوعات مختلفی را تذکر دادند و تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفت. در وزارت کشور سازمان امور اجتماعی تشکیل شد و شورای اجتماعی نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت. تلاش بر این است که با این موضوع به شکل علمی برخورد شود و به نظر آمار اعتیاد به دلیل برخی از اقدامات کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با ریشه‌یابی مسائل اجتماعی و با استفاده از شورای اجتماعی و برگزاری جلسات می‌توان امیدوار بود بسیاری از این آسیب‌ها و بخصوص اعتیاد برطرف شود. مراکز اعتیاد در کشور ایجاد شده‌اند که با نگاه علمی موضوع اعتیاد را برطرف کند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: امروزه دیگر اعتیاد مانند یک بیماری در جامعه مورد توجه است، لذا به خانواده معتاد نیز نباید با عنوان یک مجرم نگاه شود، که این فرهنگ‌سازی صورت گرفته و ادامه پیدا خواهد کرد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تهیه مسکن برای جوانان و برنامه‌‌های وی در این خصوص گفت: یکی از مسائلی که جوانان با آن روبرو هستند تهیه مسکن است. اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد باعث شد قیمت مسکن به یکباره دچار جهش شده و قیمت‌ها بالا رود. دولت یازدهم تسهیلاتی را برای جوانان در زمینه مسکن در نظر گرفت، یک این که برای مسکن اولی‌ها شرایطی را ایجاد کرد که با سپرده‌گذاری در صندوق‌ها دوبرابر وام تهیه کند، که این مبلغ در تهران 80 میلیون و در مراکز استان 60 و دربقیه مراکز 40 تومان است.

وی گفت: البته این تسهیلات جدا از سپرده‌گذاری های بانک‌های دیگر است به نظر ما شرایطی فراهم شده که جوان با 200 میلیون تومان می‌تواند در نقاطی از تهران مسکنی را تهیه کرده و نرخ پول این وام‌ها نیز 8 درصد است که در برخی موارد 2.5 درصد شده است. بازپرداخت این وام‌ها 25 ساله است لذا جوان می‌تواند دوره طولانی را نسبت به پرداخت وام پیش‌روی خود داشته باشد.

جهانگیری افزود: تصمیماتی نیز برای روستاییان و مسکن روستایی دیده شد، بحث باب‌های فرسوده و امتیازاتی که برای جوانان در این بخش دیده می‌شود نیز از جمله تصمیمات دیگری است که می‌تواند کمک کند جوان ایرانی در اولین زمان ممکن صاحبخانه شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برنامه شما برای ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان چیست گفت: کشور ایران کشور جوانی است که اکثر جوانان آن متولدین دهه 60 بوده و امروز در سنی قرار دارند که به دنبال اشتغال، ازدواج و تهیه مسکن هستند. هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی انسانی به بازار کارمراجعه می‌کنند که آمار بزرگی است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 5 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند و کار طلب می‌کنند، گفت: بسته‌ای را برای اشتغال فراهم کردیم که در دولت آینده بیشتر به آن توجه خواهیم کرد. یکی از آنها ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این دولت با ایجاد 3 هزار شرکت دانش‌بنیان زمینه کار برای فعالیت 100 هزار دانشجو فراهم شده است.

جهانگیری ادامه داد: پارک‌هایعلم و فن‌آوری در کنار دانشگاهها تاسیس شده‌اند و دانشجویان می‌توانند ایده‌ها و طرح‌های خود را در آن عملیاتی کنند.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زمانی که بنده در وزارت معادن و صنایع بودم طرحی را اجرا می‌کردیم که براساس آن فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بنگاه‌های صنعتی مشغول به کار می‌شدند و وزارت شش ماه تا یک سال بخشی از حقوق آنها را پرداخت می‌کرد و بخش دیگر را خود بنگاه پرداخت می‌کرد این باعث می‌شد دانشجو پس از یک سال با کسب تجربه و استفاده از وضعیت علمی خود جذب شود. که این کار را نیز می‌توان توسعه داد.

وی راه دیگر را برای اشتغال پایدار جوانان ایجاد بنگاه‌های کوچک زود بازده دانست و گفت: بنگاه‌های کوچک با سرمایه‌های کمتری می‌تواند تشکیل شود که دولت با حمایت از آنها می‌تواند زمینه اشتغال آنها را فراهم کند.

جهانگیری ادامه داد: برای ایجاد اشتغال باید فضای تولید و سرمایه‌گذاری را فعال کنیم، رهبری امسال را سال اقتصادی مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری کردند. قطعاً برای رفع بیکاری راهی جز بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی نداریم. اشتغال جزء از طریق تولید و سرمایه‌گذاری حاصل نمی‌شود. راه‌های دیگر برای این است که چیزی به مردم گفته شود تا مردم خوششان بیاید. باید فضای تولید و سرمایه‌گذاری را در کشور فراهم کنیم و این موضوع برای کشور مسئله‌ای حیاتی و الزامآور است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تورم و معیشت مردم در حال حاضر گفت: معنی تورم این است که هرچقدر تورم بالا رود به همان میزان از جیب مردم پول برداشته می‌شود. این مسئله به اقشار ضعیف‌تر فشار بیشتری می‌آورد زیرا کسانی که دارای املاک و دارایی هستند در فضای تورمی بالا قیمت املاک و دارایی‌هایشان افزایش می‌یابد.

وی گفت: افزایش تورم باعث کاهش ارزش پول کشور می‌شود. یادمان هست ظرف مدت 2 سال ارزش دارایی‌های مردم به دلیل تورم بالای 30 درصد به یک سوم کاهش یافت. تورم سفره مردم را کوچک‌تر می‌کند و قدرت خرید آنها را کاهش می‌دهد.

جهانگیری با اشاره به این که مهمترین رسالت دولت این است که تورم را کوچکتر کند تا سفره‌های مردم و قدرت خرید آنها بیشتر شود، گفت: ما تلاش کردیم تورم را به شکلی تک رقمی کنیم، اما قطعاً کاهش تورم در کنار افزایش درآمد باید صورت گیرد. ما قدم‌هایی را در این زمینه برداشته‌ایم اما چون که سال‌های گذشته وضعیت مردم بسیار نا مناسب بوده است، در حال حاضر رشد 5 درصدی صورت گرفته دیده نمی‌شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید تلاش کنیم میزان کاهش تورم با افزایش درآمدها به نوعی عقلانی‌تر شود تا قدرت خرید مردم بالا رود.

وی در پاسخ به سال دیگری مبنی بر این که برای رفع آسیب‌های اجتماعی و تمایل جوانان به استفاده از مواد مخدر صنعتی چه برنامه‌هایی دارید، گفت: مهمترین اقدام ما ریشه‌یابی موضوع به شکل علمی بوده است که این کار صورت گرفته، ساختار و نهاد مورد نظر نیز در این حوزه ایجاد شده است و منابع خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

جهانگیری ادامه داد: مواد مخدر صنعتی موضوع نگران کننده‌ای است که باید اقدامات جدی در مقابل آن صورت گیرد، از جمله فعال‌سازی رسانه ملی، و نهادهای موثر در این بخش است. در وزارت بهداشت نیز باید بخشی برای درمان این افراد دیده شود.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت جایگاه خانواده و مادر در کانون خانواده گفت: باید در برنامه‌های خود به نقش پراهمیت مادر توجه جدی شود، به همین دلیل است که بخش عمده‌ای از برنامه‌های دولت در حوزه اجتماعی و اهمیت و نقش مادر در کانون خانواده توجه بیشتری کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات مورد نیازی که برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لازم است، گفت: بنده به عنوان فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی نسبت به سایر کاندیداها اطلاع بیشتری از مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی و قوانین موجود دارم.

جهانگیری گفت: 5 رویکرد اساسی در اقتصاد مقاومتی باید صورت گیرد، که دانش‌بنیان کردن اقتصاد، درون‌زا بودن اقتصاد،‌برون‌نگر بودن اقتصاد، مردمی بودن و عدالت بنیان بودن اقتصاد از جمله این زمینه‌ها برای ایجاد اقتصاد مقاومتی است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: 24 بند سیاست اقتصاد مقاومتی می‌تواند زمینه توسعه اقتصاد را فراهم کند و ما باید بتوانیم ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود با استفاده از این موضوع زمینه‌های توسعه اقتصاد را فراهم کرده و شکوفایی آن را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ایجاد اقتصاد مقاومتی و بندهای مربوطه این است که، به همه ارکان‌های نظام کمک می کند در حوزه اقتصاد با یک رویکرد مشخص حرکت کند. زیرا نظریه‌ها اقتصادی مختلفی در کشور وجود دارد که می‌توان با در پیش گرفتن یک نظریه به نتیجه رسید. در اقتصاد مقاومتی همه بخش‌ها نقش خود را دارند از امام جمعه گرفته تا دانشجو، کارآفرین و مسئولان اجرایی در این حوزه دخیل هستند.

جهانگیری افزود: در سال گذشته که عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود در ابتدای سال دستورالعمل‌هایی به دستگاه‌ها داده شد و در پایان سال گزارش‌هایی از آنها گرفته شد. بنده به اکثر استان‌ها سر زدم و طرح‌های ابلاغ شده را بررسی کردم. تیم سه‌نفره‌ای تشکیل شد و گزارشی از آن فراهم کرد. لذا معتقدیم همه بخش‌ها باید نقش خود را در اقتصاد مقاومتی مشخص کنند و تنها در این صورت است که می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را به طور جد اجرایی کنیم.

ادامه دارد...

R1011173/P1360/S1,12,13/CT11 موضوعات مرتبط اسحاق جهانگیری

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۳۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ اسراییل را نمی دادیم تجاوزاتش گسترده می شد/ جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد/ اگر اتفاقی بیفتد به سطح گروه‌های نیابتی ما در منطقه برمی گردد/ در شرایطی که نیاز به اجماع داریم چه دلیلی دارد طرح عفاف و حجاب را اجرایی کنیم 

نماینده مجلس از اجرای طرح حجاب همزمان با حمله انتقامی ایران به اسرائیل، انتقاد کرد.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس در مصاحبه با عصر ایران  گفت: ما باید خیلی زودتر از اینها باید پاسخ تجاوزات رژیم صهیونستی را می دادیم ولی دکترین نظام بر این بود که صبر استراتژیک پیشه کند. کار به اینجا رسید که دولت صهیونستی تصمیم گرفت مستقیم به خاک ما حمله کند. در عرف، کنسولگری خاک کشور محسوب می شود.

 عضو کمیسیون امور داخلی مجلس افزود: اگر جواب قاطع به صهیونیست ها نمی دادیم این تجاوزات، گسترده تر می شد اما جوابی که دریافت کردند یک پاسخ محکم و قاطع و پایانی بر ماجراجویی های شان بود. 
 
وی اظهار کرد: قطعا رژیم صهیونیستی جواب این حمله ما را خواهد داد ولی بیشتر برای توجییه افکار عمومی داخلی خودشان است. به آن شکل که جنگ کلاسیک باشد قطعا اتفاق نمی افتاد. اینطور که ما تصور کنیم صهیونست ها حمله می کنند و هواپیما و موشک بفرستند اتفاق نخواهد افتاد. 

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عملیاتی که ما علیه اسرائیل انجام دادیم پیچیده و دقیق بود و به همه اهداف رسیدیم. اصولا پهپادها و موشک هایی که ما فرستادیم برای این بود که سامانه گنبد آهنین درگیر شود تا اهداف اصلی را با موشک های دقیق تر خودمان بزنیم و الان تصاویرش موجود است.

رشیدی کوچی افزود: اینکه ظرفیت اسرائیلی ها در کشورهای منطقه را شناسایی کنیم. به نظرم ما به تمام اهداف خود رسیدیم و مسلم است که آنها بخواهند این را تضعیف کنند و نمایشی را به اجرا بگذارند که نشان دهند که ایران خیلی به اهدافش نرسیده است. 

وی تصریح کرد: بعضی از مردم ما نگران هستند جنگی اتفاق خواهد افتاد. اینگونه نیست که جنگ کلاسیکی رخ دهد. اگر اتفاقی هم بیفتد به سطح بازوان ایران در منطقه و گروه هایی که از ایران حمایت می کنند و نیابتی از طرف ایران می جنگند برمی گردد.

رشیدی کوچی گفت: جای تاسف دارد که ما در حوزه اقتصاد بد عمل کردیم. متاسفانه یک جمع حداقلی حاضر هستند به کشور ما حمله کنند و ما پاسخی ندهیم آن هم به این دلیل که مبادا که قیمت ها افزایشی شود. این ضعف ما در حوزه اقتصاد است. نگاه من این است که افزایش قیمت دلار قبل از اینکه به جنگ ایران و اسرائیل ربط داشته باشد به حوزه مدیریتی در داخل برمی گردد. ما سالهاست که جنگی نداریم ولی قیمت دلار بالا می رود. 

وی تصریح کرد: امیدوارم حوزه اقتصاد را تقویت کنیم و یک مقدار هم کج سلیقگی های خود را کنار بگذاریم. آن زمان که کشور ما درگیر مسائلی هست و ما می بینیم که غرور ملی شکل می گیرد آیا درست است برخی کج سلیقگی ها همانند اجرای طرح عفاف و حجاب را اعمال کنیم؟ شاید برخی افراد از شرایط ناراحت باشند ولی همان افراد هم از اینکه به نام ایران خدشه ای وارد شود و پاسخ درخوری طرف  متجاوز نگیرد خوشحال نمی شوند. وقتی ما نیاز به وحدت و اجماع داریم این کج سلیقگی ها می تواند اتفاقات خوب را تحت شعاع قرار دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عرضه زمین مشارکت های مردمی را در اجرای پروژه‌های مسکونی تقویت می‌کند
  • اشغالگری در روز روشن
  • پاسخ اسراییل را نمی دادیم تجاوزاتش گسترده می شد/ جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد/ اگر اتفاقی بیفتد به سطح گروه‌های نیابتی ما در منطقه برمی گردد/ در شرایطی که نیاز به اجماع داریم چه دلیلی دارد طرح عفاف و حجاب را اجرایی کنیم 
  • اختصاص قطعه زمین مسکونی به زوج های جوان در سهند
  • بررسی موانع آغاز به کار واحدهای جدید استحصال یُد در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان
  • فراهم آوردن زیرساخت های لازم به منظور تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • اهدای عضو جوان ۴۴ ساله طبسی
  • طرز تهیه جوجه کباب زغالی توسط ذوج جوان غارنشین (فیلم)
  • ادعای بی سند، باز هم کار دست وزیر اقتصاد داد/ اجاره در دولت رئیسی چند برابر قبل شد؟